Nya Apple Cinema Display kan seriekopplas med Thunderbolt

Permalänk
Skrivet av mludd:

Du är medveten om att Thunderbolt inte är en "Apple-grej" utan att Intel är de som ligger bakom Thunderbolt/Lightpeak va? Jag måste fråga eftersom det varenda gång Thunderbolt nämns alltid kommer fram kommentarer som antyder att Apple är de enda som ligger bakom Thunderbolt och att det är en "stängd" "apple-teknik" som kommer att misslyckas på marknaden...

sse

Jag är väl medveten om det, jag här följt lightpeak från början och är för tekniken. Dock tror jag det är tvivelaktigt att många skärmtillvekrare kommer implementera daisychainstöd via tb när det lär vara bra mycket billigare med dp1.2 dessutom behövs inte samma svindyra aktiva kabel och det är betydligt vanligare med DP 1.2 som växer snabbare än tb som endast återses hos två datormodeller idag. Men hade tb implementerat DP 1.2 istället för DP 1.1 så hade det ju aldrig varit ett problem då DP 1.2 skärmarna hade varit fullt funktionella över tb också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127948:

Medan dysplay port är bra mycket bättre än HDMI är den redan för slö för stora skärmar. Vad är meningen med att byta ut DVI med ny standard om skillnaden är minimal. Kunde lika gärna bara skapat en mini DVI kontakt. Det är det jag gillar med thunderbolt. Snabb som fan (synd att optiska versionen inte är ute). Standard kablar och man kan öka bandbredden så mycket att den kan ersätta alla andra kablar i en dator (förutom nätverk skulle jag gissa). Visst optik är dyrt så förmodligen blir tangentbord och liknande kvar på USB med polling istället för itnerrupter men resten kan flyta till bra standard.

Hoppas du är medveten om att DisplayPort redan är snabbare än Thunderbolt. Sen går det inte att öka bandbredden på TB utan att byta ut kontroller, portar och kablar... du vet, som när det kommer en ny USB- eller DisplayPort-version.

Visa signatur

Nämen hej!