Permalänk

Inför BF3

Tjenare SweC!

Har planer på att skaffa BF3 då det släpps, och prylbög som jag är så vill jag såklart kunna köra det på högre/högsta inställningarna.

Klarar BFBC2 i nuläget på högsta grafik i 1920x1080, men då jag läst att BF3-kraven förmodligen kommer vara rätt höga så betvivlar jag prestandan i mina komponenter. De är inte dåliga, men heller inte top-of-the-line, och redan nu kan t.ex mycket rök i Bad Company 2 dra ner fps:en en del.

Så några av alla datorentusiaster här på SweClockers kanske skulle kunna ge mig lite information om delar jag borde byta?

Har redan nu bestämt mig för att nästa gång jag gör en större uppgradering så ska jag byta till Intel och Nvidia av diverse anledningar, bl.a återkommande problem med grafikdrivrutiner (nu på senare tid även med Ubuntu Linux), men finns ett litet problem med det också. Är osäker på hur det kommer se ut när AMD's Bulldozer släpps, verkar lite intressant med 8-core. Även om AMD är känt för bästa prestanda per krona så verkar Intel vara lite före gällande prestandan, om man nu vill pröjsa lite mer. Av denna anledning vet jag inte om Intel blir aktuellt.

Att byta från ATI till Nvidia är dock enligt mig något jag kommer göra, har haft alldeles för mycket problem med drivrutiner sedan jag bytte till ATI. Har även läst (och upplevt) att Ubuntu Linux och ATI inte passar som hand i handske. Men då jag inte ägt ett Nvidiakort på ca 1½ år så vet jag inte hur pass bra de är i förhållande till ATI på vissa aspekter, det är därför jag ber er kunniga på SweC att ge mig lite tips.

Tack på förhand!

EDIT: Bör tillägga att jag p.g.a mitt grafikkort inte kunnat spela vissa spel ens, i regel de som använder PhysX (har inte hänt med alla spel, men gick iaf inte att starta ett jag provade med tidigare).

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Hedersmedlem

Bulldozer kommer säkert prestera jättebra. Problemet med spel är ju dock att de oftast inte utnyttjar alla kärnor, och på grund av det så gör 4 och 8 kärnor ingen jätteskillnad till en speldator. Jag skulle dock väntat med uppgradering till efter att Bulldozer har släppts, så man kan få prestandasiffror och prisuppgifter på dem.

Gällande grafikkort så är det ju hugget som stucket mellan AMD och Nvidia just nu. Vill du ha Nvidia så välj det. För att kunna rekommendera ett kort så behöver du sätta en budget för datorn eller grafikkort.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Läs testerna! Finnes fullt av dem i testcentrat! Dessutom finnes massor av sidor på nätet som liknande tester. Dagens grafikkort har prestandard i förehållande till pris. Mao desto mer pengar desto snabbare!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Bulldozer kommer säkert prestera jättebra. Problemet med spel är ju dock att de oftast inte utnyttjar alla kärnor, och på grund av det så gör 4 och 8 kärnor ingen jätteskillnad till en speldator. Jag skulle dock väntat med uppgradering till efter att Bulldozer har släppts, så man kan få prestandasiffror och prisuppgifter på dem.

Gällande grafikkort så är det ju hugget som stucket mellan AMD och Nvidia just nu. Vill du ha Nvidia så välj det. För att kunna rekommendera ett kort så behöver du sätta en budget för datorn eller grafikkort.

Har ingen egentlig budget då jag aldrig brukar köpa en hel dator på samma gång. Brukar vara ett grafikkort där, en processor där osv. Sen ska det ju inte vara några extrema priser heller då jag trots allt har en rätt begränsad bugdet (även om jag inte kan sätta ett max pris, beror helt på vad man får för pengarna).

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk

Ett till likadant grafikkort så räcker det, inget mer lär du behöva.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheAndrew:

Har ingen egentlig budget då jag aldrig brukar köpa en hel dator på samma gång. Brukar vara ett grafikkort där, en processor där osv. Sen ska det ju inte vara några extrema priser heller då jag trots allt har en rätt begränsad bugdet (även om jag inte kan sätta ett max pris, beror helt på vad man får för pengarna).

Vädligt svårt att säga något om BF3 i nuläget, då systemkraven inte släppts än. Samma gäller med Bulldozer, ingen vet hur de presterar eller vad de kommer kosta.
Men med tanke på att Bulldozer med all säkerhet kommer innan BF3 gör det, så tycker jag definitivt att det är värt att vänta hur bra det presterar i speltester osv.

Det har iallafall konstaterats att det lär flyta på max med GTX580, då det är vad de använder när de visar upp spelet. DICE lottade även ut ett 6970 nyligen, vilket antyder att även dessa kommer lösa uppgifter galant.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ett till likadant grafikkort så räcker det, inget mer lär du behöva.

Kan då jag bytt kylare till mitt grafikkort (Accelero Twin Turbo Pro) inte sätta i ett till Är ju även ett till problem med det då mitt nätagg inte har fler 6-pins anslutningar samt att tillgången till 5850's är begränsad numera.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Skrivet av TheAndrew:

Kan då jag bytt kylare till mitt grafikkort (Accelero Twin Turbo Pro) inte sätta i ett till Är ju även ett till problem med det då mitt nätagg inte har fler 6-pins anslutningar samt att tillgången till 5850's är begränsad numera.

1. But tillbaks till gamla kylningen, skaffa ett till grafikkort (det går fortfarande få tag på) och ett nytt nätagg eller adapterkablar.

2. Skaffa ett nytt, bättre grafikkort.

Jag tror 5850 kommer klara av BF3 på ganska höga inställningar med hyfsat flyt dock inte på högsta.

Permalänk
Medlem

Om det är BF3 vi snackar om känns det som ett iaf hyfsat multicore stöd då bc2 hade det.

Det var iof en ganska ren konsollport, men tror bulldozer skulle passa rätt bra billigt kan det bli om ditt mobo är bulldozer rdy. Med en del begränsade funktioner.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

Om det är BF3 vi snackar om känns det som ett iaf hyfsat multicore stöd då bc2 hade det.

Det var iof en ganska ren konsollport, men tror bulldozer skulle passa rätt bra billigt kan det bli om ditt mobo är bulldozer rdy. Med en del begränsade funktioner.

Yup, det ska enligt MSI ha stöd för nya AM3+..

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. But tillbaks till gamla kylningen, skaffa ett till grafikkort (det går fortfarande få tag på) och ett nytt nätagg eller adapterkablar.

2. Skaffa ett nytt, bättre grafikkort.

Jag tror 5850 kommer klara av BF3 på ganska höga inställningar med hyfsat flyt dock inte på högsta.

Alternativet är att överklocka det jag har tills dess att jag köper nytt, annars verkar alt. 2 bäst, är ju även det jag funderar på att göra.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Skrivet av TheAndrew:

Alternativet är att överklocka det jag har tills dess att jag köper nytt, annars verkar alt. 2 bäst, är ju även det jag funderar på att göra.

Jag har blivit litet av en CF-förespråkare trots att jag själv inte börjat använda mina båda 6870 än

Här kan du jämför olika grafikkort i singel- och CF-utförande.

Man ser att två litet sämre kort i CF lätt slår ett bättre singel-kort som dessutom kostar mer än CF-lösningen

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samurai237:

Jag har blivit litet av en CF-förespråkare trots att jag själv inte börjat använda mina båda 6870 än

Här kan du jämför olika grafikkort i singel- och CF-utförande.

Man ser att två litet sämre kort i CF lätt slår ett bättre singel-kort som dessutom kostar mer än CF-lösningen

Man bör nämna att siffrorna varierar väldigt mycket från spel till spel i CF.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Du borde också tänka på att CrossFire eller SLi kan ge upphov till "microstuttering" och andra grafiska artefakter i spel, plus att alla spel inte stödjer det lika bra eller inte alls.

Om du ska byta till det Gröna Laget tycker jag det första grafikkortet du tjänar på att uppgradera till är antingen 570 eller 580.

Är du van att överklocka borde ett 570 med bra kylning räcka långt.

Själv är jag inte speciellt orolig att BF3 ska påfresta mitt 560 speciellt mycket. BFBC2 klarar jag galant i dagsläget och jag tror inte BF3 kommer kräva så HEMSKT mycket mer än det. Det kommer ju inte bli ospelbart i vilket fall som helst.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vlademil:

Själv är jag inte speciellt orolig att BF3 ska påfresta mitt 560 speciellt mycket. BFBC2 klarar jag galant i dagsläget och jag tror inte BF3 kommer kräva så HEMSKT mycket mer än det. Det kommer ju inte bli ospelbart i vilket fall som helst.

Värt att tänka på är att det är väldigt dåligt att jämföra BFBC2 och BF3. BC2 är en konsollportning som kräver bra mycket mer processorkraft än det kräver grafikkraft. Förhoppningsvis så blir BC3 tvärtom, och det är just därför man inte kan använda BFBC2 som ett test för hur bra ens grafik är, då den inte stressas speciellt hårt i BC2.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Värt att tänka på är att det är väldigt dåligt att jämföra BFBC2 och BF3. BC2 är en konsollportning som kräver bra mycket mer processorkraft än det kräver grafikkraft. Förhoppningsvis så blir BC3 tvärtom, och det är just därför man inte kan använda BFBC2 som ett test för hur bra ens grafik är, då den inte stressas speciellt hårt i BC2.

Jag har ett 560 ti OC just nu och klarar att maxxa alla spel jag testat än så länge, bla crysis 2, bc2, dirt 3, Rift m.m. Då borde väll ändå det klara Bf3 galant också på höga inställningar? Kanske får dra ner lite på AA bara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av satero:

Jag har ett 560 ti OC just nu och klarar att maxxa alla spel jag testat än så länge, bla crysis 2, bc2, dirt 3, Rift m.m. Då borde väll ändå det klara Bf3 galant också på höga inställningar? Kanske får dra ner lite på AA bara?

Ingen vet, för systemkraven har inte släppts än. Men det låter väl rimligt, ja.

Jag räknar med att mina 460 SLI ska klara det också.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

De på DICE måste skratta åt alla dessa BF3-systemkravs-trådar

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tobias75:

De på DICE måste skratta åt alla dessa BF3-systemkravs-trådar

De är nog jävligt glada att det diskuteras. Ju mer hype det blir runt spelet, desto fler kommer de ju att sälja!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta med frågor om hårdvara tills det finns riktiga tester av spelet tillgängliga. Annars baserar du dina inköp på gissningar.

Duger gissningar bra så duger dina egna gissningar lika bra som alla andras här i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Samurai237:

Jag har blivit litet av en CF-förespråkare trots att jag själv inte börjat använda mina båda 6870 än

Här kan du jämför olika grafikkort i singel- och CF-utförande.

Man ser att två litet sämre kort i CF lätt slår ett bättre singel-kort som dessutom kostar mer än CF-lösningen

Jo, fast det är ju förutsatt att man kan sätta i två grafikkort. När jag bytte kylare hade jag inga tankar på att uppgradera till CF, istället byta till ett helt nytt grafikkort när det blivit åldrat.

I mitt fall skulle en CF-lösning förmodligen kosta mig mer än att köpa ett nytt singelkort.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.

Permalänk
Medlem

Varför är folk så rädda? De som utvecklar spelet klarar spela det utan problem.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Varför är folk så rädda? De som utvecklar spelet klarar spela det utan problem.

Troligtvis eftersom DICE har betydligt större resurser för monsterdatorer än gemene man. Annars håller jag med att folk troligtvis överdriver.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Värt att tänka på är att det är väldigt dåligt att jämföra BFBC2 och BF3. BC2 är en konsollportning som kräver bra mycket mer processorkraft än det kräver grafikkraft. Förhoppningsvis så blir BC3 tvärtom, och det är just därför man inte kan använda BFBC2 som ett test för hur bra ens grafik är, då den inte stressas speciellt hårt i BC2.

Jasså? Av all den information jag har hittat på nätet så har jag och mina polare suttit och diskuterat detta.

Bad Company 1 var ren konsoll. Varför göra Bc2 till Konsoll OCH pc?
Varför glömdes BC2 bort med bugs, patcher medmera?
Varför ansträngde man sig inte mer med Bc2?

Svaren på alla dessa frågor vågar jag hävda att Bc2 fungerar som en test-platform inför BF3. FrostBite samt Destruction är ny teknik inom gaming, och vore ett fiasko att släppa BF3 som DICE har satsat skit mycket på och att märka att Destruction samt Frostbite motorn inte fungerar, eller att det är för krävande and so on.

Bc2 kräver mycket utav datorn för det " lilla " det ger. Det är inte så litet, men till skillnad från andra spel så är det lite. Alltså saknas utveckling. Ingenting funkar perfekt första gången, och nu har DICE mindre en ett ½ år på sig att verkligen fixa allt detta. Återigen vill DICE att BF3 ska vara ett tungt eSport spel som alla lirar, dom har ingått i avtal med DreamHack osv, alltså verkar det rätt meningslöst om det nu är så att du måste betala minst 10 000 :- för att ens kunna lira spelet. Det är där man tappar spelare, alla har inte råd att ha en sådan " dyr " rigg.

Alla CS spelare, dom växer fortfarande. För att varenda dator i hemmet kan spela spelet. Likaså med CoD serien. Så att vara orolig att en AMD Phenom black Edition klockad till 4.2 Ghz med dubbla GTX 580 samt 16 GB ram inte skulle palla spelet, elr kunna maxxas är i mina ögon sett waste of money.

Vänta istället som dom flesta ovanstående talare har sagt, med att uppgradera riggen tills vi vet requriments. Kommer inte ihåg när Closed Beta sätter igång men det var la i Augusti? Alltså behöver du inte vänta all för länge. Komponenterna kommer inte ta slut.

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tastyandy:

Så att vara orolig att en AMD Phenom black Edition klockad till 4.2 Ghz med dubbla GTX 580 samt 16 GB ram inte skulle palla spelet, elr kunna maxxas är i mina ögon sett waste of money.

Du kan ju GLÖMMA att den riggen ska kunna spela BF3 på nåt annat än LOW i 1280x!!!

Skrivet av Leifson:

De är nog jävligt glada att det diskuteras. Ju mer hype det blir runt spelet, desto fler kommer de ju att sälja!

Absolut. Och Inet och komplett som säljer datorer som smör i solsken. Och om alla domedagsprofeterna här har rätt måste vi ändå köpa nya riggar 26/10 när vi upptäckte att vi inte ens kunde starta spelet med nyvarande riggar.

Shit, jag giller hypen som har blivit

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Troligtvis eftersom DICE har betydligt större resurser för monsterdatorer än gemene man. Annars håller jag med att folk troligtvis överdriver.

Tror du dom skulle få sålt något som inga Svenssons har råd till?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Tror du dom skulle få sålt något som inga Svenssons har råd till?

Nej, det jag ville påpeka var bara det att det är naivt att tro att DICE skulle ha 7000kr burkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Värt att tänka på är att det är väldigt dåligt att jämföra BFBC2 och BF3. BC2 är en konsollportning som kräver bra mycket mer processorkraft än det kräver grafikkraft. Förhoppningsvis så blir BC3 tvärtom, och det är just därför man inte kan använda BFBC2 som ett test för hur bra ens grafik är, då den inte stressas speciellt hårt i BC2.

Ja, kanske det, men jag tänkte lite så här:

BF3 = förhoppningsvis mer optimerat än BC2
BF3 = nya effekter som kommer ta kraft
BF3 = jämnar ut sig?

Eller nåt, haha.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

BC2 är skämt egentligen, det finns inga flyg bara det gör att man känner spelet är för konsol, en total skit port. Samtidigt så får man tänka på att man får alltid en wow upplevelse på trailers osv, sen när man väl sitter där är det inget direkt nytt, de senaste åren tycker jag ingen direkt wow upplevelse kommit. Sist var nog Half-life 2 för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag är glad att de släppte bfbc2 till pc, hur portat det än må vara, jag tycker spelet är bra.

Flyg fanns på riktiga BF serien´bara (BF1942 & BF2) bfbc2 som du själv säger är ett konsoll spel fån början och där har de aldrig haft med flyg så vitt jag vet.

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.