AMD 2800+ oöverklockbar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KungMackan

jaja lilla vän riktigt så var det väl ändå inte.

jo, just så var det min lilla vän..
intel pentium pro började på 150mhz
och man kan iaf köpa p3 cpuer på 1400mhz...

innan du gnäller på nån eller ifrågasätter någon så kan du ju kolla upp fakta...

[klipt från db.com]
Intel Pentium III Tualatin 1400MHz/1.4GHz EB 133MHz 0.13 Boxed (with cpu-cooler!) FCPGA2
[/klipt från db.com]

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det inte X-bit Labs som alltid snackar skit om ATi och alltid ger feta poäng på nvidias prylar, testar med gamla drivisar osv? Dom kanske har något mot AMD också...

Permalänk
Hedersmedlem

Jo P3 Tualatin finns i 1400 mhz iaf.

edit: jag totalmissa att den redan finns svar. å inte går det att tabort.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Är det inte X-bit Labs som alltid snackar skit om ATi och alltid ger feta poäng på nvidias prylar, testar med gamla drivisar osv? Dom kanske har något mot AMD också...

med tanke på vad de skrivit om hammern känns det inte så...

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Är det inte X-bit Labs som alltid snackar skit om ATi och alltid ger feta poäng på nvidias prylar, testar med gamla drivisar osv? Dom kanske har något mot AMD också...

Jepp, de råkade använda fel drivrutiner om jag inte missminner mig. Men jag har följt dem väldigt länge, och postar ingenting från sidor som är oseriösa. De har väldigt bra övervakning av hårdvara, och deras tester är bland de bästa man kan hitta på internet, mycket grundliga och proffsiga.

Citat:

Om AMDs senaste klarare att klockas till 2500 eller 2400, beror vä på vilket exemplar man provar, men hur som helst så är den nära sin gräns. Nu får vi väl se om "hammaren" kommer att bli en värdig uppfäljare, personligen tror inte jag att det kommer att bli så överlägsen.

Sant sant, Tbred börjar närma sig sin gräns. Iofs verkar den ryska sidan x-bit länkar till inte speciellt bra på överklockning, som ni ser på deras bild har de inte ens höjt volten för att överklocka processorn, med mer volt och bättre kylning kan man nog komma lite mer än vad de har kommit till ivf.

Men poängen är den samma, Barton har 512 KB Level2-cache vilket kräver fler transistorer, vilket i sin tur kräver mindre frekvens. Känns som AMD inte kan ännu en gång höja antalet + Mhz på Barton och sänka frekvensen. X-Bit personalen säger även något mycket viktigt i nyhetsinlägget, AMD har sakta men säkert tagit bort möjligheter att överklocka, det började med L1-cache-brygglåsningen på Palomino, tyvärr kommer det nog mer.

Om man endast önskar att överklocka är P4-plattformen överlägsen AMD idag vill jag påstå.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Suck.. 512K kommer inte att begränsa Barton. Det är bara minne, det drar inte speciellt mycket ström, det är inte svårt att tillverka. Det enda jobbiga är att det tar plats och kostar därför mer. Athlon klockar inte mer för att arkitekturen inte orkar mer, minnet har inget med saken att göra.

Kolla bara på P4 Northwood, den har 512K L2 cache och den klockar till över 3GHz.

Och 2800+ som de testade hade ändå bara 256K cache så jag fattar inte vaffan ni snackar om.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Vad jag sett hittills av de AMD XP 2400+ som finns ute så verkar de klocka till 2300Ghz eller högre med luftkylning. Inte så illa men inte heller lika bra som de handplockade ex. några recentionssiter fick.
Men de visar att potential finns och jag skulle tippa på att AMD kommer med bättre steppings snart.
Som jag ser det är inte problemet för AMD just nu själva prollarna utan bristen på bra chipset. VIAs nya KT400 är ett fiasko, ett bra chipset är ett måste för att AMD ska kunna få den bandbredd som prollarna behöver och förtjänar.

Jag avvaktar och väntar på Nforce 2, KT 400A och SIS kommande chipset. Iaf 2 av dessa säger sig supporta DDR400 fullt ut, hoppas verkligen de lever upp till förväntningarna.

En XP på 2.5Ghz är fullt jämförbar med en P4 3.5-3.6Ghz om den bara får den bandbredd den behöver.

Permalänk

Problemet är ju att det fortfarande inte finns några 2400+, nä, AMD har tappat ansiktet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Ingen som tycker att det är VÄLDIGT konstigt att 2400+ och 2600+ utan problem klockar till 2.5GHz medans 2800+ har problem med att ens nå 2.4GHz?
Tror att de bara fick ett dåligt exemplar.

Beror på kärnan.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Det har inte kommit mycket nytt alls från AMD sen Thunderbird (som väl hämtade mycket från ursprungliga Athlon) tycker jag, AXIA och AVIA var riktigt fina exemplar på ingenjörskonst, 50% överklockning är inte dåligt det. XPs överklockningsförmåga är inte precis något att hurra över... Blev inte bli så mycket bättre i och med Thoroughbred heller för den delen, bara att hoppas de åtminstone släpper lite långsammare versioner än 2400+ med nya revisionen.

XP klockar ju rätt bra den med. En 1600+ t.ex. med AGOIA, AROIA stepping klarar ibland upp mot 2Ghz och i vissa fall över med bra kylning. Det är 600Mhz+ på en 1.4Ghz processor. Bäst i AMD serien är/var ju Duron 600 som ibland klarade över 100% överklockning

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn

XP klockar ju rätt bra den med. En 1600+ t.ex. med AGOIA, AROIA stepping klarar ibland upp mot 2Ghz och i vissa fall över med bra kylning. Det är 600Mhz+ på en 1.4Ghz processor. Bäst i AMD serien är/var ju Duron 600 som ibland klarade över 100% överklockning

Din prolle är ju klockad från 1600+ till 2400+ med monster pelt..
tänk på att en p4 gör samma klockning med orginalkylaren

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Din prolle är ju klockad från 1600+ till 2400+ med monster pelt..
tänk på att en p4 gör samma klockning med orginalkylaren

Det var min gamla 1600+, denna gör runt 2500+ - 2600+. (1600+ AGOIA)

Min gamla AGOGA gjorde ~2250-2300+ med vanligt vatten, 2450+ med pelt.

Men det var inte det jag pratade om, jag diskutterade XP:s klockning vs gamla TB. Att P4 klockar bättre vet jag och är inget jag förnekar.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristerZ
Problemet är ju att det fortfarande inte finns några 2400+, nä, AMD har tappat ansiktet..

Jodå den finns ute, i relativt små serier dock gissar jag eftersom den är slutsåld hela tiden. Men i Sverige finns den inte än.

Permalänk
Medlem

Min XP 1700+ klockar till 1870Mhz (2300+), inte så illa tycker jag själv. Billig var den och jag uppgraderar när Tbred 'B' kärnan gått ned i pris, men tidigast dock i början på nästa år om jag ska följa min egen plan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Pentium Pro, P2 ocg P3 har samma kärna och P3-tualatin är egentligen en kraftigt förbättrad Pentium Pro....

Dom har INTE alls samma kärna, dom är möjligvis baserade på samma kärna!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redruM
Med tanke på att Intel lade/lägger häpnandsväckande $1.000.000.000/kvartal på R&D mot AMD's $170.000.000 tycker jag AMD "hänger med" rätt hyfsat. Men bara hyfsat som sagt...

Siffermiffon - surfa in på http://biz.yahoo.com/fin/l/i/intc.html

Intel pysslar med en hel del annat än processorutveckling också. Dom har väl till och med gjort en mp3-spelare om jag inte minns fel.

Visa signatur

Why be politically correct, when you can be right?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lotsipxes

Intel pysslar med en hel del annat än processorutveckling också. Dom har väl till och med gjort en mp3-spelare om jag inte minns fel.

Dom gör mer än mp3 spelare.. En av de dyraste projekten var Itanium

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

(En XP på 2.5Ghz är fullt jämförbar med en P4 3.5-3.6Ghz)
Yeah right i dina drömmar kanske...
varför inte acceptera att pentium är bättre än amd,men jag säger inte att amd är skit..hade inte haft något emot en amd cpu heller men föredrar pentium...

Visa signatur

HamOdi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HamOdi
(En XP på 2.5Ghz är fullt jämförbar med en P4 3.5-3.6Ghz)
Yeah right i dina drömmar kanske...
varför inte acceptera att pentium är bättre än amd,men jag säger inte att amd är skit..hade inte haft något emot en amd cpu heller men föredrar pentium...

Med vilken fakta kan du konstatera att pentium är bättre än AMD, argument tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HamOdi
(En XP på 2.5Ghz är fullt jämförbar med en P4 3.5-3.6Ghz)
Yeah right i dina drömmar kanske...
varför inte acceptera att pentium är bättre än amd,men jag säger inte att amd är skit..hade inte haft något emot en amd cpu heller men föredrar pentium...

AMD är ett företag som tillverkar processorer.
Pentium är en processor.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Hedersmedlem

Skriver man amd cpu, så kan man ju mena vilken som helst de har tillverkat, så klart en (intel) pentium är bättre än en amd 286:a klon.
Snälla lär er det ni som inte vet!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HamOdi
(En XP på 2.5Ghz är fullt jämförbar med en P4 3.5-3.6Ghz)
Yeah right i dina drömmar kanske...
varför inte acceptera att pentium är bättre än amd,men jag säger inte att amd är skit..hade inte haft något emot en amd cpu heller men föredrar pentium...

Du är en perfekt Intel kund som har svalt Ghz-myten med hull och hår. Det finns AMD system på 2.3 Ghz som tar 18500 i 3Dmarks. Världens Högsta 3dMark är 21500 ungefär och det är uppnåt med extremkyld P4 på nästan 4Ghz, ett exempel på hur långsamma P4 egentligen är.
Visst P4 systemet är snabbare men vad behöver en AMD köras i för matcha det om vi leker med tanken att den får den bandbredd den behöver, 2.7Ghz kanske? Men ok Vi kan väl säga 2.8Ghz eftersom det ser lite osäkert ut på chipset-fronten till AMD för tillfället.

Gigahertz är inte allt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn

XP klockar ju rätt bra den med. En 1600+ t.ex. med AGOIA, AROIA stepping klarar ibland upp mot 2Ghz och i vissa fall över med bra kylning. Det är 600Mhz+ på en 1.4Ghz processor. Bäst i AMD serien är/var ju Duron 600 som ibland klarade över 100% överklockning

Visste att nån skulle anmärka på mina synpunkter om XPn, men du är ju också jäkligt extrem.

Kollade på overclockers.com och en 1600+ gick i snitt 20% snabbare medan Thunderbird 1000 kom upp i hela 35% överklockning.
Det är en rätt stor skillnad trots allt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna

Du är en perfekt Intel kund som har svalt Ghz-myten med hull och hår. Det finns AMD system på 2.3 Ghz som tar 18500 i 3Dmarks. Världens Högsta 3dMark är 21500 ungefär och det är uppnåt med extremkyld P4 på nästan 4Ghz, ett exempel på hur långsamma P4 egentligen är.
Visst P4 systemet är snabbare men vad behöver en AMD köras i för matcha det om vi leker med tanken att den får den bandbredd den behöver, 2.7Ghz kanske? Men ok Vi kan väl säga 2.8Ghz eftersom det ser lite osäkert ut på chipset-fronten till AMD för tillfället.

Gigahertz är inte allt..

Kan bara hålla med där...

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

AMD becuase mhz doesnt matter.
Athlonen är en riktigt bra prolle men nu börjar den bli gammal. Men jag tror att amd lyckas få den upp i 3ghz iallafall. Snart kommer även hammern.

Visa signatur

Bytt tillbaka till mitt gamla konto Myran....Moderatorer ni får ta bort detta konto

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna

Du är en perfekt Intel kund som har svalt Ghz-myten med hull och hår. Det finns AMD system på 2.3 Ghz som tar 18500 i 3Dmarks. Världens Högsta 3dMark är 21500 ungefär och det är uppnåt med extremkyld P4 på nästan 4Ghz, ett exempel på hur långsamma P4 egentligen är.
Visst P4 systemet är snabbare men vad behöver en AMD köras i för matcha det om vi leker med tanken att den får den bandbredd den behöver, 2.7Ghz kanske? Men ok Vi kan väl säga 2.8Ghz eftersom det ser lite osäkert ut på chipset-fronten till AMD för tillfället.

Gigahertz är inte allt..

Men vad 3dMark är inte allt heller jag skiter i 3dMark och Mhz jag vill ha en tyst och problemfri dator. Skulle jag köpa en ny dator nu skulle jag välja en P4. Det ända som igentligen är dåligt med P4 är ju priset annars är allt annat bra. Å jag har en fråga varför köpa en 2Ghz eller mer nu det är ju totalt onödigt det kostar en massa pengar jag har en P3 933 å klarar mej gått o väl

Permalänk
Medlem

Jag satsar på AMD så länge det är möjligt, tycker att de är bra och prisvärda prollar.
Har haft en T-bird som varit über!
K6:a hade jag ett tag, men den var ingen höjdare, det var Athlon-familjen som ändrade min åsikt.
Så fort datorbutiken.se får in 2600+ köper jag.
Intel är lite väl dyrt fortfarande...

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Avstängd

Enligt www.xbitlabs.com/news/story.html?id=1034683519 så kommer det att dröja tills Q3 2003 innan AMD får någon volym värd att nämna på Hammer. Att AMD skulle kunna öka sin försäljning från 7 miljoner Q2 till 10 miljoner Q4 återstår att se. Av en total marknad på 147 miljoner CPUer så tror man att Hammers andel kommer att vara 7 miljoner under 2003 vilket ger en marknadsandel på ca 4,7%.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."