Permalänk
Avstängd

batterisyra i vattensystem hur få bort?

Tja! några delar från en kille som råkade fylla på sitt vattekylnings system med batteri syra. Haha vet att det låter jävligt men tydligen lyckades han med det. Grejjerna som jag ville använda då var hans gammla cpu block Supreme HF och hans nipplar. Vad skulle vara det bäste sättet att få bort alla rester från batterie syran? finns några vita fläckar och sånt kvar inne i cpublocket och i nipplarna.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Skölj med vatten rikligt, det är vattenlösligt..

jag hade ju bytt alla packningar också, om de nu skulle ha skadats av syran..

Hur lyckas man ? Ta fel på avjoniserat vatten och svavelsyra ???

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Som ovan, skölj med stora mängder vatten. Packningar och sådant tar mer eller mindre skada beroende på vad för material de är gjorda av men är säkras att bytas.

Permalänk
Avstängd

Om det löser upp i vatten borde jag bara kunna låta det ligga i handfatet några timmar? haha endel lyckas med det omöjliga. kan säga att pumpen inte är något att ha den låter förjävligt. Säkert plasten som har fräts sönder dära inne.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Om det löser upp i vatten borde jag bara kunna låta det ligga i handfatet några timmar? haha endel lyckas med det omöjliga. kan säga att pumpen inte är något att ha den låter förjävligt. Säkert plasten som har fräts sönder dära inne.

Häll ut all syra och spola med stora mängder vatten där du hällde ut det. Det bästa är om du kan ha flöde igenom hela systemet med in och utspolning när du rengör det, annars späder du bara ut syran.
Tänk på att ta det VÄLDIGT försiktigt, det utvecklas stora mängder värme när syra och vatten blandas och du riskerar att få stänk på dig, och batterisyra ger permanenta skador på både hud och syn (och mindre farligt, kläder), om du inte får bort det fort.

Permalänk
Avstängd

Killen som ägde sakerna innan mig har nog redan rengjort det på något vis så gott han kunde. Det är som bara kvar nå fasttorkade rester som inte vill lösas upp. Har haft grejjerna i vatten 17 timmar.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870