Permalänk
Medlem

Intel core i7 950 - Noctua nh-d14 hjälp!

Har överklockat till 4,0Ghz, jag tycker att den blir för varm under stress test i prime95 blir kärnorna runt 89-92 grader är det för högt. Core Voltage är 1.4

Visa signatur

[ Cooler Master haf 912+ ] [ Corsair 850TX ] [ Intel core i7 - 950 ] [ Noctua NH-D14 ] [ Asus X58 Sabertooth ] [ Gigabyte GTX580 ] [ Corsair 6gb 1600MHz ] [ OCZ Vertex 3 120Gb + 1TB Hdd ] [ Win7 x64 Pro ]

Old but Gold...

Permalänk
Medlem

satte du på kylpasta riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genostra:

satte du på kylpasta riktigt?

Ja, jag använder mig av core temp. Jag lämnade in datorn hos ett data företag för trodde inte den skulle passa

Visa signatur

[ Cooler Master haf 912+ ] [ Corsair 850TX ] [ Intel core i7 - 950 ] [ Noctua NH-D14 ] [ Asus X58 Sabertooth ] [ Gigabyte GTX580 ] [ Corsair 6gb 1600MHz ] [ OCZ Vertex 3 120Gb + 1TB Hdd ] [ Win7 x64 Pro ]

Old but Gold...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaXzoR:

Har överklockat till 4,0Ghz, jag tycker att den blir för varm under stress test i prime95 blir kärnorna runt 89-92 grader är det för högt. Core Voltage är 1.4

Med så hög Vcore är de temperaturerna normala.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Med så hög Vcore är de temperaturerna normala.

OK lyckas inte få nån längre Vcore på 950 eller kan du hjälpa mig?

Visa signatur

[ Cooler Master haf 912+ ] [ Corsair 850TX ] [ Intel core i7 - 950 ] [ Noctua NH-D14 ] [ Asus X58 Sabertooth ] [ Gigabyte GTX580 ] [ Corsair 6gb 1600MHz ] [ OCZ Vertex 3 120Gb + 1TB Hdd ] [ Win7 x64 Pro ]

Old but Gold...

Permalänk
Medlem

90c är inte normalt.
vad är idle tempen?

jag använde i7 920 som var klockat till 4400mhz med 1.5v o under benkpress gick den upp till 80c som mest, kylaren jag använd var likvärdig din kylare i tester.

Är fläkten inställd på silent?
Vad för kylpasta användes?
Är den verkligen monterad rätt med rätt mängt pasta?
Har du dålig ventilation i chassit?

Permalänk
Medlem

Jag kör min i7 950 4,0GHz 1,3VCore fungerar riktigt bra

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Jag kör min i7 950 4,0GHz 1,3VCore fungerar riktigt bra

kan du skicka lite bios inställningar när du har tid?

Visa signatur

[ Cooler Master haf 912+ ] [ Corsair 850TX ] [ Intel core i7 - 950 ] [ Noctua NH-D14 ] [ Asus X58 Sabertooth ] [ Gigabyte GTX580 ] [ Corsair 6gb 1600MHz ] [ OCZ Vertex 3 120Gb + 1TB Hdd ] [ Win7 x64 Pro ]

Old but Gold...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

90c är inte normalt.
vad är idle tempen?

jag använde i7 920 som var klockat till 4400mhz med 1.5v o under benkpress gick den upp till 80c som mest, kylaren jag använd var likvärdig din kylare i tester.

Är fläkten inställd på silent?
Vad för kylpasta användes?
Är den verkligen monterad rätt med rätt mängt pasta?
Har du dålig ventilation i chassit?

Idle ligger runt 42-43, har inte den bästa vänten men inte den sämsta heller.

Visa signatur

[ Cooler Master haf 912+ ] [ Corsair 850TX ] [ Intel core i7 - 950 ] [ Noctua NH-D14 ] [ Asus X58 Sabertooth ] [ Gigabyte GTX580 ] [ Corsair 6gb 1600MHz ] [ OCZ Vertex 3 120Gb + 1TB Hdd ] [ Win7 x64 Pro ]

Old but Gold...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

90c är inte normalt.
vad är idle tempen?

jag använde i7 920 som var klockat till 4400mhz med 1.5v o under benkpress gick den upp till 80c som mest, kylaren jag använd var likvärdig din kylare i tester.

Är fläkten inställd på silent?
Vad för kylpasta användes?
Är den verkligen monterad rätt med rätt mängt pasta?
Har du dålig ventilation i chassit?

Det var pastan som följde med noctuan, som sagt lämnade in datan på ett företag så jag vet inte hur mycket dom kletade på

Visa signatur

[ Cooler Master haf 912+ ] [ Corsair 850TX ] [ Intel core i7 - 950 ] [ Noctua NH-D14 ] [ Asus X58 Sabertooth ] [ Gigabyte GTX580 ] [ Corsair 6gb 1600MHz ] [ OCZ Vertex 3 120Gb + 1TB Hdd ] [ Win7 x64 Pro ]

Old but Gold...

Permalänk
Avstängd

Som tidigare sagt, sänkt volten och eventuellt klocken om det inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Som tidigare sagt, sänkt volten och eventuellt klocken om det inte går.

Testade med 1.26 som den andra sa med sin 950, då blev det bluescreen direkt efter windows loggan xD

Visa signatur

[ Cooler Master haf 912+ ] [ Corsair 850TX ] [ Intel core i7 - 950 ] [ Noctua NH-D14 ] [ Asus X58 Sabertooth ] [ Gigabyte GTX580 ] [ Corsair 6gb 1600MHz ] [ OCZ Vertex 3 120Gb + 1TB Hdd ] [ Win7 x64 Pro ]

Old but Gold...

Permalänk
Medlem

HT av?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Visa signatur

[ Cooler Master haf 912+ ] [ Corsair 850TX ] [ Intel core i7 - 950 ] [ Noctua NH-D14 ] [ Asus X58 Sabertooth ] [ Gigabyte GTX580 ] [ Corsair 6gb 1600MHz ] [ OCZ Vertex 3 120Gb + 1TB Hdd ] [ Win7 x64 Pro ]

Old but Gold...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaXzoR:

Vet inte hur det är på 950 men på 920 kan det skilja 10-15 grader med ht av/på.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Vet inte hur det är på 950 men på 920 kan det skilja 10-15 grader med ht av/på.

ok skulle behövt lite bios inställningar =(

Visa signatur

[ Cooler Master haf 912+ ] [ Corsair 850TX ] [ Intel core i7 - 950 ] [ Noctua NH-D14 ] [ Asus X58 Sabertooth ] [ Gigabyte GTX580 ] [ Corsair 6gb 1600MHz ] [ OCZ Vertex 3 120Gb + 1TB Hdd ] [ Win7 x64 Pro ]

Old but Gold...

Permalänk
Medlem

är ju klart att han ska ha HT på, annars skulle man ju inte köpt en i7'a
hur som helst, jag har ju ifs nu en i7 920 men de borde vara hyfsat lika ändå ju

jag kör med i blck 212 med muli på x19, med speed step aktiverat
min är lite tjurig så jag kör min på ca 1.3 volt å ligger mellan 38-42C idle och 65C i load

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaXzoR:

ok skulle behövt lite bios inställningar =(

Du fick just en

Stäng av HT(Hyper Threading)
Köp riktig pasta, och montera om kylaren.

Vad har du för temperatur inomhus, och vilket chassi har du?

Dra gärna en Print Screen på OC-delen i BIOS så vi kan få se vad den är inställd på. Kan vara QPI:n som ligger för snabb, eller Uncore:en. Hur mycket vet du om överklockning av i7 på S1366?

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Du fick just en

Stäng av HT(Hyper Threading)
Köp riktig pasta, och montera om kylaren.

Vad har du för temperatur inomhus, och vilket chassi har du?

Dra gärna en Print Screen på OC-delen i BIOS så vi kan få se vad den är inställd på. Kan vara QPI:n som ligger för snabb, eller Uncore:en. Hur mycket vet du om överklockning av i7 på S1366?

Mvh

Man kan inte använda print screen i BIOS. Men han kan ta en kamera och ta ett foto av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Du fick just en

Stäng av HT(Hyper Threading)
Köp riktig pasta, och montera om kylaren.

Vad har du för temperatur inomhus, och vilket chassi har du?

Dra gärna en Print Screen på OC-delen i BIOS så vi kan få se vad den är inställd på. Kan vara QPI:n som ligger för snabb, eller Uncore:en. Hur mycket vet du om överklockning av i7 på S1366?

Mvh

han behöver inte köpa ny pasta, jag kör på den jag fick med min D14 också. de är inget fel på den pastan man får med, tror snarare att den är lite fel satt eller för mycket/lite pasta på den

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

han behöver inte köpa ny pasta, jag kör på den jag fick med min D14 också. de är inget fel på den pastan man får med, tror snarare att den är lite fel satt eller för mycket/lite pasta på den

Jag tror inte det är fell satt eller för mycket eller för lite pasta, utan oc är Idle 29-32 Grader.

Visa signatur

[ Cooler Master haf 912+ ] [ Corsair 850TX ] [ Intel core i7 - 950 ] [ Noctua NH-D14 ] [ Asus X58 Sabertooth ] [ Gigabyte GTX580 ] [ Corsair 6gb 1600MHz ] [ OCZ Vertex 3 120Gb + 1TB Hdd ] [ Win7 x64 Pro ]

Old but Gold...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

han behöver inte köpa ny pasta, jag kör på den jag fick med min D14 också. de är inget fel på den pastan man får med, tror snarare att den är lite fel satt eller för mycket/lite pasta på den

När man vill komma upp till över 4ghz med en Nehalem tycker jag inte att pasta som rankas som "inget fel på" hör till. En god vän hade också en NH-D14 och fick då met pastan NT-H1, och när vi monterade om den med MX-4 sjönk den 3c Idle och 5c Load. Sedan om det mest berodde på montering eller pastan är svårt att säga

Det som jag blir orolig över är att dom som han lämnat in datorn till tagit för mycket pasta. Jag vet att man inte ska tvivla på yrkesfolket, men när vi hade en servicekille från Dell support här, och han bytte ut moderkortet på en av våra bärbara datorer, och när jag snackade med honom så sa han: "Jag körde på ordentligt med kylpasta på både processor och grafikdel."

Mindre förvånansvärt var att jag fick mickla isär datorn efter någon vecka och applicera på mitt sätt, då tempsen steg i taket

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

När man vill komma upp till över 4ghz med en Nehalem tycker jag inte att pasta som rankas som "inget fel på" hör till. En god vän hade också en NH-D14 och fick då met pastan NT-H1, och när vi monterade om den med MX-4 sjönk den 3c Idle och 5c Load. Sedan om det mest berodde på montering eller pastan är svårt att säga

Det som jag blir orolig över är att dom som han lämnat in datorn till tagit för mycket pasta. Jag vet att man inte ska tvivla på yrkesfolket, men när vi hade en servicekille från Dell support här, och han bytte ut moderkortet på en av våra bärbara datorer, och när jag snackade med honom så sa han: "Jag körde på ordentligt med kylpasta på både processor och grafikdel."

Mindre förvånansvärt var att jag fick mickla isär datorn efter någon vecka och applicera på mitt sätt, då tempsen steg i taket

OKej hur ska tempsen se ut Unclocked då i prime 95 eller intelburntest,

Visa signatur

[ Cooler Master haf 912+ ] [ Corsair 850TX ] [ Intel core i7 - 950 ] [ Noctua NH-D14 ] [ Asus X58 Sabertooth ] [ Gigabyte GTX580 ] [ Corsair 6gb 1600MHz ] [ OCZ Vertex 3 120Gb + 1TB Hdd ] [ Win7 x64 Pro ]

Old but Gold...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaXzoR:

OKej hur ska tempsen se ut Unclocked då i prime 95 eller intelburntest,

Med Ambient temps på 20c så bör den ligga runt 27-28 oklockad, och kanske runt 35 när den klockas upp mot 4ghz. Förutsatt att chassit är ventilerat och att du inte har tredubbla grafikkort med axialfläktar.

Min i7 940 ligger på 37c idle / 80c load när jag dragit på 4.2ghz. Då är det iofs en H50, och värmeavledningsförmågan i den är verkligen inte lika bra som NH-D14, men du förstår vad jag menar. Det jag skulle göra är att montera om kylaren, kontrollera omgivande förutsättningar och bencha både Idle/Load på standardklock resp. OC.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Dom flesta processorn ur bloomfield ( dvs 920,930,940 och 950) Behöver runt 1,28-1,30 Vcore för att bli stabil i 4ghz. Nu antar jag att du har läst ett antal överklockning guider? Då bör du veta att ett och annat.
Jag hoppas du inte har sätt din Vcore på auto?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram