Det mest tysta miditower chassiet oavsett pris

Permalänk
Inaktiv

Det mest tysta miditower chassiet oavsett pris

Vilket är det? Nu vet jag att många i förhand kommer säga Corsair eller Fractar men jag vill ha andra alt.

Permalänk
Medlem

Oavsett pris och storlek så är nog Antec Solo bäst men i den får man inte in speciellt fläskigt hårdvara. Sen är inte ett chassi tyst heller utan allt beror på vad för fläktar man stoppar in och hur man dämpar hårddiskarna för det är dom sakerna som får allt att låta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=257686
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=105540
Det där bör vara bra kandidater annars.

Permalänk
Medlem

En kandidat kanske COOLER MASTER SILENCIO 550 ATX
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=871215

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Oavsett pris och storlek så är nog Antec Solo bäst men i den får man inte in speciellt fläskigt hårdvara. Sen är inte ett chassi tyst heller utan allt beror på vad för fläktar man stoppar in och hur man dämpar hårddiskarna för det är dom sakerna som får allt att låta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=257686
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=105540
Det där bör vara bra kandidater annars.

Håller med fesen, inget chassi har någonsin lyckats överträffa Solo men hårdvaran man kan ha i chassit är inget att hurra för.

Dagens alternativ med H2, R3, Silencio, Survivor, P280 osv är kompromisser som ofta lider av dålig hårddiskupphängning med mycket vibrationer och har för mycket ventilation i toppen för att kunna bli riktigt tyst men de är mer anpassade för strömhungrig varm hårdvara.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

kolla silverstone ft02:D

Visa signatur

"citera för svar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Håller med fesen, inget chassi har någonsin lyckats överträffa Solo men hårdvaran man kan ha i chassit är inget att hurra för.

Dagens alternativ med H2, R3, Silencio, Survivor, P280 osv är kompromisser som ofta lider av dålig hårddiskupphängning med mycket vibrationer och har för mycket ventilation i toppen för att kunna bli riktigt tyst men de är mer anpassade för strömhungrig varm hårdvara.

Jag hoppas innerligt att Antec jobbar fram en ny version utav Solo, tror till och med att jag skrev det till Antec som finns/fanns här i forumet förut
Det är förvånande att ingen tagit efter Solos hårddiskupphängning som är sjukt bra, det är silikon hit och dit och toolless plast så sånt får man göra själv...

Permalänk
Medlem

Define Mini

Du får med fläktkontroll för 3 fläktar
Övre fläktplatsen och den i toppen täcks av ljuddämpat material, precis som båda sidopanelerna
Ljuddämpad lucka
Gummibussningar i alla HDD-vaggor

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Jag hoppas innerligt att Antec jobbar fram en ny version utav Solo, tror till och med att jag skrev det till Antec som finns/fanns här i forumet förut
Det är förvånande att ingen tagit efter Solos hårddiskupphängning som är sjukt bra, det är silikon hit och dit och toolless plast så sånt får man göra själv...

De ska släppa Solo II men bortsett från mer plats för grafikkort och 120 mm fläkt där fram är det få förändringar de gjort:
http://www.pcper.com/news/Cases-and-Cooling/Antec-intros-High...
http://www.anandtech.com/show/4398/computex-2011-antecs-solo-...

Tyvärr minskar de antalet platser för hårddiskupphängning.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Define Mini

Du får med fläktkontroll för 3 fläktar
Övre fläktplatsen och den i toppen täcks av ljuddämpat material, precis som båda sidopanelerna
Ljuddämpad lucka
Gummibussningar i alla HDD-vaggor

Gummibussar är otillräckligt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Antielefant

Antec P183/193.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hjälpsam

Zalman TNN 300, om du kan hitta någon

http://www.silentpcreview.com/article302-page1.html

Möjligt att bygga ett 100% passivt system, utan några rörliga delar alls -> Helt ljudlös.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Gummibussar är otillräckligt.

Jag sitter 40cm bredvid min dator som står på bordet och jag hör inte HDDn när den läser/skriver...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Jag sitter 40cm bredvid min dator som står på bordet och jag hör inte HDDn när den läser/skriver...

Du har ett HD4850 så inte så konstigt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Du har ett HD4850 så inte så konstigt.

Den med Arctic Cooling eftermarknadskylare på som inte gör ett ljud av sig menar du?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

FT02 (med modifierad hdd bur, original är ett skämt) om du har ett krävande system som behöver bra kylning + låg ljudnivå.
Annars är Antec P180/182/183 och 193 riktigt bra.

FT02 (efter modifikationer) levererar betydligt bättre kylning per dB än samtliga Antec chassin nämnt ovan.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

De ska släppa Solo II men bortsett från mer plats för grafikkort och 120 mm fläkt där fram är det få förändringar de gjort:
http://www.pcper.com/news/Cases-and-Cooling/Antec-intros-High...
http://www.anandtech.com/show/4398/computex-2011-antecs-solo-...

Tyvärr minskar de antalet platser för hårddiskupphängning.

Trevliga nyheter, har letat efter en ersättare till mitt gamla solo, som dessutom kan ta långa grafikkort. Att det bara finns plats för två diskar i gummiupphängningen gör inget för min del, då jag lagrar det mesta på filserver. En SSD och en 2TB-disk räcker för mig. Däremot tycker jag att det är lite synd att de fortfarande popnitar balken som går tvärs över chassit i höjd med nätaggregatets undersida. Det är stört omöjligt att byta nätaggregat utan att plocka ut moderkortet om man har en lite större kylare pga att balken är i vägen.
Lite synd också att de inte flyttade ned nätaggregatet i botten av chassit och även flyttade ned hårddiskburarna (vilket skulle vara en nödvändighet för att få plats med långa grafikkort om man flyttade ner aggregatet i botten).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Den med Arctic Cooling eftermarknadskylare på som inte gör ett ljud av sig menar du?

Menar du att du har passiv kylare i en låda med tre fläktar och gummibus- dämpning och att detta skulle vara lika tyst som en fläkt och resårupphängning? Har du Turbo-kylaren och menar att den är tyst så nämner jag inget mer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Lian Lis V-serie är väldigt tysta de med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

De ska släppa Solo II men bortsett från mer plats för grafikkort och 120 mm fläkt där fram är det få förändringar de gjort:
http://www.pcper.com/news/Cases-and-Cooling/Antec-intros-High...
http://www.anandtech.com/show/4398/computex-2011-antecs-solo-...

Tyvärr minskar de antalet platser för hårddiskupphängning.

Men den där lådan såg perfekt ut, två 3.5" upphängda sen har den tillräckligt med fläktplatser för att få igenom lite luft Det luktar Solo 2an i inköp när den kommer

Skrivet av Bebben:

Jag sitter 40cm bredvid min dator som står på bordet och jag hör inte HDDn när den läser/skriver...

Har man 5400rpm så lär man inte höra mycket men mina 7200rpm diskar hörs rätt bra trots att dom sitter bakom en dämpad lucka och fastskruvade med silikonkuddar i mitt P182.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Zalman TNN 300, om du kan hitta någon

Jag har en TNN 300. Helt underbart! Jag köpte chassit för 6500 kr för 5 år sedan. Jag har uppgraderat komponenterna i den 2 gånger under den tiden. Jag skulle lätt lägga ut lika mycket pengar idag om jag skulle köpa något nytt. Tyvärr säljs inte TNN 300 längre. Däremot går det att köpa något liknande: en HFX-låda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av khaine:

FT02 (med modifierad hdd bur, original är ett skämt) om du har ett krävande system som behöver bra kylning + låg ljudnivå.
Annars är Antec P180/182/183 och 193 riktigt bra.

FT02 (efter modifikationer) levererar betydligt bättre kylning per dB än samtliga Antec chassin nämnt ovan.

Vilka modifikationer?

Permalänk
Medlem

Vilket chassi som är tystast beror ju så mycket på vilka komponenter man ska plocka i...
FT02 ger tex bra kylning kontra ljudnivå för en medelkraftig eller kraftig burk, men om man har strömsnåla komponenter är den IMHO overkill. 3stycken 180mm fläktar blir aldrig helt tysta, även om man ställer ner dem lägre än low-läget.
Även jag är nyfiken på modifikationerna Khaine gjort ... mina diskar vibrerar ganska rejält i mitt FT02

Antec Solo är ju en av få med vettig HD-upphängning, men har ju istället ont om plats och lite restriktivt luftflöde, så där får man hålla sig till relativt små och svala komponenter för att det ska funka.

Lian Li S80 nämnde någon... Men det har ett komplext och restriktivt luftflöde som tyvärr gör att man även där får hålla sig till rätt svala komponenter för att det faktiskt ska vara tyst. En vacker tanke, men inte klockrent genomfört.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vilket chassi som är tystast beror ju så mycket på vilka komponenter man ska plocka i...
FT02 ger tex bra kylning kontra ljudnivå för en medelkraftig eller kraftig burk, men om man har strömsnåla komponenter är den IMHO overkill. 3stycken 180mm fläktar blir aldrig helt tysta, även om man ställer ner dem lägre än low-läget.
Även jag är nyfiken på modifikationerna Khaine gjort ... mina diskar vibrerar ganska rejält i mitt FT02

Antec Solo är ju en av få med vettig HD-upphängning, men har ju istället ont om plats och lite restriktivt luftflöde, så där får man hålla sig till relativt små och svala komponenter för att det ska funka.

Lian Li S80 nämnde någon... Men det har ett komplext och restriktivt luftflöde som tyvärr gör att man även där får hålla sig till rätt svala komponenter för att det faktiskt ska vara tyst. En vacker tanke, men inte klockrent genomfört.

Du nämner restriktiva temperaturer ofta men då står det enbart i relation till FT2, ett chassi som aldrig kan bli knäpptyst. Jämfört med andra lådor för svalare komponenter såsom H2, Silencio mm så har Solo riktigt bra luftflöde och restriktivt är det inte för det finns gott on hål i fronten och inga onödiga galler eller hårddiskburar vända 90 grader, ej heller är hårddiskplatserna så täta som H2s.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Du nämner restriktiva temperaturer ofta men då står det enbart i relation till FT2, ett chassi som aldrig kan bli knäpptyst. Jämfört med andra lådor för svalare komponenter såsom H2, Silencio mm så har Solo riktigt bra luftflöde och restriktivt är det inte för det finns gott on hål i fronten och inga onödiga galler eller hårddiskburar vända 90 grader, ej heller är hårddiskplatserna så täta som H2s.

Jo, allt är ju relativt och jag är kanske lite hård mot Solo nu, lite beroende på vilket chassi man jämför med
Luftintagen i framkanten av fronten i Solo är dock inte hur stora som helst, och den förlitar sig på på 92mm platser istället för 120mm. Den har inte heller (på gott och på ont) någon optionell öppning i botten eller i sidan... Du har förstås rätt i det du tar upp om HD-burar osv, och jag gissar den spöar H2, och klart möjligt även tex en R3 med stängd sidolucka när det gäller kylning... Lär ju inte vara sämre än Silencion heller - snarare tvärtom!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Silverstone FT02 är inte särskillt tyst i grundutförande.

Tycker personligen att hårddiskplatserna fungerar bra om man endast har mekaniska lagringsdiskar och OS samt program på en / flera SSD.
Fläktarna låter för mkt i lägsta (ca 700rpm),

Mha en fläktkontroller (jag har en Kaze master) kan man vrida ner fläktarna till 360rpm,
då kommer de dock inte starta igen nästa gång du startar datorn (fläktkontrollern tjuter om fläktarna inte startar). Sätter man däremot fläktarna till 420 rpm eller högre så är det inga problem. Då är de dessutom nästintill ljudlösa. Kylningen är tillräcklig för en överklockad i5 760 (3,8Ghz) och ett hd6950 med thermalright shaman (som förövrigt fungerar riktigt dåligt i FT02). Om ni lyckas modda in en Thermalright spitfire i FT02 tror jag det är den mest optimala kyllösningen. för att inte CPU fläkten (PWM fläkt på IFX-14) ska varva upp vid hölg belastning (rendering) måste jag dock höja 180mm fläktarna till 620 rpm. Det går bra att använda chassits inbyggda 2-stegs fläktkontroll för 180mm fläktarna i samband med en dedikerad fläktkontroller a'la 5,25" typ. Fläktkontrollern kan dock få det svettigt om du väljer att sätta chassits egna till "high" och sedan vrida ner det till <50% med fläktkontrollern.

Fläkten i taket bytte jag mot en arctic cooling f12 pro eftersom den använder sig av en spegelvänd konstruktion vilket ger ett "cleanare" utseende från ovansidan. Fläkten är dessutom väldigt tyst ända upp till 1000 rpm och flyttar hyggligt med luft (behövs ingen fläkt med högt statiskt tryck eftersom det redan är övertryck i chassit).

Vad man kan göra för att ytterligare förbättra luftflödet är att ta bort alla PCI expansions brackets som inte behövs. Då får man lite bättre genomströmning kring grafikkorten (bra om man inte kör en kyllösning som blåser ut luften ur chassit). Man kan även sätta en perforerad hdd bay med 120mm fläkt (Lian Li tillverkar dessa bla.) i fronten men med fläkten vänd så den blåser utåt. Detta kommer dock höja ljudnivån en smula, särskillt om du har fronten av chassit vänd mot dig.

Det kan även vara värt att undersöka ifall nätagget man valt har en fläkt som håller sig tyst i lodrätt läge. Mitt Corsdair HX750 gjorde in det. Bytte därför fläkten mot en 140mm Noiseblocker 1700 rpm. Eftersom min maskin inte förbrukar mer än kanske 400W var detta lite overkill, jag kör fläkten i ca 30% när jag belastar datorn och helt avstängd om jag vill ha maximal tystnad (surfar utan musik, läser, skriver etc).

Permalänk
Rekordmedlem

Inget av mina chassin låter nånting alls i en del har jag delar som alstrar ljud, i en del har jag inget som rör sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo, allt är ju relativt och jag är kanske lite hård mot Solo nu, lite beroende på vilket chassi man jämför med
Luftintagen i framkanten av fronten i Solo är dock inte hur stora som helst, och den förlitar sig på på 92mm platser istället för 120mm. Den har inte heller (på gott och på ont) någon optionell öppning i botten eller i sidan... Du har förstås rätt i det du tar upp om HD-burar osv, och jag gissar den spöar H2, och klart möjligt även tex en R3 med stängd sidolucka när det gäller kylning... Lär ju inte vara sämre än Silencion heller - snarare tvärtom!

Enligt SPCR så är två 92 mm fläktar effektivare än en 120 mm. Dessutom har Solo II enbart 120 mm fläktar vad jag vet så det är fortfarande en bra låda även om den inte kan tävla med FT2, Twelvehundred eller HAF när det gäller kylning men visst den är lite ålderdomlig.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Typhonos:

Enligt SPCR så är två 92 mm fläktar effektivare än en 120 mm. Dessutom har Solo II enbart 120 mm fläktar vad jag vet så det är fortfarande en bra låda även om den inte kan tävla med FT2, Twelvehundred eller HAF när det gäller kylning men visst den är lite ålderdomlig.

Efterfrågade tysthet då chassiet ska användas till studiobruk. Visst kylning är bra men det får komma i eftehand. Tyvär så bundlar inte Antec några som helst dämpningsmaterial till Solo 2.

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Efterfrågade tysthet då chassiet ska användas till studiobruk. Visst kylning är bra men det får komma i eftehand. Tyvär så bundlar inte Antec några som helst dämpningsmaterial till Solo 2.

Nix, de förlitar sig till sandwichkonstruktionen i sidorna, som styvar upp dem och dämpar vibrationer (rätt bra faktiskt, har ett Solo av den äldre typen själv).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WrongTarget:

Nix, de förlitar sig till sandwichkonstruktionen i sidorna, som styvar upp dem och dämpar vibrationer (rätt bra faktiskt, har ett Solo av den äldre typen själv).

Okej synd då de har haft dämpningsmaterial (vinyl) på förra generationen.

http://www.sweclockers.com/recension/6027-antec-sonata-plus-5...