Permalänk
Medlem

Vad borde jag göra??

Har en Intel Core 2 duo E4600 2.4 GHz som jag klockat till 2.9.
Moderkortet är MSI P6NGM och grafikkortet Geforce 9600 GT på 512 mb.
Ram-minnet är på 4Gb.

Lirar Lineage 2 vilket inte är ett jättekrävande spel men när jag vill "dualscreena" eller "triple.." dvs vara inloggad på flera account samtidigt i olika fönster kan det ske att spelet laggar något. Vad borde jag göra i första hand för att få en snabbare dator vid tex spelande av Lineage2? Borde jag kirra nytt grafikkort med mer minne?

Var själv inne på att klocka processorn ytterligare & försöka få upp den till 3.6 GHz. Och det med hjälp av inköp av http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580933#info samt en bättre chassifläkt.

Men vad borde jag egentligen göra i första hand?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

tror det är för att du gör mycket multitasking men testa att gå in på visuella effekter på advancerade egenskaper höger klick på datorn (i windows såklart) sen finns det där du ändrar virtuellt minne en flik som heter utseende
klicka i [ ] justera för bästa prestanda och testa då

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av aONE:

Har en Intel Core 2 duo E4600 2.4 GHz som jag klockat till 2.9.
Moderkortet är MSI P6NGM och grafikkortet Geforce 9600 GT på 512 mb.
Ram-minnet är på 4Gb.

Lirar Lineage 2 vilket inte är ett jättekrävande spel men när jag vill "dualscreena" eller "triple.." dvs vara inloggad på flera account samtidigt i olika fönster kan det ske att spelet laggar något. Vad borde jag göra i första hand för att få en snabbare dator vid tex spelande av Lineage2? Borde jag kirra nytt grafikkort med mer minne?

Var själv inne på att klocka processorn ytterligare & försöka få upp den till 3.6 GHz. Och det med hjälp av inköp av http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580933#info samt en bättre chassifläkt.

Men vad borde jag egentligen göra i första hand?

Tack på förhand!

Först: väldigt dålig rubrik på tråden. Ändra till något i stil med "Uppgradering för att köra multiklient i Lineage 2" eller nåt så att det syns vad det handlar om.

Sen: Svårt att säga direkt vad flaskhalsen är. Gissningsvis skulle jag säga processorn, men det måste du nog testa för att avgöra. Mitt tips skulle vara en dedikerad processorkärna per klient. I ditt fall en quad core då. Om du har två skärmar och har flera pci-e så kan du även köra med flera grafikkort i icke-sli, en skärm per kort och sen en klient per skärm.
Jag körde två EVE online klienter på detta sätt ett tag och upplevde ingen prestandaförlust alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Först: väldigt dålig rubrik på tråden. Ändra till något i stil med "Uppgradering för att köra multiklient i Lineage 2" eller nåt så att det syns vad det handlar om.

Sen: Svårt att säga direkt vad flaskhalsen är. Gissningsvis skulle jag säga processorn, men det måste du nog testa för att avgöra. Mitt tips skulle vara en dedikerad processorkärna per klient. I ditt fall en quad core då. Om du har två skärmar och har flera pci-e så kan du även köra med flera grafikkort i icke-sli, en skärm per kort och sen en klient per skärm.
Jag körde två EVE online klienter på detta sätt ett tag och upplevde ingen prestandaförlust alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Så om jag byter processor till en quad och sedan klockar den lite samt köper vattenkylningen och en bättre chassifläkt borde det förbättra prestandan rejält?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aONE:

Så om jag byter processor till en quad och sedan klockar den lite samt köper vattenkylningen och en bättre chassifläkt borde det förbättra prestandan rejält?

Nja, den där vattenkylningen är nog bortkastade pengar. Den lilla prestandaökningen du kan få med att klocka lite till är inte alls värd 600 kr. Den stora skillnaden kommer att vara att gå till en quad i första hand. Tror inte du behöver klocka efter det. Spendera hellre 600 spänn på ett grafikkort i såna fall eller en snabbare quad.

Ditt moderkort stödjer ju t.ex. en Q8400. Jag tänker att du borde kunna hitta en quad för sockel 775 billigt (kanske begagnad) nu när folk uppgraderar till Sandy Bridge. Synd att moderkortet bara hade en fullstor pci-e.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt rekommenderar du till q8400??

Permalänk
Medlem
Skrivet av aONE:

Vilken fläkt rekommenderar du till q8400??

Cooler Master Hyper 212+ är populär och ganska billig. Jag själv köpte en (ännu billigare) Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 för 200 pix till farsans Core 2 Duo och det var ett stort lyft över stock kylaren.

Mitt generella tips är dock att inte spendera för mycket pengar på en så pass gammal dator. Bara det minsta möjliga som gör att det slutar lagga. Försök hitta begagnat om du kan.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Moderator
Moderator

Det första du ska göra är att läsa våra forumsregler.

Citat:

§ 3 När du skriver
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet.
§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Du har skapat 3 trådar, frågat en sak i ett inlägg och sedan skapat en fjärde tråd. Vi ger alla samma chans att synas och få svar på sina frågor. Bumpningar är inte heller tillåtna, för övrigt.

Men du är rätt ny så ger dig bara en varning och hoppas du inte gör om det.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av aONE:

Har en Intel Core 2 duo E4600 2.4 GHz som jag klockat till 2.9.
Moderkortet är MSI P6NGM och grafikkortet Geforce 9600 GT på 512 mb.
Ram-minnet är på 4Gb.

Lirar Lineage 2 vilket inte är ett jättekrävande spel men när jag vill "dualscreena" eller "triple.." dvs vara inloggad på flera account samtidigt i olika fönster kan det ske att spelet laggar något. Vad borde jag göra i första hand för att få en snabbare dator vid tex spelande av Lineage2? Borde jag kirra nytt grafikkort med mer minne?

Var själv inne på att klocka processorn ytterligare & försöka få upp den till 3.6 GHz. Och det med hjälp av inköp av http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580933#info samt en bättre chassifläkt.

Men vad borde jag egentligen göra i första hand?

Tack på förhand!

Som ovan, och även se till att sätta en bättre rubrik på tråd.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Skaffa en Quad-Core, och ett bättre grafikkort med 1gb minne. Rekommenderar att du kikar efter ett beggat GTX460/HD5770 och en Q9xxx. En av polarna har en rigg med ett 5770 och det fungerar toppen i typ Left 4 Dead 2, MW2 osv. Dessutom har han en Quad-Core av modellen Q9400(2.93Ghz | 6mb L2-Cache) som överklockats till 3.6ghz. Lite rolig fun fact är att den vid det laget presterar som en i7 940 i stock med avslagen HT, vilket verkligen inte är fy skam

Leta rätt på ett 5770/GTX460 för 500:- resp. 700:- och en cpu för 5-800:- så kommer du absolut inte bli missnöjd Ett hett tips är att göra en egen annons här på SweClockers marknad.

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.