SATA 3.1 redo för rampljuset

Permalänk
Melding Plague

SATA 3.1 redo för rampljuset

Organisationen SATA IO släpper en ny version av specifikationen Serial ATA. Bland nyheterna märks standardiserade slot-in-lösningar och förbättrad TRIM.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Just köad TRIM känns ju väldigt trevligt. Lär ju dock dröja nån generation eller så tills detta implementeras i styrkretsar om det inte går genom en driver/firmware-uppdatering.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ström till hdn via en sata kabel hade varit välkommet, konstigt att det ännu inte är standard. Vore skönt att slippa kabelhärvan..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Skrivet av Raymond:

Ström till hdn via en sata kabel hade varit välkommet, konstigt att det ännu inte är standard. Vore skönt att slippa kabelhärvan..

Ström till hårddiskar från moderkortet? Är väl inte så kul för folk med mekaniska hårddiskar... Det handlar väl om att man inte vill disha ut all ström via Mobot. Skulle säkert bli minst lika struligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Ström till hårddiskar från moderkortet? Är väl inte så kul för folk med mekaniska hårddiskar... Det handlar väl om att man inte vill disha ut all ström via Mobot. Skulle säkert bli minst lika struligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart begränsar man det till att endast fungera på SSD enheter som drar fruktansvärt lite ström i jämförelse med mekaniska diskar.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4k3:

Självklart begränsar man det till att endast fungera på SSD enheter som drar fruktansvärt lite ström i jämförelse med mekaniska diskar.

Så lite drar dom inte.
http://www.anandtech.com/show/4253/the-crucial-m4-micron-c400...

Permalänk
Medlem

Nån som vet när TRIM kommer till SSD-diskar i raid? vore ju trevigt att köra ett par st 60GB-diskar utan att förlora trim.
Eller det kanske till och med redan finns?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Arzei:

Just köad TRIM känns ju väldigt trevligt. Lär ju dock dröja nån generation eller så tills detta implementeras i styrkretsar om det inte går genom en driver/firmware-uppdatering.

Hur funkar TRIM idag? om man tar bort filer som upptar 100 block, skickas då TRIM-kommandot 100 gånger eller går det skicka ett samlat?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Layon:

Nån som vet när TRIM kommer till SSD-diskar i raid? vore ju trevigt att köra ett par st 60GB-diskar utan att förlora trim.
Eller det kanske till och med redan finns?

Det borde väl redan gå att implementera, det har nog mest med raidkontrollern att göra, jag har lite svårt med att se ett verkligt behov av raidade ssd er eftersom prestandan i verkligheten påverkas så lite, så det är nog mest en del benchmarknördar som kör så, jag tror mera på verkliga prestandalyft med hybridisering och de som vill ha extremprestanda stoppar i pcie kort istället för att köra via sata bussen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Wow ett steg i rätt riktning är alltid välkommet. Tycker sånt som är självklart tagit lite väl lång tid. En självklarhet i min värld exempelvis är att helt kunna stänga av grafikkort när integrerad krets används exempelvis. Hade ingenjörerna varit lite mer innovativa hade sådana lösningar kunnat kommit från scratch redan på 90-talet. Menmen allt ska ju vara så billigt nu för tiden så innovationer finns det inte alltid plats för.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hur bråttom har man? Sålänge man inte har behov av dessa extra finesser så duger SATA revision II och III bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde väl redan gå att implementera, det har nog mest med raidkontrollern att göra, jag har lite svårt med att se ett verkligt behov av raidade ssd er eftersom prestandan i verkligheten påverkas så lite, så det är nog mest en del benchmarknördar som kör så, jag tror mera på verkliga prestandalyft med hybridisering och de som vill ha extremprestanda stoppar i pcie kort istället för att köra via sata bussen.

Jo, men 2st 60GB för 2000 skulle kännas riktigt nice istället för en 120 för 1700kr om man får en del bättre prestanda, uppstart utav datorn hade ju varit en dröm i princip...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Rekordmedlem

Får man så mycket bättre prestanda i verkligheten då, jag har inte sett några benchmarks på det, dessutom är väl uppstartstider inte ett så stort problem för de flesta utom de som kör laptops, en stationär dator med mycket ram som sällan stängs ner helt kommer att cacha program o dyl, så man märker inte mycket av det annat än vid strömpåslag, raida ssd? Man tjänar så lite på det, däremot har jag funderat på att ha pagefilen på en separat liten ssd, där tror jag man kan vinna lite, och man kan då slippa mycket skrivningar på os disken, har inte sett tester på en sån setup, men tror att det i mitt fall skulle ge mera än ssd raid för oset.
Det som är mest intressant nu är nog intels hybridideer, en liten ssd på moderkortet, typ kanske 40Gbyte,och gärna med ett fysiskt skrivskydd, som kan spegla os/ram och lite annat, denna borde kunna utnyttjas för att få det mera likt att man körde os från rom, vi som varit med ett tag mins den gamla goda tiden med rombaserade maskiner utan någon starttid alls, slå på och det rullar, och ingen risk att oset blir förändrat, det borde gå att lösa idag också, med ett smartare utnyttjande av ssd er, tänk vad trevligt med en "ny" maskin varje uppstart, och en fysisk brytare att aktivera för att kunna ändra på os filerna, man skulle slippa mycket problem med virus och tjäna prestanda, som att köra en virtuell maskin som återgår till ett visst läge varje uppstart, men med full prestanda.
Det borde komma nått åt det hållet snart, intel funderar nog åt det hållet med sina nya chipset, och får man då bara ett os som stödjer det så (win 8 kanske blir bättre på ssd hantering) ms kanske kapar kompabiliteten snart med den gamla dos världen, xp mode funkar ju lysande så man borde kunna göra nått sånt för det gamla, och sedan skriva om oset så det inte hanterar pageing på samma gamla sätt utan utnyttjar ramet mera, samt nått smartare sätt att nyttja ssd er typ det jag svammlade om ovan, då borde vi kunna få rejäla prestandavinster på riktigt, och inte bara nån millisekund snabbare i syntetiska benchmarks.
Som det är idag så märker man (jag) inte av en ssd särskilt mycket om man väl startat datorn och har mycket ram, jag startar i princip bara om huvuddatorn när det kommit uppdateringar, eller om jag vet att det är åska på gång, upserna är bra men de skyddar inte mot allt.
Och post o start av raidkontrollers och dyl tar längre tid än själva laddandet av win, så inte heller där kan jag tjäna nått på ssd raid.
Win 7 är för stabilt så man slipper alla jäkla omstarter som var på xptiden, det är bara laptopen som man startar om nån gång per dag när man flyttar den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Hur bråttom har man? Sålänge man inte har behov av dessa extra finesser så duger SATA revision II och III bra.

duger & duger! det är väl aldrig fel att utvecklingen går framåt! Små som stora!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Inte ens 5 W... det är inte mycket det. 10 st diskar blir inte mer än 50 W då.

I jämförelse med mekaniska hårddiskar.
Att kunna dra 25 watt extra genom moderkortets SATA-kretsar är inget obetydligt.
(Om vi räknar med 5 sata portar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Hur funkar TRIM idag? om man tar bort filer som upptar 100 block, skickas då TRIM-kommandot 100 gånger eller går det skicka ett samlat?

Det går att skicka ett samlat. Dock som jag förstått det måste enheten hantera TRIM kommandot på alla pages med en gång om enheterna inte stödjer QTC.