Intel börjar sälja ny Celeron för ultraportabla

Permalänk
Melding Plague

Intel börjar sälja ny Celeron för ultraportabla

Intel inleder den nya veckan med en ny processor för ultraportabla datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande, det här ska bli kul att följa!

Permalänk

Upplivar dom de gamla namnet? De var ju de namnet min Intel processor hade (Var för övrigt en skit processor). Inte förvånande att den hamnar i såna datorer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Upplivar dom de gamla namnet? De var ju de namnet min Intel processor hade (Var för övrigt en skit processor). Inte förvånande att den hamnar i såna datorer.

Celeron var/är budgetprocessorer...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Barak:

Celeron var/är budgetprocessorer...

jo, men dom kunde lika gärna ha lagt ner serien, får bara dåliga vibbar av det. Den är slöare än en AMD processor (Inte värld något alls, bättre med andra från intel eller AMD).

Men man får hoppas dom har gjort stora förbättringar (En processor som får jobba 100% är sämre än en som jobbar 50%, dels för strömförbrukningen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jo, men dom kunde lika gärna ha lagt ner serien, får bara dåliga vibbar av det. Den är slöare än en AMD processor (Inte värld något alls, bättre med andra från intel eller AMD).

Men man får hoppas dom har gjort stora förbättringar (En processor som får jobba 100% är sämre än en som jobbar 50%, dels för strömförbrukningen).

Varför inte köra på 100% och få jobbet klart snabbare?

Permalänk
Skrivet av htux:

Varför inte köra på 100% och få jobbet klart snabbare?

jo men menar så klart samma arbete den ena krävs det 100% i tio minuter den andra 50% i en halv minut. Du kan ju själv räkna ut vilken som har dragit mest ström.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Oj vad ni flummar här.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jo men menar så klart samma arbete den ena krävs det 100% i tio minuter den andra 50% i en halv minut. Du kan ju själv räkna ut vilken som har dragit mest ström.

Om du kör samma arbete så tar det ju dubbelt så lång tid med 50% och dessutom tar ju operativsystemet lite av processortiden för varje sekund som går

Permalänk
Skrivet av htux:

Om du kör samma arbete så tar det ju dubbelt så lång tid med 50% och dessutom tar ju operativsystemet lite av processortiden för varje sekund som går

på ett sätt ja men om den är så snabb och inte behöver använda all sin kraft så är ju den som bara går i 50% (kanske ha varit bättre och skrivit att de tog en halv sek i stället) Den andra är så slö att den behöver använda all sin kraft på just den här saken och de tar 10 minuter

Men men

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

på ett sätt ja men om den är så snabb och inte behöver använda all sin kraft så är ju den som bara går i 50% (kanske ha varit bättre och skrivit att de tog en halv sek i stället) Den andra är så slö att den behöver använda all sin kraft på just den här saken och de tar 10 minuter

Men men

Du menar alltså att hur bra en processor är kan man mäta i körning av ett visst antal instruktioner per tid och strömförbrukning om jag har förstått rätt.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

på ett sätt ja men om den är så snabb och inte behöver använda all sin kraft så är ju den som bara går i 50% (kanske ha varit bättre och skrivit att de tog en halv sek i stället) Den andra är så slö att den behöver använda all sin kraft på just den här saken och de tar 10 minuter

Men men

Skrivet av htux:

Du menar alltså att hur bra en processor är kan man mäta i körning av ett visst antal instruktioner per tid och strömförbrukning om jag har förstått rätt.

Nu är vi på samma banna Precis och jag tycker inte denna processor hör hit. Bättre med en I3 eller atom (eller fusion från AMD eller A-serien):) Denna serie borde dom lägga ner.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

jo, men dom kunde lika gärna ha lagt ner serien, får bara dåliga vibbar av det. Den är slöare än en AMD processor (Inte värld något alls, bättre med andra från intel eller AMD).

Bara för att den heter Celeron är den inte lika långsam som tio år gamla processorer som också kallades Celeron. Den här är från Sandy Bridge-serien och lär springa i cirklar runt din gamla svettiga Athlon.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Åååh, Celeron klingar så otroligt dåligt i mina öron.
Alla burkar med Celeron som jag använt har alltid varit mycket segare än de andra dåtida datorer.
Morsans laptop från 2007 har en Celeron och den är helt stört seg, det var den nästan direkt efter vi fick hem den.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Vi som är gamla nog för att ha överklockat Celeron300a får inga dåliga vibbar av det namnet

Permalänk
Skrivet av mfm:

Bara för att den heter Celeron är den inte lika långsam som tio år gamla processorer som också kallades Celeron. Den här är från Sandy Bridge-serien och lär springa i cirklar runt din gamla svettiga Athlon.

De hoppas jag verkligen som ovanstående skrev. Får ingen bra känsla av den processorn alls.

Skrivet av anton_mjor:

Åååh, Celeron klingar så otroligt dåligt i mina öron.
Alla burkar med Celeron som jag använt har alltid varit mycket segare än de andra dåtida datorer.
Morsans laptop från 2007 har en Celeron och den är helt stört seg, det var den nästan direkt efter vi fick hem den.

Min med så seg den processorn var (hoppas den är enormt förbättrad nu).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ni kan ju inte säga något dåligt om processorn bara baserat på namnet

Permalänk
Skrivet av htux:

Ni kan ju inte säga något dåligt om processorn bara baserat på namnet

egentligen inte, men inte så kul att dom håller fast i namnet. Är de meningen att alla ska avsky den ultraportabla som har den processorn? Vist den kan prestera hur bra som helst. Men namnet är redan nersmutsat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för fel på namnet då? de har presterat som utlovat och sällan/aldrig strulat, och i vissa fall varit extrema överclockare, jo jag har haft de gamla slot 1 orna.
Ett varumärke som levererar vad det ska, är väl inte nedsolkat på nått sätt, att det inte avser en högpresterande cpu gör ju inget, den har aldrig marknadsförts som det, och är det några produkter som strulat eller levererat dåligt är det väl just intels högprestandamodeller, massor av tekniska strul genom historien och oprisvärda så man skrattar, celeron däremot har aldrig nånsin skämt ut sig gentemot sina specar, och i många fall har de levererat mycket mer, det var celeron som startade hela mainstream klockningsvågen på slot1 tiden, tänk på det, de presterade mer än motsvarande p2 or !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Åååh, Celeron klingar så otroligt dåligt i mina öron.
Alla burkar med Celeron som jag använt har alltid varit mycket segare än de andra dåtida datorer.
Morsans laptop från 2007 har en Celeron och den är helt stört seg, det var den nästan direkt efter vi fick hem den.

Inte för att vara sån men det där låter ju väldigt mycket som att hårddisken är boven. Jag har svårt att tro att någon processor som släppts de senaste, låt oss säga, fyra åren upplevs som seg under kontorsarbete/surfande idag såvida de inte paras ihop med en dålig hårddisk.

Celeron är väl Intels billigaste serie(tror jag?), och därmed låter det sannolikt att de kombineras med en billig hårddisk.

Bara en tanke från stranden sådär...

Edit: eller för lite minne såklart.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Datavetare
Skrivet av control87th:

Vi som är gamla nog för att ha överklockat Celeron300a får inga dåliga vibbar av det namnet

Ryktena gjorde gällande att >95% av alla Celeron 300A fixade den så åtråvärda övergången från 66MHz bus till 100 MHz bus och därmed också att öka klockfrekvensen från 300 MHz till 450 MHz.

Har själv haft en sådan med Intel 400BX moderkort. Startade datorn en enda gång på 300/66, sedan gick den, felfritt, på 450/100 fram till nästa uppgradering

En av de bästa CPU-modeller någonsin för sin tid. Men efter det har inte precis "Celeron" och "prestanda" varit användbara i samma mening. Men med en TDP på 17W så är ändå denna CPU som artikeln syftar på rätt interessant för riktigt tunna laptops som ändå kan hålla ett någorlunda rimligt pris.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett att TDPn låg under 10W när de heter ULV, de har ju haft sådanna (påkostade) CPUer tidigare, som t.ex. Core2 SU9400 som finns i MBA "11 2010. Problemet med Celerons är att de är så handikappade att de oftast lönar sig med en mer påkostad CPU då de har bättre speedstepping eller vad man nu kallar det och kan skala ner bättre. I många laptops får man ner strömförbrukningen genom att uppgradera till en vassare CPU.

Men antar att de pushar ner Atom-serien åt embedded sidan där TDPn är en viktig faktor. Problemet har väll bara varit att Atom CPUerna inte varit alls påkostade. Rentav billigaste skräpet som gått att sälja, men samtidigt har ju marknaden faktiskt visat lite intresse på embedded sidan. Hänger inte Intel med så är det nog rättså kört, ARM har ju redan ett starkt fotfäste.

17W, Atoms kommer ner till 6.5W? vilket är fortfarande tok för högt för att vara optimalt i MID-devices, t.ex. plattor. En dualcore ARM ligger på högst 2W. Visst må det vara skillnad i prestanda men inte fan behövs det i tablets, netbooks etc. Hellre nåt som kräver lite i drift och kan erbjuda längre batteritid i dagens mobila samhälle. Som t.ex. Nvidia Tegra platformen, är ju egentligen klockren för laptops problemet är ju bara att man stoppar in alltför lite RAM för att de klarar av att köra ett fullskaligt desktop OS eller framförallt webben där de mesta av minnet går åt, några tabbar med webläsaren hos svenska spel eller nån annan Flash abuser så är minnet slut.

Permalänk

Hade en Celeron för länge sedan på 2.4 GHz och min gamla P3 på 1GHz Var ju hur jäkla snabb som helst som den. Jag bytade tillbaka till P3an efter bara en vecka för det var helt olidligt att sitta vid

Edit: även jag hade två gammla Celeron 400MHz Som jag hittade i min källare för länge sedan(på samma moderkort) och dom lyckades jag skrämma upp i 650MHz

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ryktena gjorde gällande att >95% av alla Celeron 300A fixade den så åtråvärda övergången från 66MHz bus till 100 MHz bus och därmed också att öka klockfrekvensen från 300 MHz till 450 MHz.

Har själv haft en sådan med Intel 400BX moderkort. Startade datorn en enda gång på 300/66, sedan gick den, felfritt, på 450/100 fram till nästa uppgradering

En av de bästa CPU-modeller någonsin för sin tid.

En legend. Men ingen L2 IIRC.