Permalänk
Medlem

AC cellpaket som radiator

jobbar på en bilskrot och va ock kollade lite på lagret o hittade en massa AC cellpaket ( dom som sitter i bilen och som luften kyls igenom innan den kommer in till kupén ) och jag tyckte att dom såg ut att vara fina till vattenkylning... nån som har testat eller vet nåt om dom funkar och om de är bättre eller sämmre än dom man köper för vattenkylning... vi hade nämligen i alla möjliga former så de skulle nog gå att hitta nåt som passar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

se där... dock så skiljer sig ju ett ac paket lite ifrån en kylare skulle jag tro då den har som uppgift att kyla luften som paserar igenom och eftersom en varm dag så e den ju väldigt effektiv på att kyla luften så de borde ju teoretiskt kunna kyla en vätska innuti sig väldigt bra... i alla fall i teorin

Permalänk
Vive la liberté!

Annars kan man använda sig av värmepaket eller vad de nu heter. De där kylarvattnet leds genom för att värma luften som kupéfläktarna blåser mot. Oljekylare brukar också gå att hitta i lämplig storlek.
AC paket vet jag inte riktigt om det fungerar med, då AC fungerar som kylskåp och där finns det en risk att det sitter en strypning inuti som gasen behöver komprimeras igenom, vilket skulle sabba vattenflödet. Men kan du få de billigt så skadar det väl inte att testa.

Permalänk
Medlem

jo de e sant... dom finns ju med i bra storlekar... får ta o kolla lite på lagret va som finns
tanken är att kanske klämma in i botten på ett define xl så att man får ta hål i sidorna o kyla 2 st så de räcker till cpu och 2 gtx460 om jag inte hittar nåt annat chassi med liknande konstruktion fast som kanske är gjort för att montera så

Permalänk
Medlem

det här triggade mina tankar på att bygga en dator i ett kylskåp..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

det här triggade mina tankar på att bygga en dator i ett kylskåp..

Lycka till med elräkningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Lycka till med elräkningen

Bör den bli så mycket högre? haha

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Bör den bli så mycket högre? haha

Jao men de lär ju gå en hel del ström för att kyla ner, sen om den ska försöka hålla temperaturen 8-10 grader sen lär de ju bli en del kondens när det kyls snabbt och värms upp fort

Visa signatur
Permalänk
Vive la liberté!

Utöver det är kylskåp inte gjorda för att köras konstant. Värmeöverföringskapaciteten är inte sådär ofantligt stor. Tror inte det klarar av en modern dator på full last utan att kompressorn ryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Jao men de lär ju gå en hel del ström för att kyla ner, sen om den ska försöka hålla temperaturen 8-10 grader sen lär de ju bli en del kondens när det kyls snabbt och värms upp fort

Hmm.. om man har ett utsug då, som drar iväg varmluften. Är det ingen som försökt med något liknande, ber om ursäkt för offtopic btw.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hmm.. om man har ett utsug då, som drar iväg varmluften. Är det ingen som försökt med något liknande, ber om ursäkt för offtopic btw.

Kylskåper kommer inte hålla mer än en dag kanske. Den kommer att få jobba nästintill hela tiden, normalt sett jobbar dom kanske 5 minuter i timmen.

Ingen bra idé