Apple uppdaterar Macbook Air, Mac Mini och Thunderbolt Display

Permalänk
Medlem

Är det här första gången man kan docka en mac med bara (+ ström) en kabel? och varför inte erbjuda ström via skärmen?
Vilka möjligheter finns med thunderbolt. Säg en liten mba och en thunderbolt display. Kan man då även seriekoppla en extern lagringsenhet(thunderbolt) och en till display?

Synd att de missat displayporten på skärmen för de som har andra datorer eller en äldre mac. Dom leker för mycker diktator tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tycker inte den billigaste 13"MBA är så himla dyr för vad man får. En i5, 4Gb RAM, Och en 1440 x 900 grym skärm + att man får marknadens snyggaste och tunnaste dator samt OSX. förstår inte problemet!

Har aldrig ägt en mac men har gått och väntat på att MBA skall få sandy bridge i en månad nu. Köp innan de tar slut!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Går ju att välja till i7 till 13" modellen också, kanske borde lägga till det i nyheten?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foster D:

Är inte 3000 spänn lite väl dyrt för att bara få dubbelt så stor hårddisk?
Tänker på 13" # 1 och 13" # 2...

14995 är dessutom löjligt dyrt för en dator med den prestandan. Måhända att den är otroligt liten och snygg, men kom igen.
Men som vi vet sedan "Apple gör nytt rekordkvartal – vinsten ökade med 125 procent" så vet vi ju att folk accepterar och låter sig smekas och köpas av denna hutlösa hysterin.
Att kunna säga "Jag har den senaste och fetaste Macbook Air" är tydligen värt hur mycket som helst i dagens statussamhälle, oavsett hur lite man får för pengarna, kosta vad det kosta vill.
Jag kan inget annat än skratta mig till tårar när jag ser hur det funkar.

Men asså ärligt umgås du med femåringar eller? Lär dig att människor betalar vad de anser att en vara är värd. En sketen Acer med knarrigt plastskal och bloatware är inte intressant för mig exempelvis.

Avundsjuka människor brukar prata om ett "statussamhälle". Vem bryr sig om det är status? Låt det vara status? Går det ut över dig eller? Gnällkärring var ordet.

Att människor har pengar att lägga på datorer och att det går bra för företag och ekonomin går framåt är kalas, det tyder också på att människor gör affärer som de vill. Ett hälsotecken. Sedan kommer du med någon marxistisk idé om status och hit och dit som inte ens angår dig. Det är däremot helt sjukt, att du är så perverst intresserad av vad andra lägger sina pengar på.

Köp du Icas egna fiskbullar så köper jag någonting annat. Puss!

Permalänk
Medlem

Jag blev seriöst extremt sugen på en Mac Mini...5.6k är ta mig fan inte illa för det formatet!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Jao, om man tittar på dagens ekonomi så är det väl inte så förvånande.

Det är ju faktiskt bevisats att Apple användare ofta(re) är skuldsatta med stora (onödiga?) lån, samt har märkbart högre 'köp' drift än marknads genomsnittet vilket även gör de mer sårbara för reklam, specielt de som involverar känslor framför logik.

Denna skillnad märks även ofta argumenten som används mellan Windows/Linux och Mac användare. Grunden till argumenten är helt annorlunda, vilket är därför det är svårt (omöjligt) att komma överrens. Det 'bästa' är helt enkelt beroende på vilken typ av person man är.

Det är bevisat att jantemänniskor och avundsjuka typer i allmänhet försöker trycka ner människor med appleprodukter i tid och otid, det är därför man hör saker om överpriser - någonting som inte spelar det minsta roll för någon som ändå inte tänkt köpa...

Permalänk
Medlem

Najs dator helt klart om man behöver en liten och smidig men lite kraftfullare än en netbook med ex Intels Atom. Med 1.8Ghz i7, 4GB minne och SSD borde datorn vara hyfsat rapp till lite lättare göromål, klara av HD filmer utan problem osv.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Inget inbyggt 3G/4G på nya MBA, hur funkar det med tethering MBA-iPhone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungkryss:

Men asså ärligt umgås du med femåringar eller? Lär dig att människor betalar vad de anser att en vara är värd. En sketen Acer med knarrigt plastskal och bloatware är inte intressant för mig exempelvis.

Avundsjuka människor brukar prata om ett "statussamhälle". Vem bryr sig om det är status? Låt det vara status? Går det ut över dig eller? Gnällkärring var ordet.

Att människor har pengar att lägga på datorer och att det går bra för företag och ekonomin går framåt är kalas, det tyder också på att människor gör affärer som de vill. Ett hälsotecken. Sedan kommer du med någon marxistisk idé om status och hit och dit som inte ens angår dig. Det är däremot helt sjukt, att du är så perverst intresserad av vad andra lägger sina pengar på.

Köp du Icas egna fiskbullar så köper jag någonting annat. Puss!

Ja, så kan man ju oxå tolka det.

Men något perverst intresse i vad folk lägger sina pengar på, saknar jag helt. Så på den biten är mitt inlägg feltolkat av dig.

Klart att det är kalas att det går bra för ekonomin och för företagen... sa jag något annat? Feltolkning kanske även där?

Ang avundsjukan... på någon som äger en MBA? Nej inte alls.
Fast om jag får en par, så kan jag alltid sälja dem och tjäna en slant.

Eller?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungkryss:

Men asså ärligt umgås du med femåringar eller? Lär dig att människor betalar vad de anser att en vara är värd. En sketen Acer med knarrigt plastskal och bloatware är inte intressant för mig exempelvis.

Avundsjuka människor brukar prata om ett "statussamhälle". Vem bryr sig om det är status? Låt det vara status? Går det ut över dig eller? Gnällkärring var ordet.

Att människor har pengar att lägga på datorer och att det går bra för företag och ekonomin går framåt är kalas, det tyder också på att människor gör affärer som de vill. Ett hälsotecken. Sedan kommer du med någon marxistisk idé om status och hit och dit som inte ens angår dig. Det är däremot helt sjukt, att du är så perverst intresserad av vad andra lägger sina pengar på.

Köp du Icas egna fiskbullar så köper jag någonting annat. Puss!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans

Oj, snacka om att ta illa vid sig.
Jag misstänker dock att OP snarare köper en riktig Kungskrabba istället för nån fiskfilé som det står Apple på. Det är iallafall vad jag skulle göra.
En dualcore med ..*ugh* Intel grafik.... för 15KKR ? .. Nä tack! , inte fan betalar jag det, för den hårdvaran.
En snabb koll på nätet så kan man hitta exempelvis en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635753 , och kolla, den har BD också.
Att det följer med bloatware är inga problem, då man ändå blåser ren den med en ny fräsh install.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Jao, om man tittar på dagens ekonomi så är det väl inte så förvånande.

Det är ju faktiskt bevisats att Apple användare ofta(re) är skuldsatta med stora (onödiga?) lån, samt har märkbart högre 'köp' drift än marknads genomsnittet vilket även gör de mer sårbara för reklam, specielt de som involverar känslor framför logik.

Denna skillnad märks även ofta argumenten som används mellan Windows/Linux och Mac användare. Grunden till argumenten är helt annorlunda, vilket är därför det är svårt (omöjligt) att komma överrens. Det 'bästa' är helt enkelt beroende på vilken typ av person man är.

LOL, trolla hårdare snälla.

Eller ska vi vända på det och säga att alla pc-användare är skabbiga gamers som bor hemma tills dom är 45?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det här första gången man kan docka en mac med bara (+ ström) en kabel? och varför inte erbjuda ström via skärmen?
Vilka möjligheter finns med thunderbolt. Säg en liten mba och en thunderbolt display. Kan man då även seriekoppla en extern lagringsenhet(thunderbolt) och en till display?

Synd att de missat displayporten på skärmen för de som har andra datorer eller en äldre mac. Dom leker för mycker diktator tycker jag.

Cinema Display hade sen tidigare laptop-ström från skärmen, så att man bara behövde en strömkabel.
Apple har alltid sloppat saker väldigt snabbt när dom byter interface, och har tradionellt bytt just grafikkorts-interface sjukt mycket. (Jävligt irriterande som mac-konsult tusen adaptrar att kånka med sig)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans

Oj, snacka om att ta illa vid sig.
Jag misstänker dock att OP snarare köper en riktig Kungskrabba istället för nån fiskfilé som det står Apple på. Det är iallafall vad jag skulle göra.
En dualcore med ..*ugh* Intel grafik.... för 15KKR ? .. Nä tack! , inte fan betalar jag det, för den hårdvaran.
En snabb koll på nätet så kan man hitta exempelvis en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635753 , och kolla, den har BD också.
Att det följer med bloatware är inga problem, då man ändå blåser ren den med en ny fräsh install.

http://en.wikipedia.org/wiki/Philistinism

Oj, snacka om att ta illa vid sig. Jag undrar varför windowsanvändare sitter och berättar vad de inte köper i den här tråden, någonting som är totalt ointressant. Det är ni som är helt besatta av vilken dator eller mobiltelefon andra använder, en sjuklig besatthet. Vad spelar det för roll? Ni är sjuka, stalkers och ruskigt obehagliga. Kan skicka nakenbilder på min Mac till er sen som ni kan sitta och våldsfantisera till men låt tråden vara...

Elegant jämförelse förresten, en bärbar dator som profilerar sig som bland världens tunnaste mot en desktop med utfällbar skärm. Den blir apsjysst att ha med sig på flyget och kontoret! Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geeken:

VAFAN! Kul att man köpte en mini IGÅR

gå tillbaka med den. Jag köpte en air innan en ny kom förut. var bara att kontakta apple så skickade man tillbaka den.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungkryss:

http://en.wikipedia.org/wiki/Philistinism

Oj, snacka om att ta illa vid sig. Jag undrar varför windowsanvändare sitter och berättar vad de inte köper i den här tråden, någonting som är totalt ointressant. Det är ni som är helt besatta av vilken dator eller mobiltelefon andra använder, en sjuklig besatthet. Vad spelar det för roll? Ni är sjuka, stalkers och ruskigt obehagliga. Kan skicka nakenbilder på min Mac till er sen som ni kan sitta och våldsfantisera till men låt tråden vara...

Elegant jämförelse förresten, en bärbar dator som profilerar sig som bland världens tunnaste mot en desktop med utfällbar skärm. Den blir apsjysst att ha med sig på flyget och kontoret! Tack för tipset.

Men egentligen, så var det du som kritiserade mitt första inlägg tidigare, istället för att prata om det som tråden egentligen handlar om.
Så det kanske är du som borde lämna tråden med dina personliga påhopp, och PM.a dem istället?

Och hur vet du att jag inte använder en billigt begagnad inköpt mac?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Skrivet av kungkryss:

...Sedan kommer du med någon marxistisk idé...

Men snälla... När du börjar tramsa om ideologier blir det bara patetiskt.

Permalänk

Apples senaste skärm, använder den en IPS panel må tro?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Apples senaste skärm, använder den en IPS panel må tro?

Svar ja... IPS och LED

http://www.apple.com/se/displays/specs.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Eller ska vi vända på det och säga att alla pc-användare är skabbiga gamers som bor hemma tills dom är 45?

Med tanke på att det jag sa är statistiskt mätbart, du kan ju försöka. Men resultatet kommer nog bara vara tråkigt och icke-interessant; flesta PC-användare är simpelt folk med en Webläsare och 2-3 program, inget mer.

Skrivet av SilentHarmonic:

Apples senaste skärm, använder den en IPS panel må tro?

Ja. Om det är samma IPS panel som i de tidigare varianterna väntas att se - men själva skärmen än så länge tycks vara identisk; det som ändrats är vilka och antalet portar som den har.

Permalänk
Medlem

Är förvånad över att folk klagar på att MBA är dyr, ända alternativet är väl Samsung 900X3A? Den kostar 14k så då känns ju 12k otroligt billigt för att vara mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är förvånad över att folk klagar på att MBA är dyr, ända alternativet är väl Samsung 900X3A? Den kostar 14k så då känns ju 12k otroligt billigt för att vara mac.

"För att vara MAC"

Permalänk
Avstängd

Njae, Mac möjligtvis MAC Adress är något annat.

Hur som helst, nu kan man äntligen göra en rättvis jämförelse mellan Macbook Air och Samsung 900x3A. Ska bli intressant, måste köpa en ny laptop snart.

Permalänk
Medlem

Snälla någon peka mig i riktning till en lika tunn med stabil konstruktion med inbyggd 3G och hyfsad prestanda. Den kan ha upp till 15" men inte vara tjockis. (gärna inte allt för dyr heller) Jag hade hoppats på denna men det verkar som allt för många tillverkare lever kvar i samma box. Kapa 10min batteritid och släng in 3G.Hur svårt kan det vara? Att köpa en dator som denna och koppla in en stor USB-dongel är för tusan hädelse. Att köra surf via telefonen känns ju inte heller aktuellt när batteriet på den sugs ut på nolltid och för att komma runt det problemet är man tillbaka på ruta ett.
Samsungs nya verkar inte heller ha 3G...

Och då menar jag inte exempel som denna. Det är som öhh.. frukt och kött. Kött är jävligt gött men är inte direkt gjort för att ta med i ryggsäcken på äventyr. (=

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem

Yes! Min 13" har fått beräknad leverans imorgon, lagom till helgen!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Är inte detta Intels senaste ULV processorer?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Swedish Berserk:

Är inte detta Intels senaste ULV processorer?

Det är vanliga mobila processorer (i7-2677M, i5-2467M och i5-2557M enligt Wikipedia), ULV-processorer är nog inte tillräckligt snabba för att ge en behaglig användarupplevelse skulle jag tro.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Är det här första gången man kan docka en mac med bara (+ ström) en kabel? och varför inte erbjuda ström via skärmen?
Vilka möjligheter finns med thunderbolt. Säg en liten mba och en thunderbolt display. Kan man då även seriekoppla en extern lagringsenhet(thunderbolt) och en till display?

Synd att de missat displayporten på skärmen för de som har andra datorer eller en äldre mac. Dom leker för mycker diktator tycker jag.

De säljer ju fortfarande den vanliga Cinema Display utan Thunderbolt i sidan om, som funkar utmärkt över mini displayport och USB. Och de erbjuder ström via skärmen, den har en inbyggd magsafe.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Inget inbyggt 3G/4G på nya MBA, hur funkar det med tethering MBA-iPhone?

MBP + iPhone funkar i alla fall flawless, både via BT och snabel. Inte jättesnabbt dock men det beror förstås på mitt abonnemang/täckning

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk

Fyfan.. HDMI på en Mac?! Då är Mac Mini verkligen en het kandidat att hamna under min TV Kommer det HDMI till de bärbara snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är förvånad över att folk klagar på att MBA är dyr, ända alternativet är väl Samsung 900X3A? Den kostar 14k så då känns ju 12k otroligt billigt för att vara mac.

alienware m11x är rätt liten och ganska kraftfull när det kommer till spel. Väger dock mycket.