Permalänk
Medlem

Processorn överhettar?

Hej!

Har tagit upp detta förut men nu är det aktuellt igen.
Jag har problem med att datorn "låser sig" när jag spelar eller när det är för varmt.
Den blå skärmar inte, eller bootar om. Den bara hänger sig.
Jag bytte kylare till processorn, ny pasta, och det fungerade en vecka, sen samma problem igen. Tog bort kylaren, ny pasta, och fungerade perfekt, ca en vecka.
Jag får hålla på sådär med en veckas mellanrum ungefär.

Har bra luftflöde i burken men det tycks inte hjälpa. Det enda som hjälper är när jag "meckar" med processor kylningen. Men det ska väl inte behövas lägga på ny pasta efter en vecka?
Jag tror ju att det är processorn som felar.
Körde en sån där klassificerings grej i windows, men när den kom till testet av processorn så låste sig datorn igen.
Tacksam för råd. Ska jag chansa på att köpa en ny processor bara? Eller kan det verkligen vara något annat?

ASUS M4N68T PRO
AMD AthlonII x4 635 2.90 Ghz
ATI Radeon 5750

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av rope14:

Hej!

Har tagit upp detta förut men nu är det aktuellt igen.
Jag har problem med att datorn "låser sig" när jag spelar eller när det är för varmt.
Den blå skärmar inte, eller bootar om. Den bara hänger sig.
Jag bytte kylare till processorn, ny pasta, och det fungerade en vecka, sen samma problem igen. Tog bort kylaren, ny pasta, och fungerade perfekt, ca en vecka.
Jag får hålla på sådär med en veckas mellanrum ungefär.

Har bra luftflöde i burken men det tycks inte hjälpa. Det enda som hjälper är när jag "meckar" med processor kylningen. Men det ska väl inte behövas lägga på ny pasta efter en vecka?
Jag tror ju att det är processorn som felar.
Körde en sån där klassificerings grej i windows, men när den kom till testet av processorn så låste sig datorn igen.
Tacksam för råd. Ska jag chansa på att köpa en ny processor bara? Eller kan det verkligen vara något annat?

ASUS M4N68T PRO
AMD AthlonII x4 635 2.90 Ghz
ATI Radeon 5750

du kan mätta tempen i coretemp eller hwmmonitor så kan du ju kolla om det har med värme att göra. 60 grader är rekommenderat för din processor

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

låter som att processorn går för varmt. Låter som att du kör slut på kylpastan. Klarar bara av höga temperaturer en kort stund.. Så kolla vad din temp ligger på, i idle och full load. (och in games)

vad har du för kylare?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

du kan mätta tempen i coretemp eller hwmmonitor så kan du ju kolla om det har med värme att göra. 60 grader är rekommenderat för din processor

Jag har kollat temp i hwmonitor. Den ligger run 35-38c i cpun. Runt 55c i gpun.
Problemet är att datorn låser sig, så jag kan inte se hur mkt temperaturen stiger...eller om den faktiskt gör det.

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

låter som att processorn går för varmt. Låter som att du kör slut på kylpastan. Klarar bara av höga temperaturer en kort stund.. Så kolla vad din temp ligger på, i idle och full load. (och in games)

vad har du för kylare?

Vet inte exakt vad den heter, men jag tror att det är den här. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461496 Är inte hundra dock. Men den ser likadan ut. Glömt vad den heter och jag har inte förpackningen kvar.

EDIT: Denna är det: http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p...

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av rope14:

Jag har kollat temp i hwmonitor. Den ligger run 35-38c i cpun. Runt 55c i gpun.
Problemet är att datorn låser sig, så jag kan inte se hur mkt temperaturen stiger...eller om den faktiskt gör det.

Ha valfritt program för att kolla CPU temp uppe samtidigt som du drar igång antingen Intel Burn Test på maximum stress eller Prime95 Small FTTs torture test så kommer du snabbt se hur varm processorn blir och om den låser sig som ett resultat utav det.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ha valfritt program för att kolla CPU temp uppe samtidigt som du drar igång antingen Intel Burn Test på maximum stress eller Prime95 Small FTTs torture test så kommer du snabbt se hur varm processorn blir och om den låser sig som ett resultat utav det.

Jag körde Intel Burn Test på normal, och datorn låste sig på 37c =(

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem

Ifall den låser sig vid 37c, så ska det inte vara något problem med kylningen.. (Kan ju alltid visa fel ifall sensorn har dött eller nå.)

Vad ligger grafikkortet på för temps?

testa ladda ner nya drivers till allt. Kan vara någon skum bug.. ^.^

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Ifall den låser sig vid 37c, så ska det inte vara något problem med kylningen.. (Kan ju alltid visa fel ifall sensorn har dött eller nå.)

Vad ligger grafikkortet på för temps?

testa ladda ner nya drivers till allt. Kan vara någon skum bug.. ^.^

Grafikkortet ligger på ungefär 55-60c när jag spelar. Brukar tabba ut då och då för att kolla. Har oxå kört i windowed mode för att kunna ha koll på temp.
Det som är konstigt är ju att när jag tagit bort kylningen och gjort rent, satt dit ny pasta o monterat tillbaka kylningen, fungerar det att spela igen ett tag. Sen tar det några dagar innan det börjar krångla igen.
Har datorn står i fönstret med öppen låda. Så länge det kommer in "kall" luft fungerar det. Blir det för varmt i rummet nyper den direkt.
Hade tom isklabbar i lådan när det var som varmast nu i sommar.

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem

testa olika temperaturs program för att se ifall de visar annat.

kolla i bois och se vad den säger.. För ifall den fryser fast av värme borde den ligger högre än 37c. ^.^

Sätter du på kylarn ordentligt? inte för mycket kylpasta?

Skriv upp hela ditt system.

När det fryser fast kan det också vara problem med dessa. (vet att du kan lira ett tag efter att du bytt kylpasta.. men man vet aldrig )
Drivrutinerna (ladda ner de nystaste)
Ram minnena (kolla så de sitter ok, och kör ramtest)
Nätagget (att den inte orkat köra ditt system helt) och kolla så att allt sitter ordentligt.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

testa olika temperaturs program för att se ifall de visar annat.

kolla i bois och se vad den säger.. För ifall den fryser fast av värme borde den ligger högre än 37c. ^.^

Sätter du på kylarn ordentligt? inte för mycket kylpasta?

Skriv upp hela ditt system.

När det fryser fast kan det också vara problem med dessa. (vet att du kan lira ett tag efter att du bytt kylpasta.. men man vet aldrig )
Drivrutinerna (ladda ner de nystaste)
Ram minnena (kolla så de sitter ok, och kör ramtest)
Nätagget (att den inte orkat köra ditt system helt) och kolla så att allt sitter ordentligt.

Har kollat all drivrutiner till allt nu!
Kollat allt kablage.
Ram minnena sitter som dom ska. (har tagit bort och satt dit dom) Vet dock inte hur man testar ifall dom e ok.
BIOS vet jag inte hur jag ska kolla temps i?

När jag kom hem från jobbet idag o knäppte igång datorn hoppa inte ens win igång innan den "frös".
Gjorde som jag brukar, bort med kylare och processor. På med ny pasta men samma sak hände igen.
Gjorde om proceduren och väntat i 2 timmar på att det skall bli lite svalare i rummet där datorn står, och nu fungerar det.
Jag fattar inte?? Kan det vara processorn som e paj helt enkelt?

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem

jag tror du slabbat ner modekortet med kylpasta nånstan mellan alla byten..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Avstängd

Deltaco som nättag är ju inte den bästa exakt, byt nättag och se efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

jag tror du slabbat ner modekortet med kylpasta nånstan mellan alla byten..

Den uppförde sig såhär redan innan jag började med att ta bort o sätta dit kylningen.

- Nu har den dock fungerat perfekt i nästan två dagar. Det enda jag gjort efter senaste bytet av kylpasta är att jag stoppade några processer (tjänster) , som automatisk uppdatering och någon skrivar tjänst (spool) tror jag det va. Har provat att köra test av processorn och nu går temp upp till 46c utan problem.
Jag fattar ingenting.
Vet inte om det kan vara en del av ngn lösning.
När jag kollar i aktivitetshanteraren har jag en av svchost.exe som är på 120k kb. Den är kopplad till flertalet tjänster. Tämkte att det kanske e minnena som spökar?

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Skrivet av rope14:

Den uppförde sig såhär redan innan jag började med att ta bort o sätta dit kylningen.

- Nu har den dock fungerat perfekt i nästan två dagar. Det enda jag gjort efter senaste bytet av kylpasta är att jag stoppade några processer (tjänster) , som automatisk uppdatering och någon skrivar tjänst (spool) tror jag det va. Har provat att köra test av processorn och nu går temp upp till 46c utan problem.
Jag fattar ingenting.
Vet inte om det kan vara en del av ngn lösning.
När jag kollar i aktivitetshanteraren har jag en av svchost.exe som är på 120k kb. Den är kopplad till flertalet tjänster. Tämkte att det kanske e minnena som spökar?

Kör Memtest och testa minnena då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moggelito:

Kör Memtest och testa minnena då

Och hur gör jag det?

Visa signatur

Chieftec Aegis CH-05 Midi Tower - MSI Z170A KRAIT GAMING 3X - Intel i5-6600K SKYLAKE- Geforce GTX660 - Cooler Master Hyper TX3 Evo - Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB - Samsung SSD830 128GB - Corsair CX600M, 600W PSU - Western Digital WD Green 2TB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5" - Skärm 27" 1080p IPS AOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av rope14:

Och hur gör jag det?

Drar ner memtest från http://www.memtest.org/ lägger ison på en skriva eller ett bootbart USB, sen startar du datorn och så ska det poppa upp om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rope14:

Den uppförde sig såhär redan innan jag började med att ta bort o sätta dit kylningen.

- Nu har den dock fungerat perfekt i nästan två dagar. Det enda jag gjort efter senaste bytet av kylpasta är att jag stoppade några processer (tjänster) , som automatisk uppdatering och någon skrivar tjänst (spool) tror jag det va. Har provat att köra test av processorn och nu går temp upp till 46c utan problem.
Jag fattar ingenting.
Vet inte om det kan vara en del av ngn lösning.
När jag kollar i aktivitetshanteraren har jag en av svchost.exe som är på 120k kb. Den är kopplad till flertalet tjänster. Tämkte att det kanske e minnena som spökar?

Hej
Jag hade liknande problem innan men mina löste sig efter att jag resettade min bios och höjde farten på fläktarna en aning.
vet inte om det är det men kan ju vara värt att prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB