Varfor tillverkar man inte en processor som en kub och inte som idag, platt?

Permalänk

Varfor tillverkar man inte en processor som en kub och inte som idag, platt?

Det skulle vara en helt annan historik pa vad vi skulle kunna utfarda med vara datorer om denna mojlighet fanns. Battre kylning fran 5 olika sidor istallet fran bara ovanpa. Mer hardware skulle fatt plats i en kub an pa en platt chipset.

Kommer ni ihag den dar kuben fran Transformersfilmen, sa kan vara processorer se ut idag, om vi vill det dvs!

Permalänk
Medlem

de blir dyrare at tillverka antagligen för du inte kan tillverka lika många samtidigt:) money is the power

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej Jonte234. Du har helt rikgtigt en bra poang!

Permalänk
Medlem

Om du säger att den "kuben" har 7 plattor? skulle du vilja betala 11900kr istället för 1700kr för en 2500k?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Kanske för att man inte kan göra en cpu som en kub det finns väl inget elr ingen som har forskat fram något sånt och kanske det inte går samt hur fan ska du kyla kuben du måste kyla den på 5sidor haha
samt den kuben på transformers var ju jävligt stor innan den förminskades av bumblebee -.-'
samt att bumblebees planet alltså decepticon och de andra bor i en planet som är flera tusentals år förre jorden när det gäller teknologi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Om du säger att den "kuben" har 7 plattor? skulle du vilja betala 11900kr istället för 1700kr för en 2500k?

Precis, det skulle kosta så mycket mer och så skulle det väl även vara mycket svårare att bygga den med tanke på hur dagens processorer byggs idag.

Plus så skulle det inte riktigt vara logiskt eller smart om man tänker på hur stora alla sidor skulle behöva vara för att man skulle kunna utnyttja de "extra" utrymmet för kylning.

Skrivet av Henrikfotograf:

Och ingen människa skulle köpa en processor för 12 000kr?:P

Jovisst skulle folk köpa en sådan processor, men inte i samma utsträckning som folk köper dem idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Precis, det skulle kosta så mycket mer och så skulle det väl även vara mycket svårare att bygga den med tanke på hur dagens processorer byggs idag.

Och ingen människa skulle köpa en processor för 12 000kr?:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

I can agree with you all, but i would like to see the cpu-market evolve than just as it always has been. As u said that the decepticon is several thousands of years before ours, then we have to evolve and come up with new and diffrent kind of ideas to accomplish big things like that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Och ingen människa skulle köpa en processor för 12 000kr?:P

Jodå. Fanns det ingen marknad skulle t.ex Intels Xeon X5680 inte finnas på marknaden. Däremot saknar jag alterntivet "För att det inte går".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

It is just a matter of who would like to invest money in projects like these?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jodå. Fanns det ingen marknad skulle t.ex Intels Xeon X5680 inte finnas på marknaden. Däremot saknar jag alterntivet "För att det inte går".

Fast nu syftade jag inte på företag utan vanliga Svensson bor som inte kan någon speciellt om datorer:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Här är några tankegångar...

Det har visats teoretiska exempel. Ett problem är att åstadkomma jämn kylningsförmåga genom hela kretsen. Exemplet var gjort som så att det fanns kanaler för vätskekylning genom kretsen.

Andra problemet jag kan komma på är att om kretsen har för många lager så är det svårt att behålla kvalitén på de undre lagrena. Varje gång de övre lagrena måste "bakas" i hög temperatur så kommer även de undre "färdiga" lagrena att "överbakas" vilket förstör dem. Vid för många lager så blir ens marginaler för att producera en fungerande krets mindre och mindre.

Flashminnen använder i dag väldigt många lager jämfört med alla andra kretsar då dem är uniforma och "enkla" samt kräver mindre kylning. Skälet du inte ser dessa som en kub dock är för att lagrena är så pass tunna och platta. Man skulle nog kunna ha ett par hundra lager och fortfarande så skulle kretsen inte bli tjockare än 1-3 mm.

Svårigheten är alltså att tillverka högprestandakretsar och kunna avleda värmen från sådana kretsar du talar om skulle jag tro.

Krävs mera forskning. Ända tills nuförtiden har det nog fortfarande varit billigare eller lika billigt att förminska kretsarna än att lägga dem på varandra i flera lager. Prestandautvecklingen bromsar nog också för flera lager som lösning eftersom värmeutvecklingen för varje lager ökar när grejjerna måste gå snabbare och snabbare.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Fast nu syftade jag inte på företag utan vanliga Svensson bor som inte kan någon speciellt om datorer:P

Syftade inte heller på företag. Det finns alltid någon kapitalstark/pappa-betalar galning där ute som vill vara värst

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt inga fördelar med din "lösning". Längre avstånd skulle göra processorn långsammare och kylningsanordningarna skulle bli otympliga.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Syftade inte heller på företag. Det finns alltid någon kapitalstark/pappa-betalar galning där ute som vill vara värst

Fast den/dom personerna borde känns sig lite dumma efter åt när dom tänker efter:P

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

detta är riktigt intressant men som sagt att göra en processor till en kub är svårt och ja värmen och uppbyggnaden på en sådan sak blir väl svår, fast vem vet kanske i framtiden gör man en processor med nanoteknik istället? nano is the new shit haha
och vem vet om vi ens lever i 1000år till bara för att komma till samma tekniska nivå som decepticons jag tror först vi måste skärpa oss och göra något åt miljön och den globala uppvärmningen först haha annars är vi alla döda!

Permalänk

SHAGLORD, du ar mig en smart manniska. Tack for ditt fina svar. jag blev klokare av vad du skrev.

Permalänk

XfanX, jag haller med dig att prio 1 ar Planeten vi bor pa. Vi maste gora ngt for miljon och den globala uppvarmningen. Bra skrivet

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som tänker på det mer som en låda (|_|) där varje sida kopplas till en socket (där socketarna sitter på någon typ av gångjärn) och kylaren sätts i lådan?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

detta är riktigt intressant men som sagt att göra en processor till en kub är svårt och ja värmen och uppbyggnaden på en sådan sak blir väl svår, fast vem vet kanske i framtiden gör man en processor med nanoteknik istället? nano is the new shit haha
och vem vet om vi ens lever i 1000år till bara för att komma till samma tekniska nivå som decepticons jag tror först vi måste skärpa oss och göra något åt miljön och den globala uppvärmningen först haha annars är vi alla döda!

Vad jag vet är att bygga transistorer på ~20 nanometer nanoteknik..
Så vi är i framtiden

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Medlem

Fan va coolt om man hade gjort en processor likt en pyramid haha eller så ändrar man inte på designen överhuvud taget och låter processor bara bli lite bredare tjockare och längre det hade säkert också funkat

Permalänk
Medlem

Tycker detta låter väldigt konstigt :(. Är inte alls insatt hur processorer osv fungerar och beräknar när det gäller den fysiska delen. Dock vet jag att det är en enorm värmeutveckling. Ifall man då tillverkar en processor som en kub, elr liknande, så kommer komponenterna inuti inte att bli kylda pga en ökad volym :<. Det finns säkert massa fler begänsningar.. tror inte direkt att de enorma multimiljard företagen, som har större resuser än många länder, inte har något nytänkande.

Ifall du tycker att denna idén är så epic, ta patent på den och hova in stora summor då företagen kommit på att detta skulle vara något :P.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk

skalet att jag borjade med detta inlagget ar att jag vill starta en nagerlunda intelektuell diskussion sa att va kan evolvera och aktivera vara hjarnor och anvanda dem pa ett kreativt satt. sa att ta patent vill jag inte, utan jag vil lse om vi kanske kan komm a pa nagra feta saker tilsammans genom att ge feedback pa olika ideer och liknande. det ar vikigt att varan rost blir hord och diskuterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Fast nu syftade jag inte på företag utan vanliga Svensson bor som inte kan någon speciellt om datorer:P

Då kan vi ju lägga dit i7 990X istället för en Xeon, inte 12.000, men för några månader sen låg den billigaste på 10.000 och uppenbarligen köper/köpte ju folk den

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Då kan vi ju lägga dit i7 990X istället för en Xeon, inte 12.000, men för några månader sen låg den billigaste på 10.000 och uppenbarligen köper/köpte ju folk den

Jag har hört att folk har köpt 980X, men inte någon 990X? Sen kostar 990X 8 476 kr.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

kylaren skulle ju vara intressant,, hade varit enorm

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGodFromAbove:

skalet att jag borjade med detta inlagget ar att jag vill starta en nagerlunda intelektuell diskussion sa att va kan evolvera och aktivera vara hjarnor och anvanda dem pa ett kreativt satt. sa att ta patent vill jag inte, utan jag vil lse om vi kanske kan komm a pa nagra feta saker tilsammans genom att ge feedback pa olika ideer och liknande. det ar vikigt att varan rost blir hord och diskuterad.

Kul initiativ och ämne.
Saker är som dom är, vi accepterar att dom är som dom är, och vi har svårt att tänka oss att saker inte kanske hade behövt vara som dom är.
Sen finns det anledningar till att saker har blivit är som dom är, men jag är helt med TheGodFromAbove att det borde ifrågasättas och diskuteras.

THINK BIG!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leandr:

Kul initiativ och ämne.
Saker är som dom är, vi accepterar att dom är som dom är, och vi har svårt att tänka oss att saker inte kanske hade behövt vara som dom är.
Sen finns det anledningar till att saker har blivit är som dom är, men jag är helt med TheGodFromAbove att det borde ifrågasättas och diskuteras.

THINK BIG!

Jag håller med dig. Dessutom tror jag att man skulle kunna utveckla extremt mycket bättre processorer om dom faktiskt var större. Idag blir vi ju begränsade av storleken och därför så förminskar vi istället allting i processorn så mycket mer får plats. Vi är ända nere i 22 Nanometers teknik här.

Men som sagt, det är en kostnads fråga och jag tror inte ens att någon av dom två största processor företagen (Intel och AMD) i världen ens har möjlighet och pengar att börja om helt på någon ny teknik än vad dom gjort innan. Lättare sagt än gjort

Skrivet av Henrikfotograf:

Om du säger att den "kuben" har 7 plattor? skulle du vilja betala 11900kr istället för 1700kr för en 2500k?

Nu vet inte jag hur du tänker eller om jag misstolkar dig, men en kub har väll endast 6 sidor/ytterplattor? ^^

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Nu vet inte jag hur du tänker eller om jag misstolkar dig, men en kub har väll endast 6 sidor/ytterplattor? ^^

Jag syftade inte på sidor på själva kuben. Utan processor "plattorna" inne i kuben.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Eller varför inte dela CPU i små delar :P?

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03