FSP släpper tunn nätadapter med USB-laddare för bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Om man hade kunnat göra egna som är bättre så hade folk redan gjort, tvivlar på att man får det speciellt mycket billigare då det mesta på datormarknaden säljs med väldigt lite vinstpålägg utöver tillverkningskostnaden.

Det jag tror Dimman var inne på är att företag ofta skickar med rent skit för kunna spara lite pengar och göra en högre vinst. Ta bara nätaggregaten bara som exempel. Man har länge kunna bygga sådana med hög effekt men av kostnadsskäl har man valt billiga komponenter. Det är först på senare år med stigande elpriser etc som detta blivit ett försäljningsargument och som lett till att vi fått bättre nätverksaggregat. Detta betyder inte att vilken tomte som helst kunde sätta ihop ett nätverksaggregat själv där hemma men jag är rätt säker på att tex nån som har både intresset och kunskaperna kan göra det.
Detta är inte konstigare än att vi på sweclockers kan sätta ihop bättre datorer än det säljs färdiga i handeln.

Permalänk
Medlem

Har dom helt missat att "affärs"män o kvinnor vill kunna ladda sin dator i bilen?... skulle vilja se en adapter till det med.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deejay max:

Varför kan inte alla som tillverkar enas om en standard som mobiltillverkarna nu har lyckats med? Okej det tog väl dom drygt 20 år men Laptops har väl varit ungefär lika länge dom med... :-S

Misstar jag mej nu eller har dem inte gjort det ganska nyligen?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Uteffekt på Dell-adaptern?

Om jag inte räknat fel så är den på 90W (19,5V, 4,62A).
Hittade den på nätet också,

Permalänk
Medlem

Det står fel på förstasidan ^^ "USB-laddareför bärbara datorer"

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Varför skulle den inte va CE-märkt?

Internt skämt...

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Ser inte direkt att din åsikt skulle bevisa att jag har fel?

Du ska ju inte tro att de billiga trafona som kommer till de flesta el-apparater är ens i närheten av bra. Nu ser ju denna med 90% verkningsgrad ut att vara av betydligt bättre kvalitet, och priset därefter. Det är relativt enkelt att bygga en egen, men har inte kollat vad som skulle behövas (och vad komponenterna kostar) för att bygga en med motsvarande kapacitet.

Har du någon vettig information att tillföra så är jag idel öra

Om du ha ha en verkningsgrad på 90% så räcker inte en trafo, likriktarbrygga och en konding...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

För de pengarna bör man (dock ej säker) kunna bygga en bättre själv inkl snyggt hölje.

Nope.
De komponentpriser masstillverkare får från grosister slår lätt de priser du som hemmafixare kan få.
Plus de flesta som räknar på hur mycket du "tjänar" räknar inte på hur mycket tid de lägger ner på varje hemmaprojekt, och kom ihåg: tid ÄR pengar.
Tid kanske förvisso inte är pengar för dig som har det som hobby, men hur mycket extra skulle du ta för att bygga en sådan nätdel åt t ex mig? Och kommer den ha samma eller bättre skydd för till exempel överspänningar? Eller kommer du i praktiken bygga en ACE åt mig?

Vi kommer kanske inte alla ihåg TechWorld då de gjorde en "Bygg din egna UPS" (artikeln finns här), och jämförde vad de kunde rimligt bygga jämfört med en som fanns på marknaden.
Ja, den på marknaden kostade 3000 kronor mer (5000 kr kostade materialet utan arbetskostnader frå ELFA, jämfört 8000 kr för en färdig), men tittar man på skillnaden i funktioner så enligt ditt resonemang ska man vara förvånad att de tar hela tre tusen för all hårdvara och sensorerna för att bevaka batteriet och UPSn plus programvaran för att kunna avläsa denna informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Uteffekt på Dell-adaptern?

Har en av de som följer med DELLs dockningsstation ijämte mig:

153x75x25, ~130w (19.5V, 6.7A)

Har också samma som skogga (den som följer med dator, 90w) och den är längre, men både smalare och tunnare (borträknat "klumen" för kontakten till den utbytbara jordade inkommande kabeln) än FSPn.

Dock har jag vänner som har ACER som skulle bli glada över denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Nope.
De komponentpriser masstillverkare får från grosister slår lätt de priser du som hemmafixare kan få.

Ja jag tycker det är sällan man hör talas om argument som: "Ju fler du köper, desto dyrare enhetspris".

Skrivet av Xake:

Plus de flesta som räknar på hur mycket du "tjänar" räknar inte på hur mycket tid de lägger ner på varje hemmaprojekt, och kom ihåg: tid ÄR pengar. Tid kanske förvisso inte är pengar för dig som har det som hobby, men hur mycket extra skulle du ta för att bygga en sådan nätdel åt t ex mig?

Mina fritidsaktiviteter är just det, fritidsaktiviteter och påverkar ej mina arbetsintäkter.
Jag skulle aldrig bygga en nätdel till dig, vad nu det har med saken att göra.

Skrivet av Xake:

Och kommer den ha samma eller bättre skydd för till exempel överspänningar? Eller kommer du i praktiken bygga en ACE åt mig?

Nu skulle jag ju inte bygga något till dig, så, svår fråga.

Skrivet av Xake:

Vi kommer kanske inte alla ihåg TechWorld då de gjorde en "Bygg din egna UPS" (artikeln finns här), och jämförde vad de kunde rimligt bygga jämfört med en som fanns på marknaden.
Ja, den på marknaden kostade 3000 kronor mer (5000 kr kostade materialet utan arbetskostnader frå ELFA, jämfört 8000 kr för en färdig), men tittar man på skillnaden i funktioner så enligt ditt resonemang ska man vara förvånad att de tar hela tre tusen för all hårdvara och sensorerna för att bevaka batteriet och UPSn plus programvaran för att kunna avläsa denna informationen.

Ditt enskilda fall, som inte ens har med saken att göra, är helt orelevant.

Kommentera gärna igen om du har något vettigt att tillföra istället för orelevant pladder.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nu skulle jag ju inte bygga något till dig, så, svår fråga.

Om formulering av min fråga då:
Kommer den strömenhet du bygger ha skydd för överspänning och kortslutning? Oavsätt om du bygger den till dig själv, till andra eller till din hund.

Skrivet av Dimman:

Ditt enskilda fall, som inte ens har med saken att göra, är helt orelevant.

Kommentera gärna igen om du har något vettigt att tillföra istället för orelevant pladder.

Jag anser det relevant då du började prata om hurvida det var lönsamt att bygga en nät-adapter själv jämfört med produkten i artikeln.
Jag drog fram TechWorlds gamla artikel om hur du bygger en egen UPS (deras är dessutom ACE-varianten då den saknar massa saker som krävs ur säkerhetssynpunkt) där man kan se att för det hemmabygget är det förvisso billigare än att köpa klart men man kan ifrågasätta vad som man inte fick med i hemmabygget jämfört med den färdigbyggda.
Och byggena är jämförbara då båda handlar om komponenter för omvandlingar mellan olika strömstyrkor. Förvisso deras bygge är lite större då den inte bara ska transformera ner det hela för batteriets skulle att sedan tranformera upp det till ~220V igen så de kräver mer komponenter, men å andra sidna kräver den färdigbyggda UPSen det med.

Men du kanske vill ha något mer relevant? Gå in på http://www.elektronikforumet.com och sök efter "nätaggregat" och du kommer få många trådar om folk som vill bygga sina egna nätaggregat (inklusive för ATX), och folk som ifrågasätter varför med tanke på att de som är billigare än de färdigbyggda inte uppfyller säkerhetskraven EEA fastslått. Eller det kanske fortfarande inte är relevant nog?

Dessutom tillförde jag något relevant: Du kan inte bygga något motsvarande det som FSP här presenterar själv för samma pris som FPS har gjort, helt enkelt för priset du får betala för de komponenter de använder är så pass mycket högre. Isåfall får du bygga något större vilket är orelevant jämfört med artikeln.

Vilket förvisso med din logik om hurvida min post var relevant säger att hela din topic om hurvida man kan bygga motsvarande själv också är grymmt OffTopic jämfört med atikeln, orelevant pladder och inte tillför ämnet något.

Börjar undra om du är ett troll eller om du bara inte sovit ordentligt eller är seg i huvudet av andra orsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Om formulering av min fråga då:
Kommer den strömenhet du bygger ha skydd för överspänning och kortslutning? Oavsätt om du bygger den till dig själv, till andra eller till din hund.

Jag anser det relevant då du började prata om hurvida det var lönsamt att bygga en nät-adapter själv jämfört med produkten i artikeln.
Jag drog fram TechWorlds gamla artikel om hur du bygger en egen UPS (deras är dessutom ACE-varianten då den saknar massa saker som krävs ur säkerhetssynpunkt) där man kan se att för det hemmabygget är det förvisso billigare än att köpa klart men man kan ifrågasätta vad som man inte fick med i hemmabygget jämfört med den färdigbyggda.
Och byggena är jämförbara då båda handlar om komponenter för omvandlingar mellan olika strömstyrkor. Förvisso deras bygge är lite större då den inte bara ska transformera ner det hela för batteriets skulle att sedan tranformera upp det till ~220V igen så de kräver mer komponenter, men å andra sidna kräver den färdigbyggda UPSen det med.

Men du kanske vill ha något mer relevant? Gå in på http://www.elektronikforumet.com och sök efter "nätaggregat" och du kommer få många trådar om folk som vill bygga sina egna nätaggregat (inklusive för ATX), och folk som ifrågasätter varför med tanke på att de som är billigare än de färdigbyggda inte uppfyller säkerhetskraven EEA fastslått. Eller det kanske fortfarande inte är relevant nog?

Dessutom tillförde jag något relevant: Du kan inte bygga något motsvarande det som FSP här presenterar själv för samma pris som FPS har gjort, helt enkelt för priset du får betala för de komponenter de använder är så pass mycket högre. Isåfall får du bygga något större vilket är orelevant jämfört med artikeln.

Vilket förvisso med din logik om hurvida min post var relevant säger att hela din topic om hurvida man kan bygga motsvarande själv också är grymmt OffTopic jämfört med atikeln, orelevant pladder och inte tillför ämnet något.

Nu blev det tydligare vad du faktiskt ville ha sagt/frågat gällande mitt inlägg.

Jag tycker dock fortfarande att du jämför äpplen med päron. En UPS och en liten nätdel lirar i helt olika ligor både vad det gäller komponentstorlek och behov. Som det står i artikeln: "Är det lönt att bygga sin egen UPS? Nej.", vilket inte säger det minsta om huruvida du kan bygga en bättre nätadapter (modell mindre) än vad du brukar få med de flesta mindre apparater. Därav att jag tycker det är orelevant information.

Jag inte riktigt hur jag ska svara på dina frågor. Du får nog precisera mer vad du menar med både "överspänningsskydd" och "skydd för kortslutning".
Har man en transformator har du ingen direktkontakt mellan primärsidan och sekundärsidan om det är sådan typ av kortslutning du menar, eller om primärsidan är tillräckligt isolerad från sekundärsidan? Eller menar du att den inte skall ta skada om man kortsluter polerna?

Jag ställde mig sedan frågande till huruvida det borde vara möjligt att bygga en liknande adapter som detta billigare eller åtminstone samma pengar, och skrev även att jag inte hade kollat upp komponentpriser etc.

Skrivet av Xake:

Börjar undra om du är ett troll eller om du bara inte sovit ordentligt eller är seg i huvudet av andra orsaker.

Sovit ordentligt var rätt länge sen man gjorde tyvärr. Däremot är jag bara less på okunnigt folk som vill veta bäst och häver ur sig saker utan att faktiskt ha kött på benen och vet vad de pratar om. Det var inte meningen att du skulle ta illa upp, men om du läser ditt tidigare inlägg igen så har det inte mycket i sak att göra med mitt inlägg utan svävade iväg enligt mig, därav mitt snoffsiga svar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Hur vet jag om den passar min dator?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Hur vet jag om den passar min dator?

Kollar antingen på din nuvarande laddare eller den bärbara de gäller o kollar hur många volt och watt eller ampere den "kräver". På nyheten finns sen en bild på en tabell vad laddarna orkar att driva, dock ska inte volt överstiga.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Fråga: Om man har en Sony-dator, där originalladdaren trycker ut 19.5V med 4.7A (19.5*4.7=91.65) är det kört då? Eller brukar det finnas någon/några watts marginal? Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Fråga: Om man har en Sony-dator, där originalladdaren trycker ut 19.5V med 4.7A (19.5*4.7=91.65) är det kört då? Eller brukar det finnas någon/några watts marginal? Någon som vet?

Utan att behöva räkna ut kan jag säga: Ja.

Din dator kräver 19,5V eftersom din laddare ger ut så mycket? FSP nya laddare trycker ut 19V (med 4,74A utan USB urtaget (4,47 A med), vilket blir 90,06W. Hur som haver så kommer det inte att fungera i längden som sagt då laddaren pumpar ut 19V och du behöver 19,5V. Jag kör faktiskt själv nu med en laddare som ger ut 19V till en dator som kräver 19,5V (fick en bunt bärbara med en 45W original laddare, kräver dock 65W för att ladda batteriet, tager vad man haver), man kan riktigt höra hur laddaren börjar tjuta så fort man startar bärbara, en tidsfråga innan min laddare ger upp, trots att den är ampere-starkare än den klena 45W laddaren jag fick med.

EDIT:
Bra att det är lägre verkningsgrad på den utan USB, antagligen för att kompensera med att USB urtaget snor en del?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070