Permalänk
Medlem

Hur mycket plats tar w7 på en ssd.

Halloj hur kmt tar w7 på en SSD med drivers. ska inte ha photoshop elr ngt sånt bara det som följer med w7 home prem. räcker det med 60 gb?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

ca 8-9GB för 32 bitars versionen. Kanske lite mer för 64 bitars.
ska du inte ha något annat så räcker det lugnt med 60GB.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Windows 7 Home premium 64bit med uppdateringar och nödvändiga drivrutiner ca 30gb.
använder själv en ssd på 60gb så det räcker gott o väll ink för program o ett modernt stort spel..

Permalänk
Medlem

Om du nu är helt säker på att du inte ska köra nåt annat räcker det lätt med 60gb, win7 + drivisar hamnar på ~20gb.

Kan dock säga att när jag handlade min 80giggare tänkte ja inte lira nåt från den, men ack så fel jag hade när jag väl hade provat köra wow från ssdn, alla laddningstider var så gott som bortblåsta och då var det väldigt svårt att börja köra från en vanlig disk igen hehe. Så nu så här i efterhand ångrar ja att ja inte tog en större från början.

Ps om du handlar en 60gigs hamnar den väl dessutom på ~55.7 efter formatteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turki:

Om du nu är helt säker på att du inte ska köra nåt annat räcker det lätt med 60gb, win7 + drivisar hamnar på ~20gb.

Kan dock säga att när jag handlade min 80giggare tänkte ja inte lira nåt från den, men ack så fel jag hade när jag väl hade provat köra wow från ssdn, alla laddningstider var så gott som bortblåsta och då var det väldigt svårt att börja köra från en vanlig disk igen hehe. Så nu så här i efterhand ångrar ja att ja inte tog en större från början.

Ps om du handlar en 60gigs hamnar den väl dessutom på ~55.7 efter formatteringen.

måste man formatera ssd'n? :S

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Skrivet av Höbalen:

måste man formatera ssd'n? :S

Om du skall använda den som annat än pappersvikt, så...Ja.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Om du skall använda den som annat än pappersvikt, så...Ja.

Å de funkar knappt till det heller då de knappt väger något

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Om du inte formaterar frekvent så växer Windows-mappen rejält. Tror min låg på 40-50 gb efter ett tag. Sen program på det.

Skulle satsa på 120gb. Aldrig kul att behöva rensa för att få plats.

Visa signatur

"Maybe if you weren't so distracted by sick children in Africa, you could've put a little more thought into Windows Vista."

Sheldon Cooper

Permalänk
Medlem
Skrivet av sLiveR:

Om du inte formaterar frekvent så växer Windows-mappen rejält. Tror min låg på 40-50 gb efter ett tag. Sen program på det.

Skulle satsa på 120gb. Aldrig kul att behöva rensa för att få plats.

Hur kan din Windows mapp ha gått upp så mycket?
Nu har jag hyfsat nyligen införskaffat min SSD och ligger än så länge på 14GB på min Windows folder.
Men när jag körde mekanisk så hade jag samma Windows 7 installation i drygt 2 år och den gick aldrig över 20GB trots regelbundna uppdateringar.

Men annars håller jag med dig, 120GB for sure, det är mer än operativet man vill ha på sin SSD

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Mitt windows 7 pro 64bit är på 17,7 Gb. På en 60Gb ssd.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Hur kan din Windows mapp ha gått upp så mycket?
Nu har jag hyfsat nyligen införskaffat min SSD och ligger än så länge på 14GB på min Windows folder.
Men när jag körde mekanisk så hade jag samma Windows 7 installation i drygt 2 år och den gick aldrig över 20GB trots regelbundna uppdateringar.

Men annars håller jag med dig, 120GB for sure, det är mer än operativet man vill ha på sin SSD

Jag har INGEN aning. Antagligen alldeles för mycket skräp som jag inte hade nå koll på

Visa signatur

"Maybe if you weren't so distracted by sick children in Africa, you could've put a little more thought into Windows Vista."

Sheldon Cooper