Permalänk
Medlem

tysta ner mitt R3 yttligare!

Jag har haft ett Termaltake Sopranos innan och det var tystare än R3 samt hade hål uppsågat över allt, så lite irreterad är man!

Cpu har KÜHLER H2O 620 som kyls av GT 2x800rpms blåser ut ur låddan
2 st GT800 i fronten blåser in i låddan
en i taket! utblås!

Fractal Design Newton R2, 0,8Kw tror att det är detta som är boven.(men ej säker)
hårdisken ligger i en gummivagga av gummistroppar typ |<I>| disken i miten då.
graffekortet är ett 5850 toxic väldigt tyst!

jag har haft isär datorn 4 gånger för o felsöka till o med kört alla fläktar med ett tjuvkopplat agg utan fläkt för o se vad som låter! men tipps på en tystare dator är varmt välkommet i sommarvärmen

temps nu
cpu 34
graffe 57
hd 41

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Egen ljuddämpning

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Vart står datorn?
Under skrivbordet? Isåfall kan du börja med att sätta något ljudisolerande material under skrivbord samt på väggarna runtom datorn. Förs vibrationer ner i golvet så lös det på valfritt sätt, kanske SD-kuddar för högtalarbruk?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Misstänker du någon fläkt så stanna fläkten med fingret och lyssna annars får du ta dom 2 råden som kommit in före mig.

Permalänk
Medlem

Byt fläkten i nätaggregatet?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

hmm jag vetetusan om det är för man slängt i fler fläktar hade ju bara 2x120mm 800GT samt de i radiatorn! ska prova det senare idag!
tror inte jag byter nätaggets fläkt lite dumt o riskera 5års garanti

datorn står i en hemmabyggd L-formad hylla under bänkskivan 15cm från golvet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag bara läst fysik B och är inte allt för insatt i vibrationer men med din hemmagjorda hylla så antar jag att du har den i "hörnet" på skrivbordet? Alltså ner från själva skrivbordsytan. detta bör ju göra så att skrivbordet vibrerar mer än om du hade haft den på bordet då längden på hyllan i lodrät riktning agerar som en hävarm. dock så är det ingen tvättmaskin du har till dator så jag ser inte hur vibrationer kan låta så mycket som du beskriver. Häng den i fjädrar från taket?

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Om du klarar dig utan en fläkt till, plugga igen fläkthålet i taket igen kan vara en idé då det rätt lätt läcker ut mycket ljud därifrån.

Är kanske pumpen till cpu kylaren högljud? vet att de kan vara det ibland. Testa även lyfta datorn från hyllan för att se om vibrationer fortplantar sig i den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

bilder på hur det ser ut dock har jag vänt radiator fläktarna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför köra med 3 fläktar i PnP?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

nopp det är innerst radiatorn 2 tomma fläkthus utan på de en flakt vardera motorn själ area på radiatorn annars

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

nopp det är innerst radiatorn 2 tomma fläkthus utan på de en flakt vardera motorn själ area på radiatorn annars

Jaaa... eller bara stoppa i lite brickor imellan istället för en fläktram? Ser ju fantastiskt oestetiskt ut i mina ögon, det är dock min högst personliga åsikt. Jag tror personligen inte att fläktens motorarea stör så fantastiskt mycket i kylkapacitet.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Iof jag bryr mig inte är inte inne i lådan o glor förjämnan men jag tog bort hd racket idag ska ha en mindre så nu är det fritt blås

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Iof jag bryr mig inte är inte inne i lådan o glor förjämnan men jag tog bort hd racket idag ska ha en mindre så nu är det fritt blås

Va det lätt att montera bort? Säg gärna hur du fick bort det + vad du ska sätta dit för annat.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

ja relativt lätt borrade bort nitarna undertill och dremlade bort dom som var inne i lådan sen bökade jag ut den på den sidan där moderkoertsplåten sitter vick böja lite på racken lite men går defenetivt att nyttja den igen!!

ny rack blir nog en hemmabockad sak eller återanvända nått gammalt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa att ställa datorn på golvet och koppla ur så många fläktar som du kan. Eventuellt om du kan sänka hastigheten på fläktarna så kan du få ner volymen mer. Hade själv en 800rpms GT och den lät för mycket för mig i standard-hastighet.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT