Permalänk
Medlem

köpråd uppgradering för ca 1500?

tjenare. Jag ska nu uppgradera min dator och jag har ungefär 4000kr att ge.
såhär ser min dator ut:
processor: amd athlon x2 5000+ 2,937ghz
ram: a-data 800mhz nerklockade till 540 ungefär för att processorn ska vara stabil
processorkylning: corsair a50
grafikkort: geforce gts 450
moderkort: asus m4a77
nätagg: något 500w
vad skulle ni köpa för att uppgradera datorn?
och motivera varför ni skulle köpa just det! tack för mig.

Permalänk
Medlem

Jag hade sparat ytterligare en liten slant eller lagt ut minnen, processor & moderkort på tradera och köpt nya komponenter för 1500kr + det du fick dom sålda för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Jag hade sparat ytterligare en liten slant eller lagt ut minnen, processor & moderkort på tradera och köpt nya komponenter för 1500kr + det du fick dom sålda för.

okej, moderkortet blir kvar, men det lutar åt ny processor och minnen.

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att den bästa uppgraderingen du kan göra för "upplevd prestanda" i dagens läge är att trycka in en SSD i datorn. Den här t.ex. borde funka fint för OS + lite program och spel.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=827705

Detta ger dig inte högre framerate i något spel eller så men datorn blir jäkligt rapp att jobba med. Se till att ditt moderkort stödjer AHCI. Om du vill spara pengar kan du även skaffa en 60 GB:are, men då får du vara försiktig med vad du lägger in på den. SSD:s gillar inte att vara knökfulla.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Min uppfattning är att den bästa uppgraderingen du kan göra för "upplevd prestanda" i dagens läge är att trycka in en SSD i datorn. Den här t.ex. borde funka fint för OS + lite program och spel.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=827705

Detta ger dig inte högre framerate i något spel eller så men datorn blir jäkligt rapp att jobba med. Se till att ditt moderkort stödjer AHCI. Om du vill spara pengar kan du även skaffa en 60 GB:are, men då får du vara försiktig med vad du lägger in på den. SSD:s gillar inte att vara knökfulla.

tack så mycket för tipset. Det låter intressant, men jag vill först och främst känna ökning i spel, alltså högre framerate. är en billig 4-kärnig processor en bra uppgradering?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att om du tänkt uppgradera mer i framtiden kan nätagg vara bra att börja med då dom inte blir gamla lika fort som en processor tex.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Jag skulle säga att om du tänkt uppgradera mer i framtiden kan nätagg vara bra att börja med då dom inte blir gamla lika fort som en processor tex.

nätaggregatet är i princip nytt(sen i vintras) och det är är bra märke, kommer bara inte ihåg vad, tror det var corsair. några andra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nvidiaa:

nätaggregatet är i princip nytt(sen i vintras) och det är är bra märke, kommer bara inte ihåg vad, tror det var corsair. några andra tips?

aha men det är ju bra
antog att det var ett gammalt billigt skit agg utan märke typ

isåfall skulle jag nog säga vänta faktiskt, spara så mycket du kan i några månader AMD bulldozer ska väl komma snart. även om det inte är något i din prisklass kommer du har sparat ihop till att uppgradera moderkaka+prolle+ram vid det laget och troligen kommer priserna på phenom droppa

vill du absolut uppgradera nu så är väl processor det som kan göra lite skillnad i spel tror jag

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

En SSD hårddisk kommer nog få datorn att kännas som ny. Tills du ska spela. Då räcker inte 1500:- så långt då det antingen är processorn som flaskhalsar vs grafikkort. Kanske finns några klipp på blocket?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av nvidiaa:

tack så mycket för tipset. Det låter intressant, men jag vill först och främst känna ökning i spel, alltså högre framerate. är en billig 4-kärnig processor en bra uppgradering?

Min uppfattning är att man fortfarande inte ska förvänta sig någon dramatisk prestandaökning i spel bara för att man har 4 istället för 2 processorkärnor. Ett nämnvärt undantag är kanske BF Bad Company 2 som går riktigt dåligt på 2-kärniga processorer. I övrigt gäller nog att en (billig) lågt klockad 4-kärning processor inte nödvändigtvis är bättre för spel än en högre klockad 2-kärning. Men i dagens läge är det nog korkat att köpa en 2-kärning prolle. Även snabba 4-kärniga är ju "billiga".

Det verkar dock som du har en del marginaler på det där moderkortet, både när det gäller processor och minne. Det där med "underklockade minnen i 540 MHz" när ditt kort stödjer DDR2 1066 låter ju inte alls bra. Om du känner att du måste uppgradera nu och inte kan vänta och spara till en helt ny platform, så är nog en Phenom II X4 (så högt klockad som du har råd med) + något drägligt DDR2 1066 minne (Kingston tycker jag är bra) en ok uppgradering. Jag har dock dålig koll på AMD:s prollar, så någon annan kan kanske komma med ett mer prisvärt alternativ.

Tyvärr är det dock så att det inte går att få en "ny dator" för 1500 pix. En SSD är som sagt nog den mest dramatiska förändringen man kan göra.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Byter du CPU för 1500:- så får du en bra AMD 4/6 kärnig.
Men istället så tappar du kraft som nu på dina ramminnen.
540x2=1080. DDR2. Så dom är inte lite överklockade då?
Ditt 450 gts grafikkort är förmodligen den bästa komponenten du har för stunden.

Så jag röstar på en 4 kärning processor om det är att spela som ligger i fokus. Eller spara pengarna. Kanske är det klokaste

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Min uppfattning är att man fortfarande inte ska förvänta sig någon dramatisk prestandaökning i spel bara för att man har 4 istället för 2 processorkärnor. Ett nämnvärt undantag är kanske BF Bad Company 2 som går riktigt dåligt på 2-kärniga processorer. I övrigt gäller nog att en (billig) lågt klockad 4-kärning processor inte nödvändigtvis är bättre för spel än en högre klockad 2-kärning. Men i dagens läge är det nog korkat att köpa en 2-kärning prolle. Även snabba 4-kärniga är ju "billiga".

Det verkar dock som du har en del marginaler på det där moderkortet, både när det gäller processor och minne. Det där med "underklockade minnen i 540 MHz" när ditt kort stödjer DDR2 1066 låter ju inte alls bra. Om du känner att du måste uppgradera nu och inte kan vänta och spara till en helt ny platform, så är nog en Phenom II X4 (så högt klockad som du har råd med) + något drägligt DDR2 1066 minne (Kingston tycker jag är bra) en ok uppgradering. Jag har dock dålig koll på AMD:s prollar, så någon annan kan kanske komma med ett mer prisvärt alternativ.

Tyvärr är det dock så att det inte går att få en "ny dator" för 1500 pix. En SSD är som sagt nog den mest dramatiska förändringen man kan göra.

jag har funderat på att köpa en phenom x4 då dom är hyffsat billiga. nej, sammanlagt ligger dom på 540 mhz, alltså väldigt långsamma. jag var tvungen att underklocka mina 800mhz för att dom inte skulle bluescreena när jag hade överklockat processorn.
och i battlefield bc2 flyter det på asbra, jag lirar högsta inställningar i 1680x1050, upplever aldrig något lagg och fps under 30 förekommer ej.

Skrivet av XrOo:

Byter du CPU för 1500:- så får du en bra AMD 4/6 kärnig.
Men istället så tappar du kraft som nu på dina ramminnen.
540x2=1080. DDR2. Så dom är inte lite överklockade då?
Ditt 450 gts grafikkort är förmodligen den bästa komponenten du har för stunden.

Så jag röstar på en 4 kärning processor om det är att spela som ligger i fokus. Eller spara pengarna. Kanske är det klokaste

läs det jag skrev ovan på minnena, dom är 540mhz sammanlagt :/
jo grafikkortet är nyligen köpt, det är även överklockat.
aja, blir nog nya minnen och processor!

Permalänk
Medlem

ändrad fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nvidiaa:

ändrad fråga!

Hur stora är minnet/minnena du har?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nvidiaa:

ändrad fråga!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/621551/2011-07-14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1mike20:

Hur stora är minnet/minnena du har?

800mhz

Permalänk

Ganska jätte fel ställe att lägga tråden på

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

Ganska jätte fel ställe att lägga tråden på

jag ber om ursäkt. vart borde den legat egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nvidiaa:

jag ber om ursäkt. vart borde den legat egentligen?

Ett bra ställe hade väl varit här: http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Permalänk
Medlem

Var det inte den länken jag just postade?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Var det inte den länken jag just postade?

jo fast den postades precis innan så jag hade inte sett att du svarat

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

tack så mycket. ska tänka på det i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

jo fast den postades precis innan så jag hade inte sett att du svarat

Det var ju mitt inlägg du citerade?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

va?

Jag citerade nvidiaa men det måste fu*kat ur jag ber om ursäkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

va?

Jag citerade nvidiaa men det måste fu*kat ur jag ber om ursäkt

Weird.. aja, ingen skada skedd. Bara funderade över varför du rättade mig med samma länk.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL