Rykte: AMD Bulldozer försenas till oktober, sju modeller med nya specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Hur har specifikationerna blivit nerbantade?

vad jag syftade på var...

Citat:

Processortillverkaren AMD kan tvingas skjuta upp FX-serien med ytterligare en månad. Samtidigt framkommer fler uppgifter om nedbantade modeller med färre processorkärnor.

Permalänk

Förvånad?,nej..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Jo förhoppningsvis så kommer BD prestera bättre än Sandy Bridge, problemet är bara att om det nu är sant med förseningar igen, så börjar lansering av första generationens Bulldozer glida farligt nära lanseringen av Ivy Bridge (efterföljaren till Sandy Bridge på samma socket). Eftersom det vore otroligt att en krympning och förfining av tillverkningstekniken inte innebär bättre prestanda, så hamnar folk än en gång i dilemmat. Sakall jag köpa Bulldozer generation 1, eller skall jag vänta på Ivy Bridge.....lanseringen är ju så nära. AMD skulle behöva släppa processorerna så fort som möjligt för att slippa det tänket.

Ivy Bridge kommer nog prestera bättre än Sandy Bridge, det har varit så vid Intels senaste krympningar då de brukar ha högre klockfrekvenser iom krympningen.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem

Kan ju lika bra vänta på Komodo nu ;p

Permalänk
Medlem

En processor måste inte nödvändigtvis vara varken snabbast eller billigast för att vara det bästa alternativet. Server-marknaden efterfrågar främst hög prestanda per watt och där ser Bulldozer ut att ha ett par äss i rockärmen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför Intel-fanboys bryr sig, ärligt talat.

Vi har redan konstaterat att AMD inte kommer att leverera topprestandaprocessorer till konsumenter, dvs. för dom som ska ha det är det inte aktuellt att köpa, och har aldrig varit det, om inte annat av rena principskäl.

Men om man vart med ett tag så fattar man att ett (nästan) monopol på en marknad i de flesta fall leder till att den dominerande monoliten tar ut lite mer i vinst bara för att de kan. Att det i längden leder till olika typer av stagnation är liksom bara "grädde på moset".

Ett inte helt osannolikt scenario, det har hänt förr.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

laptops?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angenema problem

Skrivet av RHWarrior:

Fattar inte varför Intel-fanboys bryr sig, ärligt talat.

Vi har redan konstaterat att AMD inte kommer att leverera topprestandaprocessorer till konsumenter, dvs. för dom som ska ha det är det inte aktuellt att köpa, och har aldrig varit det, om inte annat av rena principskäl.

Men om man vart med ett tag så fattar man att ett (nästan) monopol på en marknad i de flesta fall leder till att den dominerande monoliten tar ut lite mer i vinst bara för att de kan. Att det i längden leder till olika typer av stagnation är liksom bara "grädde på moset".

Ett inte helt osannolikt scenario, det har hänt förr.

Jag har alltid kört amd cpu och just nu en
955BE..Jag väntar tålmodigt på BD,men inser att jag väntar helt
I onödan då det finns SB som inte enns BD rår på tyvärr..
Det är min mag känsla,tror de försöker få upp
Prestandan på BD för att komma upp i SB prestanda ,därav alla förseningar..
Överväger ett SB med 2500k, men jag vill att BD är riktigt bra därför velar jag SB köp...
Är det oktober som gäller kan man ju lika gärna vänta in ivy...
Angenäma problem..Har ingen panik med bygget,
Har ett 650D med Ax850 16gb1600 vang.2x120gb ocz vertex 3.En blu ray .
Det som saknas är ett mobo cpu gpu och kylning.
Vad skulle ni gjort??

Permalänk
Medlem

Äh vafan.. jag har gjort mitt. Har am3+ & de blir BD sen.. skitsamma de e ju inte som att man kommer köpa skräp.
De kanske inte är de fetaste den här gången, men måste ja ha det?
fukkit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av XxX watercooling:

men du kan väl ändå köpa typ en billig x4:a och sen ett am3+ kort :)? ,och sedan uppgradera till bulldozer när din ekonomi tillåter dig..
Du kan ju hitta billiga grejor här på swec och på blocket

Har såpass lite pengar (köper annat än datorer också) att jag helst vill uppgradera direkt upp till bulldozer/ivy bridge direkt istället för att ta en omväg via phenom 2, speciellt eftersom jag inte spelar några spel som är särskilt krävande just nu: Portal 2, Potatosackspelen och Star Wars: Battlefront 2 (barndomsklassiker ). Mina föräldrar låter nämligen inte mig köpa de spel jag vill (spel med artonårsgräns).

Enda anledningen till att jag ens får köpa spel med sextonårsgräns är förmodligen att jag ändå bara kan åka och köpa dem i hemlighet och spela dem innan de kommer hem från jobbet (är sexton).

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Har såpass lite pengar (köper annat än datorer också) att jag helst vill uppgradera direkt upp till bulldozer/ivy bridge direkt istället för att ta en omväg via phenom 2, speciellt eftersom jag inte spelar några spel som är särskilt krävande just nu: Portal 2, Potatosackspelen och Star Wars: Battlefront 2 (barndomsklassiker ). Mina föräldrar låter nämligen inte mig köpa de spel jag vill (spel med artonårsgräns).

Enda anledningen till att jag ens får köpa spel med sextonårsgräns är förmodligen att jag ändå bara kan åka och köpa dem i hemlighet och spela dem innan de kommer hem från jobbet (är sexton).

får du inte spela spel från 18 år ^^ HAHAHA xD
lol jag e 14, får spela vad ja vill bara ja sköter mej i skolan

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av XxX watercooling:

får du inte spela spel från 18 år ^^ HAHAHA xD
lol jag e 14, får spela vad ja vill bara ja sköter mej i skolan

Jag tycker också att det är löjligt, men mina föräldrar är halvt lobotomerade (nja, inte riktigt, men ibland skulle man kunna tro det).
Sommarjobbade tre veckor på ett fritids för barn som gick i förskolan upp till tvåan och tom där fanns det ungar som spelade black ops.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jo förhoppningsvis så kommer BD prestera bättre än Sandy Bridge, problemet är bara att om det nu är sant med förseningar igen, så börjar lansering av första generationens Bulldozer glida farligt nära lanseringen av Ivy Bridge (efterföljaren till Sandy Bridge på samma socket). Eftersom det vore otroligt att en krympning och förfining av tillverkningstekniken inte innebär bättre prestanda, så hamnar folk än en gång i dilemmat. Sakall jag köpa Bulldozer generation 1, eller skall jag vänta på Ivy Bridge.....lanseringen är ju så nära. AMD skulle behöva släppa processorerna så fort som möjligt för att slippa det tänket.

Ja, men nu har väl Intel också skjutit på lanseringen på både Sandy Bridge E och Ivy bridge. SB-E verkar nu inte komma förrän runt januari 2012, och Ivy bridge minns jag inte riktigt, men det var väl lite vagt där, men det kunde vara framskjutet ända till sommaren 2012. Om det stämmer så lämnar det ju utrymme för AMD med dessa förseningar. Spekulationsvis kan man ju ana att Intel känner mindre press att släppa dessa CPUer nu när AMD verkar ha problem. Varför anstränga sig i onödan liksom?
Om prestandan stod det på Wikipedia att man räknade med en prestandaförbättring på 30% med Ivy bridge jämfört med Sandy, dock ociterat. Om det stämmer så är det ganska mycket mer än prestandaökningen som var mellan Westmere och Sandy bridge, som uppgavs till 17%.

Skrivet av RHWarrior:

Men om man vart med ett tag så fattar man att ett (nästan) monopol på en marknad i de flesta fall leder till att den dominerande monoliten tar ut lite mer i vinst bara för att de kan. Att det i längden leder till olika typer av stagnation är liksom bara "grädde på moset".

Ett inte helt osannolikt scenario, det har hänt förr.

Ja, det kanske redan händer. Jag tyckte Intel drog ner på tempot ganska kort efter att de släpte Core 2 och befäste sin dominans. Och nu verkar det som att det händer igen. Sandy bridge E var ju tänkt att komma till hösten, och Ivy bridge hade man från allra första början pressat så tidigt som vintern i år. Men motståndet uteblev, så SB-E väntas inte förrän januari 2012, och Ivy bridge kanske inte förrän nästa sommar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Ja, det kanske redan händer. Jag tyckte Intel drog ner på tempot ganska kort efter att de släpte Core 2 och befäste sin dominans. Och nu verkar det som att det händer igen. Sandy bridge E var ju tänkt att komma till hösten, och Ivy bridge hade man från allra första början pressat så tidigt som vintern i år. Men motståndet uteblev, så SB-E väntas inte förrän januari 2012, och Ivy bridge kanske inte förrän nästa sommar.

Är själv på samma linje, jag tror att Intel helt enkelt sitter och trycker på både SB-E och IB liksom varför inte tjäna pengar på sina äldre arkitekturer tills AMD får arslet ur vagnen och om det skulle bli så att BD presterar bättre eller i par med Core I7-2600 så släpper Intel säkert en högre klockad i samma serie som klår BD + en prissänkning på hela Sandy Bridge serien.

Och om Intel ser sin försäljning minska märkbart efter BD släpps eller att BD tar prestandakronan så kan jag satsa huset på att Intel kommer släppa SB-E och Ivy Bridge som planerat dvs i höst respektive tidigt 2012. Intel är inte Nvidia precis inga TSMC problem där inte

Verkar många som sitter och jämrar sig om att prestandakronan inte är viktig osv, det är rent skitsnack det är skitviktigt visst om man är student eller så, så är nog Pris/Prestanda viktigt. Men har man ett normalavlönat jobb så är datorer en väldigt billig hobby i jämförelse med tex bilar.

Själv sitter jag och väntar på Ivy Bridge och Kepler och tar det lugnt har absolut ingen stress med nytt bygge.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem

Var aldeles för länge sedan jag läste på om arkitekturer för att kunna avgöra detta själv, så undrar om någon här skulle kunna hjälpa mig med lite spekulationer...

Ska bygga en maskin för att virtualisera ovanpå, vilket därför leder till att jag är ute efter så många kärnor/trådar som möjligt.

Måste ju erkänna att det ryckte lite i baguetten när jag såg BD 8 core... men, då är dom alltså _inte_ HT?
(hade ju hoppats på 16 trådar...)

Nu när jag läst här i tråden så verkar ju folk mena på att en Intel 4 core med HT = 8 trådar, mer eller mindre är samma sak som en BD med 8 core?
Är alltså HT såpass effektivt så det krämar ur det dubbla ur varje core?

Så, kan jag likaväl välja en SB med 4+ht=8 trådar, som en BD 8 core?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nu när jag läst här i tråden så verkar ju folk mena på att en Intel 4 core med HT = 8 trådar, mer eller mindre är samma sak som en BD med 8 core?
Är alltså HT såpass effektivt så det krämar ur det dubbla ur varje core?

Verkligen inte!De första versionerna av intels processorer som hade HT, där rekomenderade man att stänga av funktionaliteten för servrar eftersom det försämrade prestanda. HT passar inte bra för servrar, undantaget är servrar som används som beräkningsdatorer.
Nyare processorer från Intel stänger av HT av sig själva, processorn kan liksom känna av när det inte är effektivt längre.

Under ideala förhållanden (applikationer som är optimerade för Intels processorer och körs ensamma) kan HT ge en boost på runt 30% jämfört med om HT inte funnits på kärnan.

Permalänk
Avstängd

haha alla dessa jevla förseningar med alla dessa produkter från alla
dessa tillverkare verkar tyda på en sak: smart marknadsföringsknep.

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Verkligen inte!De första versionerna av intels processorer som hade HT, där rekomenderade man att stänga av funktionaliteten för servrar eftersom det försämrade prestanda. HT passar inte bra för servrar, undantaget är servrar som används som beräkningsdatorer.
Nyare processorer från Intel stänger av HT av sig själva, processorn kan liksom känna av när det inte är effektivt längre.

Under ideala förhållanden (applikationer som är optimerade för Intels processorer och körs ensamma) kan HT ge en boost på runt 30% jämfört med om HT inte funnits på kärnan.

Okej, så kan det vara värt att vänta på BD för att då som vanlig dödlig konsument få tillgång till 8 cores per CPU? Vilket då borde vara väl mycket bättre att virtualisera ovanpå än en Sandy Bridge i7?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Okej, så kan det vara värt att vänta på BD för att då som vanlig dödlig konsument få tillgång till 8 cores per CPU? Vilket då borde vara väl mycket bättre att virtualisera ovanpå än en Sandy Bridge i7?

Inte säkert eftersom Bulldozerkärnorna är indelade två och två i moduler som delar på cacheminne, vilket gör att de förmodligen inte presterar riktigt lika bra som åtta fristående kärnor (i flertrådade saker, i fåtrådade presterar de teoretiskt bättre än åtta fristående kärnor).

I kombination med att varje kärna kanske inte är lika snabb som de i 2600k är det svårt att på förhand veta vilken som är bäst i flertrådade applikationer.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Vänta i evigheter på något som inte ens presterar märkbart bättre än 2600k, känns sjukt lönt
Nästa bygge blir iaf dock ivy, amd hänger inte med alls längre, tyvär.

Permalänk
Medlem

Tja, vi är fortfarande entusiaster här. De stora pengarna ligger som tidigare sagts i server-modellerna och budgetsegmentet för där kommer alla märkesdatorerna som företag köper in. De struntar fullständigt i om de får 150fps i nåt pangpang-spel när allt de ska göra är köra lite mail och office liksom.
Där tror jag Llano har en bra chans att komma in.

Själv var jag sugen på en Thuban redan sommaren 2010, men höll mig till julen i väntan på Bulldozer, men då den blev försenad så mycket skaffade jag en Athlon x4 640. Den klarar ju av allt som jag kör och lite till än så länge egentligen, jag kommer ju bara uppgradera till Bulldozer eller SB "för att jag har lust" Inte för att jag faktiskt behöver. Nu har jag trimmat upp den till 3,4GHz, men även det var mest för att det var kul att labba lite med hårdvaran, inte för att jag kände att mitt WoW gick slött precis.

Så jag väntar nog i lugn och ro och köper det som verkar vettigast. Svårt att veta hur det kommer fungera med fler heltals-kärnor istället för HT till vardags. Eftersom det inte finns CPUs som fungerar så än, så är det ingen idé att spekulera om den kommer att klå SB eller bli slagen. Bara vänta och se.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gibbe:

Om prestandan stod det på Wikipedia att man räknade med en prestandaförbättring på 30% med Ivy bridge jämfört med Sandy, dock ociterat. Om det stämmer så är det ganska mycket mer än prestandaökningen som var mellan Westmere och Sandy bridge, som uppgavs till 17%.

Det som är nytt i Ivy Bridge är övergången från "vanlig" transistor till "tri-gate" transistor. Effekten av detta ska tydligen ungefär motsvara den man får vid en krympning av tillverkningsprocessen. Om detta stämmer så kommer SNB -> Ivy Bridge motsvara två krympningar.

Resultatet av detta är att Intel har valet att endera öka klockfrekvensen med upp till 37% med bibehållen strömförbrukning ELLER sänka strömförbrukningen med upp till 50% med bibehållen prestanda (förenkling av denna artikel.

Gissningsvis så kommer man fokusera på lägre strömförbrukning i Atom och mobila Ivy Bridge. Desktopvarianterna får nog högre frekvens.

För server CPUer betyder nog detta att man behåller klockfrekvens men ökar antalet CPU-kärnor med 50%. Att öka antalet CPU-kärnor på desktop-varianterna är nog rätt meningslöst då väldigt få program ens utnyttjar mer än en CPU-kärna idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det som är nytt i Ivy Bridge är övergången från "vanlig" transistor till "tri-gate" transistor. Effekten av detta ska tydligen ungefär motsvara den man får vid en krympning av tillverkningsprocessen. Om detta stämmer så kommer SNB -> Ivy Bridge motsvara två krympningar.

Resultatet av detta är att Intel har valet att endera öka klockfrekvensen med upp till 37% med bibehållen strömförbrukning ELLER sänka strömförbrukningen med upp till 50% med bibehållen prestanda (förenkling av denna artikel.

Gissningsvis så kommer man fokusera på lägre strömförbrukning i Atom och mobila Ivy Bridge. Desktopvarianterna får nog högre frekvens.

För server CPUer betyder nog detta att man behåller klockfrekvens men ökar antalet CPU-kärnor med 50%. Att öka antalet CPU-kärnor på desktop-varianterna är nog rätt meningslöst då väldigt få program ens utnyttjar mer än en CPU-kärna idag.

Det är inte riktigt så att Intel kan välja och vraka.
Om du tittar på graferna så ser du att 37% lägre fördröjning på transistorerna är vid 0,7V. Medan vid 1,0V är fördröjningsminskningen på 18%, då servrar och desktops troligen kommer ha minst 1 volt, om inte mer, så kommer inte vinsten kunna bli så stor där.