AMD Catalyst 11.6b Hotfix tar hand om blåskärmar, korrumperad muspekare

Permalänk
Melding Plague

AMD Catalyst 11.6b Hotfix tar hand om blåskärmar, korrumperad muspekare

AMD presenterar en uppdaterad drivrutin för grafikkorten i Radeon HD-serien inklusive A-serien "Llano" som ska lösa flera allvarliga problem, bland annat blåskärmar och trasiga muspekare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Änteligen försvinner de där attans blåskärmarna

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk

trodde det där med muspekaren var löst nu,
ska de behöva ta över ett år att få bort en sån bugg?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Korrumperad.. Vilket brott har muspekaren begått?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Det skumma är att inte alla har dessa problem så man kan fråga sig vad som gör att de uppstår?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tycker också muspekarproblemet är lite underligt. Har haft ATI/AMD kort sedan 2000 serien och aldrig sett detta själv. Varken i XP, Vista eller win 7.

Permalänk
Medlem

Fixade i alla fall inte flimret på min sekundära crt skärm.

Hur fixade man så att powerplay funktionen inte klockar ner minnet? Har för mig att det är problemet.
Mitt HD4670 klockar ner sig till 300Mhz på minnet i desktop. Har för mig att det är för lågt att den ska klara köra två skärmar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Tycker också muspekarproblemet är lite underligt. Har haft ATI/AMD kort sedan 2000 serien och aldrig sett detta själv. Varken i XP, Vista eller win 7.

Haft det till och från beroende på drivrutin på mitt kort.

Permalänk
Medlem

Vad är det folk gör för att få alla problem som denna hotfix ska reparera?
Jag upplever det som att det är massor som har problem med varje version av drivarna som släpps, men jag själv tycker de fungerar väldigt smärtfritt. Det är snarare när jag börjar överklocka och ta bort 2D/3D klock och sätta dit egna som småproblem uppstår, men förstorade muspekare, BSOD, GSOD etc har jag aldrig upplevt pga Catalyst.
(Om man nu inte räknar när jag installerade 11.5 på min laptop nedan, tog drivarna för desktop istället för mobile vilket blev lite fel).

Permalänk

Har inte haft laggande muspekare sen jag skaffade 11.6 igår, men tankar hem denna åsså "just in case"

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Vad är det folk gör för att få alla problem som denna hotfix ska reparera?
Jag upplever det som att det är massor som har problem med varje version av drivarna som släpps, men jag själv tycker de fungerar väldigt smärtfritt. Det är snarare när jag börjar överklocka och ta bort 2D/3D klock och sätta dit egna som småproblem uppstår, men förstorade muspekare, BSOD, GSOD etc har jag aldrig upplevt pga Catalyst.
(Om man nu inte räknar när jag installerade 11.5 på min laptop nedan, tog drivarna för desktop istället för mobile vilket blev lite fel).

Vad jag har märkt så brukar det snarare vara specifik hårdvara och inte praktiskt användning som orsakar problem. De flesta problem upplevs bara för ett fåtal användare. Om problemen berodde på användning så skulle det förmodligen vara tvärt om (problemen skulle påverka majoriteten.) AMD brukar alltid skriva vilka grafikkort som har upptäckts ha problem samt under vilka exakta omständigheter som de kan upplevas och jag har aldrig sett några problem påverka mer än ett fåtal kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Vad är det folk gör för att få alla problem som denna hotfix ska reparera?
Jag upplever det som att det är massor som har problem med varje version av drivarna som släpps, men jag själv tycker de fungerar väldigt smärtfritt. Det är snarare när jag börjar överklocka och ta bort 2D/3D klock och sätta dit egna som småproblem uppstår, men förstorade muspekare, BSOD, GSOD etc har jag aldrig upplevt pga Catalyst.
(Om man nu inte räknar när jag installerade 11.5 på min laptop nedan, tog drivarna för desktop istället för mobile vilket blev lite fel).

DU får tänka på att det ENDAST är de som har problem som skriker på internet... vi andra som inte har några problem sitter tysta och tittar på...

Permalänk
Medlem

Korrumperad! Härlig översättning där, inte visste jag att datormusen blivit mutad av tidigare drivrutiner.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Enda gången jag fått/får muslagg är när jag spelar Lotro och skalar upp det på alla tre skärmarna. Då kan den bugga ur ibland och när den gör det så är det alltid bara på en skärm av tre!?. Sen nästa stund så går det att spela utan problem. Och ibland hoppar pekaren tillbaka och blir normal. Jätte konstigt det där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

Blir nog inget mer Radeon för mig, känns som Kalle Anka-grejjer.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

Jag förstår verkligen inte det här muspekarproblemet
Har hittils haft 4 olika radeon med massor av olika catalyst och aldrig haft något problem.

När jag tänker efter hade jag förresten lite problem på mitt gamla x1800, muspekaren blev helt korrupt i kanske 10 min och sen krashade datorn, men det var för att jag klockat sönder kortet så att det sedan aldrig mer var stabilt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

trodde det där med muspekaren var löst nu,
ska de behöva ta över ett år att få bort en sån bugg?

Eftersom det är fel som inte drabbar alla tar det nog rejält med tid att få in tillräckligt med buggrapporter för att kunna lista ut var felet sitter. Även om AMD (och Nvidia för den delen) kvalitetssäkrar drivrutiner så går det inte att köra QA på alla möjliga hårdvaru- och mjukvarukombinationer, överklockningar, mm.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att AMD har så mycket problem med muspekaren?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

När ska dom ta sig i kragen och fixa profilerna, börjar bli aningen irriterande att köra någon jävla roulette om man kan lyckas få in profilen man vill på under 3 försök eller innan CCC hänger sig.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Blir nog inget mer Radeon för mig, känns som Kalle Anka-grejjer.

Kalle Anka är bra

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hur kommer det sig att AMD har så mycket problem med muspekaren?

Det undrar nog AMD också.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Blir nog inget mer Radeon för mig, känns som Kalle Anka-grejjer.

Kalle Anka är i varje fall mycket roligare än Bumbibjörnarna.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag fick just hem mitt Radeon HD6970 igår, och jag är väldigt nyfiken på allt det här pratet om muspekare som laggar och dummar sig. Är det någon som har en bild/video?

Skrivet av Kare:

Kalle Anka är bra

Oh, ja!

Skrivet av orginallinus:

Kalle Anka är i varje fall mycket roligare än Bumbibjörnarna.

Nja. Där håller jag inte med. Snälla och rara, helt underbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag förstår verkligen inte det här muspekarproblemet
Har hittils haft 4 olika radeon med massor av olika catalyst och aldrig haft något problem.

När jag tänker efter hade jag förresten lite problem på mitt gamla x1800, muspekaren blev helt korrupt i kanske 10 min och sen krashade datorn, men det var för att jag klockat sönder kortet så att det sedan aldrig mer var stabilt.

Vad jag har förstått efter många timmars läsande så verkar det som att muspekaren blir korrupt oftast (vet inte om det blir på alla) när man kör 2st skärmar i extended mode och båda körs i 1080p.

Jag har problemet med muspekaren och har övervägt att slänga grafikkortet åt helvete och köpa ett nvidia. Får se om jag ändrar mig nu

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa den korrupta muspekaren som andra skriver sker det för mig när jag har extended desktop i 1080p och för musen väldigt snabbt mellan skärmarna och efterssom min dator måste vara på 24/7 så var det väldigt jobbigt ibland att sitta och dra på alla musen fram och tillbaka tills det blev bra igen efterssom jag inte kan starta om maskinen ibland fixade det sig snabbt och ibland fick jag leva med det ett par dagar hehe.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Varför är det alltid fel på AMDs muspekare?

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Medlem

Synd att jag inte använder grafikkortet som gav mig en korrupt muspekare, å andra sidan var det skönt att slippa de blåskärmar som oftast föjde det problemet också.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

wtf, hur lyckas de att pajja muspekaren är min första tanke, måttligt skumt problem.. På vilket sätt blir den "korrupt" ? Vad är det som faktiskt händer alltså? Är lite intressant ;D

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Vad jag har förstått efter många timmars läsande så verkar det som att muspekaren blir korrupt oftast (vet inte om det blir på alla) när man kör 2st skärmar i extended mode och båda körs i 1080p.

Jag har problemet med muspekaren och har övervägt att slänga grafikkortet åt helvete och köpa ett nvidia. Får se om jag ändrar mig nu

Det är i alla fall något som inte stämmer för alla. Kör två stycken skärmar på DVI-portarna på mitt 5870 i extended mode, och bägge kör 1080p och allt lirar finfint

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Har de fixat buggen i CCC som tokvarvar fläktarna, hänger datorn och eldar upp mitt 6970? Lite irriterande, faktiskt, inte bara muspekaren som försvann.