Dovado släpper "världens minsta" 4G-router

Permalänk
Melding Plague

Dovado släpper "världens minsta" 4G-router

För den som surfar via 4G/LTE lanserar Dovado en liten router som kan dela anslutning till flera datorer via Ethernet och trådlöst nätverk.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice nu börjar de likna något

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Spännande, det här ska bli kul att följa!

Permalänk
Medlem

Nice, kanske slipper ADSL om ett tag?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

lol bredbandskollen ftw

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Oooh riktigt bra. Hur många interna IP-adresser stödjer den? Hur många anslutningar klarar den utåt?
Kan bli riktigt trevligt om man vill ha internet på semestern och köper ett veckoabonnemang och sätter i den här och sen kopplar in den som vanligt hemma.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Inte helt inne på sånt här. Att den tar 4G betyder det att den tar 3G automagiskt då också?

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Fråga: Har ett modem med TRE modem för mobilt bredband (3G). Det modemet är rätt soppigt, bättre att surfa med mobilen även om modemet skall stödja högre hastigheter.

Kan man köpa detta modemet istället, stoppa i sim kortet och surfa på det?

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog finns det ju bara täckning i större städer där man redan har Fiber, så produkten är ju ointressant för dom som vill ha den mest (ADSL användarna).

Vad är det som är speciellt med routern eftersom den är "4G router"? Vilken router som helst borde väl duga?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Inte helt inne på sånt här. Att den tar 4G betyder det att den tar 3G automagiskt då också?

Svar ja: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=921586

Standarder som följs
Stöd för mobilt bredband Ja
3G Ja
4G Ja
EDGE Ja
GPRS Ja
GSM ?
HSUPA Ja

Antar att du är 1: Lat för att söka 2: Inte kände till Egenskaper-fliken på Prisjakt (sweclockers länkade dessutom).

EDIT: Seriöst? automaGiskt? Säkert att du inte menar automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Tråkigt nog finns det ju bara täckning i större städer där man redan har Fiber, så produkten är ju ointressant för dom som vill ha den mest (ADSL användarna).

Vad är det som är speciellt med routern eftersom den är "4G router"? Vilken router som helst borde väl duga?

Att den är liten kanske? Och jag känner inte till speciellt många routrar som tar 4G SIM-kort över huvud taget? Gör du?

Permalänk
Skrivet av Haglund:

EDIT: Seriöst? automaGiskt? Säkert att du inte menar automatiskt?

Ja seriöst.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Automagisk

Visa signatur

i7 860 @ 4 GHz | Corsair H70 | Corsair AX850 | Corsair Dominator 4GB 1600Mhz | ASUS P7P55D-E PRO | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC 2-way SLI | 128 GB KINGSTON SNV425S2 | 2 x 500GB Western Digital. | Fractal Define XL

Permalänk
Medlem

Man lär sig något nytt varje dag! Tack, nu kan jag sluta bli irriterad inombords när jag stöter på det "ordet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Att den är liten kanske? Och jag känner inte till speciellt många routrar som tar 4G SIM-kort över huvud taget? Gör du?

Jag är inte helt 100% på tekniken alls, men du menar att modemet behöver ett simkort för att man ska kunna få 4G? Simkortet stoppar man i routern och den hanterar resten automatiskt?
Imponerande för den där storleken ja

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

ser nice ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Jag är inte helt 100% på tekniken alls, men du menar att modemet behöver ett simkort för att man ska kunna få 4G? Simkortet stoppar man i routern och den hanterar resten automatiskt?
Imponerande för den där storleken ja

Jag menar ingenting. Om du läser nyheten nästa gång innan kommentarerna börjar så framgår det att:

"För att göra det enkelt att komma igång inkluderar Dovado funktionen Mobile Internet Auto-Configuration Solution som läser av SIM-kortet och konfigurerar anslutningen automatiskt."

Inte meningen att låta spydig men allt framgår ju i nyheterna.

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Svar ja: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=921586

Standarder som följs
Stöd för mobilt bredband Ja
3G Ja
4G Ja
EDGE Ja
GPRS Ja
GSM ?
HSUPA Ja

Antar att du är 1: Lat för att söka 2: Inte kände till Egenskaper-fliken på Prisjakt (sweclockers länkade dessutom).

EDIT: Seriöst? automaGiskt? Säkert att du inte menar automatiskt?

2. på det första då vet man det! Trevligt. Såg inte swec-länken.

Och automagiskt låter bra mycket finare

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Antagligen får man vänta med 4G i tre år till eftersom man bor på landet men alltid kul med ny teknik:-)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag menar ingenting. Om du läser nyheten nästa gång innan kommentarerna börjar så framgår det att:

"För att göra det enkelt att komma igång inkluderar Dovado funktionen Mobile Internet Auto-Configuration Solution som läser av SIM-kortet och konfigurerar anslutningen automatiskt."

Inte meningen att låta spydig men allt framgår ju i nyheterna.

Jag trodde modemet skötte SIM grejjen, så att routern bara är en vanlig router! Tolkade det hela ganska mycket fel dvs
No offence taken!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Haha, fan vad ägd? Trodde också dock att det var fel stavat

Permalänk
Inaktiv

Kanske värt att skaffa en?
Har just nu ADSL och ska ha 12-24mbit men får bara ut 7mbit så detta kanske blir en bra lösning?

Permalänk
Medlem

Jag tycker den söta tjejen skulle ha presenterat den istället

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

HTC har väll förövrigt en värstingtelefon med 4G som kan dela sitt internet via WLAN

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Ring mig när routrar inte överhettas istället, då blir jag imponerad.

Känns inte som att en portabel router har något riktigt syfte. Värt att ha ett så litet format att endast 2 tp-portar får plats?

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem
Skrivet av orion_:

Ring mig när routrar inte överhettas istället, då blir jag imponerad.

Känns inte som att en portabel router har något riktigt syfte. Värt att ha ett så litet format att endast 2 tp-portar får plats?

Jag har en Dovado 4GR-router vilken var guld värd att ha med sig till sommarstugan. Pluggade i ett 3G-modem i routern och sedan så kunde allt folk surfa runt på den smått otroliga hastigheten av 17 mbps

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

HTC har väll förövrigt en värstingtelefon med 4G som kan dela sitt internet via WLAN

Det är väl inte riktigt sant, är amerikanska 4g som motsvarar vårat turbo 3g. 4g i sverige är vad jag vet bara tilll för data, går ej att ringa via.

Permalänk
Medlem

Min gamla Desire har också "Bärbar Wi-Fi hotspot" som funktion. Rätt säker på att de flesta HTC-lurarna har det. Dock inte Fyrjävel-G men det kommer väl när lurar med tekniken kommer antar jag. Men det är motsvarande Epic "4G" iallafall.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB