"Disken i enhet G: behöver formateras innan den kan användas" Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

"Disken i enhet G: behöver formateras innan den kan användas" Hur gör jag?

Tjenixen.

"Hej

Skulle precis koppla in min externa hårddisk. När jag har kopplat in den och ska gå in på den via "den här datorn", så kommer det bara upp "Lokal disk (G". När jag försöker komma in på den, så säger den bara "Disken i enhet G: behöver formateras innan den används." Liksom, nejnejNEJ. Det vill jag inte, har massa bilder, filmer, spel, musik och diverse där som jag inte vill bli av med. Vad är det som har hänt?

Hårddisken är inte full, knappt en tredjedel (500 gb).

Har testat:
Starta om datorn
Testat annat eluttagsjack
~

What is going on? "

(https://www.flashback.org/p27860183#p27860183 - blev inte mycket respons, så tänkte kolla med er Sweclockare istället.)

PLUS:

Testat detta också:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Convert-a-ha...

Men då får jag det här svaret:

http://i51.tinypic.com/4uawco.jpg

What is this? Har massa skit som jag vill ha tillbaks Hjälp tack.

Permalänk
Vila i frid

CHKDSK G: /F

Utför ALLTID "säker borttagning" på externa diskar.

Permalänk
Medlem

Du kan också prova att använda någon typ av program för att rädda det som finns där. Har själv använt mig av GetBackData och det funkar finfint.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

CHKDSK G: /F

Utför ALLTID "säker borttagning" på externa diskar.

Du menar när man ska koppla bort den fran datorn?

Permalänk

testat disken i någon annan dator? Jag fick samma meddelande med min externa disk, men det visade sig att det var likadant med alla externa diskar jag hade hemma plus alla USB-stickor. Tack och lov hade det blivit något knas på USB-kontakten i datorn, för när jag testade i min bärbara fungerade alla utan problem..

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

CHKDSK G: /F

Utför ALLTID "säker borttagning" på externa diskar.

Tack så mycket! Puss! Nu är jag en glad pojke igen. Tack.

Permalänk

Ååh vad bra! Jag har ett väldigt snarlikt problem!

Jag har ett 16Gb SD-minneskort. Jag råkade radera alla bilder på minneskortet genom kameran och tänkte nu att jag skulle återställa dem med ett program som heter 'Recuva'. Jag pluggar in kameran i datorn med minneskortet i och får samma meddelande som trådstartaren; "Disken i enhet G: behöver formateras innan den används." Jag skrev in CHKDSK G: /F i kommandotolken och fick följande meddelande. "CHKDSK kan inte anvädas för enheter av typ RAW"

När jag väljer avbryt efter första meddelandet som ber mig Formatera kortet så försvinner enheten. Ikonen ligger dock kvar och jag försökte gå in genom egenskaper/verktyg sedan "kontrollera enhet" men som sagt.. enheten är 'onåbar'.

All hjälp uppskattas! Bilderna på kortet är oerhört viktiga för mig!

Permalänk
Vila i frid

Kolla med ahlbergdata, ibas, etc etc om man misstänker att enhetetens styrhårdvara zonkats och det finns saker värda femsiffriga belopp på enheten. Senast igår fick jag meddelande en kund att hennes USB-sticka med examensarbetet var torsk och inte hade hon någon backup heller, inte ens en lokal kopia på hennes dators hårddisk eller ens lättanvända Google Docs.

Permalänk
Medlem

feedmypussy:
Förstod inte om du testa Recuva eller om du blev distraherad av meddelandena. Det finns andra program. Testa starta om datorn och koppla in kameran igen.

PC Inspector. Finns 2 st där ena är passar situationer som man raderat bilder i kameran.
http://download.cnet.com/windows/convar/3260-20_4-83687.html?...

Den finns andra program. Minns dock inte vilka som är gratis.

File Scavenger
Handy Recovery

Dessa två gillar jag för de har även snabb sökning (förutom den grundliga långsamma) och räddar hela mapp strukturen så att man slipper sitta och sortera efteråt. Finns flera som testats och rekommenderats av andra nedan men jag har inte testat de andra för jag var nöjd med File Scavenger och Handy Recovery.

DataRecovery
http://tokiwa.qee.jp/EN/dr.html

GetDataBack NTFS
Recover My Files

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

CHKDSK G: /F

Utför ALLTID "säker borttagning" på externa diskar.

Jag har exakt samma problem, men när jag försöker göra enligt ovan så säger den bara att jag inte har tillräcklig behörighet? Hur gör jag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhetix:

Jag har exakt samma problem, men när jag försöker göra enligt ovan så säger den bara att jag inte har tillräcklig behörighet? Hur gör jag då?

Nu löste jag problemet med behörigheten Genom UAC
men då visar det sig nu när jag försöker göra en chkdsk N: /f så säger den att den inte kan användas för enheter med RAW ? Då försökte jag convertera men den sa samma sak då?

Vad ska man göra? Är det förlorat, har inte pengar att lämna in skiten till nått företag. men vill väldigt gärna ha bilderna som är på den?
Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Zhetix:
Du kan läsa mitt inlägg ovanför ditt och bestämma om du vill följa råden eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Zhetix:
Du kan läsa mitt inlägg ovanför ditt och bestämma om du vill följa råden eller inte.

Har provat samtliga men får det inte riktigt att funka?
Vissa program får en massa Errors?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Prova med testdisk, Googla

Försökte mig på det, men gav upp halvvägs Grabben gillade inte att jag satt och stirrade rakt in i skärmen och suckade Testar nu Handy recover nu igen som Panpo98 Rekommenderade. funkar bättre denna gång verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhetix:

Försökte mig på det, men gav upp halvvägs Grabben gillade inte att jag satt och stirrade rakt in i skärmen och suckade Testar nu Handy recover nu igen som Panpo98 Rekommenderade. funkar bättre denna gång verkar det som

Handy recover la av efter typ 10 timmar ? Verkar som hårddisken stängs av efter ett tag så får man koppla ur den och koppla in den :S
Provar nu Easeus data recover men den har hållit på i typ 2 ½ timme utan att nått har hänt ?

Håller nu på att lada ner Ubuntu får att bara testa om man kan få access till hdd:n via den men antar att det inte funkar :S

Permalänk
Medlem

Så snabb söknings alternativet funkade inte alls då i Handy Recovery eftersom du snackar om 10 timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Så snabb söknings alternativet funkade inte alls då i Handy Recovery eftersom du snackar om 10 timmar?

När man skulle välja disk så började den söka efter förlorade partitioner och förlorad data. den återfann 3 partitioner och 67GB när den avbröts men fick inte upp några mappar förutom Recycle bin eller filer förutom några oåtkomliga konstiga filer som hette nått med quote, och den sa sen att den återfann 1MB?

Sorry fel av mig,
Man kunde inte välja disk, samt kunde inte göra analys, den sa nått man invalid filsystem, så jag provad find partition och då vart resultatet enligt ovan :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

CHKDSK G: /F

Utför ALLTID "säker borttagning" på externa diskar.

Tack!! Underbart, detta hjälpte mig rädda en kompis hårddisk.

Visa signatur

AMD 64 X2 4600, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair Twinx2048-4000PT, Point of View 8800GTX, Western Digital 74Gb Raptor , Silverstone Zeus 750W, Lian-Li PC-G70, ViewSonic VP191s

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av hasenfrasen:

CHKDSK G: /F

Utför ALLTID "säker borttagning" på externa diskar.

TACK! <3

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av panpo98:

feedmypussy:
Förstod inte om du testa Recuva eller om du blev distraherad av meddelandena. Det finns andra program. Testa starta om datorn och koppla in kameran igen.

PC Inspector. Finns 2 st där ena är passar situationer som man raderat bilder i kameran.
http://download.cnet.com/windows/convar/3260-20_4-83687.html?...

Den finns andra program. Minns dock inte vilka som är gratis.

File Scavenger
Handy Recovery

Dessa två gillar jag för de har även snabb sökning (förutom den grundliga långsamma) och räddar hela mapp strukturen så att man slipper sitta och sortera efteråt. Finns flera som testats och rekommenderats av andra nedan men jag har inte testat de andra för jag var nöjd med File Scavenger och Handy Recovery.

DataRecovery
http://tokiwa.qee.jp/EN/dr.html

GetDataBack NTFS
Recover My Files

Tack för tipsen panpo98!!

Provade File Scavenger, funkar kanon! Helt sjukt egentligen att man kan få tillbaka data man redan har raderat bara genom ett program

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:

Tjena, har samma problem med min hårddisk... Den funkade fint igår men idag funkar den inte på min bärbara eller min stationära...

Jag undrar vad du menar med "CHKDSK G: /F"? hur gör man det och vad innebär det?

Har testat via command och ändra om hårddisken till ntfs men den är redan i det formatet så det hjälpte ingenting.

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

CHKDSK G: /F

Utför ALLTID "säker borttagning" på externa diskar.

Efter att jag körde det där kommandot kan jag inte hitta hårddisken på Min Dator längre. Går att hitta på Enhetshanteraren och datorn känner av när man kopplar in den men inget annat går! Fyfan! Innan var problemet att jag kanske skulle tvingas att formatera den, vilket jag absolut inte vill, nu kan jag inte ens hitta den!!!!!!

Någon som vet vad man ska hitta på? Det är något I / O problem nu!

Om jag nu skulle försöka köra chkdsk d: /F så står det bara "Det går inte att öppna volymen för direktåtkomst". Det gjorde det inte från början. Nu är det problem på riktigt med hårddisken.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur ser det ut i diskhanteraren? Ses den där? Gör en 100%-ig kopia av disken först.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Hur ser det ut i diskhanteraren? Ses den där? Gör en 100%-ig kopia av disken först.

Om det är mig du skriver till, så syns den inte där. Eller jag tror det är den som står längst ned med ett rött kryss över sig som Okänd och det står Inte initierad.

Helt ny hårddisk, förstår inte hur jag lyckats med detta, den fungerade finfint, sen kopplade jag ut den, sen kunde jag inte gå in på den men den syntes osv överallt, nu syns den inte bland hårddiskarna men det syns att den kopplas in och hittas under diskenheter om man går in på enhetshanteraren.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av finkelele:

Om det är mig du skriver till, så syns den inte där. Eller jag tror det är den som står längst ned med ett rött kryss över sig som Okänd och det står Inte initierad.

Helt ny hårddisk, förstår inte hur jag lyckats med detta, den fungerade finfint, sen kopplade jag ut den, sen kunde jag inte gå in på den men den syntes osv överallt, nu syns den inte bland hårddiskarna men det syns att den kopplas in och hittas under diskenheter om man går in på enhetshanteraren.

Då syns den där, Windows känner igen den iaf vilket är bra.
Är det en intern eller extern disk?
Kopplade ur?
Är det en helt ny hårddisk och hur pass ny? Ny som i tom? Jag gissar på att filsystemet har lagt av eller dåliga kablar.

Permalänk
Skrivet av finkelele:

Helt ny hårddisk, förstår inte hur jag lyckats med detta, den fungerade finfint, sen kopplade jag ut den, sen kunde jag inte gå in på den men den syntes osv överallt, nu syns den inte bland hårddiskarna men det syns att den kopplas in och hittas under diskenheter om man går in på enhetshanteraren.

Är det data på disken du behöver rädda eller vill du bara försöka få igång den igen?
Har du testat så att det inte bara är tillfälligt I/O-knas.
Stäng av datorn --> Ta ur USB-sladden --> Starta upp datorn --> Vänta en halv minut --> Koppla i USB-kabeln i ett annat USB-uttag.

Permalänk
Medlem

Hej. Mitt råd är att ABSOLUT inte använda dig av någon form av diskverktyg!!! Om det visar sig att disken på något sätt är på väg att dö, hjälper du den att dö i förtid! Någon här skrev att det kostar femsiffrigt att få hjälp, DET STÄMMER INTE!!! Fråga bara på rätt ställe så behöver det inte kosta skjortan! CHKDSK är en av de värsta verktygen du kan använda, eftersom varken dator eller disk fattar att något är fel så bombar den disken med både läs och skriv kommandon vilket är det samma som en regelrätt avlivning av disken! Jag skulle tro att du råkat ut för ett korrupt filsystem, det går att åtgärda!

Skulle bli glad om alla kunde fortsätta att INTE rekommendera diskverktyg som skadar mer än dom gör nytta! Man måste om man tror att det föreligger nått fel på disken utesluta att disken eller läshuvudena inte på G att dö!
På en fullt fungerande och felfri disk är CHKDSK jättebra!
/Roger

Visa signatur

/Roger

Permalänk
Medlem

Jag håller med att windows CHKDSK är nog det värsta man kan göra på en trubblande NTFS-disk - det är liksom 3 patroner av 6 i revolvern när man gör rysk roulette - ibland lyckas det bra och du tror att det är ett utmärkt verktyg - och när den inte gör det och det är en påfallader risk att det inte gör det - så är det inte mycket kvar att städa efteråt...

med andra ord innan man börja härja runt med olika diskräddningsverktyg - gör en diskimage först på disken _innan_ man försöker med något annat. och det gör man helst inte i windows utan uppstartad från USB en linux och där använder 'ddrescue'

För ddrescue ha optioner för diskar som är problematiska med läsfel och även diskar som hänger sig efter ett tag pga värme eller annat. - för den journalför och vet vad som redan är läst och försöker inte läsa samma sektorer som redan är läst tidigare vid nästa omgång,

När man säkrat en diskimage - då först kan man börja med olika diskräddningsverktyg och alltid på en kopia av diskimagen om man inte längre kan köra på disken direkt

---

om disken har mistänkt mekanisk skada - tex ramlat från en bord eller vält från stående till liggande medans den arbetar så skall man inte ens slå på strömmen igen utan kontakta diskräddningsföretag direkt

Permalänk
Medlem

Tackar! Skönt att se att fler har kvar någon form av vett! Hahaha

Visa signatur

/Roger