Permalänk
Medlem

MSI K9N-SLI-2F chipset värme problem

jag hade ett mobo liggande hemma som en vän till mig var intresserad av, eftersom hans mobo nyligen dog och han inte känner för uppgradera han sitter då på en crossfire setup och detta dödade chipset totalt, efter 4h gameplay dog datorn visa chipset temps på 105c.
Den här modellen av mobo har blivit kritiserade mycket för den dåliga värme ledningsförmågan av chipset
dom flesta som kör detta mobo får antingen ett bränt chip eller gör en ghetto lösning.
På grund av den avlånga kylaren som är monterad är det väldigt unika monteringshål för en kylfläns som ska passa därav söker jag hjälp med hur jag kan ghetto modda detta på ett kostnads effektivt sätt.

Jag får hem datorn under morgon dagen och kommer då titta vidare på detta men är ytterst tveksam till att lite ny kylasta på chipset kommer lösa problemet eftersom det kör ett nvidia nforce570 chipset med en alldeles för liten kyl fläns
Bild på mobo:

Kom med förslag på hur eller vad jag kan göra.

Just nu sitter jag funderar på att han en riktad 80mm fläkt i chassit som blåser på den och om de fortfarande e för varmt använda någon form av icke ledande,värme resistent lim och limma på kylfläns på nuvarande kylfläns för att fördela värmen bättre, dock så är de också så att eftersom pci express platserna också är där så är de inte så mkt rum att jobba med på höjden

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska ett chipset klara av i temperaturer utan att åsamka permanent skada? för tillfället gjorde jag en ghettomod och riktade en 80mm fläkt mot de och hittils har de gått ner från full load 105c till 73c så verkade lyckas lite
frågan är finns det något mer man kan göra för o få ner temperaturerna tro?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|