Intel 710-serien SSD på Prisjakt

Permalänk
Melding Plague

Intel 710-serien SSD på Prisjakt

En ny serie SSD-enheter från Intel trillar in på prisjämförelsesajten Prisjakt före den officiella lanseringen. Intel 710-serien tar över efter X25-E bland servrar och arbetsstationer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

helvete vad dyrt!

Permalänk
Medlem

Och av mina erfarenheter att bedöma från Multitronic så kommer datumet 19 juli inte att gälla. Det brukar vara minst en vecka senare sakerna brukar komma i lager från utsatt tid.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Uvania:

helvete vad dyrt!

Inte om du jämför med servergrade SAS diskar för motsvarande funktion vs vanliga diskar för krona per GB och Intel 710 SSD vs Intel 520 kr per GB.

Låter rätt rimligt för servers för att vara ärlig. Men som sagt inte avsett för hemmabruk.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

helvete vad dyrt!

Så är det alltid, när det väl lanseras officiellt sen så kommer pricet vara kraftigt reducerat men fortfarande dyrt. Väntar man sen några månader efter release kan man få det till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Det är inte kul att det år 2011 fortfarande släpps nya enheter som använder fosilstandarden SATA II. Missvisande numrering dessutom eftersom 510-serien är bra mycket mera krut i. Nu kanske folk tror att 720-serien är snabbare bara för det. Nej tack Intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förlåt, jag har säkert räknat fel, men innebär 1,2 miljoner timmar att den skall hålla i 136 år ca?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Förlåt, jag har säkert räknat fel, men innebär 1,2 miljoner timmar att den skall hålla i 136 år ca?

Stämmer, dock osäker om det är är den förväntade livslängden på själva minnescellerna

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är inte kul att det år 2011 fortfarande släpps nya enheter som använder fosilstandarden SATA II. Missvisande numrering dessutom eftersom 510-serien är bra mycket mera krut i. Nu kanske folk tror att 720-serien är snabbare bara för det. Nej tack Intel.

Dom använder den standarden för att det är vad gemene man har/använder sig av tror jag.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Förlåt, jag har säkert räknat fel, men innebär 1,2 miljoner timmar att den skall hålla i 136 år ca?

Nej, man kan inte räkna på det sättet. MTBF är menad att användas tillsammans med den uppskattade livslängden på disken. Jag vet tyvärr inte hur Intel uppskattar livslängden på sina SSD:er, men säg att den är 5 år. För en stor mängd diskar som inte är äldre än den angivna livslängden så kommer de i genomsnitt att gemensamt kunna köras så många timmar som MTBF:en anger innan en av diskarna går sönder. Om du skulle ta 1.2 miljoner av dessa diskar så skulle du alltså i genomsnitt kunna köra dem i en timme innan en av dem går sönder.

Man kan också tänka som att disken i genomsnitt kommer hålla i 136 år om du byter ut den var 5:e år (eller vad nu livslängden kan tänkas vara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte kul att det år 2011 fortfarande släpps nya enheter som använder fosilstandarden SATA II. Missvisande numrering dessutom eftersom 510-serien är bra mycket mera krut i. Nu kanske folk tror att 720-serien är snabbare bara för det. Nej tack Intel.

Jag ser ingen vits med SATA 6.0Gbps i dagsläget. Jag tvivlar på att jag kan komma på något användningsområde som man skulle märka en egentlig skillnad utan att klocka det.

Personligen tycker jag även att Seq-reads är totalt värdelöst och likgiltigt, då du sällan kommer att dra nytta av just det.

Den enda anledningen till att mina laddningstider inte är snabbare än de redan är med en SATA 3.0Gbps är att spel (o. dyl) ska ha chans att kommunicera med servern under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte kul att det år 2011 fortfarande släpps nya enheter som använder fosilstandarden SATA II. Missvisande numrering dessutom eftersom 510-serien är bra mycket mera krut i. Nu kanske folk tror att 720-serien är snabbare bara för det. Nej tack Intel.

Jo, för de flesta köper ju en SSD för ~5 500 utan att läsa på först.. Jag tycker namngivningen är helt ok, det är rätt lätt för oss nördar att komma ihåg iaf. Jag ser det som att i5 är lika stark som i7 för den vanliga hemanvändaren som ofta argumenteras här på forumet. Budget - Mainstream - Performance/Business

Sen tycker väl jag också att de kunde använda SATA 3 men om det inte skulle ge någon prestandaförbättring... jao, varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Dom använder den standarden för att det är vad gemene man har/använder sig av tror jag.:)

Intel 710-serien != Gemene man... Inte änns SSD är för gemene man.

Skrivet av Tigerhamster:

Jag ser ingen vits med SATA 6.0Gbps i dagsläget. Jag tvivlar på att jag kan komma på något användningsområde som man skulle märka en egentlig skillnad utan att klocka det.

SATA 3Gbps och SATA 6Gbps gör väll väldigt stora skillnader på SSD enheter. Kolla bara på OCZ Vertex 3's prestandasiffror mellan SATA 3Gbps och 6Gbps. Sedan kanske det var själva poängen med att köra på en beprövad styrkrets, om det är det som i sådana fall skulle vara flaskhalsen.

Skrivet av Rådström:

Jo, för de flesta köper ju en SSD för ~5 500 utan att läsa på först.. Jag tycker namngivningen är helt ok, det är rätt lätt för oss nördar att komma ihåg iaf. Jag ser det som att i5 är lika stark som i7 för den vanliga hemanvändaren som ofta argumenteras här på forumet. Budget - Mainstream - Performance/Business

Namnen är konstiga. Men du har iofs rätt, personerna som köper diskarna vet vad de handlar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abb313j:

Intel 710-serien != Gemene man... Inte änns SSD är för gemene man.(...).

Oj jag trodde du talade om "fosilstandarden SATA II."?:) Det var det jag syftade på när jag citerade.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Dom använder den standarden för att det är vad gemene man har/använder sig av tror jag.:)

Men denna serien var ju iofs riktad till företag. Jag tycker inte heller att man kan snåla med komponenterna så för att "gemene man" använder det och så vidare, I sådant fall har många knappt nytta av SATAII eller ens SATA I. ATA133 funkar nog fint för de flesta egentligen. Hemanvändare har ingen nytta av NCQ eller hotswap.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att man inte använder sata 6Gp kan ju helt enkelt vara så att man inte får någon prestanda vinst av det då kretsen inte kan leverera den?

Sedan kan jag bara inte förstå hur vissa kommenterar typ. för det priset ALDRIG! Det står att det är en produkt för server marknad och med fokus på LIVSLÄNGD. inget annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men denna serien var ju iofs riktad till företag. Jag tycker inte heller att man kan snåla med komponenterna så för att "gemene man" använder det och så vidare, I sådant fall har många knappt nytta av SATAII eller ens SATA I. ATA133 funkar nog fint för de flesta egentligen. Hemanvändare har ingen nytta av NCQ eller hotswap.

Aa...du har rätt: om vi hade anpassat oss till gemene man hade utvecklingen stannat.:P *Gissa*. Så jag förstår hur du tänker.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Aa...du har rätt: om vi hade anpassat oss till gemene man hade utvecklingen stannat.:P *Gissa*. Så jag förstår hur du tänker.^^

Exakt. Folk sitter ju fortfarande med PIII-burkar med XP på för det funkar ju att surfa lite och betala räkningar och så... Men om man nu gör nya produkter så kan man väl använda de medel som står till buds.

"Nej vi tyckte att snel hest och vagn" räckte för det viktiga är ju att man kommer fram, inte hur fort det går". Jo tjena.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Triton242:

Att man inte använder sata 6Gp kan ju helt enkelt vara så att man inte får någon prestanda vinst av det då kretsen inte kan leverera den?

Sedan kan jag bara inte förstå hur vissa kommenterar typ. för det priset ALDRIG! Det står att det är en produkt för server marknad och med fokus på LIVSLÄNGD. inget annat.

Fast hur många servrar har SATA 3 egentligen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast hur många servrar har SATA 3 egentligen?

Precis min mening. Och försök skyffla hundratals terrabyte veckobackup till nas utan bra sekvensiell överföringshastighet och se hur kul det är. Hög sekvensiell överföringshastighet är i princip det enda som spelar roll vid skyfflande av stora filer, och i professionella sammanhang känns SATAII inte som ett alternativ.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Precis min mening. Och försök skyffla hundratals terrabyte veckobackup till nas utan bra sekvensiell överföringshastighet och se hur kul det är. Hög sekvensiell överföringshastighet är i princip det enda som spelar roll vid skyfflande av stora filer, och i professionella sammanhang känns SATAII inte som ett alternativ.

Ja men finns det några servrar som har snabbare än 300 Mb/s? Intels senaste är ju fortfarande 1366 och den har bara sataII som standard. Först när Sandy Bridge-E kommer får vi ju högre hastigheter på korten.
Sen lär ingen köra flera terrabyte veckobackup på SSD utan det kör man på vanliga hårddiskar i RAID för att öka throughput. Den viktigaste egenskapen hos en SSD är fortfarande söktiden och inte överföringshastigheten. SSD vill du ha till applikationer som innebär många små läsningar och skrivningar. Att ha backuper på SSD är varken kostnads eller platseffektivt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Dessa SSD enheter måste hitta sig till marknaden för oss vanliga döda med.
Dagens SSD enheter är kortlivade små snabba rackare. En engångsprodukt :).

btw ett tips, köp Aldrig SSD begagnat om det inte är oöppnad förpackning. Vem vet hur mycket av dens bestämda livslängd är förbrukad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Precis min mening. Och försök skyffla hundratals terrabyte veckobackup till nas utan bra sekvensiell överföringshastighet och se hur kul det är.

Snälla... Den största modellen av de här SSDarna är på 300MB.

Och hur "kul" det är att veckobackupa för dig spelar i sammanhanget ingen roll, detta är en serverprodukt, fokus ligger på IOPS, för det är där 95+ % av prestandan ligger vid disk-I/O.

Citat:

Hög sekvensiell överföringshastighet är i princip det enda som spelar roll vid skyfflande av stora filer, och i professionella sammanhang känns SATAII inte som ett alternativ.

Tja, som sagt så ligger fokus inte på överföringshastiget i en riktig, professionell miljö (till skillnad mot då folk sitter och tjabbar på ett internetforum ). Sedan har ju faktiskt denna SSDn över dubbelt så hög läs- och skrivprestanda som nästan varenda mekanisk hårddisk som någonsin lanserats. Det finns ett par 15k RPM-diskar som är lite mer än hälften så snabba som denna SSD, men då de kostar enormt mycket och inte har ens en tiondel så hög IOPS-prestanda är större lagringskapacitet den enda fördel de har...

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Snälla... Den största modellen av de här SSDarna är på 300MB.

300 GB annars...

Permalänk
Medlem

Två miljoner timmar MTBF är inte så jättestor skillnad mot 1,2 miljoner timmar. Med tanke på prisskillnaden byter jag hellre disk dubbelt så ofta.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Två miljoner timmar MTBF är inte så jättestor skillnad mot 1,2 miljoner timmar. Med tanke på prisskillnaden byter jag hellre disk dubbelt så ofta.

På hemdatorn kvittar det ju om disken rasar (förutsatt att man har backup) men på en företagsserver så vill man helt undvika det i den mån det är möjligt oavsett vilken typ av raid och backup man än har.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverridge:

På hemdatorn kvittar det ju om disken rasar (förutsatt att man har backup) men på en företagsserver så vill man helt undvika det i den mån det är möjligt oavsett vilken typ av raid och backup man än har.

Detta. Rasade diskar orsakar downtime, downtime vill man i professionella miljöer undvika till varje pris då det, speciellt på större företag kan få kostnaderna att rusa på ett högst obehagligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast hur många servrar har SATA 3 egentligen?

Nej antagligen inte så många det heller.

Permalänk

FusionIO

Finns ju alltid FusionIO om man vill ha ännu bättre i servern. Då sitter den direkt på PCI-Express. Fick iozone results: 660MB/s write och 740MB/s read på RHEL5 (ext3) häromveckan. Då ska den enligt spec även klara ca 140 000 IOPS. ^^