Permalänk
Medlem

i7 2600k hög temp

Hej, fick mitt uppgraderingspaket idag från komplett innehållande en i7 2600k 3.4GHz, 8gb 1600mhz RAM, och ett P67 Sabertooth.

Installationen gick smärtfritt och allt sitter på plats, även cpu-kylaren, men ändå ligger min cpu i load kring 80 grader celsius. Vad fan!!

Så ska det väl inte vara?

Har varit en svinigt varm dag och huset mitt ligger i 28 grader celsius så det är varmt överallt, kan det vara en bidragande faktor?

Bör jag oroa mig för temperaturerna och stänga av datorn?

Edit: Tempen går ända upp till 87c-88c ibland

Permalänk
Medlem

min 2600K ligger på 35-40grader så det låter skumt, du har på kylpasta va?

Permalänk
Medlem

Skumt var ordet!!

Jajemän, kylpastan satt redan placerad på cpu-kylarens bas. Har tagit lös kylaren och satt tillbaks den igen men ingenting ser fel ut, och ingenting sitter dåligt.

Permalänk
Medlem

den blir så varm med original kylaren. Plus om du har ett dåligt ventilerat chassi.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Jaså, så det är normala temperaturer?

Chassiet är ett HAF912 med frontfläkt som insug och fläkt ovanför CPU som agerar utsug. Tror det är ett ganska reko luftflöde genom chassiet.

Permalänk

Kylaren är felmonterad.

Permalänk
Medlem

Vad grundar du det på? Följde instruktionerna till punkt o pricka, och allt ser ut som det ska. Har ett gammalt moderkort med en precis likadan kylare och den sitter precis som på det kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikonen:

Jaså, så det är normala temperaturer?

Chassiet är ett HAF912 med frontfläkt som insug och fläkt ovanför CPU som agerar utsug. Tror det är ett ganska reko luftflöde genom chassiet.

Jag vet inte vad den har för max gräns. men det låter som att det blir lite för varmt ändå, köp ny kylare är mitt tips

Googlade fram att den högsta säkra tempen på en i7 2600k är ca 68-72C

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

Det verkar vara för varmt för mitt tycke också, så jag ska nog inhandla en ny kylpasta imorgon, och om inte det funkar så köper jag en ny kylare då lönen trillar in. Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikonen:

Hej, fick mitt uppgraderingspaket idag från komplett innehållande en i7 2600k 3.4GHz, 8gb 1600mhz RAM, och ett P67 Sabertooth.

Installationen gick smärtfritt och allt sitter på plats, även cpu-kylaren, men ändå ligger min cpu i load kring 80 grader celsius. Vad fan!!

Så ska det väl inte vara?

Har varit en svinigt varm dag och huset mitt ligger i 28 grader celsius så det är varmt överallt, kan det vara en bidragande faktor?

Bör jag oroa mig för temperaturerna och stänga av datorn?

Edit: Tempen går ända upp till 87c-88c ibland

Vad har du för spänning (volt) på processorn? En annan kille hade sin på 1.68 utan att ha ändrat något. Kolla i CPU-Z, Aida64, UEFI eller något.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Har en likadan processor/moderkort med orginalkylare och tempen ligger mellan 40-50 grader, vid hög last kan den krypa en bit över 50, så det låter för mycket i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Vad har du för spänning (volt) på processorn? En annan kille hade sin på 1.68 utan att ha ändrat något. Kolla i CPU-Z, Aida64, UEFI eller något.

Core voltage ~ 1.336, är det som det ska vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Jag vet inte vad den har för max gräns. men det låter som att det blir lite för varmt ändå, köp ny kylare är mitt tips

Googlade fram att den högsta säkra tempen på en i7 2600k är ca 68-72C

Källa på det är du snäll?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikonen:

Skumt var ordet!!

Jajemän, kylpastan satt redan placerad på cpu-kylarens bas. Har tagit lös kylaren och satt tillbaks den igen men ingenting ser fel ut, och ingenting sitter dåligt.

Det kan nog vara boven, kylpasta vill hellst sitta still efter montering. Dock så är det konstigt att det var så innan också?

Köp lite kylpasta och var noggrann med monteringen så ska det nog funka bra.

Edit: En processor dör inte över "rekommenderade" temps, men det kan vara bra att inte överskrida de så mycket, personligen skulle jag nog låta en 2600K ligga i 70-75 i max belastning utan nån rädsla alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Det kan nog vara boven, kylpasta vill hellst sitta still efter montering. Dock så är det konstigt att det var så innan också?

Köp lite kylpasta och var noggrann med monteringen så ska det nog funka bra.

Den var lika varm innan.

Smart som man var så plockade jag lös kylaren och kollade så allt satt som det skulle, och sedan läser jag på nätet att det inte är någon bra grej att göra.

Ska köpa ny kylpasta imorgon. Hur mycket ska man lägga på då?

Permalänk
Medlem

Jag kör också med en i7-2600k min ligger på 67 max i load i spel, dock när ja körde stresstest gick den upp på 74 nått och där bröt jag. Har orginalkylaren fast med mx-4 pasta (tror det hette så)

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Källa på det är du snäll?

http://www.tomshardware.co.uk/forum/307792-13-intel-core-2600...

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikonen:

Core voltage ~ 1.336, är det som det ska vara?

Finns inget SKA vara på processorer, alla är olika. Men den ska nog ligga på 1.15-1.35 skulle jag tro. Tycker dock att 1.336 låter högt med tanke på att min processor (i5 750) behöver ca 1.35 för att vara stabil på 4ghz. Kan tyvärr inte säga så mycket mer då jag aldrig ens har suttit vid en i7 2600k.

Men gå in i UEFI och sänk Vcore steg för steg, in i Windows och stresstesta med Intel Burn Test. Gör detta tills det blir failure. Då höjer du volten ett eller två snäpp och testar igen. Om det blir "Succes", stresstesta med OCCT, Prime95 eller liknande. Tar lite tid men kan spara dig pengar på ny kylpasta och kylare, även om jag råder dig att köpa detta också då det blir tystare och svalare.

Skrivet av Chimo:

Det kan nog vara boven, kylpasta vill hellst sitta still efter montering. Dock så är det konstigt att det var så innan också?

Köp lite kylpasta och var noggrann med monteringen så ska det nog funka bra.

Edit: En processor dör inte över "rekommenderade" temps, men det kan vara bra att inte överskrida de så mycket, personligen skulle jag nog låta en 2600K ligga i 70-75 i max belastning utan nån rädsla alls.

Det ska inte ge SÅ stor ökning i temperatur. Skulle tro att det blir högst ca 10 grader varmare i absolut värsta fall.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk

Något är ju skumt iaf , du har kanske satt på kylaren fel . När jag hade original kylaren på gick den ej över 70 c

Permalänk
Medlem

Är nog lite kombination av olika saker som gör att den är lite varmare än vad den borde.

Först dessa CPU går ganska varmt dels har 2600K HT vilket gör att den tex normalt går varmare än 2500K, sedan är det ganska varmt väder, och till sist vcore är ganska mycket onödigt för hög för en stock klockad CPU, testa sänk till runt 1.2volt högre än så borde inte behövas och kommer göra underverk för värmen.

Men också bra att veta 80c är helt ok och är egentligen inte farligt varmt, ingen trottlig sker fören runt 90c på 2600K

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Källa på det är du snäll?

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52214

Tcase; på eller över den tempen kommer den att throttla om det är påslaget. Vilket är ungefär att säga att detta är max den säkra tempen vi vill att du ska ha. Över denna kan den ta skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52214

Tcase; på eller över den tempen kommer den att throttla om det är påslaget. Vilket är ungefär att säga att detta är max den säkra tempen vi vill att du ska ha. Över denna kan den ta skada.

verkar stämma dock denna temp gäller heatsink inte kärnornas temp

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52214

Tcase; på eller över den tempen kommer den att throttla om det är påslaget. Vilket är ungefär att säga att detta är max den säkra tempen vi vill att du ska ha. Över denna kan den ta skada.

Som ovanstående person säger. Det är tcase max och inte vad kärnorna i sig klarar eller när de throttlar. Har för mig Tjmax på SB fortfarande ligger på 95c. Mina kärnor har peakat på 80c (IBT nya linpacks + jävla sommarvärme) och ingen nerthrottling skedde.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk

Box-kylaren är så dålig. Skaffa en bättre om du inte gillar temperaturerna!

Permalänk
Medlem

i7-2600k med box-kylaren blir nog varm. I spel som wow, civ 5 går mina cores i ca 60-64 grader. I prime95 var de uppe i 90 grader tills jag avbröt. Med original klock och med turbo.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikonen:

Ska köpa ny kylpasta imorgon. Hur mycket ska man lägga på då?

Köper du tex Arctic Silver 5 så följer du denna procedur, det är nog bästa sättet för de flesta av dagens kylpastor.

Det handlar nog inte om felande komponenter utan om samverkande av flera saker, varmt i rummen (blir det 10grader varmare stiger datorns temp med 10grader), monteringen, och kylpastan.

OBS: AS5 tar iaf nån vecka att "bränna in" och då sjunker det nån grad till

Permalänk
Medlem

Om du startar burken, och pressar kylaren mot cpu med en hånd, går tempen ned ?
Hade samme problemet för, och om det är någon glapp mellan kylare och cpu, så hittar du det så.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

kör du på 1.336 volt med standrad kylare är det inte konstigt du får höga temps. en oklockad SB 2600k brukar ju ligga runt 1.15 - 1.2 V om jag inte minns fel. Då ska de funka fint med originalkylare. Men som några sa så borde du ta bort den gamla kylpastan med aceton och sätta dit ny.

Permalänk
Skrivet av epizk:

kör du på 1.336 volt med standrad kylare är det inte konstigt du får höga temps. en oklockad SB 2600k brukar ju ligga runt 1.15 - 1.2 V om jag inte minns fel. Då ska de funka fint med originalkylare. Men som några sa så borde du ta bort den gamla kylpastan med aceton och sätta dit ny.

Min med originalklock samt turbo (det vill säga default) körde vcore 1.24 vid 100% load. Tempen var ca 90-95 grader efter någon minut.

Tempen blev ca 75 utan turbo och sänkt vcore.

Permalänk
Medlem

Är det stockkylaren? Dem pinsen som man kan skruva på, de svarta som går ner i hål i moderkortet, tryck ner dem relativt hårt så det klickar ordentligt. SKRUVA INTE på dem, pilen ska se ut som på bilden, dvs peka bort från cpu:n. eller framåt medsols rättare sagt, inte in mot kylaren. Tryck ner dem hårt, (inte så något går sönder men lite kraft krävs faktiskt) hade exakt samma problem,