AMD Bulldozer överklockas till 5,1 GHz

Permalänk

mmm så det är snart dags att byta upp sig. nu är det bara priset om en bra 8 core hamnar på lite över 2,000 så blir det ett köp

Permalänk
Skrivet av Elcentralen:

mmm så det är snart dags att byta upp sig. nu är det bara priset om en bra 8 core hamnar på lite över 2,000 så blir det ett köp

kommer ganska säkert kosta som en I7 (om den presterar som den är tänkt) och säkert några hundra dyrare på grund av produktion och efterfråga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

löjligt om de nu säger att det är en bulldoser varför censurerar de bilderna?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bjonss13:

löjligt om de nu säger att det är en bulldoser varför censurerar de bilderna?

De stod ju i artikeln
"På grund av NDA-avtal publiceras dock inga prestandasiffror."

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

aha läste inte så noiga

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Atom kan spöa skiten ur det mesta när det kommer till prestanda/strömförbrukning. Så det kan bli lite missvisande >.<

...

En i3a får mer arbete uträttat per watt än atom. Atom drar lite men presterar inge vidare heller.

Permalänk
Medlem

När får vi se vad detta monster från AMD verkligen presterar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst påverkar även set-associativiteten latensen. Ett bra exempel är L1I cachen (L1 är separerad i data cache L1D och instruktion L1I) för på Bulldozer vs Nehalem. Bulldozer har, precis som Phenom II, en 64kB, 2-way associativ L1I cache med 4 cyklers latens medan Nehalem har 32kB, 4-way associativ L1I cache också med 4 cyklers latens. I Sandy Bridge blir det lite mer komplicerat då den även har en "trace cache" för instruktioner, men i genomsnitt så får denna CPU 4 cyklers latens mot sin 32kB, 8-way associativa L1 cache. Det skumma med Bulldozer är att L1D bara är 16 kB och 4-way med 4 cyklers latens. Alla AMD CPUer sedan Athlon har haft en L1D på 64kB och 2-way, 2 fler sett kommer inte på långa vägar kompensera för att storleken blivit en fjärdedel, framförallt inte då den ska delas av två CPU-trådar.

Här är vad AnandTech fick ur Intel när han en gång i tiden testade Nehalem

"Apparently the L2 cache size was and still is a controversial issue within Intel, many engineers still feel like it is too small for current workloads. The problem with making it larger is not just one of die size, but also one of latency. Intel managed to get Nehalem’s L2 cache down to 10 cycles, the next bump in L2 size would add another 1 - 2 cycles to its latency. At 512KB per core, 20% longer to access the cache was simply unacceptable to the designers."

http://www.anandtech.com/show/2671

Men det som är kul är att AMD och Intel nu divergerar rätt mycket i sin design av CPU. Blir väldigt interessant att se vilka svagheter/styrkor respektive design kommer att ge

F-låt en okunnig fråga men tiden för en cykel har den med processorhastigheten att göra..dvs..snabbare processor kortare cykler...?

Permalänk
Medlem

Trodde att bulldozern skulle kunna ha högre klockfrekvenser än 5.1ghz. Då skulle man ju lika gärna kunna köpt en i7 SB för ett halvår sen och fått samma prestanda. Kanske valde fel att vänta på bulldozer om det inte är någon större skillnad. Hoppas det kommer lite mer info om klockfrekvenser senare.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Trodde att bulldozern skulle kunna ha högre klockfrekvenser än 5.1ghz. Då skulle man ju lika gärna kunna köpt en i7 SB för ett halvår sen och fått samma prestanda. Kanske valde fel att vänta på bulldozer om det inte är någon större skillnad. Hoppas det kommer lite mer info om klockfrekvenser senare.

Glöm inte att detta är ett testexemplar. Amd kommer definitivt förbättra arkitekturen eftersom och du kommer få högre klockfrekvenser. Sen så har den ju dubbelt så många kärnor som en i7a.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av happy_per:

F-låt en okunnig fråga men tiden för en cykel har den med processorhastigheten att göra..dvs..snabbare processor kortare cykler...?

Ja, cykler som listas här är CPU cykler, så det går 3.4 miljarder cykler per sekund på en Core i7 2600 (3.4GHz). Är faktiskt ganska förvånad att L1 och L2 cache:en i SNB fortfarande fungerar som den ska när folk överklockar till närmare 5GHz, men tyvärr visar det nog bara hur snabb CPU Intel skulle kunna sälja om de bara hade en anledning (konkurrens). Så ur den synvinkeln får man verkligen hoppas att Bulldozer levererar!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

När får vi se vad detta monster från AMD verkligen presterar?

Man brukar få vänta till NDA eller vad det kallades släpps för att få resultat man kan lita på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Najs! varför köppte man en 1366 rigg nu för aja blir väll ny till vintern isf när intel lanserat deras nästa

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Bulldozern kommer defenetivt att hamna i mitt nästa system, så länge inte TDPn blir för hög =/ Kör Intel Core 2 Duo och ett AMD/ATi 5750 på ett noname 300W nätagg så jag hoppas inte TDPn blir alltför hög då TDPn på min nuvarande CPU ligger på 35W och rekommenderad effekt för ett 5750 är på 450W =/

Du lär inte få en bulldozer på 35W TDP eller nära det. Vad jag vet så kommer de att ha ett TDP på 95W och 125W beroende på modell. Det kommer dock att finnas åttakärniga på 95W TDP. Men jag tror att det kommer att gå bra med ditt nätagg. När Sweclockers testade 5750 med en i7:a så drog systemet 222W vid full last.

Skrivet av vikham:

Trodde att bulldozern skulle kunna ha högre klockfrekvenser än 5.1ghz. Då skulle man ju lika gärna kunna köpt en i7 SB för ett halvår sen och fått samma prestanda. Kanske valde fel att vänta på bulldozer om det inte är någon större skillnad. Hoppas det kommer lite mer info om klockfrekvenser senare.

Klockfrekvensen säger inte allt. Processor A i 5 GHz behöver inte vara snabbare än processor B i 3 GHz.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Sandy Bridge killer? Vad gör en I7-2600K i normala fall på luft?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ford:

Jaha, var det ca 4,9 stabilt på alla kärnor.. känns ju lite svajigt. Troligen sämre än 2600K men kanske billigare.
5,5 hade varit en toppnyhet, 4,5 hade varit spiken i kistan, men nu är spänningen på topp haha.

Arkitektureffektivitet vet man inget om ännu. Bulldozerkärnor vs HT, cache, IPC och annat spelar in. Före intels lansering av C2D på 775 så var ju AMD effektivare per clock, efter det har det varit tvärtom. Är det dags att vända steken igen?

Viktigaste okända parametern är dock priset. Vad kostar den att producera? Vad kostar den för slutkund?

Processorn som testades är utav en Engineering Sample, vilket enligt historien alltid klockat sämre. Yield ökar med tiden och likaså frekvensmarginalen.

Det är dessutom en ny mikroarkitektur på en ny tillverkningsprocess, vilket är ett komplicerat steg som AMD och Intel aldrig brukar göra, och det bäddar för ganska stora potentiella förbättringar hos frekvensmarginalen på ganska kort sikt.

Hur snabb Bulldozer blir per klockcykel återstår att se. Den har en mycket kraftfull front-end del av mikroarkitekturen och det skulle vara smått förvånande om den inte matchar eller presterar strax över Sandy Bridge i enkeltrådat. I flertrådat är det ganska uppenbart att den kommer bli snabbare med sin design bestående utan fler beräkningsenheter med delad front-end istället för Intel's motsats, där beräkningsenheter matas utav en utökad front-end. En nöt att knäcka är att front-end delen i Bulldozer ska vara kapabel att mata 2 beräkningsenheter, så man kan ju börja fundera på hur snabb den bör vara under enkeltrådat som jag skrev ovan.

Skrivet av Drawmly:

Shiiit, rätta mig om jag har fel, men på andra bilden på SuperPi'n så ser man en 1'a till vänster på sista raden. Detta betyder att en bulldozer klockad tilll 5 GHz inte klarar SuperPi 1M på under 10 sekunder? En Sandy Bridge klarar ju SuperPi 1M på runt 7,5 sek vid 5 GHz.

Super-Pi använder en instruktionsuppsättning som knappt används hos processorerna (lär mer om x87) som mer eller mindre är ersatt av SIMD, med uppsättningar som SSE2, (S)SSE3 och SSE4(.x). Det fungerar dock utmärkt att mäta processorer mot varandra utan samma arkitektur/aktör som en jämförelse och uppskatta prestanda den vägen. Dock säger det ingenting om hur två olika processorer står sig mot varandra. Att det är välanvänt är för att det är väl utbrett, använts länge av många, och på så vis ett bra verktyg att uppskatta prestanda genom en siffra.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Trodde att bulldozern skulle kunna ha högre klockfrekvenser än 5.1ghz.

Kan de klocka upp den över 5 GHz så här tidigt så bli inte förvånad om de når över 6 GHz om knappt ett år

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att han fick 11 poäng i cinebench

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Jag gissar på att han fick 11 poäng i cinebench

Genom att använda algoritmer som jag har skrivit till min hemsida ( http://patan77.com/renderfarmtest/ )
kan jag ränka ut att han fick ca: på 4,8ghz 14,4 ptz i cinebench och på 5,1 ghz 15,3 ptz.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Genom att använda algoritmer som jag har skrivit till min hemsida ( http://patan77.com/renderfarmtest/ )
kan jag ränka ut att han fick ca: på 4,8ghz 14,4 ptz i cinebench och på 5,1 ghz 15,3 ptz.

Resultatet beror på mer än antalet kärnor och deras frekvens, 2600k har ju exempelvis hyperthreading som ger en prestandaskjuts i cinebench. Bulldozer har trots 8 kärnor bara 4 FPU'er samt delad l2 cache. Jag kan tänka mig att det kan leda till en förämrad prestanda i cinebench.
Phenom II presterar ju inget vidare fastän de inte lider av dessa nackdelar.
X6 1100T presterar ju bara marginellt bättre än 2500k i samma klockfrekvens trots 50% fler kärnor. Jämför man mot 2600K så är 1100T mycket sämre än den i samma klockfrekvens.
Om 2600k varit åttakärnig gissar jag på att den hade den fått ca 18 poäng @ 4,8ghz.
En Phenom II X8 @ 4,8 ghz hade fått ca 10 poäng ( vet att det bara finns Opteron X8 men teoretiskt )

Jag gissar att killen som benchade Bulldozern fick 11 poäng, det är en ganska optimistisk gissning med tanke på vad nuvarande processorer från AMD presterar, och med tanke på nackdelarna med Bulldozer.
EDIT: Märker nu hur dumt jag skrivit, jag är dum i huvudet.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ja, cykler som listas här är CPU cykler, så det går 3.4 miljarder cykler per sekund på en Core i7 2600 (3.4GHz). Är faktiskt ganska förvånad att L1 och L2 cache:en i SNB fortfarande fungerar som den ska när folk överklockar till närmare 5GHz, men tyvärr visar det nog bara hur snabb CPU Intel skulle kunna sälja om de bara hade en anledning (konkurrens). Så ur den synvinkeln får man verkligen hoppas att Bulldozer levererar!

De skulle inte kunna göra det utan att bryta mot riktlinjer de satt upp för sig själva. Men jag tror de kommer göra en högre klockad 130 w TDP variant åtminstone. 2600k är ju bara 95w

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Jag väntar på Sweclockers test

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobi the Dobi:

Vet inte om detta är så jätteimponerande innan vi får se temperaturerna. En bra 2600k skulle väl kunna klara +5.5GHz med den spänningen och vara tillräckligt stabil för en runda Super Pi?
Men vi får vänta på riktiga tester innan det går att bedömma denna arkitekturen

Skickades från m.sweclockers.com

Fast varför tror du (och många fler inkompetenta skribenter i tråden) att man kan jämföra spänningen rakt av så där bara? Det är ju helt olika tillverkingstekniker som Intel och AMD använder sig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Resultatet beror på mer än antalet kärnor och deras frekvens, 2600k har ju exempelvis hyperthreading som ger en prestandaskjuts i cinebench. Bulldozer har trots 8 kärnor bara 4 FPU'er samt delad l2 cache. Jag kan tänka mig att det kan leda till en förämrad prestanda i cinebench.
Phenom II presterar ju inget vidare fastän de inte lider av dessa nackdelar.
X6 1100T presterar ju bara marginellt bättre än 2500k i samma klockfrekvens trots 50% fler kärnor. Jämför man mot 2600K så är 1100T mycket sämre än den i samma klockfrekvens.
Om 2600k varit åttakärnig gissar jag på att den hade den fått ca 18 poäng @ 4,8ghz.
En Phenom II X8 @ 4,8 ghz hade fått ca 10 poäng ( vet att det bara finns Opteron X8 men teoretiskt )

Jag gissar att killen som benchade Bulldozern fick 11 poäng, det är en ganska optimistisk gissning med tanke på vad nuvarande processorer från AMD presterar, och med tanke på nackdelarna med Bulldozer.
EDIT: Märker nu hur dumt jag skrivit, jag är dum i huvudet.

Har satt ihop en liten Cinebench Calculator/Estimator:
http://patan77.com/Cinebench_Estimator/Cinebench_Estimator.ht...

OBS!! är dock inte 100% klar med uträkningarna ännu.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Har satt ihop en liten Cinebench Calculator/Estimator:
http://patan77.com/Cinebench_Estimator/Cinebench_Estimator.ht...

OBS!! är dock inte 100% klar med uträkningarna ännu.

När jag körde en äldre version av Cinebench (den där man renderar motorcykeln) på min gamla P4 fick jag lägre poäng med HyperThreading än enkeltrådat

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

När jag körde en äldre version av Cinebench (den där man renderar motorcykeln) på min gamla P4 fick jag lägre poäng med HyperThreading än enkeltrådat

Cinebench r10 kanske inte var så korrekt när det gäller HT så kanske därför dom gjorde r11.5

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

LÄNGTAR!!

Speciellt en sån som jag som renderar. Frågan är om man ska köpa BD vid första batchen eller vänta till rev2 ifall de kanske råkar ut för barnsjukdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

LÄNGTAR!!

Speciellt en sån som jag som renderar. Frågan är om man ska köpa BD vid första batchen eller vänta till rev2 ifall de kanske råkar ut för barnsjukdomar.

Jag tror att barnsjukdommarna håller på att botas nu eftersom det dröjer med lansering.
Vi såg ju vad som hände Intel med SB, det har inte AMD råd med.
Däremot så kommer säkert den första generationen vara lägre klockad i början, innan tillverkningen har kommit i gång, Då kanske det går att låsa upp på nått sätt och klocka på eget bevåg som med Phenomserien.
Men Phenom I var ju inget att hänga i granen första året heller, men sen kom ju det en strid ström med BE processorer som man kunde jobba med och skrämma upp hästkrafterna lite.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

X6 1100T presterar ju bara marginellt bättre än 2500k i samma klockfrekvens trots 50% fler kärnor. Jämför man mot 2600K så är 1100T mycket sämre än den i samma klockfrekvens.
Om 2600k varit åttakärnig gissar jag på att den hade den fått ca 18 poäng @ 4,8ghz.
En Phenom II X8 @ 4,8 ghz hade fått ca 10 poäng ( vet att det bara finns Opteron X8 men teoretiskt )

Jag gissar att killen som benchade Bulldozern fick 11 poäng, det är en ganska optimistisk gissning med tanke på vad nuvarande processorer från AMD presterar, och med tanke på nackdelarna med Bulldozer.
EDIT: Märker nu hur dumt jag skrivit, jag är dum i huvudet.

Ja det var dumt skrivit och det mesta är fel.

Beräkningsintensiva program som tuggar ordnad data fungerar bra på intel då de har prefetchers som även fungerar på L2 cacken, Phenom har inga på L2 cachen men det har däremot bulldozer. Intel får fler träffar i cachen jämfört med AMD på den typen av optimerad belastning. Blir det mer spridda skurar (data är fragmenterad) då fungerar prefetchers inte alls lika bra, ibland inte alls utan behöver stängas ner för att inte försämra prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man brukar få vänta till NDA eller vad det kallades släpps för att få resultat man kan lita på.

När blir NDA släppt? Är väldigt intresserad av vad denna kan prestera då jag är i färd med att skaffa en ny maskin.