Svag försäljning av persondatorer i årets andra kvartal

Permalänk
Melding Plague

Svag försäljning av persondatorer i årets andra kvartal

Marknaden för persondatorer växer långsammare än väntat på grund av den ekonomiska kräftgången i USA och Europa. Det stora undantaget är Lenovo som ökar med över 22 procent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktiga vinnaren lenovo, imponerande. Acers förlust var dock väntad.

Permalänk
Medlem

Men en ökning är en ökning, något jag inte hade väntat mig.

Men det är sant. Jag tror att datorn, och desktopen i synnerhet kommer att fasas ut för den vanliga användaren. De kommer väl mest att förekomma på företags- och gamernivå.
Notebook/netbook kan nog hänga med ett par år till, men jag tror att vi tittar på en framtid med smartphones och plattor. Tyvärr.
Personligen har jag inget intresse i någotdera, så jag tänker hålla mig till min notebook, och spela på min desktop.

Permalänk

Helt ok. Många företag har behållit sina gamla system med xp i. Orsak: det räcker till för deras kontorsprogram. Uppgradering med med nya licenser får vänta tills man verkligen behöver det. En P4 2.8, 1-2GB ram är "standard datorn" på många småförertag. Och stora företag väntar tills deras it-avdelning gallskriker efter nytt.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Helt ok. Många företag har behållit sina gamla system med xp i. Orsak: det räcker till för deras kontorsprogram. Uppgradering med med nya licenser får vänta tills man verkligen behöver det. En P4 2.8, 1-2GB ram är "standard datorn" på många småförertag. Och stora företag väntar tills deras it-avdelning gallskriker efter nytt.

Ligger något i detta faktiskt.
Kan dock säga att sedan jag började som IT-admin
så har jag fått köpa in ganska mycket nytt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Många väntar väl på Bulldozer. Därav den långsammare ökningen.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Många väntar väl på Bulldozer. Därav den långsammare ökningen.

Jag är rädd för att de flesta konsumenter inte ens vet vad Bulldozer är....

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

semester sparandet är vad det handlar om skulle jag tippa på

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av Darkst@r:

Jag är rädd för att de flesta konsumenter inte ens vet vad Bulldozer är....

När jag nämde bulldozer vid fikabordet på jobbet så alla att det var gamal teknilogi som drog för mycket disel, svåra att reparera och var för dyra i inköp. Kinesiska lågpris märken som AMD var det svårt att få tag i reservdelar till.

Det är bara 5 km till jobbet men det är en annan planet!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tigerhamster:

Men en ökning är en ökning, något jag inte hade väntat mig.

Men det är sant. Jag tror att datorn, och desktopen i synnerhet kommer att fasas ut för den vanliga användaren. De kommer väl mest att förekomma på företags- och gamernivå.
Notebook/netbook kan nog hänga med ett par år till, men jag tror att vi tittar på en framtid med smartphones och plattor. Tyvärr.
Personligen har jag inget intresse i någotdera, så jag tänker hålla mig till min notebook, och spela på min desktop.

Varför ?
Det säljs ju mer och mer datorer hela tiden, så jag förstår inte vad du babblar om.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Helt ok. Många företag har behållit sina gamla system med xp i. Orsak: det räcker till för deras kontorsprogram. Uppgradering med med nya licenser får vänta tills man verkligen behöver det. En P4 2.8, 1-2GB ram är "standard datorn" på många småförertag. Och stora företag väntar tills deras it-avdelning gallskriker efter nytt.

Det drar nya vindar nu när datorerna inte mäktar med längre.
Kan säga att Volvo Lastvagnar kommer inom kort byta ut hela datorparken pga att just nämnda system inte hänger med längre. Plus att de skall fasa över till W7 ifrån XP.
Inte ens i produktionsmiljö räcker de till...och då är programmen som används ändå utvecklade för XP. Men även de måste ju uppdateras......

Fler företag lär vara på gång med kan jag lova...

Permalänk
Citat:

IDC on US PC sales: HP -0.6% Dell -10.2% Toshiba +3.7% Acer -25.4% Others -2.0% Apple +14.7%

Horace Dediu

Stavfel
Permalänk
Medlem

http://www.macrumors.com/2011/07/13/apple-soars-to-third-plac...

Gartner's Preliminary U.S. PC Vendor Unit Shipment Estimates for 2Q11 (Thousands of Units)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Helt ok. Många företag har behållit sina gamla system med xp i. Orsak: det räcker till för deras kontorsprogram. Uppgradering med med nya licenser får vänta tills man verkligen behöver det. En P4 2.8, 1-2GB ram är "standard datorn" på många småförertag. Och stora företag väntar tills deras it-avdelning gallskriker efter nytt.

Det där är standard datorn hos oss, och jag jobbar på ett väldigt stort företag. Vi har även flera produktionskritiska datorer som fortfarande kör windows NT

Permalänk
Medlem

Ja ,man måste se att en del gamla burkar funkar bra. En del är tok slöa, men andra rullar bara på som om det vore år 2000.

Vill säga att Bartonen i sign.. funkar snabbt. Fortfarande.
Dock med ett 7600GT.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvudd:

Det där är standard datorn hos oss, och jag jobbar på ett väldigt stort företag. Vi har även flera produktionskritiska datorer som fortfarande kör windows NT

Samma här, P4orna är ju, om man bortser från ett par servrar, de nyaste vi kör i produktionen. Finns en hel del P3-500MHz kvar med NT4/2000 på X) Sitter med en sån NT-dator och försöker få in i VMware på en ny PC med XP just nu som ett projekt, för att få systemet att snurra säkert ett tag tills vi får in ny lösning med hårdvara/mjukvara.

Det värsta är att de flesta är märkesdatorer från Compaq/Dell årsmodell nån gång runt 1999-2001, vilket innebär special-pinout på PSU, ibland med annan passform i chassit, samt att hårddiskarna börjar ge sig.

Annars tror jag som föregående personer skrivit att smartphones och pads kommer ta en hel del av åtminstone den mobila marknaden.
De flesta har ingen koll på vad AMD eller Intel är utan ska bara ha en dator "att spela lite spel, surfa och köra office på". De bryr sig inte värst mycket om Bulldozer vs. Sandy Bridge, de kollar om man får med skärm och om lådan ser hyfsad ut och framförallt priset...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag vill att ommärkningsföretagen går under och att endast bygga-själv marknaden finns kvar.

Liite önsketänkande får man allt unna sig ^^

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det värsta är att de flesta är märkesdatorer från Compaq/Dell årsmodell nån gång runt 1999-2001, vilket innebär special-pinout på PSU, ibland med annan passform i chassit, samt att hårddiskarna börjar ge sig.

Haha ja dom är riktigt hemska!