Asrock gör moderkort med PCI Express 3.0

Permalänk
Melding Plague

Asrock gör moderkort med PCI Express 3.0

Fördubblad bandbredd till grafikkorten är huvudnumret när Asrock presenterar fem nya moderkort för Intel Sandy Bridge, men det finns en hållhake.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hooooooray, äntligen kan vi börja utnyttja bandbredden i våra grafikkort till max....eller nått

Bra för Hårddiskar iallafall

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Om de tänker börja sälja dem innan passande grafikkort och Ivy Bridge kommer så kan jag nästan satsa pengar på att några icke pålästa personer kommer att köpa dessa moderkort bara för att de är så bra på pappret... Det är ju också ett sätt att tjäna pengar på.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Kommer Nvidias Kepler mfl ha/behöva ha PCIE 3.0 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Om de tänker börja sälja dem innan passande grafikkort och Ivy Bridge kommer så kan jag nästan satsa pengar på att några icke pålästa personer kommer att köpa dessa moderkort bara för att de är så bra på pappret... Det är ju också ett sätt att tjäna pengar på.

Garantär't.

Lär ju dröja rätt länge innan vi ser kretsar som kan utnyttja bandbredden i PCI-E 3.0, vad jag vet så når väl dagens grafikkort inte ens upp till 16GB/s?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Radeon 6000-serien använder PCI-e 2.1 åtminstone, så lite nytta har man väl trots allt av detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gamla gfxkort ska boostas lite med

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av usilusken:

Radeon 6000-serien använder PCI-e 2.1 åtminstone, så lite nytta har man väl trots allt av detta?

Med tanke på att det inte finns någon kontrollerkrets som klarar 3.0 - nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziern:

Kommer Nvidias Kepler mfl ha/behöva ha PCIE 3.0 då?

Njä...Grafikkort i dagsläget klarar sig på PCI-E x8 x16 PCI-E 2.0 borde räcka till kepler tar nog 2år ännu innan 16x PCI-E 3.0 används fullt ut

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

ska inte 2011 också ha pci-express 3.0 för 2011 skulle väll komma i början av 2012. lite fail ändå att man gör en 2011 socket precis som året och sedan blir den försenad till 2012 HAHA

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att vara ute i tid, hellre att det sitter redo ( 2 år för tidigt? ) Än att grafikkorten kräver det när det inte finns på moderkorten.

Men jag håller med, det är säkert ngt som de kommer sälja på.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

ska inte 2011 också ha pci-express 3.0 för 2011 skulle väll komma i början av 2012. lite fail ändå att man gör en 2011 socket precis som året och sedan blir den försenad till 2012 HAHA

lät lite roligt i början när man tänkte på året 2011:P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Om de tänker börja sälja dem innan passande grafikkort och Ivy Bridge kommer så kan jag nästan satsa pengar på att några icke pålästa personer kommer att köpa dessa moderkort bara för att de är så bra på pappret... Det är ju också ett sätt att tjäna pengar på.

Får väl hoppas på att Inet m.fl. förtydligar detta, alternativt att de inte börjar sälja dem innan Ivy Bridge kommer...

Skulle det fungera med en SB-processor, men i PCI 2.0? Eller har man ingen användning för de här moderkorten innan IB?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Eller så väntar man med att köpa ett sånt kort tills det finns annan hårdvara som stöder detta, så man ser vilka buggar det blir, och köper generation 3b som släpps efter sen )

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Skrivet av DeFeCT79:

Eller så väntar man med att köpa ett sånt kort tills det finns annan hårdvara som stöder detta, så man ser vilka buggar det blir, och köper generation 3b som släpps efter sen )

Men det är ju de som inte förstår att PCI-e 3 är onödigt i dagens läge som kommer kasta pengar på det här. ASRock vet det och därför trycker de ut det så tidigt. Säljteknik, hemskt men sant.

Permalänk
Medlem

Försäljningsknep... Grafikkorten använder inte ens fulla PCI-E x16 2.0 i nuläget.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Esseboy:

Njä...Grafikkort i dagsläget klarar sig på PCI-E x8 x16 PCI-E 2.0 borde räcka till kepler tar nog 2år ännu innan 16x PCI-E 3.0 används fullt ut

Håller med.

Techreport gjorde för ett år sedan ungefär ett test med GTX 480.

Man körde i PCI-e 2.0 x4/x8/x16. PCI-e 1.1 x16 = PCI-e 2.0 x8.

Prestandaförlusten låg i snitt på;

PCI-e 8x = -2%
PCI-e 4x = -7%

Så behovet av PCI-e 3.0 är i dagsläget högst akademisk. Inget som bör styra valet av moderkort de senaste året som kommer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Håller med.

Techreport gjorde för ett år sedan ungefär ett test med GTX 480.

Man körde i PCI-e 2.0 x4/x8/x16. PCI-e 1.1 x16 = PCI-e 2.0 x8.

Prestandaförlusten låg i snitt på;

PCI-e 8x = -2%
PCI-e 4x = -7%

Så behovet av PCI-e 3.0 är i dagsläget högst akademisk. Inget som bör styra valet av moderkort de senaste året som kommer.

Problemet ligger ju i att när vi väl behöver snabbare så finns det, så det inte blir som SATA där SSD-diskarna förändrade hela tillvaron. Men visst, finns väl ingen större anledning att släppa ett moderkort med det nu

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

bättre om de slänger fram sitt mini-itx FM1 moderkort!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av neom96:

ska inte 2011 också ha pci-express 3.0 för 2011 skulle väll komma i början av 2012. lite fail ändå att man gör en 2011 socket precis som året och sedan blir den försenad till 2012 HAHA

De kommer väl få byta namn på sin sockeln till 2012 o sätta dit en mer pin

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag läste någonstans att PCIe 3.0 förutom att öka bandbredden även skulle innehålla en del nyheter, t ex stöd för att dynamiskt växla mellan olika protokoll. Hittar tyvärr ingen utförlig info om detta, någon som vet?

För att vara lite tråkig:

Citat:

Fördubblad bandbredd till grafikkorten är huvudnumret när Asrock presenterar fem nya moderkort för Intel Sandy Bridge, men det finns en hållhake.

Avsaknaden av enheter med stöd för PCIe 3.0 är mer av en hake än en hållhake.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av PeCe:

Jag har för mig att jag läste någonstans att PCIe 3.0 förutom att öka bandbredden även skulle innehålla en del nyheter, t ex stöd för att dynamiskt växla mellan olika protokoll. Hittar tyvärr ingen utförlig info om detta, någon som vet?

För att vara lite tråkig:
Avsaknaden av enheter med stöd för PCIe 3.0 är mer av en hake än en hållhake.

/PeCe

hållhake = grepp, tag, kontroll, tumme på ögat

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Men i dagsläget kan man ju bara använda x16 om man har 1 grafikkort. Kör man 2 i sli/cf så sänks det till x8. Kommer inte pci-e 3.0 förbättra detta? Eller har jag helt missförstått?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Men i dagsläget kan man ju bara använda x16 om man har 1 grafikkort. Kör man 2 i sli/cf så sänks det till x8. Kommer inte pci-e 3.0 förbättra detta? Eller har jag helt missförstått?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en del moderkort som klarar x16+x16

Visa signatur

Dator 1:GA-990FXA-UD3| 1090T 3.2 GHz||RX 480||8GB Hyper X 1600MHz||Samsung 850 EVO 250 Gb, WD Caviar Black 750Gb, WD Caviar Blue 1TB||Fractal Design R5||Corsair HX650||Noctua NH-D14||Asus Xonar DGX||
Dator 2: M4A785TD-V EVO|| 965 BE 3.4 GHz||R9 380||4GB 1333 MHz||F3 320 GB||Antec P183||Corsair TX650||CM Hyper 212+||

Permalänk
Medlem

F.n va negativa alla är ...Perfekt för mig då ja behöver nytt mobo,då har jag ju möjlighet till kepler och ivy när det kommer!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Men i dagsläget kan man ju bara använda x16 om man har 1 grafikkort. Kör man 2 i sli/cf så sänks det till x8. Kommer inte pci-e 3.0 förbättra detta? Eller har jag helt missförstått?

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt 4år gamla moderkort klarar av 2x x16

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av f.a:

F.n va negativa alla är ...Perfekt för mig då ja behöver nytt mobo,då har jag ju möjlighet till kepler och ivy när det kommer!!

Poängen är att Kepler inte kommer vara strypt av PCI-e 2.0. Så PCI-e 3.0 är meningslöst i dagsläget. Vid den tiden du behöver bandbredden i PCI-e 3.0 kommer det ha kommit nya generationer processorer så det är dags att uppgradera igen.

Är du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jaa tex ivy bridge.....
Eller har jag missat att ivy inte e 1155 kompatibel?
Läste iaf på asrocks hsida att det senare kommer att
funka med 3.0 och ivy.Varför skulle jag inte
Kunna köpa mobot nu och köra SB och senare IB?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av f.a:

Jaa tex ivy bridge.....
Eller har jag missat att ivy inte e 1155 kompatibel?
Läste iaf på asrocks hsida att det senare kommer att
funka med 3.0 och ivy.Varför skulle jag inte
Kunna köpa mobot nu och köra SB och senare IB?

Ok, jag menade lite längre in i framtiden än Ivy Bridge som praktiskt taget står för dörren.

Du har helt rätt, Ivy Bridge kommer stödja LGA 1155.

Min poäng är att det är helt meningslöst att köpa nya Asrock-kortet för att de har PCI-e 3.0. Då kan du lika gärna ha vilket LGA 1155 moderkort som helst som stödjer Ivy Bridge.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Får väl hoppas på att Inet m.fl. förtydligar detta, alternativt att de inte börjar sälja dem innan Ivy Bridge kommer...

Skulle det fungera med en SB-processor, men i PCI 2.0? Eller har man ingen användning för de här moderkorten innan IB?

Skickades från m.sweclockers.com

SB funkar som vanligt på dessa mobon.