Permalänk

P8P67PRO + Antec Kuhler 620

Hej allihop.

Sitter och svettas efter att ha byggt ihop mitt nya SB-system. Gick för tipset från Emil och Jonas så¨sitter med:

i5 2500K
Asus P8P67PRO
Corsair Vengeance 8GB
Asus 560 ti CUII

Första gången jag bootade så gick pumpen på kylaren igång, men fläkten snurrade inte. Orolig för att överhetta cpun så stängde jag av direkt. Nu har jag provat koppla både fläkt och pump till CPUFAN och CHASSIFAN. Det enda som händer är att pumpen inte startar(oavsett koppling) och fläkten startar bara om jag har den på egen kontakt.

Förstår inte vad som händer och blir galen snart! Tänkte ju ha en fin lördag med lite överklockning och gaming.

Har nån annan haft problem med pumpen? Har googlat och sett att det klagas på konstiga ljud från den, men min verkar inte ens vilja starta igen.... När jag går in i bios nu så drar cpu-tempen upp i 80 på några sekunder.

Tips? Idéer?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Låter ju som att pumpen helt enkelt är trasig :/ Tråkigt om så vore fallet. Har själv en Kühler 620 och när pumpen pumpar så är temperaturerna riktigt bra. Kopplade in min pump till CPUFAN och den lirade. Helt tyst har den varit.

Har du en Molex till 3-pin adapter så kan du ju testa att koppla pumpen på det sättet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Har nyss flyttat så jag vetefan om jag klarar att hitta en adapter just nu. Så sjukt konstigt att den startade först bara. Kan ju vara att jag själv har pajat den genom att koppla på den på fel kontakt kanske, fast det ska inte gå att göra egentligen. Och moderkortet är det inget fel på eftersom alla diskar känns av och minnet registreras som OK.

Jag antar att det blir en klassisk "ta isär allting och börja om"....

EDIT: vad är dom tre inringade pinnarna till för? Det står inte ens i manualen... http://i54.tinypic.com/bga2ow.jpg

Nu går fläkten igång när den e kopplad via pumpen, men pumpen verkar inte gå igång.....

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Det blir att skicka efter en ny. Oavsett vad jag gör så fungerar den inte. Känns riktigt pissigt att sitta med en vinande Intel-kylare i datorn

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk

Rapporterar lösningen nu.

Jag orkade aldrig skicka in kylaren utan den har legat här hemma och samlat damm. Inatt bestämde jag mig för att försöka på nytt. Denna gången gick allt smidigt och jag monterade även kylblocket/pumpen upp och ner vilket gör pumpen i det närmaste ljudlös Det visade sig att om man har fläktstyrningen igång så stannar pumpen helt ca en gång i minuten, efter att ha deaktiverat allt vad smart fan osv heter så har jag en trevlig maxtemp på 55 grader i IBT med processorn snurrandes i 4GHz. Ahhh.....

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival