Permalänk

Vatten till R3

'ello ladies n gents.
Har funderat på lite vatten till min älskling. Hon låter endel i nuläget och jag skulle vilja kunna köra henne 24/7 (torrent, folding). Har därför funderat på vatten till henne.

EK-VGA Supreme HF - Acetal 436 kr
EK-KIT H3O - Supreme HF 240 1 796 kr
är vad jag kommit fram till med deras kundtjänst efter en tid.

Frågor:
1) Är vatten verkligen värt det? Det blir liksom bra mycket billigare att köpa bra luftkylare (Noctua 14 + VGA)
2) Går det verkligen att montera en 240 rad i ett R3? Hittade en 280 (2x140 i taket på chassit) men han sa:
"Jag pratade precis med fractal.
Du kan köra både 240 och 280 i taket MEN det skall vara en ganska tunn radiator och tunna fläktar för att inte slå i moderkortet"
Alltså, 280/240?
3) Fläktar? Gentle Typhoon 1450?
4) Annat som kan tänkas behövas?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

jag har 2 stycken 240 radiatorer i mitt R3 chassi, jag har plockat bort 3,5" platserna. Det är väldigt dåligt med plats i toppen, där har jag fått hänga radiatorn förskutet åt sidan då ramminnerna tar emot. mellan toppen och moderkortet så är det cirka 25 mm så så jag tror inte det är möjligt att få in en radiator + fläkt i orginal hålen.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

jag har 2 stycken 240 radiatorer i mitt R3 chassi, jag har plockat bort 3,5" platserna. Det är väldigt dåligt med plats i toppen, där har jag fått hänga radiatorn förskutet åt sidan då ramminnerna tar emot. mellan toppen och moderkortet så är det cirka 25 mm så så jag tror inte det är möjligt att få in en radiator + fläkt i orginal hålen.

Du skulle inte kunna posta bilder på hur det ser ut?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

1. Det beror på, om du är interesserad och tycker det verkar kul så är det väl värt det. Annars kan man lika gärna köra på luftkylning.

2.Det går till och med att få in en 360 rad i ett R3, men då måste man modda mycket: http://www.sweclockers.com/galleri/7459-cocainerushwithmilkso...
Ett alternativ är ju att ha en radiator utanför lådan.
3. Ja dom är att föredra på radiatorer.
4. Om du ska använda ett EK-VGA Supreme HF på grafikkortet kanske du behöver några större kylflänsar på VRM. Hade ett sånt block på mitt gamla 4870 och då blev VRM ganska varm (ca. 100 grader).

Permalänk

Jag är inte särskilt modsugen, det är därför jag försöker lista ut om det verkligen går in en 280. Det verkar inte så då den troligtvis kommer slå i moderkortet.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Jag är inte särskilt modsugen, det är därför jag försöker lista ut om det verkligen går in en 280. Det verkar inte så då den troligtvis kommer slå i moderkortet.

Går säkert med en 280 rad i taken om du har fläktarna på utsidan.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Jag är inte särskilt modsugen, det är därför jag försöker lista ut om det verkligen går in en 280. Det verkar inte så då den troligtvis kommer slå i moderkortet.

Detta är visserligen en 240 radiator, men den är bara 29mm tjock. En fläkt är 25mm tjock, dvs. totalt blir det 5,4cm. Mät och kolla om det går

Permalänk
Medlem

Jag själv tycker vatten är toppen. Med rätt fläktar är det nästan ljudlöst och väldigt roligt att bygga med. Dessutom ser det för jävla fint ut. Men kan tyvärr inte uttala mig om hur det är i R3, men allt går om man vill du vet!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Skrivet av voro12:

Detta är visserligen en 240 radiator, men den är bara 29mm tjock. En fläkt är 25mm tjock, dvs. totalt blir det 5,4cm. Mät och kolla om det går

Topp på chassit (moduvent plattans botten) till moderkortets kant - 3cm.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Topp på chassit (moduvent plattans botten) till moderkortets kant - 3cm.

Ok, men då kan du ju ha fläktarna på utsidan.

Permalänk
Skrivet av voro12:

Ok, men då kan du ju ha fläktarna på utsidan.

Ska jag vara ärlig så ser det förjävla fult ut enligt mig. Men Jag ska montera av en moduvent platta och kolla hur mycket det ger.

Jag kommer få ganska exakt 4 cm ner från chassits tak till moderkortets överkant att arbeta med. Om raiatorn är på 29 har jag alltså 11 mm fläktplats. Inte bra...
Finns det inte SLIM fläktar?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Ska jag vara ärlig så ser det förjävla fult ut enligt mig. Men Jag ska montera av en moduvent platta och kolla hur mycket det ger.

Jag kommer få ganska exakt 4 cm ner från chassits tak till moderkortets överkant att arbeta med. Om raiatorn är på 29 har jag alltså 11 mm fläktplats. Inte bra...
Finns det inte SLIM fläktar?

Tvivlar på att det finns så tunna fläktar
Sedan så vet jag inte om en 240 radiator räcker för gpu+cpu, skulle kanske behövas en liten 120/140 radiator också.. Men den borde i såfall få plats bak i chassit.

Permalänk
Skrivet av voro12:

Tvivlar på att det finns så tunna fläktar
Sedan så vet jag inte om en 240 radiator räcker för gpu+cpu, skulle kanske behövas en liten 120/140 radiator också.. Men den borde i såfall få plats bak i chassit.

Självklart kan man klämma in 120/140 i bakkant. Är det en 140 som sitter där pre installed?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Självklart kan man klämma in 120/140 i bakkant. Är det en 140 som sitter där pre installed?

Nej det var tydligen en 120mm där bak så det måste bli en 120 rad isf.

Permalänk
Skrivet av voro12:

Nej det var tydligen en 120mm där bak så det måste bli en 120 rad isf.

FAIL
Included radiator : Dimensions (LxWxH): 276x123x47mm

Om inget annat funkar kan man i värsta fall sätta en 140 i botten också.
Någon som vet om det är möjligt att montera 120rads i fronten?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Du skulle inte kunna posta bilder på hur det ser ut?