i7 920 3,8 ghz 75-85C temps behöver hjälp och få ner kyla och vad som bör köpas!

Permalänk
Medlem

i7 920 3,8 ghz 75-85C temps behöver hjälp och få ner kyla och vad som bör köpas!

Tjena, tänkte beställa Fläktar eller nya kylprodukter från Inet.se innan kl 17 imorgon och behöver lite hjälp innan deras leverans för dagen går iväg idag 14e juli.

Jag har i7 920 3,8ghz nu med temps på 70-75 c i dom mest krävande spelen och 81-85 i prime 95 och liknande.

Jag använder just nu endast fläktarna som följde med mitt Antec 1200 chassi.

Har 2st Antec medföljande fläktar som Push n Pull på mitt H50 och dom andra som följde med bak eller på sidan tex corsair fläkten ( sämsta fläkt jag sett rpm och luftflyttning verkar vara ett skämt när man håller handen utanför iallafall ).

Det jag undrar nu är ska jag investera i nya fläktar för 200-500 Kronor, nya fläktar för push n pull och kanske fler för chassi ? investera i kylpasta mx eller arctic ?

eller ska jag satsa på en helt ny CPU fläkt Vatten eller luft 500-1000 kr om det nu är prisvärt i förhållande till dom Grader jag sänker på CPU.

Skulle minst vilja sänka tempsen med 5-10 Grader helst minst 10 grader på något sätt om det är möjligt för bra pris, kan även betala mycket om det går och fixa super temps och sänka 15-25 grader också men jag tvivlar det är möjligt ?

Övriga delar i datorn antagligen oviktigt dock men om det hjälper er: Asus P6TD Deluxe, Corsair CL7 1600 mhz - 12800 ( 3x2 minnen ), i7 920 3,8ghz ( 75c cirka ), Antec 1200, Corsair H50( Antec medföljande fläkt Dålig push n pull ? ), Corsair HX 850w.

Slutsats: mitt mål är att sänka 5-10 Grader på CPU helst 10 Grader eller mer alla tips är välkommna om vad jag bör köpa/skaffa för att nå detta för att inte ha en svinvarm i7 920 3.8 ghz =(

PS glömde bara säga om ni ska rekommendera någon produkt Fläkt eller CPU vattenkylsystem eller Luft etc så nämn gärna hela namnen så det är lättare o hitta på prisjakt samt om ni har någon bra review att länka till som jämför den med andra och hur mycket temps man tjänar och så, så får ni jättegärna länka

/tack på förhand

/Jögge

Permalänk
Medlem

Stock kylare på CPU alltså? om du vill hålla nere budget så är en cooler master 212+ najs. Annars så finns ju noctua d14/corsair hyrdo H70/80/100. Men kör du på stockkylare så är det överlägset bästa sättet att få ner temperaturer. Och så får du med en tub kylpasta också!

EDIT: Suck.Kan jag aldrig lära mig att sluta skriva när jag sover. du har ju redan en H50. Vad jag sett en del skriva är att fläktbyte gör ganska mycket.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Nej jag har ju Corsair H50 i PnP ( antec medföljande i Pnp troligtvis kass ? ) skrev jag ju inte stock luftkylarn som följer med i7 920 den har jag kastat .P hade jag kört med den hade datorn brunnit upp för länge sen i 3.8 ghz med 150 grader typ

Permalänk
Medlem

Noctua nh-d14

Permalänk
Medlem

säker på att du inte krämat på med för mycket volt eller nått då?
D14 och liknande är lite bättre än H50 ja men H50 ska ju räcka för en 4ghz clock med bra temp allafall och du kör ju på 3.8ghz så
kollat så du har bra luftflöde då? annars kommer inte en ny kylare gör mycket till hjälp om du redan har en H50

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Sänkte själv temperaturen på min 2500k med ca 6-7 grader i IBT vilket är ganska mycket med tanke på hur mycket värme det testet genererar genom att byta från H50 PnP till storebror H80, hade gärna tagit en H100 men har svårt att se hur den ska få plats i mitt chassi som för övrigt är samma chassi som du har.
Men sen finns det ju lite mer saker att kolla på, du säger att du kör bara de fläktar som kom med chassit, kör du de på low, medium eller high?
Radden till H50, sitter den på fläkt som är insug eller utblås? Rekommendation är ju insug men det funkar bra som utblås också om du har en bra temperatur inne i chassit.
Nu är det ju lite svårt att mäta ambient temp inne i chassit utan en termometer av nåt slag där inne, men moderkorts sensorn visar på 23 grader och det är inte helt fy skam i mina ögon. Nu har jag ju ett gäng extra fläktar men ändå

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Undrar också lite över volten på CPU?, men 920 CPUn om det är ett tidigt ex behövde rätt mycket volt för att gå stabilt.
Det är för tillfället inga farligt höga temperaturer men slår det till med värmebölja så hoppar det upp en bit till, och cpu kan börja trottla

Orginalfläken till CPU kylaren är inget vidare och låter en hel del 2 sådana här hjälper en del http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo..., annars finns det mer effektiva kylare.

Men se över volten först...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag följde denna guide när jag överklocka i7 920 till 3,8 Ghz och följde Steg 2:

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/7#...

Alltså dessa värden:

Klockfrekvens CPU 3 800 MHz
QPI 3 600 MHz
Uncore 3 200 MHz
DRAM frequency 1 600 MHz
CPU ratio setting (multipel) 19
BCLK 200 MHz
CPU voltage 1,35 V
CPU PLL voltage 1,90 V
QPI/DRAM voltage 1,35 V
DRAM Bus voltage 1,65 V ( jag har 1.64 V här gick endast välja 1.64 lr 1.66 ej 1.65 V)

Ja min Corsair H50 är på Insug just nu.

Och det löjliga i Historien är att jag har Hyperthreading HT OFF och ni o dom flesta andra kör väl med HT ON antar jag? och jag får dessa Skit temps ?

Körde sweclockers med HT ON på sitt test på länken jag skicka? det vet jag inte tror inte det står något om det inte för det spelar nån roll egentligen det hjälper inte mina temps i vilket fall

PS glömde tillägga min i7 920 HAR DO stepping köpt 2009 jul av inet.se bad om DO Stepping på mail och det står DO i CPU-Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jögge75:

Jag följde denna guide när jag överklocka i7 920 till 3,8 Ghz och följde Steg 2:

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/7#...

Alltså dessa värden:

Klockfrekvens CPU 3 800 MHz
QPI 3 600 MHz
Uncore 3 200 MHz
DRAM frequency 1 600 MHz
CPU ratio setting (multipel) 19
BCLK 200 MHz
CPU voltage 1,35 V
CPU PLL voltage 1,90 V
QPI/DRAM voltage 1,35 V
DRAM Bus voltage 1,65 V ( jag har 1.64 V här gick endast välja 1.64 lr 1.66 ej 1.65 V)

Ja min Corsair H50 är på Insug just nu.

Och det löjliga i Historien är att jag har Hyperthreading HT OFF och ni o dom flesta andra kör väl med HT ON antar jag? och jag får dessa Skit temps ?

Körde sweclockers med HT ON på sitt test på länken jag skicka? det vet jag inte tror inte det står något om det inte för det spelar nån roll egentligen det hjälper inte mina temps i vilket fall

PS glömde tillägga min i7 920 HAR DO stepping köpt 2009 jul av inet.se bad om DO Stepping på mail och det står DO i CPU-Z

1.35V låter väldigt högt för 3.8GHz. Jag kör 21x182=3.82GHz på min 920 D0 på ca 1.24V. QPI/DRAM minns jag inte vad jag har det på men har för mig det är ungefär samma som Vcore.

För bäst kylning: Noctua NH-D14. Jag sänkte min temp med ca 8 grader vid samma varvtal på fläktarna när jag bytte från H50 (push pull med Scythe GT) till NH-D14.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Jag skulle köpa 2x sånna:

http://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

1800 eller 1400 rpm beroende på vad du har för krav på ljud

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Har du testat tajta in dina volt settings lite? Se om du kan få ner de lite då de kan göra rätt mycket skillnad på dina temps. Jag är också mycket nöjd med min NH-D14 förövrigt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Enligt den här recensionen angånde H50 så får man endast 3 grader lägre med standard Corsair H50 än med Scythe typhoon:

http://www.sweclockers.com/recension/12510-corsair-h70-mot-h5...

62 Grader får Sweclockers med sitt test system med original h50 och med 2st scythe gentle typhoon 1850rpm får dom 59 grader.

Kan det stämma att man inte tjänar mer än 2-3 grader det verkar ju sjukt lite ?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har några förslag på vad jag borde testa mata in då jag har dessa settings nu på 3.8 ghz:

Klockfrekvens CPU 3 800 MHz
QPI 3 600 MHz
Uncore 3 200 MHz
DRAM frequency 1 600 MHz
CPU ratio setting (multipel) 19
BCLK 200 MHz
CPU voltage 1,35 V
CPU PLL voltage 1,90 V
QPI/DRAM voltage 1,35 V
DRAM Bus voltage 1,65 V ( jag har 1.64 V här gick endast välja 1.64 lr 1.66 ej 1.65 V)

jag följde ju som sagt sweclockers överklocknings guide och vet inte så bra själv vilka exakta värden jag borde välja om jag ska gå ner i volt på CPUN

Permalänk
Medlem

Börja att gå ner i CPU Voltage typ 2 steg åt gången, ner 2 steg och kolla om den är stabil (kör prime eller liknande program ett tag) sen går du ner 2 steg till då du är rätt säker att den är stabil etc etc.. fortsätt detta tills den börjar bli ostabil, då går du upp några (2?) steg igen och låter den vara där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra som så att sänka volten tre snäpp nu. Sedan vänta två dagar och se ifall den fortfarande går stabilt (eller så kan du göra några timmar IBT eller liknande). Sedan sänka ett snäpp till osv och sedan hålla på så tills du hittar gränsen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag ligger på runt 82 grader i BC2, allt på max utom HBAO. Sitter med en H50 PnP Noctua något. Tänk på att det är sommar och det inte går att ligga på typ 60 grader i load då. (om du inte kör vatten)

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Jag ligger på runt 82 grader i BC2, allt på max utom HBAO. Sitter med en H50 PnP Noctua något. Tänk på att det är sommar och det inte går att ligga på typ 60 grader i load då. (om du inte kör vatten)

Du kör ju också över 4 ghz dock och jo jag vet det är sommar men dom flesta har betydligt bättre temps än mig i 3.8 ghz sweclockers hade 69c i OCCT med samma settings som jag tog av dom och jag får 80-85 och dom hade dessutom sämre kylning och CO version av i7 920 och det var i mars 2009 som dom gjorde i7 920 överklocks guiden denna:

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/7

Och det lär ju inte varit precis 30 minus i mars då

För övrigt så är det knappt 18-19 grader hos mig iaf på tempen utanför huset, Takfläkten och fönsterluckor o allt förbaskat öppet/igång dom ger typ inget dock

Permalänk
Medlem

Tjena, sorry om jag lånar tråden lite men jag har samma processor och testade dina settings fast med lite lägre volt och nu vill den inte boota, inte äns in till bios :S kanske för lågt med volt men 1,33 borde vara tillräckligt för 3.8 Ghz . Någon som har en aning om vad jag ska göra för att boota?

EDIT: fick igång den

Visa signatur

Stay cool..watercooled...

Permalänk
Medlem

Tycker ni jag ska beställa 2st : Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm om jag vill få ner temps/ljudnivå lite från original antec fläktarna i push n pull, eller ska jag ta någon Scythe gentlee typhoon med lägre rpm låter den värsta 1850 för jäkligt motför medföljande antec och corsair fläktar som jag kör med nu eller ?

Och som chassi fläktar borde jag köpa 1-3 st Slipstream fläktar då eller ska jag köra gentle typhoon ändå där också för att behålla samma ljudnivå / temp ?

För övrigt borde jag bry mig om Chassi fläktarna angående CPU:ns välmående ger det mycket i förhållande till att byta ut antec x2 original medföljande fläktar på H50 PnP till Scythe gentle typhoon 1850 rpm ?

Tempen är såklart viktigast och få ner men det skulle inte skada lite om det lät lite mindre också då alla fläktar står på Max nu för att klockningen ska överleva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jögge75:

Du kör ju också över 4 ghz dock och jo jag vet det är sommar men dom flesta har betydligt bättre temps än mig i 3.8 ghz sweclockers hade 69c i OCCT med samma settings som jag tog av dom och jag får 80-85 och dom hade dessutom sämre kylning och CO version av i7 920 och det var i mars 2009 som dom gjorde i7 920 överklocks guiden denna:

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/7

Och det lär ju inte varit precis 30 minus i mars då

För övrigt så är det knappt 18-19 grader hos mig iaf på tempen utanför huset, Takfläkten och fönsterluckor o allt förbaskat öppet/igång dom ger typ inget dock

Du måste tänka på att SweC kör i en testbänk altså utan chassi, men byt fläktar till 2st Scythe Gentle Typhoon samt jobba ner din volt, du borde komma under 1.3v.

Själv körde jag min i7 920 D0 i 4.2 och då låg jag runt ~1.32v

Samt hur har du fläktarna i chassit? vart har du monterat radiatorn för H50'n? insug eller för utblås?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Du måste tänka på att SweC kör i en testbänk altså utan chassi, men byt fläktar till 2st Scythe Gentle Typhoon samt jobba ner din volt, du borde komma under 1.3v.

Själv körde jag min i7 920 D0 i 4.2 och då låg jag runt ~1.32v

Samt hur har du fläktarna i chassit? vart har du monterat radiatorn för H50'n? insug eller för utblås?

Jag kör med Insug så vitt jag vet borde jag inte ha det eller ?

Tycker du jag borde köpa fler gentles också för chassit eller är det dumt/onödigt ? 2st för PnP och kanske 2 eller 3st för sidan och bak totalt 4-5st Gentle typhoon 1850 rpm( kanske fläktkontroller också ? ), eller finns det bättre fläktar med rpm/luftförflyttning/ljudnivå i chassit än typhoon.

Hursomhelst tycker du eller ni att det ger mer eller tror det kommer ge mer för CPU med mer fläktar i chassi, eller ger det endast mest till dom andra komponenterna

Jasså Fuskigt värre av Sweclockers då dom flesta användare lär ju köra med stängt chassi eller kåpan öppen ibland kanske men helt öppen miljö på typ ett köksbord är ju fusk som fasiken, borde dom inte börja köra sina tester i " verkliga förhållanden " då dom flesta inte vågar ha datorn helt öppen såvida man inte är själv i en lägenhet året runt och kan lita på att någon inte spelar/trampar/ramlar på något.

PS ska försöka jobba ner volten senare idag jag måste googlea lite mer och hoppas på fler svar här innan klockan börjar närmar sig 16 för att inet.se ska hinna skicka fläktar o liknande och veta vad jag ska ha

Glömde även tillägga att jag läste i nån tråd här på sweclockers att gentle typhoon är bäst i PnP men man borde ha någon form av slipstream fläktar för chassi om du nu rekommenderar att jag borde köpa några av någon typ av fläktar för chassi också Gentle 1850 Typhoon eller bättre alternativ för chassi fläktning?

Den personen kan ju ha varit ute och cykla också svårt o veta vad som gäller när man är halv/hel noob

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köpa fler fläktar. Du behöver sänka spänningen på processorn.

i7 920 utvecklar rejält med värme och en överklockad sådan är gränsfall för vad en H50 klarar av. Du kan öka prestandan lite på kylaren genom att byta fläktar och köra push/pull men det finns ändå en gräns för hur mycket värme den lilla radiatorn kan avleda.

För att sammanfatta: Försök sänka spänningen på processorn stegvis tills du upplever att datorn inte längre är stabil under till exempel Prime95. Om detta inte räcker för att få ner temperarurerna till acceptabel nivå rekommenderar jag att du byter kylare helt till en som klarar att ta hand om mer värmen än en H50.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Du behöver inte köpa fler fläktar. Du behöver sänka spänningen på processorn.

i7 920 utvecklar rejält med värme och en överklockad sådan är gränsfall för vad en H50 klarar av. Du kan öka prestandan lite på kylaren genom att byta fläktar och köra push/pull men det finns ändå en gräns för hur mycket värme den lilla radiatorn kan avleda.

För att sammanfatta: Försök sänka spänningen på processorn stegvis tills du upplever att datorn inte längre är stabil under till exempel Prime95. Om detta inte räcker för att få ner temperarurerna till acceptabel nivå rekommenderar jag att du byter kylare helt till en som klarar att ta hand om mer värmen än en H50.

I avseende på Ljudnivån då jag tycker datorn låter förjäkligt nu med x2 antec fläktar i PnP och corsair skitfläktar alla fläktar som följde med verkar låta som fan på högsta RPM, kommer det låta ännu högre om jag byter PnP och nån några chassi fläkt till Gentle Typhoons istället samt kanske jag tjänar nån grad o kanske vågar sänka fläktarna lite med fläktkontroll ifall jag får ner värmen med att sänka volten först också ?

Samt fortfarande inte fått svar på om chassi fläktarna skulle hjälpa Kylan och eventuellt ljudnivån i datorn med gentle typhoons 1850 eller annat märke.

Jag har ju även 2st 5850 i crossfire ocklockade vid stock 725/1000 mhz det kanske skulle vara värt för deras skull annars ifall Chassi gentle typhoon hjälper I7 920 noll grader ?
Om jag nu skulle ta och klocka dom också ifall jag nu beställer fläktar men du verkar ju vilja avråda mig från det ?

Din åsikt är såklart jätteviktig då jag är noob men vore bra med fler åsikter också samt din igen angående detta nya scenario

Permalänk
Medlem

Du har inte för många fläktar som suger in luft i chassit så det blir en luftkudde i chassit och den inte orkar dra in luft genom kylaren. Du bör nog ha fler som blåser ut luft än som suger in.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Gentle typhoon 1850 är inte tysta, men låter mindre än antec fläktar på högsta, och kyler bättre
Men fläktar på 1850 i chassit skulle jag inte vilja ha i min, låter för mycket, jag kör mina chassifläktar på 800-1100rpm är slipstreem fläktar dom flesta, men idag skulle jag ta 1150 GT fläktar till chassiet

Som flera påpekat sänk spänningen först, 1.35 på en D0 CPU är onödigt högt och är det som skapar all onödig värme, tror säkert att du kan direkt sänka till 1.30 utan problem.
CPU PLL kan du också sänka lite 1.85 bör räcka.

Låter min H70 blåsta ut, men vilket som är ur kylsynpunkt är bäst vet jag inte i ett 1200chassi, men tror att damm ganska snart skulle täppa till radiatorn om man lät den suga luft via dom bakre fläktplatserna, där det inte finns något dammfilter

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Gentle typhoon 1850 är inte tysta, men låter mindre än antec fläktar på högsta, och kyler bättre
Men fläktar på 1850 i chassit skulle jag inte vilja ha i min, låter för mycket, jag kör mina chassifläktar på 800-1100rpm är slipstreem fläktar dom flesta, men idag skulle jag ta 1150 GT fläktar till chassiet

Som flera påpekat sänk spänningen först, 1.35 på en D0 CPU är onödigt högt och är det som skapar all onödig värme, tror säkert att du kan direkt sänka till 1.30 utan problem.
CPU PLL kan du också sänka lite 1.85 bör räcka.

Låter min H70 blåsta ut, men vilket som är ur kylsynpunkt är bäst vet jag inte i ett 1200chassi, men tror att damm ganska snart skulle täppa till radiatorn om man lät den suga luft via dom bakre fläktplatserna, där det inte finns något dammfilter

Om jag ändå ska köra Gentle typhoons på max 1850 rpm 2st som PnP på H50 kommer inte dom låta lika mycket som dom andra gentle typhoons om jag sätter 2-3 st som chassi fläktar, totalt 5st. Det ger väl inget om jag har 3st i chassit på 1150 rpm men 2st är på 1850 rpm ljudnivån kommer väl ändå luta mot ungefär samma om jag har alla 4-5st på 1850 rpm i burken.

Eller kör du olika varvtal på olika fläktar i chassit verkar konstigt isåfall ?

Glömde även tilläga vilken fläktkontroller borde jag köpa på Inet.se mest prisvärd ?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att allt över en GT på 1150 rpm låter för mycket. Skulle aldrig falla mig in att fylla burken med 1850rpm-fläktar oavsett märke utan dra ner hastigheten på dem.
Fläktkontroller kan jag rekommendera: http://www.inet.se/artikel/5321611/scythe-kaze-master-pro-5-2...

Tycker du att de fläktar du har nu låter för mycket går det givetvis fint att byta ut dem mot GT1150 eller något liknande. Du lär dock inte behöva det för kylningens skull.

Hur länge har du haft datorn monterad? Kollat så inte radiatorn har dammat igen vilket den gör väldigt fort?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Kör också med ovanstående fläktkontroller, och ska man ha sån kan man ju gott ta 1850 fläktar, bara att skruva ner

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kör också med ovanstående fläktkontroller, och ska man ha sån kan man ju gott ta 1850 fläktar, bara att skruva ner

Med fläktkontroller går det naturligtvis bra med vilka fläktar som helst.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL