Permalänk
Medlem

Corsair H100 i ett HAF912 Plus

Såg att Komplett hade en fin banner reklam! Tänkte därför köpa en Corsair H100 och sätta på min i5 2500k. Har ett HAF 912 plus. Tanken var att sätta den "externt" på övre ventillation. Såsom visa på bilden.

Finns det något jag skall tänka på, eller några tips och trix, så vore det jätte trevligt ifall någon kunde guida mig.

Första gången på år och dar jag skall byta fläkt. Förra gången var på en AMD 4200+. Kommer dock läsa på så mycket jag kan hitta som vanlig. I värsta fall, någon som vet vad Inet tar för att byta en fläkt? *hostar lite genant*

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Kanske du kan montera fläkt på innsidan och radiator på utsidan, eller omvänd. Om du monterar fläkt ut, kom ihåg dom här http://img.tootoo.com/mytootoo/upload/24/243397/product/24339...

Som du ser på bilden här http://www.legitreviews.com/images/reviews/1406/cooler_master... så kan du lätt montera en 240mm radiator, så har du lite plats til för fläkt också. Om dom kommer för nära moderkortet, så monterar du fläkt på utsidan. Utblås, med grills så ser det nästan coolt ut

Har en gift card på 500 spenn på komplett, undrar om jag ska beställa också

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Kanske du kan montera fläkt på innsidan och radiator på utsidan, eller omvänd.

Radiatorn på utsidan kommer väl inte gå om han inte kopplar loss slangarna från radiatorn, vilket (om man lyckas) bryter garantin på den. Rätt / fel?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Kan någon snabbt säga mig om H100 passar i R3?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Kan någon snabbt säga mig om H100 passar i R3?

Nej inte utan mod.

Till TS, H100 skall nog gå att få in i toppen med fläktar på insidan

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Nej inte utan mod.

Varför skulle det inte göra det?

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Kontentan är att jag troligtvis får inte får in båda. Dock radiatorn på insidan och fläktarna på utsidan skulle funka. Skall kolla upp måtten när jag kommit hem. Blir lite intressant. Skall nog förbi och kolla vad Inet skulle ta för montage också.

Tackar för hjälpen alla!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Radiatorn på utsidan kommer väl inte gå om han inte kopplar loss slangarna från radiatorn, vilket (om man lyckas) bryter garantin på den. Rätt / fel?

Är vel rett. Är kanske grunden at min post är mer riktad att montera fläkt på utsidan.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Varför skulle det inte göra det?

Vart skulle den få plats i ett R3 utan mod? H100 har en 240mm radiator. Toppen passar den inte i eftersom att fläktarna kommer ta i minnena plus att du skulle bara kunna fästa 4skruvhål av 8. I fronten skulle det inte heller gå eftersom att HDD buren är i vägen.

Ända jag kan se är att ha den i toppen om fläktarna är på utsidan men hur snyggt är det? lr i fronten med mod att ta bort HDD buren.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

Vart skulle den få plats i ett R3 utan mod? H100 har en 240mm radiator. Toppen passar den inte i eftersom att fläktarna kommer ta i minnena plus att du skulle bara kunna fästa 4skruvhål av 8. I fronten skulle det inte heller gå eftersom att HDD buren är i vägen.

Ända jag kan se är att ha den i toppen om fläktarna är på utsidan men hur snyggt är det? lr i fronten med mod att ta bort HDD buren.

Du antar ju bara att den inte skulle få plats i toppen...

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om det inte finns så mycket utrymme i toppen. Blir att testa att sätta radiatorn i toppen och sedan en 200mm fläkt utanpå i toppen. Typ en CM Mega flow, röd. Vilket skulle funka fint med HAF 912 Plus.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Vart skulle den få plats i ett R3 utan mod? H100 har en 240mm radiator. Toppen passar den inte i eftersom att fläktarna kommer ta i minnena plus att du skulle bara kunna fästa 4skruvhål av 8. I fronten skulle det inte heller gå eftersom att HDD buren är i vägen.

Ända jag kan se är att ha den i toppen om fläktarna är på utsidan men hur snyggt är det? lr i fronten med mod att ta bort HDD buren.

4 skruvhål av 8? Varför då?

Hade troligtvis funkat att ha radiatorn på utsidan och fläktarna på insidan? Hade ju varit stencoolt

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Skrivet av Hzup:

Ser ut som om det inte finns så mycket utrymme i toppen. Blir att testa att sätta radiatorn i toppen och sedan en 200mm fläkt utanpå i toppen. Typ en CM Mega flow, röd. Vilket skulle funka fint med HAF 912 Plus.

Ursäkta om det är en dum fråga men kommer det inte att blåsa ner varm luft på resten av komponenterna om man gör på detta vis?