"Min processor är varm vad gör jag" -tråden

Permalänk
Medlem

"Min processor är varm vad gör jag" -tråden

Ser ett antal trådar per dag med frågor om vad man ska göra så tänkte samla alla enkla lösningar samt normala tempraturer för olika processorer!

Min processor är varm vad gör jag?

Har fått ner otaliga processorer till rätt temperatur genom att damma av den igentäppta CPU-kylaren.
Första och absolut enklaste sättet att börja en felsökning kring varm processor. - Bebben

Har du luftflöde i chassit? En fläkt in(nära marken) och en ut(högt i chassit) är ett måste, vid sli och överklockning krävs mer.

Har du provat att montera om processor kylaren? Om man monterar om kylaren kan man försäkra sig om att heatsinket ligger ordentligt mot kylaren.

Har du tagit bort och återapplicerat kylpasta? Ibland kan pastan vara gammal eller fått luft bubblor o sig vilket förstör värme ledningen, för mängd och dylikt kolla kylpasta FAQ.

Har du överklockat med stock kylare? Stock kylaren är ofta anpassad för att hålla CPU:n på acceptabla nivåer på standardklock, det är väldigt rekommenderat att inskaffa en eftermarknads kylare om man planerar att överklocka.

Använder du rätt program? Speedfan visar ofta fel så coretemp eller hwmonitor är rekommenderat.

Vanliga tempraturer med olika processorer

Sandy bridge (i3, i5 & i7) Idle: 30-45 Load: 45-70 Rekommenderad maxgräns: 90 Throttlar: 98

Nu behöver jag era bidrag!

// Zcorc

Edit: Behöver tempraturer för äldre intel modeller och amd modeller, komigen människor

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Antielefant

En personlig rekommendation är att man aldrig ska sitta kvar med stockkylaren och sedan klaga över temperaturerna - de är skräp och som datorbyggare ska man veta det redan när man köper dem.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har fått ner otaliga processorer till rätt temperatur genom att damma av den igentäppta CPU-kylaren.

Första och absolut enklaste sättet att börja en felsökning kring varm processor.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

1. Använd rätt program för att övervaka temperaturen. Coretemp/RealTemp/HWmonitor - INTE Speedfan.
Är temperaturen fortfarande onormalt hög, gå vidare.

2. Kontrollera att fläkten på CPU-kylaren snurrar.
Är temperaturen fortfarande onormalt hög, gå vidare.

3. Är datorn nybyggd?

Om "JA"
Kontrollera att kylaren är korrekt monterad. Orginalkylarens pushpins verkar av någon outgrundlig anledning ställa till besvär för många.
Om du har monterat eftermarknadskylare - kom du ihåg att applicera kylpasta på korrekt sätt?

Om "NEJ"
Kontrollera så kylaren inte är igensatt med damm. Detta händer speciellt om du använder orginalkylaren eller en sluten vattenkylningslösning som Corsair H50 och tar in luft från utsidan av lådan.

4. Kontrollera luftflödet i lådan. Minst en fläkt som tar in luft och en som blåser ut. Ju fler och varmare komponenter du har i datorn desto bättre ventilation av lådan krävs.

5. Har du överklockat? Har du i så fall en kylare som klarar av den ökade värmen eller kör du med orginalkylaren (rekommenderas inte vid överklockning.) Kör du med moderkortets automatiska överklockning så kontrollera vad Vcore ställs in på. Automatisk överklockning ställer oftast in högre Vcore än vad som behövs.

Har du gått igenom stegen ovan och fortfarande har värmeproblem, då och endast då kan det vara värt att skapa en tråd och fråga om hjälp.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Posta gärna temps på processorer som inte är med i listan, i idle, load, en maxgräns och när den throttlar

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]