Permalänk

Noctua HF-D14 i Fractal Define R2

Försökte hitta någon tråd om detta men sökfunktionen här på sweclockers gjorde de svårt, så gör de lätt för mig och skapar en ny.

Tänkte höra ifall någon av er medlemmar kör en Noctua HF-D14 i ett Fractal R2 chassi? Min fråga är helt enkelt om en sån passar i detta chassi pga den enorma storleken?

Hur är de med ljudnivån? Är fläkten tyst i detta chassi, och är no nöjda överlag med prestandan?
Tacksam för alla åsikter då jag funderar på att köpa denna fläkt, men åsikterna får gärna komma från folk som faktiskt har denna konfiguration, och inte från "förståsigpåare"...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Jag har nämnda kombination och jag är mycket nöjd.
Den är tyst och mycket bra. Rekommenderas!

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Skrivet av Brynolf:

Jag har nämnda kombination och jag är mycket nöjd.
Den är tyst och mycket bra. Rekommenderas!

Vad kör du med för motstånd till fläktarna? Jag prioriterar gärna lägre ljudnivå än låg temperatur och skulle gärna köra med de motstånden som ger lägst varv nämligen...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Sitter nu på en H50 men är inte riktigt nöjd med ljudnivån när den går i load. Har en processor enligt mina specs här nere, och i load ligger tempen runt 55-60, men ljudnivån är inte OK. Därför jag funtar på att köra en d-14 som jag hört skall vara tystare om man använder något av de motstånd som följer med? Tempen får gärna gå upp lite i load, bara processorn är tyst...
Någon som har några erfarenheter av en liknande setup?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Vad kör du med för motstånd till fläktarna? Jag prioriterar gärna lägre ljudnivå än låg temperatur och skulle gärna köra med de motstånden som ger lägst varv nämligen...

Jag kör med de motstånd som följer med som ger lägst ljudnivå. När du får processorn kan du välja att köra den original eller applicera motstånden för lägre ljudnivå. Jag monterade dessa och är mycket nöjd både gällande ljud och temperatur. I skrivande stund ligger min processor på 35 grader och den låter ingenting.

Edit:
Vill bara påpeka att jag är rätt krävande gällande hur mycket ljud min dator ger ifrån sig eftersom vi har den stående i vardagsrummet ungefär två meter från tv:n. Var framförallt pga ljudnivån jag valde nh-d14 och kan bara säga att jag är nöjd.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Sitter nu på en H50 men är inte riktigt nöjd med ljudnivån när den går i load. Har en processor enligt mina specs här nere, och i load ligger tempen runt 55-60, men ljudnivån är inte OK. Därför jag funtar på att köra en d-14 som jag hört skall vara tystare om man använder något av de motstånd som följer med? Tempen får gärna gå upp lite i load, bara processorn är tyst...
Någon som har några erfarenheter av en liknande setup?

Inte fått höra en H50 i bruk så undrar lite. Är det fläkten eller pumpen som gör mycket väsen? För om det är fläkten så är väl billigast lösning att köpa typ en Scythe Gentle typhoon eller någon annan tyst en och behålla själva H50'n

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Sitter nu på en H50 men är inte riktigt nöjd med ljudnivån när den går i load. Har en processor enligt mina specs här nere, och i load ligger tempen runt 55-60, men ljudnivån är inte OK. Därför jag funtar på att köra en d-14 som jag hört skall vara tystare om man använder något av de motstånd som följer med? Tempen får gärna gå upp lite i load, bara processorn är tyst...
Någon som har några erfarenheter av en liknande setup?

Det som låter på H50 är ju själva fläkten, är den för högljudd så kan man mycket väl ta en annan än den medföljande.
Själva pumpen låter i princip ingenting, tror valfri HDD låter mer.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.