LG DX2000 – 3D utan glasögon med Eye Tracking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Ännu igen så får vi inga uppgifter om input lag, betyder betydligt mer än skärmens retentionstid.

Skärmar under 27-30 tum är inte intressanta... fränt om det där fungerar bra dock.

Förmodligen kommer input laget att nå nya höjder med den skärmen. Framförallt om man har igång 3D. Kan inte tänka mig att det inte tar en massa tid att se till att alla pixlar visar rätt...

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Nackdelen med "eyetracking" eller "headtracking" 3d med hjälp av en kamera är att det måste vara bra ljusförhållanden i rummet för att det ska funka någorlunda bra. Själv föredrar jag att se på film eller spela i något mörkare tillvaro och då funkar detta inte alls :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blä. Dyrt.

Lär inte kicka vare sig min plasma-3D eller min Benq-3D-skärm ändå, vad gör väl ett par brillor på näsan...

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windestål:

Nackdelen med "eyetracking" eller "headtracking" 3d med hjälp av en kamera är att det måste vara bra ljusförhållanden i rummet för att det ska funka någorlunda bra. Själv föredrar jag att se på film eller spela i något mörkare tillvaro och då funkar detta inte alls :/

De kanske har ett IR-filter i kameran.. annars borde eyetracking fungera ganska bra om man sitter nära då skärmens ljus reflekteras i ögon.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:
Skrivet av Windestål:

Nackdelen med "eyetracking" eller "headtracking" 3d med hjälp av en kamera är att det måste vara bra ljusförhållanden i rummet för att det ska funka någorlunda bra. Själv föredrar jag att se på film eller spela i något mörkare tillvaro och då funkar detta inte alls :/

De kanske har ett IR-filter i kameran.. annars borde eyetracking fungera ganska bra om man sitter nära då skärmens ljus reflekteras i ögon.

Eye-trackers brukar ha någon form av IR-belysning och IR-dioder är ju billiga. Men som du säger så kan skärmens ljus räcka till mycket. Handlar det bara om att hitta ögonens position i rummet (och inte riktningen) är det nog enklare med bara face-tracking och hitta ögonen mha särdrag i ansiktet.

Permalänk
Skrivet av Corran:

Blä. Dyrt.

Lär inte kicka vare sig min plasma-3D eller min Benq-3D-skärm ändå, vad gör väl ett par brillor på näsan...

Ja ett par är inga problem, det är när det blir två par det är lite jobbigt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Head tracking är knappast något nytt.
Har själv länge kört med "Track IR".

Att kalla det 3D tycker jag dock är skitsnack. För det är det inte.

Köp hellre Track IR 5 för 1500:-. MYCKET billigare och funkar till ALLA skärmar.
http://www.naturalpoint.com/trackir/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Head tracking är knappast något nytt.
Har själv länge kört med "Track IR".

Att kalla det 3D tycker jag dock är skitsnack. För det är det inte.

Köp hellre Track IR 5 för 1500:-. MYCKET billigare och funkar till ALLA skärmar.
http://www.naturalpoint.com/trackir/

Ger track IR samma upplevelse som demonstreras här?

http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Detta tog en stund! Eye tracking är ju inte precis något nytt, som filmen ovan visar Johnny Lii ett demo på hans verk med wiimote = webbkameran och IR lampor = Våra ögon. Detta är något som jag förväntade mig av 3Ds och blev lite besviken när jag satte på maskinen för första gången.

Speciellt när man vrider och vänder på hårdvaran ofta när man spelar.

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk

Mmm utvecklingen går framåt iaf, jag blev mest sugen på headtracking när jag läst igenom tråden.......ni som kör med det kan väl säga om det är ngt att ha(och inte bara coolt i 1tim) borde ju bli gött i bilspel men hur funkar det på vanliga FPS, och finns det ngn bra butik i sverige som säljer trackIR 5

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Om man är flera som kollar då?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

låter som ett utmärkt sätt att öka fördröjningen...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Ger track IR samma upplevelse som demonstreras här?

http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

Jepp, fast i första hand är det gjort för tex bil och flyg simulatorer där man kan titta omkring i "hytten".
Finns vissa shooter spel som stödjer det oxå.
Kolla in denna filmen med arma II:

http://www.youtube.com/watch?v=9wXx3vMy_AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Nu börjar det lika något! Hatar 3D mest för att man måste ha glasögon.

Denna "3Dn" Ger inget djup i bilden som du får med glasögon, utan ger bara en illusion av 3d när du flyttar på huvudet. Du kan alltså flytta huvudet till höger för att se "runt" vänsterhörnet på skärmen, men bilden förblir platt..

För att få djup i bilden krävs att varje öga får var sin bild, och då är glasögon det enda alternativet egentligen. Jag har en LG optimus 3D, vilken har en 3D skärm likt nintendo 3DS vilken inte behöver glasögon. Där visar varannan pixelrad bilden för vänster- och varannan för höger öga, och sedan är den en extra skärm framför som plockar pixlarna med vertikala sträck, så att vänster öga inte ser det som höger öga ser och tvärt om. Detta fungerar jättebra, men upplösningen halveras och man måste hålle telefonen helt still i rätt vinkel. Dessutom får man huvudverk efter 10 minuter, men fräckt är det att titta på massa 3D-kort som man tagit, riktigt verkliga blir korten:) Jag älskar 3d<3

Den bästa 3D teknken är den med polariserade glasögon, den ger minst huvudverk, enda negativa är att bilden måste vara mycket ljusare

Permalänk
Medlem

Defeat^: Du har missuppfattat. Det här ÄR en 3d-skärm, med en precis likadan parallaxbarrier som i din O3D. Skillnaden är att skärmen mha kameran justerar "ögonvinklarna" beroende på var du sitter, du måste alltså inte sitta blickstilla som ju fallet är med O3D och 3DS.