Rykte: Intel senarelägger Sandy Bridge-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Då får de ju döpa om det till 2012?

Självklart, och lägga till en "pin".

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Jaha, behöver uppdatera men får väl vänta.

Permalänk
Medlem

Hellre lite sent än aldrig, så den inte blir som SB mobo historia*

*fick vänta 4 månader

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ja varför inte?

Intel har förtroende på sandy bridge ska vinna kriget mot bulldozer.
Lika bra att putsa på -E och fokusera på något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

helt på din linje, var min första tanke..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Visst kommer 2011 precis som 1155 (Ivy Bridge) att få 22nm-CPUer sen? Ivy Bridge-E eller någonting?

Det är något jag undrar över. Med tanke på att det inte kommer några Ivy-brigde-E under första halvan av 2012 (se roadmap i nyheten) så tvivlar jag på att det någonsin kommer, precis som det aldrig kom några krympta (45nm...?) 4 kärniga Nehalem processorer, eftersom Haswell ska komma 2013. Det skulle göra en ev. Ivy-brigde-E väldigt kortlivad, det i kombination med att LGA2011 processorer är ganska olika dom för LGA1155 får mig att tro att Intel intel inte kommer tycka det är värt mödan.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Oj! Detta kan ju ge AMD lite andrum och en chans att bli en värdig konkurrent på mainstreammarknaden. Nu blev det hela plötsligt ganska intressant igen. Då kan man ju faktiskt rekommendera AMD till alla, förutsatt att detta stämmer.

Skrivet av Felix:

Det känns väl å andra sidan rätt logiskt att lansera just under CES.
Då får de ju uppmärksamhet från journalister som egentligen inte kan något om hårdvara eller har läsare som inte kan något om hårdvara. Dessa journalister tenderar att reagera med:
"WOW! Intel lanserar nya processorer som är JETTISNABBA!!11!1one!1" flankerat med diverse faktafel och missuppfattningar.

Så för Intels del så tror jag att det är ett smart drag. Men för de konsumenter som behöver vänta ännu längre så är det ju såklart tråkigt. Vi kan ju alltid hoppas att Bulldozer presterar som ett riktigt monster och tvingar fram en tidigare lansering. Eller att AMD kan sno marknadsandelar och pengar från Intel så att det kan bli lite jämnare.

Word! (Y) (var är gilla/+1-knappen?)

Föredrar nog marknadsandelarna (för AMD) i första hand. För då kommer oundvikligen ett högre utvecklingstempo med det.

Skrivet av aluminium:
Skrivet av Aser:

Om detta är sant utgår jag nästan från att de borde köra 22nm från början.

Fast det skulle ju bryta "tick tock-principen" ... eller?

Läste nånstans att de eventuellt skulle hoppa över ett steg i krympningen, så inte omöjligt. Det har ju framkommit en del saker som tyder på att det snart inte längre är möjligt att hålla tick-tock-tempot.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Förmodligen.

Hoppas detta rykte är falskt, SB-E var ju så fint timeat till BF3 Lagom snopet.

Exakt, måste ha en ny rigg till BF3 releasen

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

... Det är ju inte så att vi med s1366 är i akut behov av en ny cpu/sockel...

Skrivet av Laggboxx:

Jag med 1366 känner verkligen inget behov av ny CPU...

Skrivet av Kvickstick:

Håller med. Jag ser inget behov av ny plattform än. Haft min 1366 plattform sedan 2009 och den laverar fortfarande!

Kanske inte er med 1366 men en annan sitter ju fortfarande på 775 och det börjar bli dax för en uppgradering vid det hör laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Förmodligen.

Hoppas detta rykte är falskt, SB-E var ju så fint timeat till BF3 Lagom snopet.

Eller hur, jag som laddat upp inför Southern Islands/Kepler och Sandy Bridge-E/Bulldozer till höst.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Hmm hade ju velat komma ifrån den här 775an ja har idag till hösten. =/ Men får väll snällt vänta.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

Exakt, måste ha en ny rigg till BF3 releasen

Skrivet av iNfragiq:

Eller hur, jag som laddat upp inför Southern Islands/Kepler och Sandy Bridge-E/Bulldozer till höst.

Yes, hade tänkt att ladda upp med 6 kärnor och ett 6990 och hoppas på att komma upp på lite högre inställningar. Får se hur det går nu...

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Klarar mig på vad jag har det här året, är mer ny skärm och grafikkort som står på listan härnäst.
Sen nästa år får vi se 1155 eller 2011 med tillhörande ny fräch CPU

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa en Sandybridge-E Extreme edition men om de senare lägger så får det bli en vanlig snik Sandy och hoppa över SB-E helt och hållet.
Detta för att jag som så många andra behöver uppdatera maskinen för bf3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Självklart, och lägga till en "pin".

Värt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Hade tänkt köpa en Sandybridge-E Extreme edition men om de senare lägger så får det bli en vanlig snik Sandy och hoppa över SB-E helt och hållet.
Detta för att jag som så många andra behöver uppdatera maskinen för bf3

Bara en notis...

Jag har varit på väg att uppdatera min dator inför massa spel. Det blir dock aldrig av och nu sitter jag fortfarande här med min gamla 3500+. Har ett P183 som köptes för 2 år sedan som skulle husera ett bygge som inte blev av. Började modda det chassit för några månader sedan när jag gjorde ett nytt försök.

Vi får väl se när bygget blir av.

Poängen är iaf att väntan inte är så jobbig...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Hade tänkt köpa en Sandybridge-E Extreme edition men om de senare lägger så får det bli en vanlig snik Sandy och hoppa över SB-E helt och hållet.
Detta för att jag som så många andra behöver uppdatera maskinen för bf3

Satt också och väntade på Sb-E och gtx "6xx". Vad jag läst så sägs det att 600-serien inte kommer släppas förens sent 2011 eller början på 2012.
Alltså samtidigt som sb-e evt. Amd släpper bulldozer snart och rykten om 7-serien så tidigt som slutet på september. Känns som intel och nivida kommer tappa mycket försäljning iom bf3. Börjar själv luta åt ett amd-kit.

http://vr-zone.com/articles/rumour-nvidia-s-next-gen-kepler-t...

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Kommer ju dock efterfrågan; valde de just 2011 pinnar för att året då lanseringen var tänkt var 2011, eller var det bara en väldigt lustig tillfällighet?

Projektledargruppen för nya intelprocessorn:
Vilket material ska vi göra den i? kisel.
Hur många pins ska vi ha? *turas om att kasta tärningar - kast gånger kast gånger kast...* 2011.
När ska vi släppa den? 2011 låter passande.
Hur många watt ska den dra? 200
någon person där: "varför har alla processorer så långt till hålen för kylaren? Kan vi inte göra en parodi på det och sätta dem jättenära?"
hålens placering: nästan i kiselplattan.
prestanda? well, lite snabbare än 980x?
Färg? polerad metall, som vanligt.
Ska pinsen gå från cpu till mobo eller tvärt om? mobo->cpu
Hur många pci-e-kanaler ska vi köra? *tärningskast igen* 42
Hur många sataportar? *tärningskast* 12
Okey, nog med bestämmande för idag. Nu tar vi fika och fortsätter imrn. Mailar du anteckningarna till utvecklingsavdelningen?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Avstängd

Själv är jag mer intresserad av Ivy Bridge som nu verkar bli försenad till mars-april 2012, stämmer det?

Jag hoppades på en Januari lansering men det är lugnt lägger pengarna på ett kepler grafikkort tills dess.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

De vill suga ut lite extra pengar ur vanliga SB

Du har läst fel artikel.;) Denna handlar inte om AMD.:D Skämt åsido, nej dom vill inte släppa en halvfärdig produkt det är allt.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Men varför ska man köpa Sandy Bridge E om Ivy Bridge kommer ungefär samtidigt? Om de följer samma mönster som förut kommer övre mellanklass-processorerna i Ivy Bridge prestera lika bra som den dyra entusiastplattformen med SB-E i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Det är ju inte så att vi med s1366 är i akut behov av en ny cpu/socke.

Håller med!

Spelar inte men fick med i7@4+ GHz äntligen godtagbara prestanda för den fotobearbetning jag pysslar med.

Kommer inte att uppgradera förrän det kommer grejer med prestanda motsvarande i7@9-10GHz - och det lär ta ett par år.

Om inte den interne technofreak/prylbög/mekarnissen får upp näsan alltför högt över ytan dessförinnan...

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgix:

Håller med!

Spelar inte men fick med i7@4+ GHz äntligen godtagbara prestanda för den fotobearbetning jag pysslar med.

Kommer inte att uppgradera förrän det kommer grejer med prestanda motsvarande i7@9-10GHz - och det lär ta ett par år.

Om inte den interne technofreak/prylbög/mekarnissen får upp näsan alltför högt över ytan dessförinnan...

kanske dags att gå dubbel cpu ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

kanske dags att gå dubbel cpu ?

Varför inte gå på en stordator för NASA och liknande. Då behöver man inte oroa sig att den blir omodern lika snabbt.

Permalänk

22 nm, vad är det för skit? När kommer 9 nm processorerna?

Permalänk
Medlem

Men vafan... vill ju köpa en ny dator när jag kommer hem från jobbet i februari... Har redan sålt min gamla burk i tron att kunna köpa nytt när jag kommer hem....

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Yes, hade tänkt att ladda upp med 6 kärnor och ett 6990 och hoppas på att komma upp på lite högre inställningar. Får se hur det går nu...

Du kan fortfarande köpa 6990:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram