Överklockning av i7 2600k och SaberTooth P67

Permalänk

Överklockning av i7 2600k och SaberTooth P67

Har nått 4.8GHz utan större problem, dock verkar det inte 100% stabilt när man gör vissa väldigt krävande saker (renderar något tungt i FilterForge te.x, att spela verkar dock fungera, hittils).

Vad kan man göra (ja förutom att klocka ned) för att få det mer stabilt måntro?

CPU ratio: 48
ddr speed 1600
CPU volt: 1.35v
Mem volt: 1.65 V - det rekommenderade för minnet (BX80623I72600K)
SpeedStep: disabled (verkar inte göra någon skillnad, CPU-Z visar 1600mhz när man idlar)
VCCSA: 0.95
VRM Freq: 350
Spread Spectrum: Disabled
Phase control: Extreme
Duty control: c.probe current
Power saving (allt inom detta disablat tror jag)
Turbo: on

Pillat lite med minnet och ställt upp det med 1, är dålig på det här, vet inte om jag ska ändra second, third timings osv också? Hittar inga bra guider eller rekommendationer. Kanske kan ställa upp volten, vad är max i så fall?

Nöjd med temperaturen, 31-32c vid idle, och verkar maximalt nå runt 39c när man spelat runt 40 min, så några värmeproblem verkar det inte finnas.

Synpunkter, förslag?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Hedersmedlem

Höja spänningen till processorn är väl nästa steg, ifall du inte redan höjt en hel del. Du borde också testa temperaturer med Prime95 / OCCT för att kolla stabilitet, inte spel.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Det är max vad jag vill höja den tror jag (iaf vad som brukar rekommenderas som max), nästa steg är att pilla mer med minnet, men där är det svårare att bara googla och hitta vad som rekommenderas.

Föredrar att först testa stabilitet med de progam eller spel jag använder, men ska köra lite Prime95 också sen

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bemushroomed:

Det är max vad jag vill höja den tror jag (iaf vad som brukar rekommenderas som max), nästa steg är att pilla mer med minnet, men där är det svårare att bara googla och hitta vad som rekommenderas.

Föredrar att först testa stabilitet med de progam eller spel jag använder, men ska köra lite Prime95 också sen

Grejen är ju, du testar ju inte ALLT spelet kan slänga emot dig. Rätt var det är kommer en extremt tung bit som du inte just testade för, och att få bluescreen då är ju inget skojigt. Är den stabil i Prime95 kan du räkna med att den klarar ALLT som spelen kan slänga mot den.

Sedan måste jag få fråga; räcker inte din överklockning? Vad är det du gör som är så extremt processortungt att du skulle märka skillnad på ett par hundra Mhz?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

sweclockers körde med 1.4V och har hört av andra att detta ska vara ok. Någon mer som kan bekräfta?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Grejen är ju, du testar ju inte ALLT spelet kan slänga emot dig. Rätt var det är kommer en extremt tung bit som du inte just testade för, och att få bluescreen då är ju inget skojigt. Är den stabil i Prime95 kan du räkna med att den klarar ALLT som spelen kan slänga mot den.

Sedan måste jag få fråga; räcker inte din överklockning? Vad är det du gör som är så extremt processortungt att du skulle märka skillnad på ett par hundra Mhz?

Jag ser överklockning och "tweakning" av både hårdvara och drivers/mjukvara som något som sker i små steg, det är ju "många bäckar små"-principen, dvs man kan ju tycka att varje individuell grej inte gör direkt något alls, men det är ju vad man åstadkommer med allt, inkl cpu, grafik, mjukvara/drivers som sen kommer räknas. Jag kör dels krävande spel (framförallt Morrowind med MGE) sen renderar jag olika filter i FilterForge och gör en del renderingar i Blender som är krävande.

Jo jag vet vad du menar med att ett spel eller program inte slänger åt mig allt, men det duger att testa med till att börja med. Som det är nu är det inte 100% stabilt, behöver inte köra Prime95 för att få det bekräftat ytterligare.

Kare: ja det vore intressant att få bekräftat..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Stängde av HT, C1E, C3, C6. Satte CPU Current Capability till 130%, CPU volt 1.36, ökade VCCIO voltage till 1.15.
Verkar stabilt (kört Prime95 ett tag: http://piclair.com/data/ajmpk.jpg )

Men skulle nog vara bra att veta hur man ställer in lite otightare timings för minnet, att bara lägga till +1 på alla (även second/third timings) funkar inte, startar inte upp då.. Att bara lägga till +1 på primary verkar varken göra till eller från.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"