Permalänk
Medlem

Tacksam för åsikter om min loop

Yo, tänkte bygga en loop till min dator för att få en tystare miljö, då mina komponenter är väldigt "skramliga".

Har ett Antec 902, och jag vill först och främst kyla mitt notoriskt högljudda GTX480. Så jag tänkte plocka ur mina 2 HDD bays (Har ändå hårddiskarna monterade i slotsen för optical drives) och klämma in en XSPC RX240 i push-pull där fram. Utan drivebays (och med mitt nya modulära PSU som ligger på posten och väntar) kommer det finnas bra med plats för pumpen på golvet bredvid radiatorn, kikat på en MCP350 med XSPC V3 Acetal top, hörde att den ska vara tyst av sig och ha bra tryck. Sen tänkte jag montera en Phobya 150 Balancer res antingen på chassiväggen eller på radiatorn. Specialtech (som jag vill köpa från) har bara ett gtx480 waterblock (XSPC Full Cover Waterblock : Razor GTX480) så jag antar att det är det jag ska köra på, har någon erfarenhet av just det blocket, eller tips på ett annat eventuellt bättre block?

Tänker gå pump från golvet upp till radiatorn, sen en rak linje från radiatorn till mitt gpu-block, från blocket ner till en av sido-inletsen på reservoiren och ut genom botten rakt ner i pumpen igen, kommer gå åt lite 90-graders fittings men det är det värt så slipper jag få slang i hela fönstret.

Har fortfarande inte bestämt tubes, fittings och vätska, är bitspower så bra som alla säger? Vill inte betala åtskilliga hundra kronor mer för design och lyxstatusmärke om dom är lika bra som vilket märke som helst, jag menar, det är ju bara metallbarbs, hur stor kan skillnaden vara?

Sist men inte minst, någon som har beställt från Specialtech.co.uk utan problem? Beställer helst inte från staterna och specialtech hade bra priser och rätt billig frakt, men jag vet inte hur pålitliga dom är, någon som beställt därifrån tidigare?

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

om du inte vill använda en svensk sida så har jag hört att chilledpc.co.uk ska va seriösa och inte blåsa folk iaf.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Tiny Tom Logan på Overclock3D talar bara positivt om Specialtech och om jag inte minns fel får han alla sina vattenkylningsgrejer därifrån.

Hur som helst, du kan nog behöva köra fläktarna på ganska höga varv om du endast ska köra med en 240 radiator. Har du inget emot lite fläktsus så är det nog lugnt däremot.

Blocken har inte all världens betydelse, i de mest extrema fallen handlar det om någon grad hit eller dit mellan märkena. XSPC är ju kända för att göra bra grejer, så jag tror att samma gäller deras GPU-block.

90-graders anslutningar är helt ok även om det bromsar flödet en del. Som du säger är det bättre än en slanghärva i burken. Med tanke på att du har ganska få block som vattnet ska gå igenom är det inga problem alls.

Slangen spelar liten roll om det handlar om vanlig PVC. De lite dyrare Tygon-slangarna ska bete sig bättre i trånga utrymmen och inte missfärgas lika lätt. Slangen i sig ger inte bättre temperaturer och fräts knappast upp av vattnet. Jag kör själv med slang från Biltema och det fungerar super! Anslutningarna jag har testat har alla fungerat bra och då har jag endast kört med de billigaste varianterna från Aquatuning. Däremot kan det nog vara värt att skaffa dem i metall, de i plast lär knappast vara speciellt säkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

om du inte vill använda en svensk sida så har jag hört att chilledpc.co.uk ska va seriösa och inte blåsa folk iaf.

Skulle inte ha något emot att köpa svenskt men har inte hittat någon med bra sortiment, vi verkar vara lite efter på den fronten här i norden :/

Skrivet av Hraf:

Tiny Tom Logan på Overclock3D talar bara positivt om Specialtech och om jag inte minns fel får han alla sina vattenkylningsgrejer därifrån.

Yes, var från OC3D-videor jag hittade specialtech, men han kanske bara talar väl om dom för att han får gratis prylar därifrån ^^ men vad vet jag, lite nyfiken ska man vara när man skickar 3000 riksdaler till ett annat land hipp som happ

Skrivet av Hraf:

Hur som helst, du kan nog behöva köra fläktarna på ganska höga varv om du endast ska köra med en 240 radiator. Har du inget emot lite fläktsus så är det nog lugnt däremot.

Tänkte sikta på en ganska låg rpm så det blir lite tystare och ha push-pull, tror du det skulle funka bra även om jag bara har en 240? Kommer inte överklocka utan bara köra gpu och alternativt cpu på stock, nedrans ont om utrymme i 902 så jag får inte plats med mer, och extern loop är inte ett alternativ ^^ ska köpa ett corsair 650D senare tänkte jag, finns möjligheter för 2 240s i dom, då kör jag en dual loop istället

Skrivet av Hraf:

Blocken har inte all världens betydelse, i de mest extrema fallen handlar det om någon grad hit eller dit mellan märkena. XSPC är ju kända för att göra bra grejer, så jag tror att samma gäller deras GPU-block.

Läst lite reviews på det här blocket och jag gillar det jag läst hittills, så jag måste fråga dig då du verkar kunnig.. Kan man sätta vinylstickers på ovansidan av blocket utan problem? Pumpen, toppen, radiatorn, och cpu-blocket jag tittat på är helsvarta, så jag skulle vilja sätta lite svart på blocket också då det är högpolerat stål och inte kommer se så snyggt ut när allt annat är svart.

Skrivet av Hraf:

Slangen spelar liten roll om det handlar om vanlig PVC. De lite dyrare Tygon-slangarna ska bete sig bättre i trånga utrymmen och inte missfärgas lika lätt. Slangen i sig ger inte bättre temperaturer och fräts knappast upp av vattnet. Jag kör själv med slang från Biltema och det fungerar super! Anslutningarna jag har testat har alla fungerat bra och då har jag endast kört med de billigaste varianterna från Aquatuning. Däremot kan det nog vara värt att skaffa dem i metall, de i plast lär knappast vara speciellt säkra.

Tack för slangtipset Kollat på lite snygga compression-fittings i nickel som är bra mycket billigare än bitspowers, så jag kör på dom då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Yes, var från OC3D-videor jag hittade specialtech, men han kanske bara talar väl om dom för att han får gratis prylar därifrån ^^ men vad vet jag, lite nyfiken ska man vara när man skickar 3000 riksdaler till ett annat land hipp som happ

Säg vad man vill om Overclock3D och Tom, men jag tycker att han är riktigt seriös. Iom det tror jag att Specialtech också är det. Ett par alternativ i sverige är Indomo.se och Coolingstuff.se. Vågar man sig till tyskland så är Aquatuning.se riktigt seriösa. Jag har testat att beställa från alla tre och endast Coolingstuff blåste mig, men det var av misstag. Artur där var lite väl stressad antar jag och missade att jag hade skrivit 2st i antal på ett par varor.

Skrivet av Zaptoit:

Tänkte sikta på en ganska låg rpm så det blir lite tystare och ha push-pull, tror du det skulle funka bra även om jag bara har en 240? Kommer inte överklocka utan bara köra gpu och alternativt cpu på stock, nedrans ont om utrymme i 902 så jag får inte plats med mer, och extern loop är inte ett alternativ ^^ ska köpa ett corsair 650D senare tänkte jag, finns möjligheter för 2 240s i dom, då kör jag en dual loop istället

Push/pull är betydligt sämre i låg RPM än hög, så jag tvivlar på att det kommer att ha den effekt du önskar. CPU eller GPU med en 240 radiator är ganska lugnt, speciell GPU som klarar högre temperaturer och (av någon konstig anledning) ofta avger mindre värme. Jag antar att du hade tänkt dig en 240 i fronten på 902:an? Det lär vara lugnt att få in även en 120 bak eller på sidopanelen. Alternativt borde det gå att modda dit en 240 i toppen med luftflödet från 200mm fläkten. Även om jag har tummen mitt i handen funderar jag ständigt på diverse modifikationer.

Skrivet av Zaptoit:

Läst lite reviews på det här blocket och jag gillar det jag läst hittills, så jag måste fråga dig då du verkar kunnig.. Kan man sätta vinylstickers på ovansidan av blocket utan problem? Pumpen, toppen, radiatorn, och cpu-blocket jag tittat på är helsvarta, så jag skulle vilja sätta lite svart på blocket också då det är högpolerat stål och inte kommer se så snyggt ut när allt annat är svart.

Om du menar ovansidan som den på utsidan av blocket och på motsatt sida från själva grafikkortet så är det lugnt. Blocket borde inte bli mycket varmare än 50 grader i extremfall. Spännande att se hur det skulle se ut.

Skrivet av Zaptoit:

Tack för slangtipset Kollat på lite snygga compression-fittings i nickel som är bra mycket billigare än bitspowers, så jag kör på dom då

Jag kör med billiga kompression själv och har absolut inga problem med dem. Det som är lite synd är väl att de inte är lika snygga som Bitspower, men man kan ju inte få allt. Tänk på att köpa en hel del extra slang och anslutningar. Om du är ens ett hårsmån lik mig så kommer du klippa första bitarna av slangen helt galet och sedan lär du vilja ändra om i slingan ett flertal gånger första månaderna. Väljer du att göra ändringar så lär det antagligen bli så att du behöver andra sorter eller rent av fler anslutningar än de du redan har. Utbudet och priset i sverige är knappast bra och inte vill man punga ut med frakten för att beställa bara anslutningar från utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Säg vad man vill om Overclock3D och Tom, men jag tycker att han är riktigt seriös. Iom det tror jag att Specialtech också är det. Ett par alternativ i sverige är Indomo.se och Coolingstuff.se. Vågar man sig till tyskland så är Aquatuning.se riktigt seriösa. Jag har testat att beställa från alla tre och endast Coolingstuff blåste mig, men det var av misstag. Artur där var lite väl stressad antar jag och missade att jag hade skrivit 2st i antal på ett par varor.

Äsch dom verkar vara väldigt seriösa och professionella på specialtech, läst lite på deras eget forum och bara hört och sett bra saker, dessutom var dom det enda stället som hade allt jag ville ha i lager funderat på ett annat vattenblock till mitt gtx480 annars, efter att ha kollat in indomo, fanns riktigt snygga block där, dock dyrare.

Skrivet av Hraf:

Push/pull är betydligt sämre i låg RPM än hög, så jag tvivlar på att det kommer att ha den effekt du önskar. CPU eller GPU med en 240 radiator är ganska lugnt, speciell GPU som klarar högre temperaturer och (av någon konstig anledning) ofta avger mindre värme. Jag antar att du hade tänkt dig en 240 i fronten på 902:an? Det lär vara lugnt att få in även en 120 bak eller på sidopanelen. Alternativt borde det gå att modda dit en 240 i toppen med luftflödet från 200mm fläkten. Även om jag har tummen mitt i handen funderar jag ständigt på diverse modifikationer.

Var inte ens medveten om att push-pull var sämre med låg rpm o: är det ett alternativ att investera i lite dyrare fläktar som flyttar mer luft tror du? Skulle helst ha så lite ljud som möjligt, är hela anledningen till vattenkylningen från början Noctuas eller Slipstreams skulle kanske vara ett alternativ.. Får se efter löning isf

Men jo, 902 i fronten, fixade trays så jag kan montera mina två hårddiskar under min dvd-drive, har typ 28-30 cm där dom satt nu, gott om plats, min planerade radiator är 28cm så jag får plats med lite ljuddämpning och tätning runtomkring dom också så jag inte får in mer damm än nödvändigt. Eventuellt en 120 där bak eller en 240 i taket i en egen loop då platsen finns utifall att jag vill kyla processorn också, men förhoppningsvis har jag ett nytt rymligare chassi när den dagen kommer

Skrivet av Hraf:

Om du menar ovansidan som den på utsidan av blocket och på motsatt sida från själva grafikkortet så är det lugnt. Blocket borde inte bli mycket varmare än 50 grader i extremfall. Spännande att se hur det skulle se ut.

Yes, "taket" på blocket som man ser, gillar inte det glansiga stålet på xspc-blocket, vill få det svart och stiligt. Om jag inte köper ett svart block från Indomo dvs.

Skrivet av Hraf:

Jag kör med billiga kompression själv och har absolut inga problem med dem. Det som är lite synd är väl att de inte är lika snygga som Bitspower, men man kan ju inte få allt. Tänk på att köpa en hel del extra slang och anslutningar. Om du är ens ett hårsmån lik mig så kommer du klippa första bitarna av slangen helt galet och sedan lär du vilja ändra om i slingan ett flertal gånger första månaderna. Väljer du att göra ändringar så lär det antagligen bli så att du behöver andra sorter eller rent av fler anslutningar än de du redan har. Utbudet och priset i sverige är knappast bra och inte vill man punga ut med frakten för att beställa bara anslutningar från utlandet.

Jo jag planerade ett överflöd ^^ Jag har en rätt definitiv loop på g, men jag kommer säkert alltid hitta nya och annorlunda sätt, sån är jag alltid med nya leksaker kommer behöva minst 8 fittings totalt, eftersom jag har 4 delar i loopen, så tänkte skaffa 8 raka anslutningar och 8 90-graders så jag är 100% garderad mot eventuella nya idéer