Permalänk
Medlem

98°C i Prime95

Nyligen köpt och monterat ihop min nya dator enligt medföljande manualer.
Specs
Moderkort: Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
Chassi: Cooler Master Centurion 5 II Midi Tower
Processor: Intel® Core? i5-2500K Processor
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5
Minne: 2st Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
Nätagg: Fractal Design Tesla 550W PSU

Kollade BIOS och läste CPU temperature 74°C.
I bios är ju datorn knappt under belastning? Tog av chassit och kände mig för och datorn var sval i princip överallt. Ljummen över CPU:n.
Tog hem Prime95 och körde i 30 sec, och enligt speedfan låg temperaturen på upp till 98°C, vågade då inte köra längre. Utan Prime95 igång ligger temperaturen på under 50.
Tog ca 30 sekunder för temperaturen att gå ner till under 50 efter att jag stängt av Prime95. Kan temperaturen verkligen sänkas så mycket, så snabbt?

Använder originalkylare till processorn.

Min fråga är väl.. Läser bios fel temperatur? Är inte 98°C för högt? Vad är standard temperatur för den processorn? Har kollat runt men folk verkar svara med rätt så olika marginaler för rekommenderad temp. Förslag på lösninga välkomnas, helst ekonomiska.

Permalänk
Medlem

Du ska inte lita på speedfan. Och ja, temperaturen på processorn kan svänga väldigt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Om processor kylaren sitter fast som den ska kan inte processorn bli så varm om du inte har clocket processorn. Låter som att tempsensorn är sönder

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du monterat kylaren rätt?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

speedfan visar ofta väldigt höga värden. (felaktigt) prova tex coretemp http://www.alcpu.com/CoreTemp/ eller hwmmonitor som är lite mer avancerad och mäter fler saker än temperaturer http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html (jag föredrar hwmmonitor) kom tillbaka när du mätt med dessa program

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Sibbeon:

Nyligen köpt och monterat ihop min nya dator enligt medföljande manualer.
Specs
Moderkort: Gigabyte GA-Z68AP-D3, Socket-1155
Chassi: Cooler Master Centurion 5 II Midi Tower
Processor: Intel® Core? i5-2500K Processor
Grafikkort: PowerColor Radeon HD 6950 2GB GDDR5
Minne: 2st Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
Nätagg: Fractal Design Tesla 550W PSU

Kollade BIOS och läste CPU temperature 74°C.
I bios är ju datorn knappt under belastning? Tog av chassit och kände mig för och datorn var sval i princip överallt. Ljummen över CPU:n.
Tog hem Prime95 och körde i 30 sec, och enligt speedfan låg temperaturen på upp till 98°C, vågade då inte köra längre. Utan Prime95 igång ligger temperaturen på under 50.
Tog ca 30 sekunder för temperaturen att gå ner till under 50 efter att jag stängt av Prime95. Kan temperaturen verkligen sänkas så mycket, så snabbt?

Använder originalkylare till processorn.

Min fråga är väl.. Läser bios fel temperatur? Är inte 98°C för högt? Vad är standard temperatur för den processorn? Har kollat runt men folk verkar svara med rätt så olika marginaler för rekommenderad temp. Förslag på lösninga välkomnas, helst ekonomiska.

1. Temperaturen i BIOS är irrelevant, den ligger alltid högre än värdet i Windows.

2. Temperaturen kan sjunka ett tiotal grader på några sekunder, så fungerar processorer och grafikkort. När den inte belastas längre producerar den mindre värme och blir direkt svalare (hur snabbt/bra beror självklart på kylare).

3. BIOS läser inte fel temperatur, bara en annan högre temp som är irrelevant för användning i Windows. Inget att oroa sig för.

4. 98 grader är på tok för högt! Men som många sagt är speedfan ett dåligt program, så testa CoreTemp eller HWmonitor.

5. Standardtemperatur är antagligen (beroende på kylare!) mellan 29-35 grader i idle och 40-50 grader i full load (stresstest). Lägre load-temp vid spelande, runt 40-45. Dessa temperaturer kan dock skifta nedåt eller uppåt mycket beroende på om det är 18 eller 25 grader varmt inomhus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

speedfan visar ofta väldigt höga värden. (felaktigt) prova tex coretemp http://www.alcpu.com/CoreTemp/ eller hwmmonitor som är lite mer avancerad och mäter fler saker än temperaturer http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html (jag föredrar hwmmonitor) kom tillbaka när du mätt med dessa program

Skrivet av Sound Shower:

1. Temperaturen i BIOS är irrelevant, den ligger alltid högre än värdet i Windows.

2. Temperaturen kan sjunka ett tiotal grader på några sekunder, så fungerar processorer och grafikkort. När den inte belastas längre producerar den mindre värme och blir direkt svalare (hur snabbt/bra beror självklart på kylare).

3. BIOS läser inte fel temperatur, bara en annan högre temp som är irrelevant för användning i Windows. Inget att oroa sig för.

4. 98 grader är på tok för högt! Men som många sagt är speedfan ett dåligt program, så testa CoreTemp eller HWmonitor.

5. Standardtemperatur är antagligen (beroende på kylare!) mellan 29-35 grader i idle och 40-50 grader i full load (stresstest). Lägre load-temp vid spelande, runt 40-45. Dessa temperaturer kan dock skifta nedåt eller uppåt mycket beroende på om det är 18 eller 25 grader varmt inomhus.

Tankade ner båda program och körde Prime95 i 30 sekunder.
Länkar till screenshot, före Prime95 kör, och under tiden Prime95 kör.
Förstår inte allting till 100 %, men värdena är fortfarande väldigt höga.

Före:

Efter:

Permalänk
Medlem

AIDA64 är också ett alternativ.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Kollat så du verkligen tryckt fast pinnarna ordentligt? Och kollat så fläkten roterar som den ska?

Permalänk
Medlem

Kolla kylaren igen! Ifall det inte är något fel på denna så är det antagligen ngt fel på sensorerna :(.

Visa signatur

i5 760 @ 3.9GHz | SLI GTX 560 TI | Xonar STX | Intel 320 120GB | Corsair HX850 | NZXT Phantom | MSI Trinergy | H50 | 8GB Corsair 1.6GHz

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren är nog det bästa du kan göra!

Vad har du för kylare förresten?

Permalänk
Medlem

Väldigt solklart att kylaren är felmonterad, alternativt inga fläktar alls i chassiet, men det kollar du enkelt med att ta av sidoplåten
eller så snurrar inte fläkten på kylaren, alternativt på tok för långsamt, du har en del väldigt konstiga värden för en fläkt 23rpm och 10546rpm, kolla i bios att CPU fläkten verkar ha normala värden.

Om CPU kylaren är felmonterad, gör om detta, ta loss den, rengör och byt helst kylpasta, sedan riktar du in fästbenen på kylaren så att skårorna är riktade in mot centrum av kylaren, sedan trycker du ner 2 ben åt gången och diagonalt, man ska ta i ganska ordentligt så dom fäster. sen är det klart.

OBS att pinnarna INTE ska vridas efter att man har tryck ner dom, ganska många som gör det nämligen av nån obegriplig anledning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Kollat så du verkligen tryckt fast pinnarna ordentligt? Och kollat så fläkten roterar som den ska?

Skrivet av Ludde551:

Kolla kylaren igen! Ifall det inte är något fel på denna så är det antagligen ngt fel på sensorerna :(.

Skrivet av sirnicke:

Montera om kylaren är nog det bästa du kan göra!

Vad har du för kylare förresten?

Skrivet av ggustavsson:

Väldigt solklart att kylaren är felmonterad, alternativt inga fläktar alls i chassiet, men det kollar du enkelt med att ta av sidoplåten
eller så snurrar inte fläkten på kylaren, alternativt på tok för långsamt, du har en del väldigt konstiga värden för en fläkt 23rpm och 10546rpm, kolla i bios att CPU fläkten verkar ha normala värden.

Om CPU kylaren är felmonterad, gör om detta, ta loss den, rengör och byt helst kylpasta, sedan riktar du in fästbenen på kylaren så att skårorna är riktade in mot centrum av kylaren, sedan trycker du ner 2 ben åt gången och diagonalt, man ska ta i ganska ordentligt så dom fäster. sen är det klart.

OBS att pinnarna INTE ska vridas efter att man har tryck ner dom, ganska många som gör det nämligen av nån obegriplig anledning

Använder originalkylare till intel icore5 2500k. Även kylpasta är original.

Har gjort en del förändringar och nu ligger tempen på under 80 grader med Prime95.
Förändringar:
1. Avmonterade kylare till CPU & monterade på igen. Roterade den 90 grader vid påsättning.
Kylaren kändes stabil innan jag tog av den, men kanske inte satt ordentligt?

2. Vid köp av chassi fanns två fläktar förmonterade. Dessa hade en 3pinskabel som gick till en strömkabel(namn?) som jag hade kopplat till nätagget. Kopplade bort dessa "converter" kablarna och satte fläktens 3pinskabel direkt i moderkortet istället.

3. Omplacerade strukturen av kabeldragandet i chassit för bättre utseende.

Här är bild på medföljande 3pinskabel med strömsladd.

Upplys mig gärna om varför det finns strömsladd till fläktarna när de verkar fungera lika bra utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibbeon:

Upplys mig gärna om varför det finns strömsladd till fläktarna när de verkar fungera lika bra utan?

Det är inte alltid man har plats på moderkortet för fler fläktar, då behövs ström från PSU via molex.

Edit: eller fläktkontroller

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.