AGOIA Hur högt kommer ni med orginal volt?

Permalänk
Medlem

AGOIA Hur högt kommer ni med orginal volt?

Tja ... jag undrar hur högt ni har kommit utan att öka volten till prollen ( 1.7<1.79 v)

skriv vilken Xp det är 1600-2000+ Obs det ska vara AGOIA steppad!

skriv in temp , kylflens, moderkort

Skriv in Mhz stabbilt högst med orginal volt

Ps.. undrar eftersom jag har två kompisar som har en sådan prolle var!, fick inte upp de så högt tyckte jag men men dåliga moderkort+kylning kan det bero på

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Jag har en Xp2000 som ligger på 1,8 ghz (låst) med orginal spänning. Har inte provat högre, men det går säkert. Det ska jag först testa när jag låst upp den.

Moderkortet är ett Asus A7V333 Raid och kylflänsen en Thermalright SLK-800 med en 80mm Enermax på. Den ligger på ca 29 C idle och ca 33 C full load.

Innan jag hade den kylflänsen hade jag en Taisol som också funkade fint i den hastigheten, men med högre temperatur.

Permalänk
Medlem

www.overclockers.com
kolla deras CPU databas

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

Re: AGOIA Hur högt kommer ni med orginal volt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
Tja ... jag undrar hur högt ni har kommit utan att öka volten till prollen ( 1.7<1.79 v)

skriv vilken Xp det är 1600-2000+ Obs det ska vara AGOIA steppad!

skriv in temp , kylflens, moderkort

Skriv in Mhz stabbilt högst med orginal volt

Ps.. undrar eftersom jag har två kompisar som har en sådan prolle var!, fick inte upp de så högt tyckte jag men men dåliga moderkort+kylning kan det bero på

Jag kör min i 2200+ atm, mitt minne håller mig tillbaka.
Det finns många som har bra moderkort, minnen och steppning men ändå inte kommer högre, detta beror imo på dålig burn in.
Mitt råd är; så hög volt som kylningen tillåter (dock inte högre än 1,85) kör på standard klock och bencha datorn i en vecka detta dock när processorn är ny i många fall kan det vara försent.

Visa signatur

© BisHoP

Permalänk
Medlem

Re: Re: AGOIA Hur högt kommer ni med orginal volt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BisHoP

Jag kör min i 2200+ atm, mitt minne håller mig tillbaka.
Det finns många som har bra moderkort, minnen och steppning men ändå inte kommer högre, detta beror imo på dålig burn in.
Mitt råd är; så hög volt som kylningen tillåter (dock inte högre än 1,85) kör på standard klock och bencha datorn i en vecka detta dock när processorn är ny i många fall kan det vara försent.

Burn in funkar inte. Hur den klockar beror på hur den vart när chipet tillverkades. alltså olika från varje cpu.

Själv har jag kört 1750 med 1.76V klarar lungt högre med samma vcore med bättre kylning.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: AGOIA Hur högt kommer ni med orginal volt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Burn in funkar inte. Hur den klockar beror på hur den vart när chipet tillverkades. alltså olika från varje cpu.

Själv har jag kört 1750 med 1.76V klarar lungt högre med samma vcore med bättre kylning.

Och på vilka grunder bygger du ditt argument på, nån bevis att burn in inte skulle funka?
Jag har själv klockat flera xp processorer och jag har märkt en klar skillnad på dom jag körde en 1 veckas burn in på och dom jag klockade direkt ur kartong.
Det är många som säger att burn in inte funkar samtidigt som det är flera som ser det som en självklarhet. Självklart så kan resultatet av en burn in inte vara lika givande i alla fall men oftast är den mycket positiv.
Det jag vill säga är att det går inte bara att säga "det funkar inte" lr "fan vad grymt det funka" etc utan det är upp till en själv att ha en koll på sina föregående klockningar och att läsa artiklar etc.

Visa signatur

© BisHoP

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: AGOIA Hur högt kommer ni med orginal volt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BisHoP

Och på vilka grunder bygger du ditt argument på, nån bevis att burn in inte skulle funka?
Jag har själv klockat flera xp processorer och jag har märkt en klar skillnad på dom jag körde en 1 veckas burn in på och dom jag klockade direkt ur kartong.
Det är många som säger att burn in inte funkar samtidigt som det är flera som ser det som en självklarhet. Självklart så kan resultatet av en burn in inte vara lika givande i alla fall men oftast är den mycket positiv.
Det jag vill säga är att det går inte bara att säga "det funkar inte" lr "fan vad grymt det funka" etc utan det är upp till en själv att ha en koll på sina föregående klockningar och att läsa artiklar etc.

Men vad gör en burn-in då ingenting borde vara samma som att bara köra oklockat(utan att höja vcore) och belasta cpun med diverse saker i en vecka. Vad är det som händer och varför bevisa det så tror jag på dig annars så är jag skeptiskt. Fast jag har iofs sätt bevis på att minnen klarar högre när man kört en form av burn-in..

Sen att man skulle behöva köra den i default hasitghet för att göra en så kallad "burn-in" kan inte stämma om burn-in funkar så spelar det ingen roll vilken hastighet du kör när du gör den sk burn-in:en

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: AGOIA Hur högt kommer ni med orginal volt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Men vad gör en burn-in då ingenting borde vara samma som att bara köra oklockat(utan att höja vcore) och belasta cpun med diverse saker i en vecka. Vad är det som händer och varför bevisa det så tror jag på dig annars så är jag skeptiskt. Fast jag har iofs sätt bevis på att minnen klarar högre när man kört en form av burn-in..

Sen att man skulle behöva köra den i default hasitghet för att göra en så kallad "burn-in" kan inte stämma om burn-in funkar så spelar det ingen roll vilken hastighet du kör när du gör den sk burn-in:en

Orsaken till varför man kör default är för att man inte vill köra en burn in på en "tillfällig" hastighet, låt mig säga så här; du har köpt en ny xp2000+ och den klarar bara 1775, du vill alltså nå högre genom att köra burn in men dock inte på den hastigheten för att du inte vill göra en burn in på 142fsb på både minnen och processor därför höjer du bara spänningen till minnena/cpu:n.
Efter du kört denna burn in och klockat etc så rekommenderar jag att köra ännu en burn in på den hastigheten du ska köra med framöver.
Som du själv sa så finns det minnen som klara högre efter burn in men inte alla samma princip gäller här det är inte alla som får överraskande resultat utan i bland så är dom moderate.
Som sagt så är det samma princip, att köra en ny processor direkt ur lådan och höja fsb:n och vcoren kommer nog resultera i en ostabil datorn och en inte så bra oc, men om du kör en helt ny processor samt minnen i högsta möjliga spänning kylningen tillåter och benchar den här i runt 1 vecka så kan du få mycket bra resultat.
Detta fungerar dock inte med en redan "använd" cpu utan där kan man bara köra så kallade "stability burns" där man kör en burn in för den hastighet man vill köra cpu:n/minnena framöver och genom detta höja deras stabilitet, man benchar återigen under en veckas förlopp. Detta hjälper i många fall där man klockat men inte får den 100% stabil vid vardaglig användning.

Visa signatur

© BisHoP

Permalänk
Medlem

BisHoP
aja jag är fortfarande skeptisk till din metod men om du upplever att det funkar så är det ju bra. Men jag skulle aldrig göra på det sättet. Sen tror jag inte att det förbättras att du höjer vcore och kör burnins i default hastighet jag tror snarare tvärtom. Sen är redan en cpu testad till en viss hastighet så jag förstår inte riktigt vad en burn-in i default hastighet skulle göra och varför skulle man inte kunna köra en burnin i pinsamma 142MHz fsb? Jaja jag gör på mitt sätt och du på dit.

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa en ny tråd så lägger jag in frågar han..

Vilken är den bästa steppingen för AMD Thunderbird 1400 mhz?

jag har: AYHJA
Allt som står på coren är:

AMD Athlon (tm)
A1400AMS3C
AYHJA 0129SP3W
(tm) (c) 1999 AMD

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Jag ligger på 1750-1800 MHz med original-spänning.. för 1800 Mhz och upp behövs minst 1.80 Volt för att min XP1600+ ska hänga med. Jag har instabil VCore på det här moderkortet tack vare en idiotisk konstruktion av spänningsregleringen, kortet reglerar själv ner +5V till +3.3V istället för att dra det från nätagget.. snacka om slöseri. Så jag har ett 8K5A2 som är på väg.. ska se vart det tar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merrimaq
Jag har en Xp2000 som ligger på 1,8 ghz (låst) med orginal spänning. Har inte provat högre, men det går säkert. Det ska jag först testa när jag låst upp den.

Moderkortet är ett Asus A7V333 Raid och kylflänsen en Thermalright SLK-800 med en 80mm Enermax på. Den ligger på ca 29 C idle och ca 33 C full load.

Innan jag hade den kylflänsen hade jag en Taisol som också funkade fint i den hastigheten, men med högre temperatur.

Jo tjena.. att du har 29c med luft, det är ju helt omöjligt.
Jag har 45 med vattenkylning, och det är inga billiga vattenkylningskomponenter jag har heller.

Visa signatur

Core 2 Duo T7200, 2048MB 667mhz, ATI x1700

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: AGOIA Hur högt kommer ni med orginal volt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BisHoP

Orsaken till varför man kör default är för att man inte vill köra en burn in på en "tillfällig" hastighet, låt mig säga så här; du har köpt en ny xp2000+ och den klarar bara 1775, du vill alltså nå högre genom att köra burn in men dock inte på den hastigheten för att du inte vill göra en burn in på 142fsb på både minnen och processor därför höjer du bara spänningen till minnena/cpu:n.
Efter du kört denna burn in och klockat etc så rekommenderar jag att köra ännu en burn in på den hastigheten du ska köra med framöver.
Som du själv sa så finns det minnen som klara högre efter burn in men inte alla samma princip gäller här det är inte alla som får överraskande resultat utan i bland så är dom moderate.
Som sagt så är det samma princip, att köra en ny processor direkt ur lådan och höja fsb:n och vcoren kommer nog resultera i en ostabil datorn och en inte så bra oc, men om du kör en helt ny processor samt minnen i högsta möjliga spänning kylningen tillåter och benchar den här i runt 1 vecka så kan du få mycket bra resultat.
Detta fungerar dock inte med en redan "använd" cpu utan där kan man bara köra så kallade "stability burns" där man kör en burn in för den hastighet man vill köra cpu:n/minnena framöver och genom detta höja deras stabilitet, man benchar återigen under en veckas förlopp. Detta hjälper i många fall där man klockat men inte får den 100% stabil vid vardaglig användning.

Det låter himla intressant... Men enligt din teori så ska jag alltså stanna kvar på originalhastighet och höja spänningen på en ny prolle? Om det nu är så att man bara kan höja spänningen till 1,85 V som på de flesta athlon mk... finns det nån mening med att göra en så kallad burn-in på en ny prolle då?

Om vi säger att jag vill ha min nuvarande thunderbird 900 som går ostabilt i 1100@1,85 V att gå i den hastigheten, kan jag då höja volten med en voltmod tillräckligt för att den ska gå stabilt i 1100 och sedan köra en burn-in med resultatet att den kanske går stabilt i 1100@1,85 V sen?

Jag förstår inte riktigt skillnaden på en stability-burn och en burn på en ny processor....

Har du länkar till nån artikel eller något i ämnet?

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helgalen

Jo tjena.. att du har 29c med luft, det är ju helt omöjligt.
Jag har 45 med vattenkylning, och det är inga billiga vattenkylningskomponenter jag har heller.

Enligt asus probe så har jag t.ex. nu 28C processor temp och 20C moderkorts temp. Och jag har inga billiga luftkylningsprylar heller

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: AGOIA Hur högt kommer ni med orginal volt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnbersBuskE

Det låter himla intressant... Men enligt din teori så ska jag alltså stanna kvar på originalhastighet och höja spänningen på en ny prolle? Om det nu är så att man bara kan höja spänningen till 1,85 V som på de flesta athlon mk... finns det nån mening med att göra en så kallad burn-in på en ny prolle då?

Om vi säger att jag vill ha min nuvarande thunderbird 900 som går ostabilt i 1100@1,85 V att gå i den hastigheten, kan jag då höja volten med en voltmod tillräckligt för att den ska gå stabilt i 1100 och sedan köra en burn-in med resultatet att den kanske går stabilt i 1100@1,85 V sen?

Jag förstår inte riktigt skillnaden på en stability-burn och en burn på en ny processor....

Har du länkar till nån artikel eller något i ämnet?

Så här är det, vi säger att du köpt en ny processor.
Glad som du är så vill du klocka, du börjar med att höja fsb:n lite etc antingen har du tur och den kommer relativt högt, men om du kör en burn in den första veckan med hjälp av högre spänning som jag förklarade tidigare så kommer processorn svara bättre till en högre vcore när du väl ska klocka.
Orsaken till varför du inte vill klocka först sen köra burn in är för att du inte ville vänja datorn vid den "tillfälliga" fsb:n, ett onödigt steg som bara kommer resultera i att du får köra en ännu längre burn in efter din första burn in.
Så det du ska göra är att höja spänningen till processorn och minnena och stressa dessa i en vecka lr mer, efter detta så klockar du tills du når taket, då kör du en stability burn under en vecka lr mindre med den klocken, mitt råd är att köra en stability burn (möjligt vis en kort en) efter varje ändring av fsb:n d.v.s om du kört en processor i 140 fsb under 1 år och höjer den till 150 så rekommenderar jag en stability burn.

Stability burns är för att vänja processorn, minnena, pci, agp kortet etc i den nuvarande fsb:n.

Burn ins är att få en ny processor att svara bättre till en högre vcore som kommer resultera i att den svarar bättre till en klockning. Du borde köra en stability burn i den max nådda hastigheten efter du kört en burn in, detta för att vänja komponenterna vid den nådda fsb:n

Program du kan använda dig av är prime, sandra etc använd helst inte program som 3dmark då dessa har en tendens att hänga sig om datorn inte är 100% stabil och att dessa kan blir förmycket för datorn i början utan använd dig av t.e.x sandra och stressa enbart processorn och minnena.

Om du voltmoddar och höjer spänningen till din processor och lyckas bota, komma in i windows etc och kan öppna program utan att datorn låser sig så kan du försöka med en stability burn.
Men stability burns är inte mirakel som får en processor att klara omöjliga klockningar utan allt har sin gräns.
Du kör stability burns om du t.e.x får blue screens då och då lr att datorn låser sig ibland när du spelar nått spel.
Mitt råd är att om du nu ska voltmodda så gör detta, sen höjer du spänningen, stressa datorn i en vecka i den hastigheten du har nu, 1100mhz.
Men t-bird 900 processorerna klara inte oftast 1,1 utan bottnar runt 1080 etc.

Ska leta upp en artikel, återkommer.

Visa signatur

© BisHoP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merrimaq

Enligt asus probe så har jag t.ex. nu 28C processor temp och 20C moderkorts temp. Och jag har inga billiga luftkylningsprylar heller

Jag kan tro på dig om det skulle visa sig att du har 15C som rummstemp..
Men vid normala föhållanden så är det inte möjligt att du har så bra temps.. Jag har maze3 och rumsvarmt vatten.. Det resulterar i att jag har 32C idle oklockat.. så dream-on

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Jag kan tro på dig om det skulle visa sig att du har 15C som rummstemp..
Men vid normala föhållanden så är det inte möjligt att du har så bra temps.. Jag har maze3 och rumsvarmt vatten.. Det resulterar i att jag har 32C idle oklockat.. så dream-on

Du får tro vad du vill med enligt asus probe har jag iaf den temperaturen. Och det är faktiskt så att jag har ca 15C i rummet.

Datorn står ca 0,3 m från ett öppet luftfilter och ca 0,5 m från en stängd altan dörr som släpper igenom lite luft. Tackvare det får datorn alltid kall och frisk luft. Det kombinerat med ett chassi i alu med en massa fläktar och en mkt bra processorfläns ger låg temperatur. Om nu den tempen som asus probe visar stämmer vet jag inte, men det är iaf vad den visar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merrimaq

Du får tro vad du vill med enligt asus probe har jag iaf den temperaturen. Och det är faktiskt så att jag har ca 15C i rummet.

Datorn står ca 0,3 m från ett öppet luftfilter och ca 0,5 m från en stängd altan dörr som släpper igenom lite luft. Tackvare det får datorn alltid kall och frisk luft. Det kombinerat med ett chassi i alu med en massa fläktar och en mkt bra processorfläns ger låg temperatur. Om nu den tempen som asus probe visar stämmer vet jag inte, men det är iaf vad den visar.

aldrig att den visar rätt du lär ju inte ha ett c/w runt 0.18 med luft precis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

aldrig att den visar rätt du lär ju inte ha ett c/w runt 0.18 med luft precis.

De bästa vattenblocken har väll en cw på ~0.14?

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

De bästa vattenblocken har väll en cw på ~0.14?

Om man mäter coretemp och inte har nåt flöde kring moderkortet(luftflöde vid moderkortet gör så tempen visas fel även om man mäter on-die) Så JA det besta vattenblocket ligger där.

Permalänk
Medlem

och vilket block är det?

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

För att komma lite "on topic", jag kommer bara upp till 1650mhz med min xp1800, med lite mer spänning så har jag kört 1834 men har då stabilitetsproblem, över 1800MHz så spelar det ingen roll om jag så lägger mig på 2.1 V det går inte fortare ändå.

Visa signatur

Imba sign från 2003.
xp1800+ @1691MHz (199*8.5) ,Gainward ti 4200 128mb, extreme pc3200 256mb,512mb pc3200 corsair cas2,epox 8 k5a2+, 2 st IBM 120gxp 120 Gb i RAID 0 och H2O kylning (eheim 1048 Citroën Visa alu-radiator).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BisHoP

Stability burns är för att vänja processorn, minnena, pci, agp kortet etc i den nuvarande fsb:n.

Tycker det är lite audiofil-varning på det här...

" Tänk på att vända högtalarkablarna åt rätt håll, distorsionen blir mycket högre om de tvingas leda strömmen baklänges ".

Sägs ofta av folk som tror på allt de läser, lätt inbillar sig att de hör skillnad och har väldigt lite faktiska kunskaper.

Jag skulle gärna vilja se någon bra förklaring till hur elektroniken kan "vänja" sig vid en viss klockfrekvens, men tillsvidare ställer jag mig mer än skeptisk....

Permalänk
Medlem

Kylare:WisperRock 2
CPU:Agoia(Green) 1600+@2250+(1833Mhz)
Spänning:1,75 Volt
Temp:27-28 grader case,30-34 grader chipset,cpu 46-53 grader.
Fakta:12,5x147Mhz,Nätagg 235W Enermax,2x120mm,1x80mm och en cardcooler fläkt.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

linxz
Hur många timmar i prime95 torture test klarar den i den hastigheten. Det är imponerande för att vara med luft och 1.75V. Min klockar mycket sämre för att den ska bli 100% stabil över 1800 måste jag ha runt 2.1V

Permalänk
Medlem

Vet inte, brukar inte köra prime95.Men har kanske kört i 20 min innan jag lessnat på det..

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Vet inte, brukar inte köra prime95.Men har kanske kört i 20 min innan jag lessnat på det..

ok då vet du ju inte ens om datorn är stabil. Har varigt med om klockningar där jag kunnat kört det i tre timmar sen fuckar det sig. Ett annat bra program för att testa stabiliteten som inte tar lika lång tid som prime är super pi. Fast du behöver ju inte ha några tecken på instabilitet i övrigt även om du har det i prime..

Permalänk
Medlem

Nä men nätagget orkar inte med riktigt då spänningarna sjunker en hel del med 3D Mark och Prime.
Får köpa ett 350 Watts och testa prime95 med.
Då kanske man kan testa 150 och 166 fsb.
Men spänningarna håller sig lugna vid 1783Mhz och där är det inga problem med stabilliteten...så det är bara att vänta och se vad ett annat nätagg ger kanske får voltmodda för att komma högre,fast då får jag nog byta cpu kylare:D

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

linxz: Skulle vilja höra hur bra det går för dig när du kör burnk7!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyr

Tycker det är lite audiofil-varning på det här...

" Tänk på att vända högtalarkablarna åt rätt håll, distorsionen blir mycket högre om de tvingas leda strömmen baklänges ".

Sägs ofta av folk som tror på allt de läser, lätt inbillar sig att de hör skillnad och har väldigt lite faktiska kunskaper.

Jag skulle gärna vilja se någon bra förklaring till hur elektroniken kan "vänja" sig vid en viss klockfrekvens, men tillsvidare ställer jag mig mer än skeptisk....

Så innan du frågat efter en förklaring etc och innan du frågat om jag själv testat detta så tror du att jag bara skrivit ihop vad andra folk säger.
Jag har själv testat det här på flera processorer, samt minnen.
Som sagt burn in fungerar inte för alla men samtidigt som du är skeptisk mot min metod har du inte postat någon som helst bevis på att det inte skulle vara så här kommer en länk till overclockers forum där dom tagit upp just den här diskussionen:

http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.php?s=&threadid=1229...

Tråden includerar även en articel:
http://people.freenet.de/s.urfer/conditioning.htm

Quate från articeln:
"During the Burn-In you try to get as much hot electrons incorporated in the gateoxide as possible. The hot-electron effect is sensitive to voltage and temperature. The higher the voltage, the higher the effect, the higher the temperature, the lower the effect. Thus, you would run your CPU at minimum clockrate, maximum voltage and minimum temperature (remember, voltage and temperature are dependent of each other). The time needed to incorporate a sufficient number of electrons varies widely. It depends on the specific CPU and what you expect out of it. Due to manufacturing variances, some CPUs may be more susceptible to Burn-In than others from a different production run. It may even be different with chips from the same wafer. "

Visa signatur

© BisHoP