Permalänk
Medlem

Chassi fläktar 140mm

Hej

Jag är i behov av nya chassi fläktar

De ska ha storleken 140*140 mm

De ska vara tysta och flytta mycket luft.

Priset spelar inte någon större roll.

Tack för svar

Permalänk
Permalänk
Medlem

de där är egentligen bara 120mm fast med 140mm fästen, dessutom inte så prisvärda.

http://coolingstuff.se/p/369/enermax--tb-silence skulle jag rekommendera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Enermaxen flyttar mer luft och är dessutom tystare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga min röst på Xigmatek. Jag blev dunderförvånad när jag märkte hur tysta de var i relation till luftflöde. Finns tyvärr bara på Conrad.se till min kännedom. Jag har inte testat Enermax, men de kan säkert vara bra. Håller med om att Noctua inte är prisvärda samt att de låter betydligt mer än vad som är godtyckligt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Enermaxen flyttar mer luft och är dessutom tystare.

På papperet ja. IRL så är Silverstone Airpenetrator svårslagen.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Jag passar på att kapa (och förhoppningsvis bidra lite till) tråden lite då jag är ute efter ungefär samma sak, 140mm fläktar som klarar att ligga horisontellt ( _ ), kan scythe 140mm slip stream vara ett alternativ?

http://www.inet.se/artikel/5321548/scythe-slip-stream-140mm-800rpm-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjinswand:

Jag passar på att kapa (och förhoppningsvis bidra lite till) tråden lite då jag är ute efter ungefär samma sak, 140mm fläktar som klarar att ligga horisontellt ( _ ), kan scythe 140mm slip stream vara ett alternativ?

http://www.inet.se/artikel/5321548/scythe-slip-stream-140mm-800rpm-

De där är väldigt bra, men fästena är för 120mm, det är bara fläkten som är 140mm.

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk

För min del spelar det inte så stor roll hur stora fästena är då min låda har hål för mindre fläktar i stort sett överallt (Nexus prominent 5). Har dock läst någonstans att slip stream inte skulle fungera bra horisontellt, det skulle vara skönt att få veta om det är så eller inte, du råkar inte ha några monterade horisontellt så du vet?.. Eftersom jag är så förtjust i mina GTfläktar så undrar jag om det verkligen kan vara så att samma företag skulle göra fläktar som inte klarar att vara monterade i en viss vinkel..

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

de där är egentligen bara 120mm fast med 140mm fästen, dessutom inte så prisvärda.

http://coolingstuff.se/p/369/enermax--tb-silence skulle jag rekommendera.

Hej!

Vad gäller fläktstorleken så stämmer det inte riktigt, det är faktiskt 140mm:s fläktar (diametern på fläkten = 140mm om detta är oklart). Men eftersom fläkthållaren är rund, rundad efter fläkten, och inte fyrkantig som de flesta andra fläktar, medför detta att fästena sitter en bit längre in och hamnar där 120mm:s fläktars fästen vanligtvis sitter.

Kan hålla med om att dessa kanske inte är det billigaste alternativet, men har en del bekanta som använder 140mm:s Noctuafläktar och de är alla jättenöjda! Du får vad du betalar för, dvs ett par riktigt bra chassifläktar. Faktum är att jag inkluderade två av dessa i min rigg som jag beställde igår (vilket förhoppningsvis betyder att jag får hem grejerna imorgon! ).

Bottom line: Om du känner att du kan lägga en femtilapp extra per fläkt, slå till! Du kommer inte att bli besviken.

MvH Awesometrygg

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tar också och kapar tråden tror jag.

Jag hade tänkt ta och byta ut orginalfläktarna i mitt Antec P193 eftersom dom fortfarande låter för mycket på lägsta hastighet. Dessutom går dom inte att kontrollera via fläktkontroller eftersom dom är kopplade direkt till nätagget. Mitt mål med fläktarna är att dom ska blåsa på ungefär lika mycket luft som standardfläktarna till P193 på mediumfart, men med möjlighet att sänka hastigheten under orginalfläktarnas lågfart när luftflödet inte är lika nödvändigt.

Siffror från någon recension jag läst någonstans:
Antec Tri-cool 120: 95,4 m3 @ 1600 rpm
Antec Tri-cool 140: 113,4 m3 @ 1100 rpm

Noctuas fläktar verkade ganska passande och har fått bra recensioner, men sen såg jag fläktar från be quiet!. be quiet! Silent Wings Någon som har några erfarenheter av dom, för det verkar inte finnas särskilt mycket om dom ute på nätet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjinswand:

För min del spelar det inte så stor roll hur stora fästena är då min låda har hål för mindre fläktar i stort sett överallt (Nexus prominent 5). Har dock läst någonstans att slip stream inte skulle fungera bra horisontellt, det skulle vara skönt att få veta om det är så eller inte, du råkar inte ha några monterade horisontellt så du vet?.. Eftersom jag är så förtjust i mina GTfläktar så undrar jag om det verkligen kan vara så att samma företag skulle göra fläktar som inte klarar att vara monterade i en viss vinkel..

Har faktiskt en som insug i botten på mitt chassi (alltså horisontellt), och har inte haft några problem hittils. Har dock bara haft datorn i några månader, så kan inte garantera att det aldrig kommer bli några problem. Tror att Scythe GT-fläktarna är bättre ändå, så om du ändå har fästen för 120mm fläktar så skulle jag kört GT istället, är inte jätteimponerad av min 140mm slipstream. De presterar inte så mycket bättre än mina 120mm NZXT som följde med chassit.

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Jag tar också och kapar tråden tror jag.

Jag hade tänkt ta och byta ut orginalfläktarna i mitt Antec P193 eftersom dom fortfarande låter för mycket på lägsta hastighet. Dessutom går dom inte att kontrollera via fläktkontroller eftersom dom är kopplade direkt till nätagget. Mitt mål med fläktarna är att dom ska blåsa på ungefär lika mycket luft som standardfläktarna till P193 på mediumfart, men med möjlighet att sänka hastigheten under orginalfläktarnas lågfart när luftflödet inte är lika nödvändigt.

Siffror från någon recension jag läst någonstans:
Antec Tri-cool 120: 95,4 m3 @ 1600 rpm
Antec Tri-cool 140: 113,4 m3 @ 1100 rpm

Noctuas fläktar verkade ganska passande och har fått bra recensioner, men sen såg jag fläktar från be quiet!. be quiet! Silent Wings Någon som har några erfarenheter av dom, för det verkar inte finnas särskilt mycket om dom ute på nätet.

http://www.inet.se/artikel/5321828/be-quiet-silentwings-usc-1...

De här ser ju intressanta ut. Lite tystare än noctuas, och billigare. Liiite sämre luftflöde dock.

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk

Okej, tack, vi får väl se vad det blir i slutändan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

http://www.indomo.se/8388-Noiseblocker-NB-Black-Silent-PRO-PK...

Verkar ju grym. Använder du deras fläktar själv? Funkar dom bra? Hur är ljudnivån? Funderar själv lite på att byta ut min 140 nu, har en fractal design som inte blåser ett skit...

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagite7:

http://www.indomo.se/8388-Noiseblocker-NB-Black-Silent-PRO-PK...

Verkar ju grym. Använder du deras fläktar själv? Funkar dom bra? Hur är ljudnivån? Funderar själv lite på att byta ut min 140 nu, har en fractal design som inte blåser ett skit...

Jo, jag har två st. Noiseblocker PK-3 och en PL-2 (120mm), men de sitter på radiatorer för vattenkylning. Tycker de verkar ha lite svårt att pressa luft genom min täta radiator, men de duger med tanke på att urvalet av 140mm fläktar är begränsat. De passar nog bättre som rena chassifläktar eller på radiatorer med låg FPI.

Jag tycker de blåser på rätt bra. Ska ha lång livslängd och 6 års garanti. Har haft några Noctua fläktar tidigare och tycker nog att NB är jämförbara i kvalité men snyggare i svart! Jag skulle vilja påstå att de är tysta upp till 1000-1200 rpm. På högre varvtal har de ett dovt dånande ljud. Inte otrevligt på något sätt, men ändock hörbart.

Den lämpligaste versionen är nog PK-2 som maxar på 1200 rpm vid 12V, men den har jag inte sett i Sverige ännu. Info om alla modellerna här:
http://www.noiseblocker.de/Datenblaetter/Datenblatt_BSP_PK140...

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Jo, jag har två st. Noiseblocker PK-3 och en PL-2 (120mm), men de sitter på radiatorer för vattenkylning. Tycker de verkar ha lite svårt att pressa luft genom min täta radiator, men de duger med tanke på att urvalet av 140mm fläktar är begränsat. De passar nog bättre som rena chassifläktar eller på radiatorer med låg FPI.

Jag tycker de blåser på rätt bra. Ska ha lång livslängd och 6 års garanti. Har haft några Noctua fläktar tidigare och tycker nog att NB är jämförbara i kvalité men snyggare i svart! Jag skulle vilja påstå att de är tysta upp till 1000-1200 rpm. På högre varvtal har de ett dovt dånande ljud. Inte otrevligt på något sätt, men ändock hörbart.

Den lämpligaste versionen är nog PK-2 som maxar på 1200 rpm vid 12V, men den har jag inte sett i Sverige ännu. Info om alla modellerna här:
http://www.noiseblocker.de/Datenblaetter/Datenblatt_BSP_PK140...

Ok, PK-3 verkar ju bra, har fläktkontroller också, så ska kan dra ner dom lite om dom blir för högljudda
Men blåser de bra på lägre fart också? Har ofta chassifläktarna på 70%, så det skulle vara bra om de kunda flytta hyfsat med luft även då. Men kommer det några motorljud från dem eller är det bara ljudet från luften man hör?

Visa signatur

MSI 870A-G54 | AMD Phenom II x4 955 @ 3.6GHz | CM Hyper 212+ | Asus Radeon HD 6870 DCII | 4GB Corsair XMS3 | NZXT H2 | XFX Core 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rjinswand:

Jag passar på att kapa (och förhoppningsvis bidra lite till) tråden lite då jag är ute efter ungefär samma sak, 140mm fläktar som klarar att ligga horisontellt ( _ ), kan scythe 140mm slip stream vara ett alternativ?

http://www.inet.se/artikel/5321548/scythe-slip-stream-140mm-800rpm-

Svar ja. Jag kör med två stycken horisontellt monterade i mitt R2, tror det var 1200rpm
-varianten dock (men jag kör dem i 700 rpm). Flyttar bra med luft och är väldigt tysta. Inga missljud.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagite7:

Ok, PK-3 verkar ju bra, har fläktkontroller också, så ska kan dra ner dom lite om dom blir för högljudda
Men blåser de bra på lägre fart också? Har ofta chassifläktarna på 70%, så det skulle vara bra om de kunda flytta hyfsat med luft även då. Men kommer det några motorljud från dem eller är det bara ljudet från luften man hör?

Tja, det är ju väldigt svårt att bedöma hur de blåser när man inte har någon möjlighet att mäta på ett vettigt sett. Jag kan nog bara säga att jag inte tycker att de har kännts svaga på något varvtal. Kör oftast mina som sitter på raidatorn i stort sett så långsamt som möjligt då jag inte tycker att ljudnivån är värd den temperatursänkning som högre varvtal medför.

Min subjektiva uppfattning är att det är inte motorn man hör från fläkten utan mest turbulensen från fläktbladen. Här har du en fläkt/radiator test med några youtube klipp där man kan lyssna på bla. NB PK-3. Jag skulle vilja påstå att fläktljudet stämmer bra med hur de låter i verkligheten, även om de nog blir tystare om de inte sitter på en radiator.
http://martinsliquidlab.org/2010/12/10/r7-140mm-fan-testing-o...
Om du tittar noga på instrumenten i bakgrunden så kan du även se vilka varvtal du får för vilka volttal. Ganska intressant.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag skulle lägga min röst på Xigmatek. Jag blev dunderförvånad när jag märkte hur tysta de var i relation till luftflöde. Finns tyvärr bara på Conrad.se till min kännedom. Jag har inte testat Enermax, men de kan säkert vara bra. Håller med om att Noctua inte är prisvärda samt att de låter betydligt mer än vad som är godtyckligt enligt mig.

Tycker de verkar högljudda jag
http://www.youtube.com/watch?v=zDeINlrCSTc&feature=related

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Som Hraf säger!
Xigmatek fläktar for the win!