Skulle villja klocka min AMD Phenom 2 x4 955 BE till 3.6... Ghz, kan jag det ?

Permalänk

Skulle villja klocka min AMD Phenom 2 x4 955 BE till 3.6... Ghz, kan jag det ?

Tjenare ! som tråden lyder så skulle jag vilja klocka min processor Phenom 2 x4 955be till 3.6 Ghz men kan jag det med dessa specs och hur gör jag det ?

Asus M4a77 AM3
HD 6950 flashat till 6970
8gb ddr2 ram
kör stock cooler och den låter som ett flygplan . skall byta till en cooler master Hyper TX3 så det får bli efter det ....

Någon som kan skriva en setup som man gör i bios eller finns det något speciellt program tack för svar

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en Black Edition så går du in i BIOS och ändrar i CPU settings och CPU multiplier.

Standard är 3,2GHz och borde då vara multiplier 16x. Vill du upp 400MHz ökar du CPU multiplier med 2 så du får 18x200 = 3600 MHz

Det du får hålla koll på är CPU-spänningen, den kan behöva sättas manuellt så den inte går för högt på AUTO. Jag fick ställa min vcore på 1.5V för att få upp min 640 från 3.0 till 3.4GHz stabilt. För dig kanske 1.4V räcker, du får testa efter klockning med IntelBurnTest eller liknande.

Jag kör också med en TX3, funkar fint och mycket tystare än orginalet Se till att du får på kylpastan bra bara. Jag fick prova 2-3 ggr. Bäst var att lägga tre strängar på kopparrören på kylaren och inget på CPUn. Flöt ut fint sista gången. Sen satte jag den fram->bak så fläkten blåser genom kylaren och vidare mot min bakre chassi-fläkt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban1993:

Tjenare ! som tråden lyder så skulle jag vilja klocka min processor Phenom 2 x4 955be till 3.6 Ghz men kan jag det med dessa specs och hur gör jag det ?

Asus M4a77 AM3
HD 6950 flashat till 6970
8gb ddr2 ram
kör stock cooler och den låter som ett flygplan . skall byta till en cooler master Hyper TX3 så det får bli efter det ....

Någon som kan skriva en setup som man gör i bios eller finns det något speciellt program tack för svar

det krävs att du förstår vad alla inställningar gör osv .

därför rekommenderar jag dig att du läser förljande.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Skitbra då vet jag hur jag skall ha kylaren sen och lite info där om hur jag skall göra

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

det krävs att du förstår vad alla inställningar gör osv .

därför rekommenderar jag dig att du läser förljande.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii

Japp, jag skall kolla detta

Permalänk
Medlem

Det är hur lätt som helst till 3.6 ghz! Höj bara multipeln så att den gånger cpu-busen blir 3.6ghz. Har du inte otur behöver du inte ens höja volten dvs inte mer värmeutveckling så både stockkylaren och tx3 fixar det utan problem. Blir den ostabil är det bara att höja volten ett snäpp.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

Det är hur lätt som helst till 3.6 ghz! Höj bara multipeln så att den gånger cpu-busen blir 3.6ghz. Har du inte otur behöver du inte ens höja volten dvs inte mer värmeutveckling så både stockkylaren och tx3 fixar det utan problem. Blir den ostabil är det bara att höja volten ett snäpp.

Bra svar

Permalänk

Kör stabilt med stock kylaren på 57 till 60c i full load på ett stress test i AMD overdrive på 1 timma . Kör nu 3.6 Ghz på 1.4v utan problem . Tror jag kan sänka tempen lite mer efter att jag har bytt CPU fläkt

Permalänk
Medlem

Låter bra!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX