Permalänk

Processorkylare till Amd PII x4 965

Hej!
Då var det dags för en ny processorkylare till min PII X4 965:a C3. Jag har tittat på flertalet modeller, alltifrån vanliga luftkylare till "vattenkylare". Från 212+, noctua D-14 till h50/h60H70/h80, antec kuhler 620 etc. Jag har en budget på ca 850 kr, fast då även push'n'pull inräknat. Jag har dock tittat närmare på h60:n som ligger relativt lågt i pris just nu på både Inet och Komplett.

http://www.inet.se/artikel/5321833/corsair-cooling-hydro-h60-...

Jag tänkte kombinera h60:n med 2st Scythe Gentle Typhoon 1850 rpm fläktar.

http://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Vilket är det bästa valet i förhållande till min budget?

Permalänk
Medlem

kör på det billiga 212+ ...men se till och köp 2 bra fläktar till ..då orginal fläkten låter ganska mycket (när man spelar)

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

212+ kyler min oklockade x6:a utan problem och är nästan ljudlös efter jag bytte ut fläkten.
Annars var jag sugen på Noctua's C-serie. Kyler riktigt bra, tyst fläkt ingår och dessutom får man en kall luftström över moderkortets kylflänsar också. Inet har både Nh-C12P SE14 (1x 14cm fläkt) och Nh-C14 (2x 14cm fläkt).

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Du lär inte bli besviken på NH-D14. Har själv en sådan.

Knäpp tyst, och kyler satans bra, en smart investering eftersom den kommer även passa på AM3+/Bulldozer Moderkorten.

Permalänk
Skrivet av itkoll:

kör på det billiga 212+ ...men se till och köp 2 bra fläktar till ..då orginal fläkten låter ganska mycket (när man spelar)

Skrivet av A7V:

212+ kyler min oklockade x6:a utan problem och är nästan ljudlös efter jag bytte ut fläkten.
Annars var jag sugen på Noctua's C-serie. Kyler riktigt bra, tyst fläkt ingår och dessutom får man en kall luftström över moderkortets kylflänsar också. Inet har både Nh-C12P SE14 (1x 14cm fläkt) och Nh-C14 (2x 14cm fläkt).

Skrivet av partynikko:

Du lär inte bli besviken på NH-D14. Har själv en sådan.

Knäpp tyst, och kyler satans bra, en smart investering eftersom den kommer även passa på AM3+/Bulldozer Moderkorten.

@itkoll 212+ verkar vara en förhållandevis bra luftkylare med tanke på vad den kostar, att byta ut fläkten är någonting jag kommer göra för att köra PnP. Klarar den hålla temperaturen nere när man överklockar?

@A7V Mjo, det är ju en utav fördelarna med luftkylare gentemot "vattenkylare", att kompenter runtomkring även blir relativt kylda. Det enda jag tänker med nocuta fläktarna är storleken, jag har nämligen ett HAF 922 chassi och jag vet inte hur mycket plats en sådan kylare tar. Just nu lutar det mer åt en 212+ eller en h60.

@partynikko Det tror jag Jag har sett lite tester och den presterar utomordentligt bra. Det enda som inte faller mig i smaken är kylarens storlek, fast det är väl lite trade-off så att säga i förhållande till den faktiska prestandan. Hur är det med vikten på en sådan, borde nästan knäcka moderkortet kan man tycka hehe. Jo, den är ju framtidssäker på det sättet.

Permalänk

Jag kan säga att jag har begränsat valet till mellan 3 kylare; Antec Kühler 620, Corsair H60 och CM 212+. Efter att ha läst lite fler recensioner kan jag se klart och tydligt att Antec Kühler 620 verkar prestera lite bättre än H60:n som även den presterar väldigt bra. När det gäller CM 212+ så verkar det vara en kylare som är otroligt prisvärd, den ligger på ca 239 kr som billigast vilket inte är dåligt. Frågan är dock hur långt ifrån den är när man börjar vrida upp klockfrekvenserna och hur den klarar sig emot 620:n och H60? Kommer det vara en märkbar skillnad med 620:n/H60:n i kontrast mot 212+?