Permalänk
Medlem

VATTEN KYLLNING på CPU

Okey så de finns ju många olika Corsair kylare men då är min fråga vad är bra att ha jag vill inte ha nåt extremt kommer ej clocka min CPU så högt pga att de är en AMD.

Men jag kör med Zalman 9900 max red led atm och har temps på 38-55C vill ha ner tempsen rätt mycket kör clock på 3.6GHz.
Vilken CPU kylare kan ta ner tempsen mellan H50, H60, H70 ?
vill ha en ganska billig kylare.
Och bryr mig inte ett shiit om de låter mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Okey så de finns ju många olika Corsair kylare men då är min fråga vad är bra att ha jag vill inte ha nåt extremt kommer ej clocka min CPU så högt pga att de är en AMD.

Men jag kör med Zalman 9900 max red led atm och har temps på 38-55C vill ha ner tempsen rätt mycket kör clock på 3.6GHz.
Vilken CPU kylare kan ta ner tempsen mellan H50, H60, H70 ?
vill ha en ganska billig kylare.
Och bryr mig inte ett shiit om de låter mycket

H70 är bäst av dem, bäst pris/prestanda är annars Antec Kuhler 620.

Permalänk
Medlem

Har en antec kuhler 620, bra kylare, har låst upp två cores och den ligger på 23~24 idle

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

Vet inte hur övriga Corsair kylare är men när jag körde min 965BE i 3,7 GHz med en H50 så låg jag runt 35-40 i idle och 50-55 i load. (dvs högre idle temp än stock kylaren men lägre max temp vilket jag också läst är rätt vanligt med den)
Möjligt att övriga slutna vatten kylare är bättre men tror inte de är så mycket svalare än H50.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Sweclockers redaktion föreslog Antec Kühler 620 som den perfekta closed-loop-kylaren i deras sommardator-artikel. Är relativt billig, får en för ca 500. Jag litade på dem och köpte en sådan själv och ja jisses den kyler riktigt bra, ett tydligt steg bättre än min 212+ luftkylare, som dock inte är high-end luftkylning.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

H70 är bäst av dem, bäst pris/prestanda är annars Antec Kuhler 620.

har varit inne på 620 men har inte trot att den var så bra ^^ Men ska nog köppa den då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

H70 är bäst av dem, bäst pris/prestanda är annars Antec Kuhler 620.

Det finns väl H80 också? hur är den mot h70? Och h100 har väl precis släppts? EDIT: inet får in h100 om två dagar.

Skrivet av Teddis:

Sweclockers redaktion föreslog Antec Kühler 620 som den perfekta closed-loop-kylaren i deras sommardator-artikel. Är relativt billig, får en för ca 500. Jag litade på dem och köpte en sådan själv och ja jisses den kyler riktigt bra, ett tydligt steg bättre än min 212+ luftkylare, som dock inte är high-end luftkylning.

Då gör man nog bättre i att köpa en silver arrow eller noctua NH-D14 för i princip lika mycket men mycket bättre kylning, om man inte är extremt kåt på att ha vattenkylt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Okey så de finns ju många olika Corsair kylare men då är min fråga vad är bra att ha jag vill inte ha nåt extremt kommer ej clocka min CPU så högt pga att de är en AMD.

Varför kan du inte klocka högt för att det är en AMD? Frågar av ren nyfikenhet

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem

H50 & H70 kräver specialfäste (medföljer) men H60 fäster man i orginal sockeln på AMD, smidigt.
Kylningen är nog inte så olika på dessa, möjligtvis att H70 kyler bättre då det följer med 2 fläktar.
Jag har kört H50 med en mängd olika fläktar både enkel och dubbel, det är en bra kylare.
Jag tycker att vätskekylning är bättre då den inte stör minnesplatserna.
Jag har både Corsair Dominatorminnen & Vengeance och då blir det omöjligt att använda tornkylare på AMD moderkort.
Jag har TermalRight TRUE, Noctua NH-U12P & CoolerMaster 212+, mfl, som alla kräver låga minnen & då begränsar det möjligheterna.
Har haft en NorthQ 3580 Siberian Tiger också, som även den liknar H50 i prestanda.

En AMD processor går utmärkt att klocka, om det är en BE modell så är det busenkelt dessutom.
Om man kör med ASUS och deras Turbo Evo så sköter man det från Windows.
Jag har nästan alla modeller i Phenom II-serien och alla klockar bra, dom går dessutom ofta att låsa upp om det är en 2 eller 3-kärning modell.
Min bästa kyl lösning är faktiskt, H50/H60 monterat med 2st Noctuafläktar pull/push utblås bak i FD Define R2, R3 & Mini.
Det låter inget alls på fulla varv, men det går ju att sätta dit högvarvigare fläktar som skyfflar ut mera luft, men då låter det lite mera.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Min bästa kyl lösning är faktiskt, H50/H60 monterat med 2st Noctuafläktar pull/push utblås bak i FD Define R2, R3 & Mini.
Det låter inget alls på fulla varv, men det går ju att sätta dit högvarvigare fläktar som skyfflar ut mera luft, men då låter det lite mera.

Kan inte riktigt hålla med där, PnP låter som faan även med noctua fläktar, det sitter inte i att det är fläktarna som låter utan att det är luften som viner. för 50% ökning i luftflöde så får man 100% ökning i ljud, så är det med PnP. Om man bryr sig om ljud så skulle jag rekommendera riktig vattenkylning

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riyonah:

Varför kan du inte klocka högt för att det är en AMD? Frågar av ren nyfikenhet

Jo för att Mitt Moderkort pallar ej för höga spänningar men hur lätt som helst 4GHz men inte mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

H50 & H70 kräver specialfäste (medföljer) men H60 fäster man i orginal sockeln på AMD, smidigt.
Kylningen är nog inte så olika på dessa, möjligtvis att H70 kyler bättre då det följer med 2 fläktar.
Jag har kört H50 med en mängd olika fläktar både enkel och dubbel, det är en bra kylare.
Jag tycker att vätskekylning är bättre då den inte stör minnesplatserna.
Jag har både Corsair Dominatorminnen & Vengeance och då blir det omöjligt att använda tornkylare på AMD moderkort.
Jag har TermalRight TRUE, Noctua NH-U12P & CoolerMaster 212+, mfl, som alla kräver låga minnen & då begränsar det möjligheterna.
Har haft en NorthQ 3580 Siberian Tiger också, som även den liknar H50 i prestanda.

En AMD processor går utmärkt att klocka, om det är en BE modell så är det busenkelt dessutom.
Om man kör med ASUS och deras Turbo Evo så sköter man det från Windows.
Jag har nästan alla modeller i Phenom II-serien och alla klockar bra, dom går dessutom ofta att låsa upp om det är en 2 eller 3-kärning modell.
Min bästa kyl lösning är faktiskt, H50/H60 monterat med 2st Noctuafläktar pull/push utblås bak i FD Define R2, R3 & Mini.
Det låter inget alls på fulla varv, men det går ju att sätta dit högvarvigare fläktar som skyfflar ut mera luft, men då låter det lite mera.

Tack som fan.
hehehe jo jag kör ju då en Assus kort M4A87TD EVO med en Black edition AMD phenom 2 x4 kärnor.
Så sparas allt om man clockar i Turbo Evo ? Eller man måste Clocka om varje gång man startar om Windows ?

Permalänk

Enligt erfarenhet så är H70 och DH-14 likdana.
Får mer eller mindre exakt samma temps. Dock då med samma fläktar, Noctua 120mm körde jag även på H70, orginal Corsairs lät som en jetmotor imo.

(i7 930 @4.0Ghz)

Men H80 skulle jag nog köpa, det verkar ju vara en updatead version av H70 bara?

Sen är jag också nyfiken varför du inte kan klocka högt pga. att det är en AMD oO

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Enligt erfarenhet så är H70 och DH-14 likdana.
Får mer eller mindre exakt samma temps. Dock då med samma fläktar, Noctua 120mm körde jag även på H70, orginal Corsairs lät som en jetmotor imo.

(i7 930 @4.0Ghz)

Men H80 skulle jag nog köpa, det verkar ju vara en updatead version av H70 bara?

Sen är jag också nyfiken varför du inte kan klocka högt pga. att det är en AMD oO

jo pga Värme problem jag sitter i france och här är de extremt varmt på dagarna så inget i min PC är så ner kyllt som de brukade i sverige. Min Cpu ligger på 3.6Ghz med idel temp på 40c som max i Load 55+.

Permalänk
Skrivet av AndyB91:

jo pga Värme problem jag sitter i france och här är de extremt varmt på dagarna så inget i min PC är så ner kyllt som de brukade i sverige. Min Cpu ligger på 3.6Ghz med idel temp på 40c som max i Load 55+.

Jag förstår, fan vad trevligt att bo där!
Antar att det helt enkelt inte är ett land att klocka i

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Jag förstår, fan vad trevligt att bo där!
Antar att det helt enkelt inte är ett land att klocka i

Ne hehehe XD
MEn trevligt som bara den med naturen men värmen är inte rolig här på 35c+ i ens rum så är Grafikkorten och CPUn inte så glada XD
Så när jag kommer till sverige i agusty ska jag köppa mig en vattenkyllare

Permalänk
Skrivet av AndyB91:

Ne hehehe XD
MEn trevligt som bara den med naturen men värmen är inte rolig här på 35c+ i ens rum så är Grafikkorten och CPUn inte så glada XD
Så när jag kommer till sverige i agusty ska jag köppa mig en vattenkyllare

Haha du får försöka njuta av det medans du kan och spara nörderiet tills i höst då

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Jo för att Mitt Moderkort pallar ej för höga spänningar men hur lätt som helst 4GHz men inte mera.

4GHz får väl ändå ses som en helt skaplig 24/7klock, det är ju trots allt ganska gamla cpuer

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Haha du får försöka njuta av det medans du kan och spara nörderiet tills i höst då

hehehe yes får göra de XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riyonah:

4GHz får väl ändå ses som en helt skaplig 24/7klock, det är ju trots allt ganska gamla cpuer

Mjo sant de är de.
men sedan måste man tänka på Värmen och värme är inte nådigt om man sitter i södra France och har en ca 35+c i sitt rum medans tempsen i PCn är 10-20C högre än var de var i sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Mjo sant de är de.
men sedan måste man tänka på Värmen och värme är inte nådigt om man sitter i södra France och har en ca 35+c i sitt rum medans tempsen i PCn är 10-20C högre än var de var i sverige

Ja det har du ju tyvärr rätt i. Vad kan du köra den på som max utan att den överhettar?

Edit: Såg att det stod i första posten, skyller på att jag är trött.

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riyonah:

Ja det har du ju tyvärr rätt i. Vad kan du köra den på som max utan att den överhettar?

Edit: Såg att det stod i första posten, skyller på att jag är trött.

hehehe nps XD
mja max jag våggar klocka den i är 3.6Ghz atm den blir som max 55-59c och i Idel 40c.
Då spelar jag BFBC2

Permalänk
Medlem

Trodde det var vattenyklning vi snackade om först.. sen såg jag det var h70 etc

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Trodde det var vattenyklning vi snackade om först.. sen såg jag det var h70 etc

Hehehe XD jag kör ej med de men vill skaffa en bra vatten kylare som kan ta ner mina Temps ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Kan inte riktigt hålla med där, PnP låter som faan även med noctua fläktar, det sitter inte i att det är fläktarna som låter utan att det är luften som viner. för 50% ökning i luftflöde så får man 100% ökning i ljud, så är det med PnP. Om man bryr sig om ljud så skulle jag rekommendera riktig vattenkylning

Mina låter inget iallafall i Define chassie med utblås bak och under skrivbordet.
Däremot så låter S-Flex fläktarna i taket på min Obsidian som står bröve, men det sänker man mad fläktkontrollen så det blir lagom luft och ljud när det inte behövs.
Har både Noctua F-12 & S-12 i p/p med en extra ram för att fördela luften innan den pressas igenom kylarpaketet.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Här finns lite info om H80: http://www.overclock.net/water-cooling/1056539-update-4d-h80-...

H80 ska ha samma pris soml H70 enligt "CorsiarGeorge"

"For those wondering, the H80 fans spin up to 2600 RPM at max, push 92 CFM, and have 7.7mmH2O static pressure. The static pressure is the most important factor in radiator fans, CFM doesn't mean as much for the push fans, at least.

Also, I've never been able to get H70 to outperform H80 in the lab with the same fans. The H80 is a more efficient unit. Also, the MSRP is identical to H70, so once the availability works itself out, the prices will come down."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Mina låter inget iallafall i Define chassie med utblås bak och under skrivbordet.
Däremot så låter S-Flex fläktarna i taket på min Obsidian som står bröve, men det sänker man mad fläktkontrollen så det blir lagom luft och ljud när det inte behövs.
Har både Noctua F-12 & S-12 i p/p med en extra ram för att fördela luften innan den pressas igenom kylarpaketet.

Min lät i mitt define chassie men jag hade ingen shroud så det kanske sitter i det

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

h70 fungerar faktist extremt bra av dom jag har en själv fungerar kanon bra !