Permalänk
Medlem

H80 eller Noctua NH-C12P SE14

Vilken kylare rekomenderar ni för en rigg som går 24/7 ?

H80 eller Noctua NH-C12P SE14

Datorn kommer att ha en lite överklockad Intel 2500k
Chassit är ett Antec P182 med fläktar på alla fläktplatser.
Min enda oro är att pumpen ska stanna på H80´in annars
tar jag gärna den för kylningens skull. Datorn används mest
till surfning men kommer även att användas till BF3.

Tacksam för svar.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Noctua NH-U9B SE2 kyler bra och är väldigt tyst
http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2
köpte den för några veckor sen och min cpu idlar på 18 grader, 48 grader under full load.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneJa:

Rekommenderar Noctua NH-U9B SE2 kyler bra och är väldigt tyst
http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2
köpte den för några veckor sen och min cpu idlar på 18 grader, 48 grader under full load.

18 grader i idle? Har du en rumstempratur på 0 eller?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk

Njaaa speedfan är väl inte att lita på eller? 18 grader låter... hmm... löjligt

EDIT: Glömde svara haha
Jag har en idle temp med Noctuan på 29-31 grader i ett ft02 chassi med rumstemperatur på 23, jag byter till H80 nu i veckan pga att den sitter lite märkligt (tycker jag) när mb är vänt 90 grader. Iofs såg jag också att du kollade efter modellen mindre, den kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem

ladda ner hwmonitor och coretemp och återkomm, har svårt o tro att du har under 30 i idle.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

AMDs Phenom II processorer är väl vid det här laget ganska kända för att rapportera inkorrekt idle-temp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Min största fundering är hur hållbarheten är på H80´in då den
ska gå dygnet runt. Jag brukar uppgradera med 2-3 års mellanrum
så den kommer att gå oavbrutet i 2-3 års tid. Det är ju 5 års garanti
på den men det hjälper ju inte så mycket om den lägger av och något
mer på datorn skulle gå sönder pga värmeproblem.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Min största fundering är hur hållbarheten är på H80´in då den
ska gå dygnet runt. Jag brukar uppgradera med 2-3 års mellanrum
så den kommer att gå oavbrutet i 2-3 års tid. Det är ju 5 års garanti
på den men det hjälper ju inte så mycket om den lägger av och något
mer på datorn skulle gå sönder pga värmeproblem.

Tror inte det är någon större chans att den bara slutar "fungera" dessutom så kommer processorn börja trottla och stänga av sig själv långt innan den blir förstörd av värmen.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

core temperaturen är 19 grader
temperaturen mellan cpun och mobo är 33 grader

http://imageshack.us/photo/my-images/818/cpu3.png/

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk

H80 = kyler välidigt bra och låter en del.
Nocuta = Kyler bra och låter inte mycket.

Beror helt på vad du ska prioritera, klockning eller tystnad, jag själv kör NH-D14 och den presterar som en H70 (Jag har testat själv). Så det är väldigt mycket klockning du kan göra med H80 då det är en uppgraderad version av H70.

Min 1366 i7 930 spinner på 4.1Ghz.

Om du bara ska klocka lite föreslår jag Noctuan Mycket behagligare att sitta bredvid.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

H80 = kyler välidigt bra och låter en del.
Nocuta = Kyler bra och låter inte mycket.

Beror helt på vad du ska prioritera, klockning eller tystnad, jag själv kör NH-D14 och den presterar som en H70 (Jag har testat själv). Så det är väldigt mycket klockning du kan göra med H80 då det är en uppgraderad version av H70.

Min 1366 i7 930 spinner på 4.1Ghz.

Om du bara ska klocka lite föreslår jag Noctuan Mycket behagligare att sitta bredvid.

Om han inte ska sitta med en extremt överklockad processor med ett burntest i bakrunden så lär han aldrig behöva ha mer än lägsta eller möjligtvis mellersta fläkt hastigheten på h80:n, min låter inget på lägsta och knappt hörbar på mellersta.

EDIT 1: Du kan dessutom inte jämnföra H80:ans standard fläktar och noctuans då h80:ans fläktar går i 2600 rpm på högsta drag medans noctuans går i 1850

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Skrivet av Zcorc:

Om han inte ska sitta med en extremt överklockad processor med ett burntest i bakrunden så lär han aldrig behöva ha mer än lägsta eller möjligtvis mellersta fläkt hastigheten på h80:n, min låter inget på lägsta och knappt hörbar på mellersta.

EDIT 1: Du kan dessutom inte jämnföra H80:ans standard fläktar och noctuans då h80:ans fläktar går i 2600 rpm på högsta drag medans noctuans går i 1850

Det har du säkert mycket rätt i, jag brukar alltid köra mina fläktar på max! Ber om ursäkt dock att jag glömde skriva;
Använder även Noctuas fläktar på min H70. Men detaljer detaljer.
Tror TS blir nöjd hur han än gör

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Det har du säkert mycket rätt i, jag brukar alltid köra mina fläktar på max! Ber om ursäkt dock att jag glömde skriva;
Använder även Noctuas fläktar på min H70. Men detaljer detaljer.
Tror TS blir nöjd hur han än gör

Det gör jag med! På med headsetet och dra upp fan controllern, orkan styrka ftw!

Tror också ts blir nöjd vad han nu än väljer, kan putta in ett billigare alternativ som jag hört är tyst och effektiv om du bara ska klocka rimligt:

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Ljudnivån är också viktig då datorn står i vardagsrummet.
Noctua NH-D14 verkar också vara ett alternativ. Tror jag kör
en vända till med luft då jag inte överklockar mycket.

Tack för era svar iaf.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia