Permalänk
Medlem

i5 2500k stock med temp problem

Köpte min 2500k för ett par dagar sedan och har stock kylaren monterad (min andra fläkt passade inte på nya moderkortet utan ett extra monterings kit som inte fanns i lager) och kör CPUn på stock speed.

Kollade CPU temp för sakens skull när jag spelade Bad Company 2, och då visar coretemp 90c.

Känns som det är kylaren som inte sitter riktigt men jag har kollat så att den sitter ordentligt (är inte första gången jag satt på cpu kylare, och den sitter som berget) och CPUn ligger på runt 40c idle, men så fort jag drar igång ett game i BC2 så går den upp till 80-90c på någon minut.

Vet inte vad som kan vara felet, ska jag ta bort kylpastan som var på stock kylaren och sätta på ny (har arctic cooling kylpasta sedan tidigare)? Eller finns det något annat som jag kan testa?

Permalänk
Medlem

är flänsarna varma??

Permalänk

Testa att sätta på kylaren igen, kan vara nåt som blev konstigt.
Är nog lättast att bara göra om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naelekk:

Köpte min 2500k för ett par dagar sedan och har stock kylaren monterad (min andra fläkt passade inte på nya moderkortet utan ett extra monterings kit som inte fanns i lager) och kör CPUn på stock speed.

Kollade CPU temp för sakens skull när jag spelade Bad Company 2, och då visar coretemp 90c.

Känns som det är kylaren som inte sitter riktigt men jag har kollat så att den sitter ordentligt (är inte första gången jag satt på cpu kylare, och den sitter som berget) och CPUn ligger på runt 40c idle, men så fort jag drar igång ett game i BC2 så går den upp till 80-90c på någon minut.

Vet inte vad som kan vara felet, ska jag ta bort kylpastan som var på stock kylaren och sätta på ny (har arctic cooling kylpasta sedan tidigare)? Eller finns det något annat som jag kan testa?

tjenare manne, jag hade samma problem med min nya i7 2600k försök att undvika att stressa procesorn stock kylaren suger BA**E och du bör verkligen undivka press, du kommer att skada procesorn varje gång du överskrider 72.5 Celsius! VAR FÖRSIKTIG!

Permalänk
Medlem

Den gick upp i 90c nu precis när jag kollade så testade att stanna fläkten med fingret i någon sekund och då kändes flänsarna ganska varma.

Så det verkar som kylaren har kontakt med CPUn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mannen33:

tjenare manne, jag hade samma problem med min nya i7 2600k försök att undvika att stressa procesorn stock kylaren suger BA**E och du bör verkligen undivka press, du kommer att skada procesorn varje gång du överskrider 72.5 Celsius! VAR FÖRSIKTIG!

jag köpte en zalman 9000 för min cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen33:

tjenare manne, jag hade samma problem med min nya i7 2600k försök att undvika att stressa procesorn stock kylaren suger BA**E och du bör verkligen undivka press, du kommer att skada procesorn varje gång du överskrider 72.5 Celsius! VAR FÖRSIKTIG!

Yes, vill inte ens spela just nu pga den höga tempen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naelekk:

Yes, vill inte ens spela just nu pga den höga tempen.

vad ska du ha för kylare annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen33:

vad ska du ha för kylare annars?

Vad menar du?

Jag vill inte spela just nu pga att CPUn går upp till 90c.

För varmt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naelekk:

Vad menar du?

Jag vill inte spela just nu pga att CPUn går upp till 90c.

För varmt.

vad ska du ha för kylare, vad har du köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen33:

vad ska du ha för kylare, vad har du köpt?

Ah sorry, läste din fråga lite fel

Har stock kylaren på just nu eftersom min gamla Zalman fläkt (kommer inte ihåg exakt vad modellen heter, men den ser ungerfär ut som denna http://www.inet.se/artikel/6308586/zalman-cnps-8700-nt-slim) inte passade utan ett monteringskit för 1155 socket, och kittet fanns inte i lager.

Men stock kylaren borde kunna kyla CPUn på stock clocks (kan man tycka, inte ska den gå upp till 90c iaf).

Permalänk
Medlem

Det är för högt även för en stock kylare, ta bort den o byt ut pastan.
Kan tänka mig att man når 90c om man överklockar en del men inte på en oklockat cpu..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naelekk:

Ah sorry, läste din fråga lite fel

Har stock kylaren på just nu eftersom min gamla Zalman fläkt (kommer inte ihåg exakt vad modellen heter, men den ser ungerfär ut som denna http://www.inet.se/artikel/6308586/zalman-cnps-8700-nt-slim) inte passade utan ett monteringskit för 1155 socket, och kittet fanns inte i lager.

Men stock kylaren borde kunna kyla CPUn på stock clocks (kan man tycka, inte ska den gå upp till 90c iaf).

har du sett? http://www.zalman.com/eng/product/Product_Setup.asp?Idx=278

Permalänk
Medlem

Fast det är inte så man sätter fast den jag har, tror att detta är exakt den jag har dock http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?Idx=314.

Måste ha detta kit http://www.inet.se/artikel/5321473/zalman-zm-cs5b-clip-support-intel-s1155-1156-775 för att kunna fästa den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naelekk:

Fast det är inte så man sätter fast den jag har, tror att detta är exakt den jag har dock http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?Idx=314.

Måste ha detta kit http://www.inet.se/artikel/5321473/zalman-zm-cs5b-clip-support-intel-s1155-1156-775 för att kunna fästa den.

så jävla irriterande när det säljs SEMI grejer

Permalänk
Medlem

Aja, jag ska testa att byta ut kylpastan och montera om kylaren imorgon.

Hoppas det fixar sig.

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte har råkat ut för Step 3 Fail i bilden http://i340.photobucket.com/albums/o335/geforce4ebay/personal/pushpins.png. Då sitter kylaren som berget men har ändå tokdålig kontakt med processorytan. Du bör kunna se på stockkylarpastan du tar av om den är jämnt "utpressad" eller inte. Lycka till.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Kolla så du inte har råkat ut för Step 3 Fail i bilden http://i340.photobucket.com/albums/o335/geforce4ebay/personal/pushpins.png. Då sitter kylaren som berget men har ändå tokdålig kontakt med processorytan. Du bör kunna se på stockkylarpastan du tar av om den är jämnt "utpressad" eller inte. Lycka till.

Har satt på ny kylpasta nu och testade ett game i Bad Company 2 igen, såg ju bättre ut när den låg på runt 70c, men efter 5 minuter så var den uppe i 80c och där stannade den.

Men 80c känns fortfarande för varmt, men jag är säker på att jag har satt kylaren rätt (hörde 4 små klick ljud som pushpinsen gör när dom går igenom hålen på moderkortet) och jag kollade så att jag applicerade kylpastan på rätt sätt (och tog bort den gamla på rätt sätt också) och det är inte första gången jag gör detta.

Sen är ju den nya kylpastan inte "inbränd" ännu så det kanske går ner några grader senare (från vad jag har läst).

Permalänk
Medlem

Skumt, det vanligaste problemet med högra temperaturer är att man sätter CPU kylaren snett.

Visa signatur

OS: Win7 x64, GPU: Geforce Gigabyte GTX580 SOC
CPU: Intel i5 2500k (4.5gHz), MB: Asus P8P65 PRO Rev(3.1),
PSU: XFX 750w (modular), RAM: 2x Crosair Vengence 1600mz 4024mb
Cooling: CoolIT ECO A.L.C CPU COOLER
Chassi: Raven rv03

Permalänk
Medlem

Hur hög temp ska/får det vara på en 2500k på stock clocks med stock kylaren?

Permalänk
Medlem

Går temperaturen över 70-75c i spel hade jag börjat bli orolig.
Har du grymt varmt i ditt rum eller har du dåligt luftflöde i ditt chassi? Klarar inte stock-kylaren att kyla stock-klocks så måste det vara fel på nån av dom punkterna nu när du säger att kylaren är monterad rätt.
Om du inte kan förbättra någon av dom punkterna och du inte vill investera i en ny CPU kylare (212 Hyper för 200:- typ) så hade jag undervoltat din CPU. Gå in i UEFI och hitta voltage offset på CPUn och minska den lite. Boota upp i windows och kör en intel burn test. Går temperaturen över 80c så stäng testet och minska volten lite till. Crashar testet pga av din dator är instabil så sänk CPU multipliern lite. Upprepa tills din dator är stabil och inte går över 80c i intel burn test.
Troligtvis kan du ändra tillbaka till stockvolt och stockfrekvenser till hösten när det blir lite kallare.

Permalänk
Medlem

Testade igen, ligger på ca 75-80C i BC2. Ligger runt 35-40C idle.

Jag har ganska varmt i mitt rum ja, sidan på chassit är av för tillfället men ska testa att fästa min andra CPU kylare när jag får tag på ett monterings kit för den (ska komma i lager den 9 juli).

Skulle dykt direkt på en hyper 212 om den inte vart slut/ej i lager/obekräftad leveranstid överallt.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara felmontering, stockkylaren kan vara lite tricky och tex finns otaliga trådar där det till sist visar sig att kylaren var felmonterarad.
brukar vara att många får för sig att man ska avsluta med att vrida på pinnarna, vilket saboterar allt vad kylning heter.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kan ju vara felmontering, stockkylaren kan vara lite tricky och tex finns otaliga trådar där det till sist visar sig att kylaren var felmonterarad.
brukar vara att många får för sig att man ska avsluta med att vrida på pinnarna, vilket saboterar allt vad kylning heter.

Dock så har jag inte vridit på pushpinsen eftersom jag vet att det gör att kylaren lossnar.

Ska ta av kylaren igen och se hur kylpastan har fördelat sig och om någon av pushpinsen ser skadad ut, men jag tror att jag kommer få samma resultat igen.

Permalänk
Medlem

75-80c känns lite varmt men är en ofarligt temp på den CPU, varmt i rummet hjälper till en del att höja tempen på CPU speciellt med stockkylaren.
2500K trottlar först vid runt 90c
Ovan angiven temp i ett inlägg om 72c gäller temp på heatsink inte kärnorna

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

75-80c känns lite varmt men är en ofarligt temp på den CPU, varmt i rummet hjälper till en del att höja tempen på CPU speciellt med stockkylaren.
2500K trottlar först vid runt 90c
Ovan angiven temp i ett inlägg om 72c gäller temp på heatsink inte kärnorna

Så jag löper ingen direkt risk att försämra CPUn om jag spelar med 75-80C i någon vecka då?

Kommer ju kunna sätta in min bättre fläkt igen på måndag-tisdag nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naelekk:

Så jag löper ingen direkt risk att försämra CPUn om jag spelar med 75-80C i någon vecka då?

Kommer ju kunna sätta in min bättre fläkt igen på måndag-tisdag nästa vecka.

Det är lite högt men totalt ofarligt för din CPU då max temp för kärnorna ligger på 98 grader och den börjar throttla vid 90 grader för att undvika att gå så högt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.