AMD Bulldozer med åtta kärnor i prestandatest

Permalänk

trevligt att ingen verkar ha förstått att donaimhaber är en skitsida, vars utalanden alltid ska tas med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

trevligt att ingen verkar ha förstått att donaimhaber är en skitsida, vars utalanden alltid ska tas med en nypa salt.

Det hoppas jag de flesta förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Du menar som i Cinebench där ÅTTA AMD bulldozer cores presterar en hårsmån bättre än 4 sandy bridge cores?
Klart AMDs processor presterar bättre i sånna applikationer, Phenom 6-core kan också prestera bättre än sandy bridge i sådana specifika lägen. Men den är fortfarande värdelös mot en Sandy bridge.

Donanimhaber har i princip bara testat sådana program, tycker knappast bulldozer imponerar när den har dubbelt upp med kärnor.

så om du har en båt med 4 motorer och jag har en båt med 8 motorer och då bara för att jag inte presterar dubbelt så bra som dej så men ändå bättre än dej så betyder det att min båt är sämmre än din?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Roligt att alla missar "furture" som skall vara "future".

Missade inte det direkt störde mej på att det jämnt ska klagas på hur folk skriver om man fattar poängen varför gnälla om det. Som mitt missade mellanslag när jag själv gnällde om att det gnälls.För mycket sandlåda nivå senaste åren.Saknar den "gamla goda tiden" och ja jag är gammal gubbe

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem

Folk har verkligen hängt upp sig på hur många kärnor de har. Om nu Bulldozer presterar bättre än sandy bridge och dessutom har ett attraktivt pris vem bryr sig då hur många kärnor den har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

så om du har en båt med 4 motorer och jag har en båt med 8 motorer och då bara för att jag inte presterar dubbelt så bra som dej så men ändå bättre än dej så betyder det att min båt är sämmre än din?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo för du kan endast använda 2 motorer åt gången för det mesta och dina motorer är mycket mindre än mina 4, om vi nu ska fortsätta på din båtmotorsjämförelse.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av x1zt:

Klart AMDs processor presterar bättre i sånna applikationer, Phenom 6-core kan också prestera bättre än sandy bridge i sådana specifika lägen. Men den är fortfarande värdelös mot en Sandy bridge.

Den fick mig att skratta gott! Bättre i specifika lägen är alltså detsamma som värdelös? Tänk om just de specifika lägena är de som jag behöver? Är det då jag, alltså användaren, som är värdelös?

Jag känner mig helt värdelös nu eftersom jag just äger en 6-kärnig Phenom II och köpte den just för ett specifikt läge, nämligen x.264, vid en tid då Sandy Bridge inte ens fanns på marknaden. Den må ha varit best-bang-for-the-buck, men ack så värdelös!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av x1zt:

Du menar som i Cinebench där ÅTTA AMD bulldozer cores presterar en hårsmån bättre än 4 sandy bridge cores?
Klart AMDs processor presterar bättre i sånna applikationer, Phenom 6-core kan också prestera bättre än sandy bridge i sådana specifika lägen. Men den är fortfarande värdelös mot en Sandy bridge.

Donanimhaber har i princip bara testat sådana program, tycker knappast bulldozer imponerar när den har dubbelt upp med kärnor.

Ja, men nu är det så att Bulldozer inte har 8 cores egentligen, men den har inte 4 cores med hyperthreading heller så det går inte att jämföra antalet kärnor direkt mot någon annan CPU för det finns inget som liknar den. Den har 8 st heltalsberäkningsenheter men resten av hårdvaran (avkodare, FPU, cache osv.) har den bara 4 st av som den måste dela på (som med hyperthreading).

Cinebench har jag för mig är väldigt FPU-intensiv och i så fall borde en "8-core" Bulldozer jämföras med en 4-kärnig med SMT för det är så den fungerar i det fallet. Det är när man blandar hel- och flyttal eller kör bara heltal som Bulldozer fungerar mer som en 8-kärnig CPU.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Inaktiv

Om dessa prestandasiffror kommer att vara snarlika med slutversionen så ser jag Bulldozer som ett stort misslyckande. De släpper Bulldozer långt efter Sandy Bridge och lyckas knappt slå 2600K på fingrarna. Enligt mig ett riktigt stort misslyckande. Vilket iofs är synd då det inte är bra för konkurransen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanslar:

Folk har verkligen hängt upp sig på hur många kärnor de har. Om nu Bulldozer presterar bättre än sandy bridge och dessutom har ett attraktivt pris vem bryr sig då hur många kärnor den har?

Precis! Prestandamässigt i spel vs sandy bridge så är det väl i dagsläget den "4-kärniga" turbon som är intressant för många (och det är kanske här som sandy bridge är starkast?). Och morgondagens spel kodas för att kunna utnyttja ännu flera kärnor. Så med ett bra pris så borde den bli ett ypperligt val.

Jag har inte tokhöga förväntningar på bulldozer. Turbofunktionen är viktig för mig, samt flertrådad prestanda och självklart ett attraktivt pris (tillsammans med moderkort). Sen om den presterar +- 5-10% mot processor x rör mig inte i ryggen.

Men det hänger ju också hur den presterar i vissa områden. I spel vill man minska ett par kärnor och vrida upp klockfrekvenserna. Och spel kommer förmodligen vara det mest resurskrävande en annan kommer köra ett tag framöver.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

AMD har flåsat intel i nacken i 20år och gjort det bra. Ibland har dom till och med varit förbi. Utan AMD så skulle vi idag ha suttit med P3`or, där toppmodellen på 1GHz skulle ha kostat 15k. Men AMD kan också ta ut bra priser. Speciellt när dom ligger före.

Donaimhaber är inte den enda som har "läckt" om Bulldozer.
http://www.sweclockers.com/nyhet/14195-amd-bulldozer-overklockas-till-51-ghz

En oroande tanke slår mig. Orsaken till dessa läckor är att AMD inte tänker släppa Bulldozer förren i september.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Om dessa prestandasiffror kommer att vara snarlika med slutversionen så ser jag Bulldozer som ett stort misslyckande. De släpper Bulldozer långt efter Sandy Bridge och lyckas knappt slå 2600K på fingrarna. Enligt mig ett riktigt stort misslyckande. Vilket iofs är synd då det inte är bra för konkurransen..

Om de ligger bättre till i pris/prestanda än 2600k så ser jag det som en stor vinst, men priset återstår att se. Oavsett hur långt efter Sandy Bridge de släpper den kommer de ju i sådana fall ikapp nu. Sen kommer de släppa nya Bulldozers samtidigt som Ivy Bridge från Intel vilket gör att de verkar hålla jämna steg även framöver.

Win-win situation eftersom priserna går nedåt mer och vi får ännu mer utveckling

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Jo för du kan endast använda 2 motorer åt gången för det mesta och dina motorer är mycket mindre än mina 4, om vi nu ska fortsätta på din båtmotorsjämförelse.

dom är ju lika stora om man ska gämföra då dina har ht. men om du tycker i
2600k är bäst så köp den jag kommer inte tycka synd om dej i framtiden när ja kör förbi dej:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Man kan ju alltid uppgradera till AMD Buldozer för at stödja dom ekonomiskt så vi inte bara får Intel? Den blir nog inte helt kass..

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk

Vem fan bryr sig hur många trådar/kärnor den har? Man jämför alltid pris, aldrig antal kärnor!

Om AMD får in åtta kärnor på samma TDP och samma pris så spelar det ingen roll!

Permalänk
Medlem

Tja, om den infon stämmer någorlunda så kan denna nya AMD vara riktigt hygglig.

Men jag väntar nog på att fler seriösa siter testar...

\m/

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Du menar som i Cinebench där ÅTTA AMD bulldozer cores presterar en hårsmån bättre än 4 sandy bridge cores?
Klart AMDs processor presterar bättre i sånna applikationer, Phenom 6-core kan också prestera bättre än sandy bridge i sådana specifika lägen. Men den är fortfarande värdelös mot en Sandy bridge.

Donanimhaber har i princip bara testat sådana program, tycker knappast bulldozer imponerar när den har dubbelt upp med kärnor.

Den har inte dubbeldubbelt upp med kärnor, den har 4 Bulldozer-moduler och en modul =! två kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Bara jag som reagerade på Max TDP enligt CPU-Z...?
186w låter EXTREMT högt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackeagle:

Om de ligger bättre till i pris/prestanda än 2600k så ser jag det som en stor vinst, men priset återstår att se. Oavsett hur långt efter Sandy Bridge de släpper den kommer de ju i sådana fall ikapp nu. Sen kommer de släppa nya Bulldozers samtidigt som Ivy Bridge från Intel vilket gör att de verkar hålla jämna steg även framöver.

Win-win situation eftersom priserna går nedåt mer och vi får ännu mer utveckling

Vi kommer nog att få se aggressiva prissänkningar från Intel nu!

Ja jag hoppas att nästa Bulldozer kommer vid mars i samband med Ivy Bridge så Ivy blir bra prissatt. Tror dock att den kommer att slå nya bulldozer även om Ivy blir mellanklass till de billigare prestandaprocessorerna.

Permalänk
Medlem

Priset på toppmodellen var väl satt till 320 USD (per 1000 st antar jag...), vilket är strax över 2000 SEK, så lanseringspriset blir troligen närmre 3k i Sverige.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det aldrig är nån match längre på processormarkaden. Amd släpper sina prylar typ ett halvår efter med dubbelt så många kärnor (nåja HT..) som intel som nästan slår intels flera månader gamla prolle på vissa moment.. Man kan ju hoppas att dom kommer ikapp snart..

Ska väl inte måla fan på väggen än. Tror nog den kommer sälja bra ändå.
Sen får man ju se hur dom officiella siffrorna ser ut.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Avstängd

Har en känsla av att Core-I7 2600K kommer bli billigare väldigt snart, känns inte som att Intel kommer behöva konkurrera i Prestanda utan det kommer bli priset.

Antagligen vet redan Intel hur Bulldozer kommer prestera och valde därför att senarelägga lanseringarna av Socket 2011 och Ivy Bridge.

Det är bara vad jag tror absolut ingen fakta.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Tråkigt att det aldrig är nån match längre på processormarkaden. Amd släpper sina prylar typ ett halvår efter med dubbelt så många kärnor (nåja HT..) som intel som nästan slår intels flera månader gamla prolle på vissa moment.. Man kan ju hoppas att dom kommer ikapp snart..

Ska väl inte måla fan på väggen än. Tror nog den kommer sälja bra ändå.
Sen får man ju se hur dom officiella siffrorna ser ut.

Ja men om det nu kommer ikapp "mellansegmentet" ligger de ju bättre till än vad det gjort på många år

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Jag Gillar inte Intels så kallade HT / Turbo core, Man sitter i ett spel 40 fps slår på turbo mode bang så har man 15 fps istället å skiten laggar,

Slår av Turbo mode 40 fps igen,, Går in i bios stänger av ht, och över klockar oj 50 fps, Hmm detta ser bra ut jajjemän,
Sen så är jag rätt trött på Hårfön till CPU som man måste köpa aftermarket kylare till för att få den till 50C i load,

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Palla att dom inte körde cinebench 11.5 -.-

Cinbench 11.5 Estimator ;D http://bit.ly/pc11hL

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

Palla att dom inte körde cinebench 11.5 -.-

Cinbench 11.5 Estimator ;D http://bit.ly/pc11hL

Men han som testade en överklockad bulldozer i förra nyheten men inte publicerade resultaten, tror du han har publicerat resultaten nu?

tippade ju på att han fick ca 11 poäng, vill se hur fel jag hade

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

Fattar inte varför folk hakar upp sig på 8kärnor ?! Ja menar varför skulle de vara fusk om det ger bättre prestanda? Turbo core 4,2Ghz vid spel är ju ganska attraktivt Sen kan man väl köra endast 4kärnor och klocka till typ 5,5Ghz? Då skulle Bulldozer vara en prestanda kung av klass men tvivlar på 5,5Ghz :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.
inte intel för mig.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Bara jag som reagerade på Max TDP enligt CPU-Z...?
186w låter EXTREMT högt

4,2 ghz på fyra kärnor låter ju förvisso också extremt men jag hoppas den siffran inte stämmer, jag har aldrig sett amd lansera någon processor över 140w. Hoppas på högst 125w för toppmodellen.
2600K har ju bara 95w tdp, och även fast man inte kan jämföra amd mot intel rakt av så känns det som att intel har hållit igen på 2600k för att inte konkurera med sina egna värstingar. Intel kontrar nog med högre klockadade modeller typ 2700k 2800k och 2900k.

vad synd man inte får se kylaren för den brukar ju skvallra om processorn värmeutveckling

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Är det allstås den värsta modellen ur bulldozer?

Nej, det är en pre-production sample.
Inte slutgiltig revision/stepping.