ARM-processorer i 25 procent av alla bärbara datorer 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Du bör inte uttala dig om du inte har några som helst kunskaper inom ämnet.

ARM är sjukt strömsnålt och är därför överlägset mot x86 i stort sett på alla bärbara enheter. x86 har givetvis bättre prestanda och det som gäller för stationära datorer och servrar men vi kommer att få se skrämmande snabba ökningar av prestanda på ARM-fronten och ARM förmodligen att krossa x86 på laptop-marknaden.

Knappast, arm var och är populärt i bärbara datorer men i takt med x86 och x64 framsteg och strömsnålare modeller så minskar intresset för arm. Innan arm blir ointressant för mobila enheter så dröjer det men det är en sämre krets och konsumenter vill få ut mer och mer av sina mobila enheter och då blir arm mindre intressant.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceDread:

Knappast, arm var och är populärt i bärbara datorer men i takt med x86 och x64 framsteg och strömsnålare modeller så minskar intresset för arm. Innan arm blir ointressant för mobila enheter så dröjer det men det är en sämre krets och konsumenter vill få ut mer och mer av sina mobila enheter och då blir arm mindre intressant.

Du menar alltså att Microsoft satsar pengar på något som inte kommer att hålla och att alla analytiker har fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Du menar alltså att Microsoft satsar pengar på något som inte kommer att hålla och att alla analytiker har fel?

Surfplattor, netbooks och kombinationer av dom båda är en stor och växande marknad.
Så det beror ju på vad man menar när man säger "bärbara datorer"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Surfplattor, netbooks och kombinationer av dom båda är en stor och växande marknad.
Så det beror ju på vad man menar när man säger "bärbara datorer"...

Du menar alltså att AMD och intel gör bort sig för att de inte satsar på arm?
Microsoft har inte lyckats bra på senaste tiden när det gäller mobila enheter men det kanske du tycker att de har och därför tror på dem?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Du menar alltså att AMD och intel gör bort sig för att de inte satsar på arm?

Microsoft har inte lyckats bra på senaste tiden när det gäller mobila enheter men det kanske du tycker att de har och därför tror på dem?[/QUOTE]

Citerade du verkligen rätt person?

Jag vet inte vad jag ska svara på dessa dumma frågor eller varför du stället dom till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Du menar alltså att Microsoft satsar pengar på något som inte kommer att hålla och att alla analytiker har fel?

Du menar alltså att AMD och intel gör bort sig för att de inte satsar på arm?
Microsoft har inte lyckats bra på senaste tiden när det gäller mobila enheter men det kanske du tycker att de har och därför tror på dem?

Skrivet av Kilroy:

Microsoft har inte lyckats bra på senaste tiden när det gäller mobila enheter men det kanske du tycker att de har och därför tror på dem?

Citerade du verkligen rätt person?

Jag vet inte vad jag ska svara på dessa dumma frågor eller varför du stället dom till mig.

Nej, klickade uppenbarligen fel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IceDread:

Du menar alltså att AMD och intel gör bort sig för att de inte satsar på arm?
Microsoft har inte lyckats bra på senaste tiden när det gäller mobila enheter men det kanske du tycker att de har och därför tror på dem?

Mjaa. Är det verkligen så enkelt?
Det är inte orimligt att företag inte riktar in sig på alla tänkbara marknadssegment bara för att de finns. En alternativ strategi är att försöka bli bäst på ett lite smalare område och påverka marknaden att intressera sig för just denna spetskompetens. Exempelvis kan det ju ligga något i att AMD och Intel valt x86 inte bara för att den är bäst på allt utan för att tillverkarna är bäst på just detta segment. Fler utvecklingsgrenar innebär större forskningsutgifter samtidigt som att marknaden kanske inte är intresserad av att konsumera mer bara för att det finns ett större utbud i form av fler processorarkitekturer att välja på. Satsar de på fler arkitekturgrenar så kostar det mer samtidigt som att de kan tänkas börja konkurrera med sig själva, och det är säkerligen oönskat.
Ovanstående är dock ganska lösa och generella antaganden.
Det jag vill säga är att jag tror att det är lite förhastat at döma ut ARM endast med argumentet att två företag inte officiellt hårdsatsar på denna front. Det kan finnas nära nog hur många andra anledningar för AMD och intel som helst att inte gå in hårt på ARM-fronten. Med detta sagt så är det nog även lite förhastat att säga att AMD garanterat är framtiden baserat på att Microsoft öppnar upp portarna även för denna arkitektur. Så jag förstår vad du vill ha sagt ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Är det verkligen så enkelt?
Det är inte orimligt att företag inte riktar in sig på alla tänkbara marknadssegment bara för att de finns. En alternativ strategi är att försöka bli bäst på ett lite smalare område och påverka marknaden att intressera sig för just denna spetskompetens. Exempelvis kan det ju ligga något i att AMD och Intel valt x86 inte bara för att den är bäst på allt utan för att tillverkarna är bäst på just detta segment. Fler utvecklingsgrenar innebär större forskningsutgifter samtidigt som att marknaden kanske inte är intresserad av att konsumera mer bara för att det finns ett större utbud i form av fler processorarkitekturer att välja på. Satsar de på fler arkitekturgrenar så kostar det mer samtidigt som att de kan tänkas börja konkurrera med sig själva, och det är säkerligen oönskat.
Ovanstående är dock ganska lösa och generella antaganden.
Det jag vill säga är att jag tror att det är lite förhastat at döma ut ARM endast med argumentet att två företag inte officiellt hårdsatsar på denna front. Det kan finnas nära nog hur många andra anledningar för AMD och intel som helst att inte gå in hårt på ARM-fronten. Med detta sagt så är det nog även lite förhastat att säga att AMD garanterat är framtiden baserat på att Microsoft öppnar upp portarna även för denna arkitektur. Så jag förstår vad du vill ha sagt ändå.

Det är helt klart en poäng. Hur dyrt det skulle vara för amd eller intel att ge sig in i arm forskning och produktion är svårt att sia om men de har bägge en hel del resurser, men en investering måste också gå att räkna hem så det kan vara en orsak. Intel och amd satsar hårt på energieffektivitet så därför har jag svårt att se att arm skulle kunna konkurrera på plattor så många år eftersom både energi och kraft är av intresse. För mobiler kanske det dröjer ännu längre men förr eller senare kommer x86 dit också. Snacka om potential det skulle ha med en x86 i mobilen.
Givetvis är allt bara spekulationer eftersom att ingen kan se i framtiden men jag har svårt att se att arm kommer vara kvar om säg tio år, men den som lever får se.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!