Mac OS X 10.7 "Lion" lanseras i juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag måste vara väldigt trög, för jag fattar inte vad du menar.
Känns mest som att du märker ord.

Det är väl så man säger när någon tar upp något som en sak inte är?
Han tar ju upp på ett sätt som visar att han menar att han inte tyckte det var värt att ens nämna det.
Han tar upp det på ett sätt som får det att låta som om någon (läs Apple) har presenterat det som en revolution. Varför är det orelevant? Han kanske har fått för sig att Apple påstod det vara en revolution och då säger jag att det inte så är fallt. Högst relevant.

Och bara för att "någon tar upp något som en sak inte är" betyder inte det att någon inom det du kommenterar på har sagt så. Ex: Jag kommenterar om modern warfare 3 och säger "Jag tycker inte att detta spelet är det bästa som någonsin gjorts" betyder det automatiskt att någon på Infinity ward eller vem som nu utvecklar det har sagt att spelet är det bästa i världen?... nope!

Han tar inte upp det på något speciellt sätt han säger bara att det inte är revolutionerande, han insinuerar inte att någon sagt något liknande, påvisa gärna vart han gör detta om du tycker det.

"Han kanske..." yes bara för att du tror något mellan raderna så blir det relevant.. Jaja du förstår inte vad jag menar, oh well...

Förresten har ingen sagt att någon har sagt att apple har sagt att det var revolutionerande kan jag säga då...

Touché!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etzolin:

I förra dev. förhandstitten utav lejonet så sök alla mina installerade program upp i Launchpad

Aha

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Nu har jag meckat runt med Lion ett dygn ungefär på en MacBook Air och det finns en del trevliga saker jag tänkte förklara lite sakligt.

Tre fingrar upp och man får fram sin Mission control
Här kan man snabbt och smidigt dra öppna fönster till nya skrivbord man skapar dynamiskt. En funktion jag hoppas dyker upp i Windows 8 också. Med ctr + pil höger/vänster bläddrar man mellan sina nya skrivbord och de applikationer man för tillfället kör i Full Screen.

Full Screen
Som någon skrev är det mest att jämföras med F12 (eller är det F11?) i Windows. Syftet är att dölja distraherande menyrader för att ge en så "immersive" upplevelse som möjligt där man inte blir störd av annat i systemet. Drar man musen högst upp får man fram sina menyer dynamiskt, drar man musen längst ner får man fram verktygsfältet.
Smidigt för vissa applikationer, mindre nödvändigt för andra.

Auto Save
En grym funktion på två sätt. Först och främst att man slipper bry sig om att spara sina dokument. Det är bara att stänga applikationen när man är färdig så är det klart. Väldigt likt så som Microsofts OneNote fungerar.
Den funktion som sen fick mig riktigt nöjd var versionshanteringen. Genom att gå till "Revert to saved" öppnas ett gränssnitt där du på vänster sida ser nuvarande dokument och på höger sida ser alla tidigare versioner av samma dokument och kan scrolla tillbaka i tiden. Du ser på snyggt Apple-vis när dokumentversionen i fråga sparades osv.

För vissa är funktionen meningslös men för många som arbetar med dokumenthantering finns det mycket att hämta här.

Dolda scrollbars
Inte världens största sak men det spar värdefull skärmyta att scrollbars är 20% transparanta när de används och sedan försvinner.

Döda processer
En väldigt bra funktion som automatiskt ser till att döda ett programs aktiva process om du har stängt fönster m.m. Gentemot användaren ser det ut som att programmet fortfarande är igång genom t.ex. den lilla blå pluppen under Safari men i verkligheten har datan sparats till disk och processen dödats. Det frigör massvis med ram och cpu över tiden.

Särskilt för användare som mig som ofta slarvar med att bara minimera programmen och inte starta om datorn på flera dagar. Jag uppträder annorlunda med min stationära Windows-maskin men min bärbara mac slår jag bara ihop locket på...där gör denna uppdatering mycket för mig - och säkert för andra.

Air Drop
Lysande. Som bluetooth-överföring av filer men via WiFi. i Finder (Utforskaren på Windows-språk) går man till mappen Air Drop. Då ser man andra användare som också gått till den katalogen, t.ex. kollegan man vill flytta en fil till.

Man drar och släpper på personen man vill ge filen, efter sedvanliga "vill du verkligen..." hos båda parter så flyttas filen. Det som är så häftigt är att överföringen styrs av det egna WiFi-kortet, inte routern så som jag tolkat det - inte hunnit testa just denna bit än. Du behöver alltså inte vara ansluten till något nät via router för att flytta filer på det här sättet. Räckvidden och prestandan blir också fantastisk jämfört med Bluetooth.

iCloud
Ta en bild med din iPhone och den streamas automatiskt över till dina andra enheter med samma accountID, t.ex. din iPad och Mac. Uppdatera ett dokument på din iPad på tåget och du kan ta vid på din Mac när du kommer fram. Fantastiskt
Som Jobs sade, dom har insett att den fasta datorn inte längre är det självklara navet i den digitala världen utan nu jämställs datorn med övriga enheter och iCloud blir istället navet. Något som "makes sense" för alla som suttit med en smartphone och svurit över man synkar telefonen till dator, paddan till datorn och sedan datorn till telefonen igen för att få alla enheter i synk.

Till detta har det alltså sammantaget kommit 4500 nya API:er för iOS5 och Lion samtidigt som man sänkt priset från tidigare $129 till $29 för OS:et och detta för upp till 10 enheter för den enskilde användaren. Det är bara att hoppas att Microsoft tar intryck.

Jag anser mig själv vara ganska neutral i Microsoft vs. Apple och hoppas att ovanstående kan anses vara en objektiv sammanfattning av de jag anser vara de viktigaste nyheterna så här långt.

/SSB

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte att Steve Ballmer får för sig att göra nästföljande Windows 9 och 10 till att betee sig som telefoner. Blir att köra Windows 7 Professional på nästa dator med om en 6-7 år isf.
Supporten går ut 2020 och ska de förstöra Windows 8 så varse god men rör inte Windows 9 och 10.

Hur som helst så verkar det vara lite trevliga funktioner i denna uppdatering som borde kunnat släppts gratis för de som ändå har betalat för att få en Mac.
Varför kan inte detta bara släppas som ett Service Pack till Mac eller är det profit som är viktigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Varför kan inte detta bara släppas som ett Service Pack till Mac eller är det profit som är viktigare?

För att det bara är Windows som har s.k. "service packs"? Det är ett begrepp påhittat av Microsoft för att beskriva underhållsuppdateringar av lite större sort till operativsystemet Microsoft Windows (senare har de även börjat använda begreppet för liknande uppdateringar för andra program som de utvecklar och säljer).

Om du provar att läsa igenom tråden så har jag och flera andra förklarat hur versionsnummer för Mac OS är uppbyggda och att det här inte bara är en större bugfix.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Skrivet av spaceslee:

Tycker det ser trevligt ut. Kommer definitivt att köpa det, skulle tro att en licens gäller för 5 datorer som är uppkopplade mot samma Store-konto... yay!

Har för mig det var 10 enheter.. men möjligt att jag blandar ihop det med antal enheter man får tanka hem en låt/app man köpt.

Skrivet av Sovereign:

"multi touch-gester"

Hur kan det vara en ändring när jag redan har det på min MBP med 10.6? Borde väl vara utökade eller uppdaterade gester, men det är väl knappast en nyhet, då jag redan roterar, zoomar, scrollar och dylikt med min trackpad?

Det var också en grej jag reagerade på, förstod inte riktigt hur dom menar med att det är någonting "nytt". Har haft det på min macbook pro sen 2009.

Skrivet av jkrx:

Ok så detta är vad de erbjuder.

Fullscreen program - Ingen speciell wow-faktor

Swipe och gestures - Ok de implementerade vad man har på smartphones nu till Laptop, kul grej men knappast imponerande.

Mac App store - Skönt när man försöker sälja något som har funnits hur länge som helst som revolutionerande.

Känns som om man bara hade kunnat "patcha" den nuvarande versionen av MacOSX med de nya funktionerna istället för att marknadsföra det som ett nytt operativsystem.

Det som jag tror Windows-användare har svårt att förstå(säger inte att du är en) är att allting i OSet arbetar tillsammans på ett sätt som inte finns i Windows. Allting är mycket snyggare, renare och generellt mera genomtänkt. Fullscreen program är i sig inte en jättestor wow-faktor kanske, men det faktum att du kan bläddra genom dina fullscreen program genom att enkelt swipa 2 fingrar på trackpaden och att programmet liksom "rullas ut" är det jag menar med snyggare.

Sen finns det ju alltid sådana personer som inte bryr sig om sånt.

Skrivet av plutoachilleus:

Jag såg inget där som gör det värt att köpas, såg mest ut som nya snygga animationer och autospar.
Tvåfingerscroll har väll vart så gott som standard på laptops de senaste åren, skillnaden med apples vad att den var lite mjukare (vilket inte måste vara positivt)
Autospar förstår jag inte vem det riktar sig till, jag vill inte spara allt. Jag skulle snart ha mängder med onödiga worddokument då jag antecknar på datorn på lektionerna men sedan kopierar och mailar till mig själv så jag har allt på ett moln, och kan hämta varifrån jag än skulle behöva.

Hitta en väldigt revolutionerande nyhet på deras hemsida:
"Resize from any edge
You can now resize a window from any side or corner."

Av det de presenterade igår var det mycket som MS och google etc. redan har gjort, tex skrivbordet på ipad som hela publiken skrek av lycka när de såg, visade ju microsoft upp i windows 8. Samt "NotificationBar" har ju android haft i år och dar, även till denna grät publiken av lycka!

Tänk dig då istället att du kan anteckna på lektionerna på din dator, du behöver inte spara.. du behöver inte ens maila det till dig själv eftersom det automatiskt syncas till iCloud och på så sätt kan du komma åt det på din iphone eller w.e när du stängt av datorn och är på tåget hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Och bara för att "någon tar upp något som en sak inte är" betyder inte det att någon inom det du kommenterar på har sagt så. Ex: Jag kommenterar om modern warfare 3 och säger "Jag tycker inte att detta spelet är det bästa som någonsin gjorts" betyder det automatiskt att någon på Infinity ward eller vem som nu utvecklar det har sagt att spelet är det bästa i världen?... nope!

Han tar inte upp det på något speciellt sätt han säger bara att det inte är revolutionerande, han insinuerar inte att någon sagt något liknande, påvisa gärna vart han gör detta om du tycker det.

"Han kanske..." yes bara för att du tror något mellan raderna så blir det relevant.. Jaja du förstår inte vad jag menar, oh well...

Förresten har ingen sagt att någon har sagt att apple har sagt att det var revolutionerande kan jag säga då...

Touché!

Förstår nog lite hur du tänker, men i ditt exempel blir det en helt annat ton än ”det där var ju revolutionerande.... not!”.

Skriver du ”jag tycker inte detta är det bästa spelet som någonsin gjorts” så blir det en helt annan stillsamhet och jag skulle inte få för mig att fråga ”vem har sagt att det är världens bästa spel?”.

Han kunde exempelvis ha skrivit ”det där med att köra program i fullskärm tycket jag verkar lite onödigt, men det skadar kanske inte att ha möjligheten”.

Sen är det där ”vem har sagt det?” något man säger ibland när någon påstår att något inte har en viss egenskap. Sådant är språket och det är väl inget att haka upp sig på?

Skrivet av Tanax:

Det var också en grej jag reagerade på, förstod inte riktigt hur dom menar med att det är någonting "nytt". Har haft det på min macbook pro sen 2009.

”Now an even richer Multi-Touch experience comes to OS X Lion.”
http://www.apple.com/macosx/whats-new/

Presenteras inte som något nytt utan som något man byggt vidare på.
Men man kanske kan tolka det som att det presenteras som något nytt, men så blir det väl när man presenterar det som en viktigt punkt som förbättrats.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Förstår nog lite hur du tänker, men i ditt exempel blir det en helt annat ton än ”det där var ju revolutionerande.... not!”.

Skriver du ”jag tycker inte detta är det bästa spelet som någonsin gjorts” så blir det en helt annan stillsamhet och jag skulle inte få för mig att fråga ”vem har sagt att det är världens bästa spel?”.

Han kunde exempelvis ha skrivit ”det där med att köra program i fullskärm tycket jag verkar lite onödigt, men det skadar kanske inte att ha möjligheten”.

Sen är det där ”vem har sagt det?” något man säger ibland när någon påstår att något inte har en viss egenskap. Sådant är språket och det är väl inget att haka upp sig på?

”Now an even richer Multi-Touch experience comes to OS X Lion.”
http://www.apple.com/macosx/whats-new/

Presenteras inte som något nytt utan som något man byggt vidare på.
Men man kanske kan tolka det som att det presenteras som något nytt, men så blir det väl när man presenterar det som en viktigt punkt som förbättrats.

Skrivet av haxmannen:

Jag såg inget där som gör det värt att köpas, såg mest ut som nya snygga animationer och autospar.
Tvåfingerscroll har väll vart så gott som standard på laptops de senaste åren, skillnaden med apples vad att den var lite mjukare (vilket inte måste vara positivt)

Själv har jag inte testat någon dator med tvåfingerscroll som ger i närheten lika mycket känsla/kontroll som på en MacBook. Som vanligt är det olika kvalité på saker. Sen att vissa kanske inte ser skillnaden i kvalité, det är en annan sak. Jag kan inte ifrågasätta att någon föredrar Mac Donald's framför en ”bra” restaurang, men jag tycker onekligen deras omdöme när det gäller vad som är god mat inte är så intressant.

Skrivet av haxmannen:

Autospar förstår jag inte vem det riktar sig till, jag vill inte spara allt. Jag skulle snart ha mängder med onödiga worddokument då jag antecknar på datorn på lektionerna men sedan kopierar och mailar till mig själv så jag har allt på ett moln, och kan hämta varifrån jag än skulle behöva.

Ja, det handlar som sagt inte om att det inte finns andra lösningar som fungerar. Det handlar om att ta det ett steg längre. Men ser man inget värde i att slippa extrasteg så visst, då kan man ju lika bra stå still och vara nöjd. 640 KB minne kommer räcka.

Skrivet av haxmannen:

Hitta en väldigt revolutionerande nyhet på deras hemsida:
"Resize from any edge
You can now resize a window from any side or corner."

Själv har jag aldrig tyckt avsaknaden av detta varit ett stort problem. I Windows kan jag t.o.m. tycka det är störigt att man kan ändra storlek från toppen, då jag flera gånger när man snabbt vill flytta ett fönster får tag i övre delen som ger storleksändring istället för flytt. Ibland blir det även också för mycket finlir med kanterna på fönstret och känns som det nästan går fortare att bara flytta fönstret lite, eller åka ned till dess nedre högra hörn.
Men det handlar nog mycket om vana och antar att många som gått från Windows till Mac kanske har saknat detta och legat på Apple. Och jag håller med att det överlag inte är en sak som är negativ att ha i ett OS.

Skrivet av haxmannen:

Av det de presenterade igår var det mycket som MS och google etc. redan har gjort, tex skrivbordet på ipad som hela publiken skrek av lycka när de såg, visade ju microsoft upp i windows 8. Samt "NotificationBar" har ju android haft i år och dar, även till denna grät publiken av lycka!

Det är väl bra att det tillkommer funktioner som folk kanske sätt är bättre på annat håll?
De flesta som sitter där är nog fullständigt medvetna om att Apple legat efter på dessa punkter.

Microsoft visade upp ”skrivbordet” (antar att du menar tangentbordet) några dagar tidigare?
Så om man visar upp en idé (fast man inte släpper den först) har man vunnit då?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Förstår nog lite hur du tänker, men i ditt exempel blir det en helt annat ton än ”det där var ju revolutionerande.... not!”.

Skriver du ”jag tycker inte detta är det bästa spelet som någonsin gjorts” så blir det en helt annan stillsamhet och jag skulle inte få för mig att fråga ”vem har sagt att det är världens bästa spel?”.

Han kunde exempelvis ha skrivit ”det där med att köra program i fullskärm tycket jag verkar lite onödigt, men det skadar kanske inte att ha möjligheten”.

Sen är det där ”vem har sagt det?” något man säger ibland när någon påstår att något inte har en viss egenskap. Sådant är språket och det är väl inget att haka upp sig på?

Det var bara ett exempel finns ett flertal till som är lätta att ta, inte svårt alls... Allt kan omformuleras då borde du skrivit "Om du menar att någon på Apple sagt så, så är det inget som gjort det"
Istället för att rusa iväg med ett antagande

Sedan att språket är sådant tycker jag inte riktigt och ifall det är det är det inte mindre fel för det

Och nej inget att haka upp sig på men du verkar ha gjort det lika mycket som jag, jag argumenterar ju inte direkt med mig själv här

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Tänk dig då istället att du kan anteckna på lektionerna på din dator, du behöver inte spara.. du behöver inte ens maila det till dig själv eftersom det automatiskt syncas till iCloud och på så sätt kan du komma åt det på din iphone eller w.e när du stängt av datorn och är på tåget hem.

Jo det är ju sant.

Permalänk
Inaktiv

Är det inte konstigt att uppdateringar till program är en feature? :S Väntar de i 2 år med att uppdatera mailklienten för att ha något att komma med i nästa version av OS X? Fast säkerhetsuppdateringar kanske de inte har snålat på, använder inte Mac själv så jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Det var bara ett exempel finns ett flertal till som är lätta att ta, inte svårt alls... Allt kan omformuleras då borde du skrivit "Om du menar att någon på Apple sagt så, så är det inget som gjort det"
Istället för att rusa iväg med ett antagande

Men nu får du sluta.
Det var inte ett antagande, det var en fråga.

Skrivet av ErDraug:

Sedan att språket är sådant tycker jag inte riktigt och ifall det är det är det inte mindre fel för det

Fel att ställa en fråga? Jag frågande om någon påstått motsatsen till det han hävdade att det inte var. Varför är det fel? Flera gånger i denna tråden har folk använt ordet ”revolutionerande” i samband med att de tar upp något de inte tycker är något särkilt, nä. Och det är inte menat att vara revolutionerande, det är en ny funktion som får anses som en förbättring. Därför undrar jag varför de måste ta upp det som om det borde vara revolutionerande?

Skrivet av ErDraug:

Och nej inget att haka upp sig på men du verkar ha gjort det lika mycket som jag, jag argumenterar ju inte direkt med mig själv här

Det var ju du som började säger jag då!
Men nu får det vara nog. Lägre nivå på diskussionerna än på Sweclockers är svåra att hitta, så jag fattar inte varför jag fortsätter lägga ned tid på att gå in och kommentera.

Tänker inte särkilt på dig ErDraug, men att ett inlägg som detta ska behövas från en moderator (i tråden om att Skyrim utvecklas för konsoler i första hand) säger det mesta:

Skrivet av Emil B:

*tråd rensad*

Bara för att ni är arga och upprörda är det inte okej att..
* Vitt och brett skryta om att man minsann piratkopierar, och absolut tänker piratkopiera detta.
* Förolämpa varandra till höger och vänster.
* Använda onödigt otrevligt och tråkigt språk.
* Tramsa i allmänhet.

Fortsatta reglebrott kommer resultera i omedelbar åtgärd (läs: avstängning under kortare eller längre period). Skärp er nu, ni kan ju reglerna!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men nu får du sluta.
Det var inte ett antagande, det var en fråga.

Fel att ställa en fråga? Jag frågande om någon påstått motsatsen till det han hävdade att det inte var. Varför är det fel? Flera gånger i denna tråden har folk använt ordet ”revolutionerande” i samband med att de tar upp något de inte tycker är något särkilt, nä. Och det är inte menat att vara revolutionerande, det är en ny funktion som får anses som en förbättring. Därför undrar jag varför de måste ta upp det som om det borde vara revolutionerande?

Det var ju du som började säger jag då!
Men nu får det vara nog. Lägre nivå på diskussionerna än på Sweclockers är svåra att hitta, så jag fattar inte varför jag fortsätter lägga ned tid på att gå in och kommentera.

Tänker inte särkilt på dig ErDraug, men att ett inlägg som detta ska behövas från en moderator (i tråden om att Skyrim utvecklas för konsoler i första hand) säger det mesta:

Konstigt att jag ska sluta men inte du om det är illa att jag fortsatte är det väl lika illa att du fortsätter? Förstår inte riktigt den logiken...

Sedan var har Skyrim tråden med detta att göra? Jag har nog inte ens postat där, eller menar du mer att trådar spårar ur? För så har det alltid varit och kommer alltid att vara tyvärr, men det är ju bara bra. Då har moderatorerna inte tråkigt

Och nej inte fel att ställa en fråga men på sättet du sade det så menade du på att han enbart får säga vad han tycker om han dementerar något från apple...
Det spelar väl inte ens någon roll ifall någon sagt det eller inte? :S

Man fortsätter nog lägga ner tid på att kommentera för att det är roligt att argumentera tycker iallafall jag

Sedan ifall saker är revolutionerande eller inte struntar jag i, tycker mycket av det som kom i denna patchen var självklart och som borde funnits innan, dock är det så klart trevligt att de äntligen kommer om än lite sent än vad jag skulle önskat. Roligt dock att priset inte är så häftigt som det kunnat vara.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Ok så detta är vad de erbjuder.

Fullscreen program - Ingen speciell wow-faktor

Swipe och gestures - Ok de implementerade vad man har på smartphones nu till Laptop, kul grej men knappast imponerande.

Mac App store - Skönt när man försöker sälja något som har funnits hur länge som helst som revolutionerande.

Känns som om man bara hade kunnat "patcha" den nuvarande versionen av MacOSX med de nya funktionerna istället för att marknadsföra det som ett nytt operativsystem.

Och skillnaderna mellan Vista och W7 var ju helt revolutionerande? Fast vänta, ingen använder extrafunktionerna ändå...

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Konstigt att jag ska sluta men inte du om det är illa att jag fortsatte är det väl lika illa att du fortsätter? Förstår inte riktigt den logiken...

Hummblubb, nattmössa.
Du bestämmer vad jag menar. Nej, det är inte logiskt och jag förstår inte heller någonting.
Meningslöst är det. Vi säger att du har rätt och jag har fel. Hoppas det blir bra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hummblubb, nattmössa.
Du bestämmer vad jag menar. Nej, det är inte logiskt och jag förstår inte heller någonting.
Meningslöst är det. Vi säger att du har rätt och jag har fel. Hoppas det blir bra.

Mycket bra tackar, jag har förstått allt

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Mycket bra tackar, jag har förstått allt

Mmmm... Ta en mindre viktig del av ett inlägg och gör en grej av det. Är det något att förstå?
Du kommer nog höra ”vem har sagt det?” fler gånger när någon påstår att något inte är något. Som du säger är det inte relevant egentligen och frågan är bara menad som en motpol.

Men men, du hade ju rätt sa vi.... Glömde.

--

Här är alla nyheterna i Lion:
http://www.apple.com/macosx/whats-new/features.html

Tycker man det är jämförbart med en Service Pack i Windows?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Mmmm... Ta en mindre viktig del av ett inlägg och gör en grej av det. Är det något att förstå?
Du kommer nog höra ”vem har sagt det?” fler gånger när någon påstår att något inte är något. Som du säger är det inte relevant egentligen och frågan är bara menad som en motpol.

Men men, du hade ju rätt sa vi.... Glömde.

--

Här är alla nyheterna i Lion:
http://www.apple.com/macosx/whats-new/features.html

Tycker man det är jämförbart med en Service Pack i Windows?

Göra en grej? Lika mycket du som jag, så sluta nu då... och ja, jag hör det rätt ofta och varje gång säger jag "vad spelar det för roll om någon har sagt det eller inte?" och varje gång blir de lika paffa som du och vet inte riktigt vad de ska säga förutom att komma med massa argmunet som inte har med saken att göra...

Ja det är gämförbart med en SP imo. Nya versioner brukar komma med flera nyheter, nya funktioner och oftast ett ändrat GUI.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Ja det är gämförbart med en SP

Nej.

http://www.apple.com/macosx/whats-new/features.html

Permalänk
Medlem

oki, my bad

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Göra en grej? Lika mycket du som jag, så sluta nu då... och ja, jag hör det rätt ofta och varje gång säger jag "vad spelar det för roll om någon har sagt det eller inte?" och varje gång blir de lika paffa som du och vet inte riktigt vad de ska säga förutom att komma med massa argmunet som inte har med saken att göra...

Du började med att märka ord.
Klart man blir paff, det finns ju inget att argumentera för gällande det. Det är helt orelevant att det är orelevant, för det är inte det man undrar ”vem har sagt det?” som är det viktiga, utan att man förklara vad man menar, vilket jag gjorde. Men det var inte det du ville diskutera, utan det helt oväsentliga. Så säger du att jag gör en grej?

Skrivet av ErDraug:

Ja det är gämförbart med en SP imo. Nya versioner brukar komma med flera nyheter, nya funktioner och oftast ett ändrat GUI.

Fler nyheter än 250 och och med ändrat GUI?
Så 250 nyheter med ändrat GUI räcker inte?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Du började med att märka ord.
Klart man blir paff, det finns ju inget att argumentera för gällande det. Det är helt orelevant att det är orelevant, för det är inte det man undrar ”vem har sagt det?” som är det viktiga, utan att man förklara vad man menar, vilket jag gjorde. Men det var inte det du ville diskutera, utan det helt oväsentliga. Så säger du att jag gör en grej?

Fler nyheter än 250 och och med ändrat GUI?
Så 250 nyheter med ändrat GUI räcker inte?

Redan sagt my bad om GUI't trodde inte det var så många så läs innan du kommenterar.

Sedan är det så klart väsentligt man kan ju inte bara börja kasta argument som inte har med saken att göra. Det är helt orelevant om någon sagt det, märker inte ord utan märker en hel mening som verkligen inte har med saken att göra Saken är den att det spelar ingen roll om någon på Apple har sagt det eller inte, han har inte refererat till något med sitt inlägg och hintar inte om det heller. Blir så trött på folk som bara kastar ur sig detta dumma argument "Har någon sagt det då?" och sedan tror att de vunnit ett argument eller tillrättanvisat någon. Det spelar ingen roll... Så fort man säger ett påstående betyder inte det att man dementerar något någon annan sagt, man kan faktiskt komma med egna åsikter utan det, jag vet helt otroligt men ack så sant.

Men du verkar inte se detta så meh... Ifall du vill fråga någon om vad han menar så fråga det istället Skriv vad du menar så ska du nog se att folk förstår bättre

Har någon på Apple sagt att det inte är revolutionerande? <--- Lika dumt argument det.

Säger att du gör en grej enbart för att du började säga att jag gjorde det, var liksom meningen som sarkasm då du för att låta lite barnslig började med det

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Redan sagt my bad om GUI't trodde inte det var så många så läs innan du kommenterar.

Jag såg inte ditt ”my bad” innan jag svarade, så hur skulle jag veta? Kan inte se in i framtiden.
Sen kan man ju undra varför du inte kikade på länken innan du kommenterade att det är som en Service Pack.

Skrivet av ErDraug:

Sedan är det så klart väsentligt man kan ju inte bara börja kasta argument som inte har med saken att göra. Det är helt orelevant om någon sagt det, märker inte ord utan märker en hel mening som verkligen inte har med saken att göra Saken är den att det spelar ingen roll om någon på Apple har sagt det eller inte, han har inte refererat till något med sitt inlägg och hintar inte om det heller. Blir så trött på folk som bara kastar ur sig detta dumma argument "Har någon sagt det då?" och sedan tror att de vunnit ett argument eller tillrättanvisat någon. Det spelar ingen roll... Så fort man säger ett påstående betyder inte det att man dementerar något någon annan sagt, man kan faktiskt komma med egna åsikter utan det, jag vet helt otroligt men ack så sant.

Men du verkar inte se detta så meh... Ifall du vill fråga någon om vad han menar så fråga det istället Skriv vad du menar så ska du nog se att folk förstår bättre

Har någon på Apple sagt att det inte är revolutionerande? <--- Lika dumt argument det.

Säger att du gör en grej enbart för att du började säga att jag gjorde det, var liksom meningen som sarkasm då du för att låta lite barnslig började med det

Frågan är inte ett argument!
Jag tolkade hans inlägg som om han på något sätt menade att någon påstod att fullskärmsfunktionen var en revolution. Antagligen eftersom Apple ibland använder det uttrycket, men jag kan inte minnas att de presenterat den funktionen med de orden. Det var bara därför. Förlåt så mycket om det stör dig, men jag fattar inte varför man inte får fråga om någon påstått det? Det är väl visst av viss relevans för har Apple sagt att det är en revolutionerande funktion så vore det rätt fånigt (tycker jag).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag såg inte ditt ”my bad” innan jag svarade, så hur skulle jag veta? Kan inte se in i framtiden.
Sen kan man ju undra varför du inte kikade på länken innan du kommenterade att det är som en Service Pack.

Se in i framtiden? mitt inlägg var ju 8 timmar innan ditt Det var lite konstigt sagt. Jag borde dock tittat på länken innan jag svarade men trodde din fråga var en fråga inte ett påstående därför jag gjorde som jag gjorde. Så som jag påvisat tre gånger nu så hade jag fel. Så se in i historian nu och läääs

Edit: Var närmare 8 timmar

Skrivet av star-affinity:

Frågan är inte ett argument!
Jag tolkade hans inlägg som om han på något sätt menade att någon påstod att fullskärmsfunktionen var en revolution. Antagligen eftersom Apple ibland använder det uttrycket, men jag kan inte minnas att de presenterat den funktionen med de orden. Det var bara därför. Förlåt så mycket om det stör dig, men jag fattar inte varför man inte får fråga om någon påstått det? Det är väl visst av viss relevans för har Apple sagt att det är en revolutionerande funktion så vore det rätt fånigt (tycker jag).

Tolkade dock helt fel, då han inte påvisade det på något sätt. Det är ok. Jag har inte sagt att man inte får, påvisade bara som jag skrev i mitt första inlägg att det inte spelar någon roll Sedan var det du som drog det vidare till vad det är nu.
Och ja det har relevans OM Apple hade sagt det eller om första postaren hade påstått det eller hintat om det, men nu var ju inte fallet så.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Se in i framtiden? mitt inlägg var ju 8 timmar innan ditt Det var lite konstigt sagt. Jag borde dock tittat på länken innan jag svarade men trodde din fråga var en fråga inte ett påstående därför jag gjorde som jag gjorde. Så som jag påvisat tre gånger nu så hade jag fel. Så se in i historian nu och läääs

Edit: Var närmare 8 timmar

Va?
Ah, ja det stämmer. Två inlägg efter ditt ”Ja det är jämförbart med en SP imo.” kom ditt ”oki, my bad” som svar på Etzolins inlägg. Det missade jag - läste ditt svar på mitt och citerade/svarade på det.

Skrivet av ErDraug:

Tolkade dock helt fel, då han inte påvisade det på något sätt. Det är ok. Jag har inte sagt att man inte får, påvisade bara som jag skrev i mitt första inlägg att det inte spelar någon roll Sedan var det du som drog det vidare till vad det är nu.

Jag drog det vidare för att jag inte tyckte mig gjort något fel. Men du bestämde att jag hade gjort det för att du anser att min fråga inte har någon relevans. Men jag kanske tyckte det och undrade om han hört någon säga att det skulle vara en revolution. En fråga som jag kanske tyckte hade relevans, men du bestämmer tydligen att den inte har det, för du är relevanschefen?

Skrivet av ErDraug:

Och ja det har relevans OM Apple hade sagt det eller om första postaren hade påstått det eller hintat om det, men nu var ju inte fallet så.

Ja tyckte det hade relevans. Du kan väl för böveln inte bestämma vad folk får fråga för frågor bara för att du inte tycker frågan är relevant? ”Om Apple hade sagt det” ja, det var ju det jag undrade i och med frågan. Jag visste inte att Apple inte sagt det. De skulle kunna ha gjort det (även om jag inte hade hört det).

För mig är det inte så konstigt att man undrar. Om någon säger att något inte är någonting så kan man bli nyfiken på om det finns någon som tycker att det är det personen inte tycker att det är. Annars finns det ju ingen meningen med att säga att det inte är (exempelvis) revolutionerande om ingen tycker att det är just revolutionerande. Fast det är kart man kan säga det ändå, men man borde inte bli förvånad om någon frågar ” har någon sagt det.”

Eller?
I alla fall inte haka upp sig på det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag drog det vidare för att jag inte tyckte mig gjort något fel. Men du bestämde att jag hade gjort det för att du anser att min fråga inte har någon relevans. Men jag kanske tyckte det och undrade om han hört någon säga att det skulle vara en revolution. En fråga som jag kanske tyckte hade relevans, men du bestämmer tydligen att den inte har det, för du är relevanschefen?

Ja tyckte det hade relevans. Du kan väl för böveln inte bestämma vad folk får fråga för frågor bara för att du inte tycker frågan är relevant? ”Om Apple hade sagt det” ja, det var ju det jag undrade i och med frågan. Jag visste inte att Apple inte sagt det. De skulle kunna ha gjort det (även om jag inte hade hört det).

För mig är det inte så konstigt att man undrar. Om någon säger att något inte är någonting så kan man bli nyfiken på om det finns någon som tycker att det är det personen inte tycker att det är. Annars finns det ju ingen meningen med att säga att det inte är (exempelvis) revolutionerande om ingen tycker att det är just revolutionerande. Fast det är kart man kan säga det ändå, men man borde inte bli förvånad om någon frågar ” har någon sagt det.”

Eller?
I alla fall inte haka upp sig på det.

Alltså som jag sagt tidigare typ 8 ggr så har jag inte sagt att du inte får det, har inte bestämt mig att du gjort fel utan kommer med argument, för min åsikt. Så sluta haka upp dig på det alla får skriva vad dem vill, allt jag ville få fram var att det inte har någon relevans, och nej jag är ingen relevanschef men ifall någon kommer med ett påstående och någon kontrar det med en fråga som är oväsentlig blir det o relevant Så enkelt är det simpel logik 1+1 = 2

Och nej det är inget fel med att undra har heller aldrig sagt det, allt jag påvisade var att det inte spelar någon roll... Du läser fel och hittar på, kom igen nu. folk kommer hela tiden med åsikter utan att det behöver betyda att någon annan sagt det tidigare Sedan var det du som drog detta vidare med att det spelar roll, att han hintade om det osv osv...

Fast just nu känns det som att vi hakat upp oss som någon trasig skiva, wouldnt you agree?
Jag kommer med samma argument om och om igen och det gör du också. Så vi kanske ska begrava argumentationsyxan?
Komma överens om att vi är oense och önska varandra en glad midsommar?

Glad Midsommar!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

...och någon kontrar det med en fråga som är oväsentlig blir det o relevant Så enkelt är det simpel logik 1+1 = 2

Där har vi det igen!
Du säger att du inte är relevanspolis, men ändå är du ju det för du bestämmer är min fråga är orelevant.
Din logik=obefintlig och motsäger sig själv.

Skrivet av ErDraug:

Och nej det är inget fel med att undra har heller aldrig sagt det, allt jag påvisade var att det inte spelar någon roll... Du läser fel och hittar på, kom igen nu. folk kommer hela tiden med åsikter utan att det behöver betyda att någon annan sagt det tidigare Sedan var det du som drog detta vidare med att det spelar roll, att han hintade om det osv osv...

Jag sade inte att någon sagt det tidigare, jag undrade om någon gjort det.
En fråga är inte ett påstående.

Skrivet av ErDraug:

Fast just nu känns det som att vi hakat upp oss som någon trasig skiva, wouldnt you agree?
Jag kommer med samma argument om och om igen och det gör du också. Så vi kanske ska begrava argumentationsyxan?
Komma överens om att vi är oense och önska varandra en glad midsommar?

Glad Midsommar!

Jo, vi lägger ned. Ovanligt meningslös diskussion, men jag hoppas vi lärt oss något (never argue on the internet...).

Glad midsommar!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Där har vi det igen!
Du säger att du inte är relevanspolis, men ändå är du ju det för du bestämmer är min fråga är orelevant.
Din logik=obefintlig och motsäger sig själv.

Jag sade inte att någon sagt det tidigare, jag undrade om någon gjort det.
En fråga är inte ett påstående.

Jo, vi lägger ned. Ovanligt meningslös diskussion, men jag hoppas vi lärt oss något (never argue on the internet...).

Glad midsommar!

Fan va nice vi kom överrens om något till slut

Känns skönt att släppa detta.

peace!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Avstängd

Tjenare grabbar!:D Nu är vi inne i juli och jag undrar om någon har hört när Lion kommer?:D Nu börjar man bli lite sugen på att de ska släppa Lion så man kan få börja använda OS:et och få ännu bättre upplevelse mot vad man redan har!:)<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Tjenare grabbar!:D Nu är vi inne i juli och jag undrar om någon har hört när Lion kommer?:D Nu börjar man bli lite sugen på att de ska släppa Lion så man kan få börja använda OS:et och få ännu bättre upplevelse mot vad man redan har!:)<3

Från 9to5mac.com
New Mac Pros and MacBook Airs to launch this week with OS X Lion