Sony: Virtual Reality gör comeback

Permalänk
Melding Plague

Sony: Virtual Reality gör comeback

Den som var med om IT-yran vid millennieskiftet minns säkert Virtual Reality och alla högflygande löften däromkring. Nu tror Sony att konceptet kan vara på väg tillbaka.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nackdelen är att man alltid kommer se ut som en idiot med sådant på huvudet.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Vänta bara, snart kommer alla nördar träffas på fotbollsplanen för att spela fotboll via Virtual Reality.

Permalänk

Testade detta vid slutet av 90-talet när jag gick på gymnasiet då stod jag i någon slags podie och hade två kontroller i handen, det ena trycka för att gå fram och den andra för att skjuta klossar föreställande "fiender", det var en häftig upplevelse på den tiden kan jag säga!

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Ville alltid testa sådana här.

Permalänk
Medlem

Haha, ser ut som Nintendos VirtualBoy xD

Ser dock sjukt häftigt ut ^^

Visa signatur

Skriver som alla andra: Citera för att få min uppmärksamhet!

Permalänk
Medlem

Vi får väll se hur det blir.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Testade detta vid slutet av 90-talet när jag gick på gymnasiet då stod jag i någon slags podie och hade två kontroller i handen, det ena trycka för att gå fram och den andra för att skjuta klossar föreställande "fiender", det var en häftig upplevelse på den tiden kan jag säga!

kommer ihåg detta, men det blev aldrig någon test tyvär på mässan

samt att de gör lite reklam för den i filmen Hackers från 1995 ;D

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Fast de har ju fått svenssons att ha glasögon över glasögon för att titta på 3D tv. Så steget till VR-glasögon är väl inte så långt.
Problemet är väl bara att displaytekniken fortfarande i den mest avancerade formen skapar huvudvärk, likt nintendo 3ds

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Den som var med om IT-yran vid millennieskiftet minns säkert Virtual Reality och alla högflygande löften däromkring. Nu tror Sony att konceptet kan vara på väg tillbaka.

Playstation 4...

Permalänk
Medlem

Detta + Valfri flygsimulator = Framgång!

Permalänk
Medlem

Porrindustrin nappar också skulle jag tro...

Permalänk
Medlem

Jag provade en VR-hjälm på 90-talet. Det var hemskt. Dålig uppdateringfrekvens på skärmarna gav flimmer och hjälmen var dåligt inställd för mig så jag hade svårt att fokusera. Jag blev illamående fort och fick inte direkt någon närvarokänsla.

Nu har jag ett par videoglasögon hemma för FPV-flygning (googla det, det är kattens pyjamas) och det är för låg FOV för att täcka in tillräckligt mycket av bilden.

Får dom till bra VR-hjälmar med 60Hz uppdatering på varje öga (gärna 60fps också). bra fokusinställningar och en stor FOV så tror jag det kan bli något.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PBGP:

Jag provade en VR-hjälm på 90-talet. Det var hemskt. Dålig uppdateringfrekvens på skärmarna gav flimmer och hjälmen var dåligt inställd för mig så jag hade svårt att fokusera. Jag blev illamående fort och fick inte direkt någon närvarokänsla.

Nu har jag ett par videoglasögon hemma för FPV-flygning (googla det, det är kattens pyjamas) och det är för låg FOV för att täcka in tillräckligt mycket av bilden.

Får dom till bra VR-hjälmar med 60Hz uppdatering på varje öga (gärna 60fps också). bra fokusinställningar och en stor FOV så tror jag det kan bli något.

Det är alltså bara en fråga om tid ... för att få 60Hz och 60FPS på båda ögonen med bra fokusinställningar och stor FOV är ju saker vi utan problem skulle kunna göra idag.

Permalänk
Medlem

Detta var vad som sades var framtiden, vårt interface mot internet och "cyberspace". Hollywood hakade på.
En enorm flopp. Vi blev sittandes med tangentbord, något som kanske kändes hi-tech under kriget.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Nackdelen är att man alltid kommer se ut som en idiot med sådant på huvudet.

Med dagens gamingutrustning som t.ex. cyborginspirerade möss och tangentbord, fula headset, 3d-glasögon och TrackIR, så ser man redan ut som en fulländad idiot.

För övrigt så är denna teknik väldigt varmt välkommen in i mitt hem. Jag har testat några VR-hjälmar på 90-talet och det var en riktigt häftig upplevelse. Nackdelen var dock väldigt lågupplöst bild som flimrar, som ganska uppenbart talar för sin sak, nämligen huvudvärk. Dagens teknik är så pass bra att bilden kan vara knivskarp, utan flimmer och betydligt skonsammare för huvud och ögon, så jag tror precis som Sony, Virtual Reality är framtiden

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag vill ha om jag får bubbelminne på köpet

Permalänk
Medlem

3d-javisst. Men hur bra kan illusionen bli när man fortfarande sitter still... Var tog holografisk projektion vägen. Nej jag fortsätter spara tills jag kan skaffa mitt eget "holodeck". (Lär få spara ganska länge gissar jag)

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

När ett par såna där VR-brillor kan visa upp något i stil med Avatarfilmen och någon bygger ett kvalitets-mmo baserat på det så är det bybye vanliga världen för väldigt många känns det som.

Permalänk
Medlem

Carl Zeiss kommer ut med de första HD-brillorna nu i sommar/höst. 720p med OLED och givetvis 3D-stöd. Äkta 3D med en skärm för varje öga, och inga slutare eller skumma gitter/filter och sånt skräp i vägen som förstör bilden och som ger en huvudvärk. HDMI 1.4 m.m. Upp till +/- 3,5 dioptrier synfelsjustering inbyggt (justeras så att man inte behöver ha linser/glasögon på sig samtidigt).

Pris ca 4-5000kr. Jag kommer skaffa dem direkt i alla fall. Kombinera med liten HDMI-smartphone så kan du göra det rätt mysigt för dig på resan, och vid spel finns där ännu flera möjligheter med head-trackingen. Ganska mångsidig pryl som gör köp av netbooks och netpads överflödiga om det är videotittande på resan det handlar om.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

3d-javisst. Men hur bra kan illusionen bli när man fortfarande sitter still... Var tog holografisk projektion vägen. Nej jag fortsätter spara tills jag kan skaffa mitt eget "holodeck". (Lär få spara ganska länge gissar jag)

ca 2025 om denna stämmer. Dock har jag inte kollat på käller.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Faktum är att VR har använts och används mycket intensivt av bla NASA och den amerikanska militären... samt givetvis av andra R&D instutitioner... så vad är det som är på väg tillbaka???

Permalänk
Skrivet av Thiesen:

Faktum är att VR har använts och används mycket intensivt av bla NASA och den amerikanska militären... samt givetvis av andra R&D instutitioner... så vad är det som är på väg tillbaka???

VR i hemmet? Mer mainstream?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

Faktum är att VR har använts och används mycket intensivt av bla NASA och den amerikanska militären... samt givetvis av andra R&D instutitioner... så vad är det som är på väg tillbaka???

I underhållningssyfte.

Permalänk
Medlem

Jag provade på en 1000CS en gång i tiden, och det var katastrofalt dåligt.

Permalänk
Medlem

Att vi ska använda mer gadgets för att göra saker tror jag inte någonsin kommer att fungera utanför den vardagliga sociala elektroniken.

Vore intressant att testa men jag har svårt att tro på något som gör att jag behöver fler delar som kan gå sönder. Blir nog för "realityn" att stanna kvar på "cool-stadiet" framöver också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Testade detta vid slutet av 90-talet när jag gick på gymnasiet då stod jag i någon slags podie och hade två kontroller i handen, det ena trycka för att gå fram och den andra för att skjuta klossar föreställande "fiender", det var en häftig upplevelse på den tiden kan jag säga!

Har vi kört samma sak månne?

Skrivet av Gender Bender:

Med dagens gamingutrustning som t.ex. cyborginspirerade möss och tangentbord, fula headset, 3d-glasögon och TrackIR, så ser man redan ut som en fulländad idiot.

Hahahaha! Mitt på!

Skrivet av shaglord:

Carl Zeiss kommer ut med de första HD-brillorna nu i sommar/höst. 720p med OLED och givetvis 3D-stöd. Äkta 3D med en skärm för varje öga, och inga slutare eller skumma gitter/filter och sånt skräp i vägen som förstör bilden och som ger en huvudvärk. HDMI 1.4 m.m. Upp till +/- 3,5 dioptrier synfelsjustering inbyggt (justeras så att man inte behöver ha linser/glasögon på sig samtidigt).

Pris ca 4-5000kr. Jag kommer skaffa dem direkt i alla fall. Kombinera med liten HDMI-smartphone så kan du göra det rätt mysigt för dig på resan, och vid spel finns där ännu flera möjligheter med head-trackingen. Ganska mångsidig pryl som gör köp av netbooks och netpads överflödiga om det är videotittande på resan det handlar om.

http://www.youtube.com/watch?v=INgcRCyFY90

/s

Ser riktigt fräckt ut! och ser faktiskt ut som att det kan fungera.

Skrivet av osi:

Att vi ska använda mer gadgets för att göra saker tror jag inte någonsin kommer att fungera utanför den vardagliga sociala elektroniken.

Vore intressant att testa men jag har svårt att tro på något som gör att jag behöver fler delar som kan gå sönder. Blir nog för "realityn" att stanna kvar på "cool-stadiet" framöver också.

Well, vad säger du om alla musikspel som kommit de senaste 8 åren? Wii och dess plagiat? Eller varför inte bara ett "vanligt" headset? För 10 år sedan var det bara absoluta übernördar som spelade i klaner som använde headset.

För att kommentera nyheten direkt... om han syftar på någon slags holografisk grej som interagerar med sakerna i ditt rum, även om det skulle vara med glasögon på sig (inte hjälm dock), kan slå riktigt stort. Har för mig jag läst att man redan håller på att experimenterar med sånt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

har köpt SONY HMZ-T1 3D VIEWER och TrackIR 5 tänker bygga som killen i en av länkarna nedan
skulle inte tro att det kan bli mycket bettre än så här skål på er o trevlig fortsättning på nya året !!
http://www.dustinhome.se/sony-hmz-t1-3d-viewer/product/501061...
http://www.flightsimshop.se/product_info.php?&products_id=336
http://www.prylportalen.se/nyheter/spel/virtual-reality-hack-...

Permalänk
Medlem

länk till idg som provar Sony HMZ-T1 personal 3d viewer .

http://www.idg.se/2.1085/1.419688/sony-personal-3d-viewer-hmz...

Permalänk
Medlem

Just sayin

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...