Nätbrottslingar siktar in sig på enskilda personer

Permalänk
Melding Plague

Nätbrottslingar siktar in sig på enskilda personer

Attacker mot den breda massan är inte lika lukrativa som förr vilket får nätbrottslingar att sikta in sig på enskilda personer. En rapport från Cisco visar att antalet målinriktade phishingattacker ökat trefaldigt det senaste året.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

De låter inte bra alls. Tur att man inte ger ut sån info på mail (hoppas jag i alla fall).

Men synd om dom som drabbas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att folk inte har bättre saker för sig än att förstöra för andra...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fortfarande så är det mer skrämmande att folk går på att öppna dessa mail/bifogade filer/länkar. Dessa attacker hade inte funnits om det inte lönade sig, vilket det bevisligen gör på grund av människans dumhet/okunskap.

Tråkigt för dem som drabbas dock, men får man ett konstigt e-mail ska man ju bara ta bort det och blockera avsändaren.

Permalänk
Medlem

Kommer ofantligt många phising-mail till jobbet här, och 90% av mailen är otroligt välgjorde. Hade man inte haft regeln att man aldrig ska lämna ut lösenord/kontonummer på internet hade man utan tvekan fallit för dom och jag antar att många gör det också.

Permalänk
Inaktiv

"privatpersoner som är kunder i en och samma bank" ???

Förstår inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

"privatpersoner som är kunder i en och samma bank" ???

Förstår inte riktigt.

De menar antagligen alla kunder som använder samma bank. Till exempel alla Länsförsäkringars kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abb313j:

De menar antagligen alla kunder som använder samma bank. Till exempel alla Länsförsäkringars kunder.

De kan ju inte mena personer som är helkunder hos någon bank eller försäkringsbolag. Det finns ju bara någonting att hämta från bankdelen. Den sista meningen om företag får mig snarare att tro att det handlar om att komma åt privatpersonen, och därigenom komma åt företaget. Exempelvis hade jag tidigare på Swedbank samma inlogg för företaget som för min privatperson. Det var samma dosa och allt. Tanken hos den kriminella är då att de lyckas lura mig som privatperson, men kommer då åt företagets tillgångar.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Hur mäter man egentligen lönsamheten hos nätbrottslingar? För de årsredovisning över sin olagliga verksamhet?

Permalänk
Skrivet av TMO KOTOR:

Hur mäter man egentligen lönsamheten hos nätbrottslingar? För de årsredovisning över sin olagliga verksamhet?

Allt finns på internet. Slår vad om att det finns underground-forum som ägnar sig specifikt åt hacking i pengatjänande syfte. Dessutom, om du är en hacker och försöker komma åt så många som möjligt via t. ex. virus och det inte fungerar så kommer du ganska snabbt fram till att det inte är "lönsamt", så istället tar du andra vägar, varpå du kanske upptäcker att riktade attacker fungerar mycket effektivare.

Permalänk
Medlem

Nu har dom hackat LinusTechTips youtube oxå

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk

Verkar så

http://4muBCAfPpHk&feature=channel_video_title

Riktigt surt för han. Över 900 klipp borta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av TMO KOTOR:

Hur mäter man egentligen lönsamheten hos nätbrottslingar? För de årsredovisning över sin olagliga verksamhet?

Det är baserat på brottsstatistik och sedan gör man undersökningar om anmälningsbenägenhet för att försöka få en uppfattning om hur mycket den totala summan är. Sedan har du rätt i att siffrorna kan vara fel. Men å andra sidan kan ju siffrorna vara fel även i branscher som faktiskt redovisar sina inkomster.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Avstängd

Så spam mailen har minskat med 85% men vinsten har bara minskat med 50% det betyder ju att vinsten per mail har ökat med nästan 400% så varför påstår dom att det inte längre är lönsamt? Vad försöker dom visa med den här rapporten?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem

snacka om att dom har för mycket tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Så spam mailen har minskat med 85% men vinsten har bara minskat med 50% det betyder ju att vinsten per mail har ökat med nästan 400% så varför påstår dom att det inte längre är lönsamt? Vad försöker dom visa med den här rapporten?

All den lågkvalitets-spam som de hållit på med förut lönar sig inte längre. Det är bättre för dem att använda effektivare, mer riktade mail. Poängen är nog att folket bakom spammen alltså har slipat sina metoder.

Edit: Grammatik

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

De kan ju inte mena personer som är helkunder hos någon bank eller försäkringsbolag. Det finns ju bara någonting att hämta från bankdelen. Den sista meningen om företag får mig snarare att tro att det handlar om att komma åt privatpersonen, och därigenom komma åt företaget. Exempelvis hade jag tidigare på Swedbank samma inlogg för företaget som för min privatperson. Det var samma dosa och allt. Tanken hos den kriminella är då att de lyckas lura mig som privatperson, men kommer då åt företagets tillgångar.

nja... alla banker har ju ett krypteringssystem, får du tag på nog många nycklar kan du nog lyckas ta dig in den banken skulle jag tro... :/ (Obs! jag tror, vet ej)

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Verkar så 4muBCAfPpHk&feature=channel_video_title

Riktigt surt för han. Över 900 klipp borta.

Det var V1r0j4n som hackade Linus, med nåt enkelt java script. Linus måste vara dum nog att faktiskt accepterat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

nja... alla banker har ju ett krypteringssystem, får du tag på nog många nycklar kan du nog lyckas ta dig in den banken

Uhm, vad snackar du om?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.